Gå til innhold

KOMMENTAR: Telenors fremstilling av Swap har vært helt bak mål


Anbefalte innlegg

 

 

Hva skjer egentlig i swap systemet om du mister eller totalvraker telefonen din?

Hvis du ikke har plussforsikringen til 59kr måneden (0 i engenandel), må du betale ut resten av avtalen og starte en ny swap
Så...? Hva skjer i slutten av avtalen? Det står jo at du ikke får beholde telefonen din?

Nei, det blir vel samme som å lease en bil. Du betaler en sum i måneden for å hele tiden ha det siste nye. Sier vel seg selv at det ikke er billig, men enig med flere som kommenterer her over at det får være opp til den enkelte å vurdere hva og hvor lenge man gidder å betale for å ha siste iphone hele tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Hva skjer egentlig i swap systemet om du mister eller totalvraker telefonen din?

Hvis du ikke har plussforsikringen til 59kr måneden (0 i engenandel), må du betale ut resten av avtalen og starte en ny swap

 

Så...? Hva skjer i slutten av avtalen? Det står jo at du ikke får beholde telefonen din?

 

Nei, det blir vel samme som å lease en bil. Du betaler en sum i måneden for å hele tiden ha det siste nye. Sier vel seg selv at det ikke er billig, men enig med flere som kommenterer her over at det får være opp til den enkelte å vurdere hva og hvor lenge man gidder å betale for å ha siste iphone hele tiden.

 

Så igjen. Hva skjer hvis du mister den eller totalvraker den?

Lenke til kommentar

 

 

Hva skjer egentlig i swap systemet om du mister eller totalvraker telefonen din?

Hvis du ikke har plussforsikringen til 59kr måneden (0 i engenandel), må du betale ut resten av avtalen og starte en ny swap
Så...? Hva skjer i slutten av avtalen? Det står jo at du ikke får beholde telefonen din?

Det står ingensteder at du ikke beholder telefonen etter 24 mnd. Etter 24 mnd er selve nedbetalingen / mobilprogrammet ferdig og du står da igjen med en telefon. I ditt tilfelle er jo bare at du har mistet telefonen, ergo du kan ikke benytte deg av muligheten til å bytte etter et år - og du sitter selvfølgelig ikke igjen med en telefon.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva skjer egentlig i swap systemet om du mister eller totalvraker telefonen din?

Hvis du ikke har plussforsikringen til 59kr måneden (0 i engenandel), må du betale ut resten av avtalen og starte en ny swap
Så...? Hva skjer i slutten av avtalen? Det står jo at du ikke får beholde telefonen din?
Nei, det blir vel samme som å lease en bil. Du betaler en sum i måneden for å hele tiden ha det siste nye. Sier vel seg selv at det ikke er billig, men enig med flere som kommenterer her over at det får være opp til den enkelte å vurdere hva og hvor lenge man gidder å betale for å ha siste iphone hele tiden.
Så igjen. Hva skjer hvis du mister den eller totalvraker den?

Du betaler det mobilen koster til Telenor i 24 månedssummer og sitter igjen uten en mobil, akkurat som om du ville gjort om du mister eller totalvraket mobilen du kjøpte for fullpris fra dag en. Om du har forsikring så kan du jo prøve å få dekket tapet, dette vil også være likt om du har Swap eller kjøpt mobilen til fullpris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en artikkel uten gode nyanser fra tek.no?

Det er jo en kundegruppe som er ganske markant, som bytter mobil så raskt ny modell har kommet. Særlig ser jeg en del Apple tilhengere som skifter telefon så raskt by modell lanseres. Så da lurer jeg på om avtalen er så elendig som tek.no skal ha det til.

Lenke til kommentar

>> Forbrukerombudets brev til Telenor: «Markedsføringen er etter vårt syn egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet, og er dermed ulovlig og forbudt.»

---

Her er det noe som skurrer! *Enhver* markedsføring har da som mål å påvirke forbrukerne til å treffe en (økonomisk) beslutning de ellers ikke ville ha truffet!! Det er jo hele poenget med markedsføring, og kan *umulig* være ulovlig.

 

Det som er ulovlig, er vel å *underslå* viktig informasjon som ville ha påvirket forbrukers valg, eller å gi *feil* informasjon?? Trolig er det også ulovlig å bruke et ordvalg/en fremstilling som er vanskelig å forstå for "Ola Nordmann". (F.eks. å si ting på en måte som formelt sett er korrekt, men som krever en spesialutdanning for å forstå. Og som "høres" gunstig ut.)

 

Men jeg kan ikke se at det som hevdes i sitatet ovenfor (påvirke en forbruker til å kjøpe) er feil -- i seg selv. (Dog kan sitatet være tatt ut av sammenhengen.)

---

OK... det er *godt mulig* at Telenor underslår informasjon/gir feil informasjon/bruker uvanlig fremstilling som får ting til å høres gunstig ut selv om det ikke er det. I så fall er det *det* som gjør markedsføringen ulovlig, ikke i seg selv det at forbrukere slår til på tilbudet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...jeg har nå lest Telenor sin markedsføring av SWAP. Jeg ville nok ha sjekket følgende:

* Totalpris på mobil nedbetalt over 24 mnd + utgifter til abonnement?

* Totalpris dersom man kjøper en mobil med ett års bundet abonnement (mobil + abonnement)? Her er det viktig å huske at abonnementet i praksis (nesten) tilsvarer fri bruk.

 

Det er noen kontroversielle punkter ved avtalen:

* Pr. i dag er det ikke tillatt med mer enn ett års binding på abonnement, så vidt jeg husker.

* Fordi SWAP nok er prissatt i forhold til Fri Mobilbruk (dvs. ubegrenset tale, sms, praktisk talt ubegrenset data), vil nok SWAP for alle praktiske formål tilsvare en to års binding (om man bindes i abonnementet eller til nedbetaling av en mobil som er prissatt i henhold til fri bruk er vel ett fett).

* I følge markedsføringen er bytte av telefon ved skjerm-knusing inkludert. Men er dette riktig når det lenger nede sies at det er en betydelig egenandel (NOK 500) ved knust skjerm?

* EU-parlamentet har bestemt at roaming-avgifter innen EU (og EØS) skal opphøre fra sommeren 2017. Telenor tilbyr dette pr. idag -- men har et betydelig påslag på abonnementet ved fri roaming. Hva skjer sommeren 2017? Vil Telenor da legge ned de abonnement som pr. idag ikke har fri roaming slik at de i praksis øker prisen? Eller vil de som har satset på SWAP ha bundet seg i 2 år til noe som i praksis innebærer å betale ekstra for fri roaming?

---

Jeg ville kanskje ikke ha gått for SWAP...

Lenke til kommentar

>> Forbrukerombudets brev til Telenor: «Markedsføringen er etter vårt syn egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet, og er dermed ulovlig og forbudt.»

---

Her er det noe som skurrer! *Enhver* markedsføring har da som mål å påvirke forbrukerne til å treffe en (økonomisk) beslutning de ellers ikke ville ha truffet!! Det er jo hele poenget med markedsføring, og kan *umulig* være ulovlig.

 

Det som er ulovlig, er vel å *underslå* viktig informasjon som ville ha påvirket forbrukers valg, eller å gi *feil* informasjon?? Trolig er det også ulovlig å bruke et ordvalg/en fremstilling som er vanskelig å forstå for "Ola Nordmann". (F.eks. å si ting på en måte som formelt sett er korrekt, men som krever en spesialutdanning for å forstå. Og som "høres" gunstig ut.)

 

Men jeg kan ikke se at det som hevdes i sitatet ovenfor (påvirke en forbruker til å kjøpe) er feil -- i seg selv. (Dog kan sitatet være tatt ut av sammenhengen.)

---

OK... det er *godt mulig* at Telenor underslår informasjon/gir feil informasjon/bruker uvanlig fremstilling som får ting til å høres gunstig ut selv om det ikke er det. I så fall er det *det* som gjør markedsføringen ulovlig, ikke i seg selv det at forbrukere slår til på tilbudet.

Det er naturligvis tek.no som ikke har skjønt dette, det er ikke det de siterer som er problemet. Du har rett i at det er villedningen som er problemet.
Lenke til kommentar

...jeg har nå lest Telenor sin markedsføring av SWAP. Jeg ville nok ha sjekket følgende:

* Totalpris på mobil nedbetalt over 24 mnd + utgifter til abonnement?

* Totalpris dersom man kjøper en mobil med ett års bundet abonnement (mobil + abonnement)? Her er det viktig å huske at abonnementet i praksis (nesten) tilsvarer fri bruk.

 

Det er noen kontroversielle punkter ved avtalen:

* Pr. i dag er det ikke tillatt med mer enn ett års binding på abonnement, så vidt jeg husker.

* Fordi SWAP nok er prissatt i forhold til Fri Mobilbruk (dvs. ubegrenset tale, sms, praktisk talt ubegrenset data), vil nok SWAP for alle praktiske formål tilsvare en to års binding (om man bindes i abonnementet eller til nedbetaling av en mobil som er prissatt i henhold til fri bruk er vel ett fett).

* I følge markedsføringen er bytte av telefon ved skjerm-knusing inkludert. Men er dette riktig når det lenger nede sies at det er en betydelig egenandel (NOK 500) ved knust skjerm?

* EU-parlamentet har bestemt at roaming-avgifter innen EU (og EØS) skal opphøre fra sommeren 2017. Telenor tilbyr dette pr. idag -- men har et betydelig påslag på abonnementet ved fri roaming. Hva skjer sommeren 2017? Vil Telenor da legge ned de abonnement som pr. idag ikke har fri roaming slik at de i praksis øker prisen? Eller vil de som har satset på SWAP ha bundet seg i 2 år til noe som i praksis innebærer å betale ekstra for fri roaming?

---

Jeg ville kanskje ikke ha gått for SWAP...

 

For å svare på noen av punktene dine:

Det er ingen binding på selve mobilabonnementet. Du kan bytte til Hello, Chilimobil, Chess, Telia eller hvem som helst men du må betale en månedsavgift til Telenor etter inngåelse av Swap-avtalen. Dersom du ønsker å gjøre en swap etter ett år så må du betale enda en månedsavgift for abonnementet til Telenor, men igjen kan du bytte til en annen mobiloperatør like etterpå. Dermed er det ingen brudd på lovgivning om maks ett års bindingstid på abonnementet siden det ikke er en bindingstid.

 

Man må derimot betale ned mobilen over 24 måneder, så det blir som et kredittkjøp hvor du må selv se på om det er verd pengene sammenlignet med å betale mobilen i sin helhet.

 

Alle abonnementene du får med Swap i dag har fri roaming alá den som innføres i 2017 av EU og du kan uansett bytte til et abonnement hos en annen operatør når som helst i løpet av nedbetalingsperioden. Du må i ytterste fall som nevnt kun betale 2 månedsavgifter til Telenor, en måned ved inngåelse av avtalen og en måned dersom du ønsker å "swappe" til ny modell etter 12 måneder. Om du ikke vil gjøre en Swap etter 12 måneder så betaler du kun for abonnementet til Telenor i maks en måned om du bytter like etter avtalen er inngått.  

 

Så dette er rett og slett bare et kredittkjøp med inkludert skjermforsikring og selvfølgelig et forsøk på å holde deg som Telenor-kunde med mobilabonnementet men så lenge du kan bytte til en annen operatør når som helst så kan jeg ikke se hva som er problemet. Det er fullt lovlig å kjøpe ting på kreditt over 24 måneder, 36 måneder eller enda lengre og jeg ser ikke hvorfor det skal være noe unntak med en mobiltelefon.

 

Selve markedsføringen til Telenor har jeg ikke sett så nøye på, jeg syntes selv den er grei å forstå men så har jeg juridisk bakgrunn og liker å lese vilkår for å se det som står bak PR-språket. Noe jeg tenker er unntaket sammenlignet med en gjengse forbruker-

Lenke til kommentar

...jeg har nå lest Telenor sin markedsføring av SWAP. Jeg ville nok ha sjekket følgende:

* Totalpris på mobil nedbetalt over 24 mnd + utgifter til abonnement?

* Totalpris dersom man kjøper en mobil med ett års bundet abonnement (mobil + abonnement)? Her er det viktig å huske at abonnementet i praksis (nesten) tilsvarer fri bruk.

 

Det er noen kontroversielle punkter ved avtalen:

* Pr. i dag er det ikke tillatt med mer enn ett års binding på abonnement, så vidt jeg husker.

* Fordi SWAP nok er prissatt i forhold til Fri Mobilbruk (dvs. ubegrenset tale, sms, praktisk talt ubegrenset data), vil nok SWAP for alle praktiske formål tilsvare en to års binding (om man bindes i abonnementet eller til nedbetaling av en mobil som er prissatt i henhold til fri bruk er vel ett fett).

* I følge markedsføringen er bytte av telefon ved skjerm-knusing inkludert. Men er dette riktig når det lenger nede sies at det er en betydelig egenandel (NOK 500) ved knust skjerm?

* EU-parlamentet har bestemt at roaming-avgifter innen EU (og EØS) skal opphøre fra sommeren 2017. Telenor tilbyr dette pr. idag -- men har et betydelig påslag på abonnementet ved fri roaming. Hva skjer sommeren 2017? Vil Telenor da legge ned de abonnement som pr. idag ikke har fri roaming slik at de i praksis øker prisen? Eller vil de som har satset på SWAP ha bundet seg i 2 år til noe som i praksis innebærer å betale ekstra for fri roaming?

---

Jeg ville kanskje ikke ha gått for SWAP...

Vet at dette har vært repetert i mente her på forumet, men du binder ikke abb til noe som helst. Værsågod å bytt abb når swap avtalen er inngått. Du må inneha telenor frihet abb når du inngår avtalen og når du swapper.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Sitat fra hedonism:

 

Så dette er rett og slett bare et kredittkjøp med inkludert skjermforsikring og selvfølgelig et forsøk på å holde deg som Telenor-kunde med mobilabonnementet men så lenge du kan bytte til en annen operatør når som helst så kan jeg ikke se hva som er problemet. Det er fullt lovlig å kjøpe ting på kreditt over 24 måneder, 36 måneder eller enda lengre og jeg ser ikke hvorfor det skal være noe unntak med en mobiltelefon.

 

Dette er sakens kjerne: det er dyrt å være fattig, og dyrest hvis du er kunde hos Telenor.

Lenke til kommentar

Helt enig i at denne artikkelen var litt tynn, men jeg er også enig i at Telenor bedriver ufin markedsføring. Hele avtalen løper over 2 år, og rentekostnadene etter 2 år er enorme. 80-100%? Dette burde det være opplyst om i reklamen. At du kan bytte etter 1 år gir for noen en liten forbedring av det hele, men man fornyer jo bare avtalen. For å komme ut av den må man stå løpet ut.

 

De fleste som går på dette har i utgangspunktet dårlig råd, og ser på det hele som en mulighet til å skaffe seg en toppmodell. Noen av disse vil igjen bytte telefon hvert år, men mange vil nok bare stå løpet ut, de ville bare skaffe seg en toppmodell som de også hadde råd til. De kunne helt sikkert ha fått den billigere andre steder, men Telenor har jo fremstilt det som en skikkelig god deal  :nei:

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Helt enig i at denne artikkelen var litt tynn, men jeg er også enig i at Telenor bedriver ufin markedsføring. Hele avtalen løper over 2 år, og rentekostnadene etter 2 år er enorme. 80-100%? Dette burde det være opplyst om i reklamen. At du kan bytte etter 1 år gir for noen en liten forbedring av det hele, men man fornyer jo bare avtalen. For å komme ut av den må man stå løpet ut.

 

De fleste som går på dette har i utgangspunktet dårlig råd, og ser på det hele som en mulighet til å skaffe seg en toppmodell. Noen av disse vil igjen bytte telefon hvert år, men mange vil nok bare stå løpet ut, de ville bare skaffe seg en toppmodell som de også hadde råd til. De kunne helt sikkert ha fått den billigere andre steder, men Telenor har jo fremstilt det som en skikkelig god deal :nei:

Rentekostnad på 80-100%? Få se det regnestykket takk.

 

Slik jeg ser det så koster det, 8136 for swapavtalen over 2 år, å kjøpe den kontant koster 7390kr(komplett.no). Det gir en differanse på 746kr. For de 746kr så får du en skjermforsikring som ville kostet mer om du tegnet den selv. Så synes ikke dealen er så ille.

Endret av UrgeLoL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitat fra hedonism:

 

Så dette er rett og slett bare et kredittkjøp med inkludert skjermforsikring og selvfølgelig et forsøk på å holde deg som Telenor-kunde med mobilabonnementet men så lenge du kan bytte til en annen operatør når som helst så kan jeg ikke se hva som er problemet. Det er fullt lovlig å kjøpe ting på kreditt over 24 måneder, 36 måneder eller enda lengre og jeg ser ikke hvorfor det skal være noe unntak med en mobiltelefon.

 

Dette er sakens kjerne: det er dyrt å være fattig, og dyrest hvis du er kunde hos Telenor.

 

Om du vil ha mobilen til odel og eie etter 24 mnd så blir det gjerne 500-1000 kroner dyrere i pris for mobilen å betale via Swap sammenlignet med å kjøpe kontant. Men om du vil bytte hver 12 mnd og slippe å forholde deg til verditap, ta vare på esken med tilbehør, legge ut annonse og kun slenge inn mobilen og hente en ny etter å ha betalt rundt 50-60% av mobilens verdi i 12 mnd så syntes jeg Swap er en helt grei deal.

 

Personlig hater jeg å selge mobilene mine pga alle mulige henvendelser man får når man legger ut på Finn.no, det å finne riktig pris, ta bilder og lage annonsen og at jeg må være flink å ta vare på esken pluss alt tilbehør før jeg skal selge. Så for meg har det en verdi å bare kunne bytte mobilen i en ny etter 12 mnd uten en gang trenge å ta med esken, lader o.l. Mulig jeg er et unntak ved at jeg finner salgsprosessen som rent stress og gjerne vil slippe bryderiet det medfører  :)

 

Jeg tok ikke Swap når jeg gikk for iPhone 7 Plus grunnet at jeg ville sikre meg den på lanseringsdagen (noe jeg gjorde) fremfor å vente noen uker men jeg ser ikke bort i fra at jeg inngår en slik avtale neste gang jeg bytter mobil nettopp fordi det gjør meg null og niks at jeg aldri eier mobilen selv og slipper tull med salg, verditap o.l. Jeg har allerede abonnementet mitt hos Telenor siden ingen andre i skrivende stund har 60 GB eller mer i noen av abonnementene sine.

Lenke til kommentar

 

Helt enig i at denne artikkelen var litt tynn, men jeg er også enig i at Telenor bedriver ufin markedsføring. Hele avtalen løper over 2 år, og rentekostnadene etter 2 år er enorme. 80-100%? Dette burde det være opplyst om i reklamen. At du kan bytte etter 1 år gir for noen en liten forbedring av det hele, men man fornyer jo bare avtalen. For å komme ut av den må man stå løpet ut.

 

De fleste som går på dette har i utgangspunktet dårlig råd, og ser på det hele som en mulighet til å skaffe seg en toppmodell. Noen av disse vil igjen bytte telefon hvert år, men mange vil nok bare stå løpet ut, de ville bare skaffe seg en toppmodell som de også hadde råd til. De kunne helt sikkert ha fått den billigere andre steder, men Telenor har jo fremstilt det som en skikkelig god deal :nei:

Rentekostnad på 80-100%? Få se det regnestykket takk.

 

Slik jeg ser det så koster det, 8136 for swapavtalen over 2 år, å kjøpe den kontant koster 7390kr(komplett.no). Det gir en differanse på 746kr. For de 746kr så får du en skjermforsikring som ville kostet mer om du tegnet den selv. Så synes ikke dealen er så ille.

 

http://www.tek.no/artikler/hvor-billig-er-telenor-swap-dealen-for-deg/348327

 

 

post-9147-0-02771000-1475847601_thumb.jpg

 

Nå leser jeg flere plasser at det er mulig å si opp abb og beholde telefonen. Dette er isåfall jævlig godt kamuflert av Telenor, og jeg vil tro de langt fleste som går i fella ikke er klar over dette. Det blir også kronglete å benytte seg av swap hvis man ikke har abb fra Telenor.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

http://www.tek.no/artikler/hvor-billig-er-telenor-swap-dealen-for-deg/348327

 

 

 

attachicon.giftek.jpg

 

Nå leser jeg flere plasser at det er mulig å si opp abb og beholde telefonen. Dette er isåfall jævlig godt kamuflert av Telenor, og jeg vil tro de langt fleste som går i fella ikke er klar over dette. Det blir også kronglete å benytte seg av swap hvis man ikke har abb fra Telenor.

 

 

Jeg gikk på Telenor.no og videre på bestillingssiden for en Samsung Galaxy S7 Edge med Swap. Det står det klart og tydelig "Det er ingen bindingstid på mobilabonnementet". Om du så velger "Spørsmål og svar om Swap" så fremkommer den samme informasjonen tydelig under hovedforklaringen om hva Swap er for noe, med at du står fritt til å bytte til en annen operatør men at du må betale for Telenor-abonnementet i en måned.

 

post-13363-0-31027900-1475849482_thumb.jpg

post-13363-0-35727500-1475849495_thumb.jpg

 

Jeg skjønner ikke helt hvor mye klarere de kan gjøre det i en bestillingssituasjon på nettsiden deres?Hvor godt denne informasjonen presenteres i Telenorbutikkene rundtom vet jeg dog ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg har lest hele artikkelen, men klarer ikke å finne ut hva det er artikkelen kritiserer. Du har klart å fortelle meg at du ikke liker telenor, og at du mener de har masse svin på skogen osv, men følgende ting får jeg lite eller ingen informasjon om:

 

1: Hva er det Telenor etter din mening har gjort feil?

2: Du mener altså at Telenor ikke skal forsvare seg juridisk for å finne ut av hva som er rett tolkning av lovverket?

3: Mener du at vi skal droppe å handle med alle som på ett eller annet tidspunkt har fått pålegg om endring fra forbrukerombudet?

4: Mener du da også at folk for eksempel ikke bør ha rett til å klage på skatten, fordi det tross alt er regnet ut av en myndighet som følger loven?

5: Mener du at Telenor ikke burde opptre som et privat selskap som representerer sine aksjonærer i driften fordi en del av aksjene eies av staten?

 

Jeg får inntrykk av at du har viklet deg inn i jus du ikke helt forstår her.

Hvis du greier å lese mer enn to linjer så står det faktisk at dette er forbrukerombudet sin sak. Tipper de har mer peiling på jus.

 

 

Jeg vet sannelig ikke hva jeg skal svare på dette. Du gir jo ikke akkurat inntrykk av å ha lest verken artikkelen eller innlegget mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...