Gå til innhold

KOMMENTAR: Telenors fremstilling av Swap har vært helt bak mål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

http://www.tek.no/artikler/hvor-billig-er-telenor-swap-dealen-for-deg/348327

 

 

 

attachicon.giftek.jpg

 

Nå leser jeg flere plasser at det er mulig å si opp abb og beholde telefonen. Dette er isåfall jævlig godt kamuflert av Telenor, og jeg vil tro de langt fleste som går i fella ikke er klar over dette. Det blir også kronglete å benytte seg av swap hvis man ikke har abb fra Telenor.

 

 

Jeg gikk på Telenor.no og videre på bestillingssiden for en Samsung Galaxy S7 Edge med Swap. Det står det klart og tydelig "Det er ingen bindingstid på mobilabonnementet". Om du så velger "Spørsmål og svar om Swap" så fremkommer den samme informasjonen tydelig under hovedforklaringen om hva Swap er for noe, med at du står fritt til å bytte til en annen operatør men at du må betale for Telenor-abonnementet i en måned.

 

attachicon.gifTelenor 1.jpg

attachicon.gifTelenor 2.jpg

 

Jeg skjønner ikke helt hvor mye klarere de kan gjøre det i en bestillingssituasjon på nettsiden deres?Hvor godt denne informasjonen presenteres i Telenorbutikkene rundtom vet jeg dog ikke. 

 

 

Problemet er markedsføringen som strider mot markedsføringsloven, da den krever at vesentlig informasjon om pris og bindinger må fremkomme klart av markedsføringen.

 

Hjelper ikke at de er klar nok når du faktisk bestiller på web.

 

;-)

Lenke til kommentar

 

 

http://www.tek.no/artikler/hvor-billig-er-telenor-swap-dealen-for-deg/348327

 

 

 

 

attachicon.giftek.jpg

 

Nå leser jeg flere plasser at det er mulig å si opp abb og beholde telefonen. Dette er isåfall jævlig godt kamuflert av Telenor, og jeg vil tro de langt fleste som går i fella ikke er klar over dette. Det blir også kronglete å benytte seg av swap hvis man ikke har abb fra Telenor.

 

Jeg gikk på Telenor.no og videre på bestillingssiden for en Samsung Galaxy S7 Edge med Swap. Det står det klart og tydelig "Det er ingen bindingstid på mobilabonnementet". Om du så velger "Spørsmål og svar om Swap" så fremkommer den samme informasjonen tydelig under hovedforklaringen om hva Swap er for noe, med at du står fritt til å bytte til en annen operatør men at du må betale for Telenor-abonnementet i en måned.

 

attachicon.gifTelenor 1.jpg

attachicon.gifTelenor 2.jpg

 

Jeg skjønner ikke helt hvor mye klarere de kan gjøre det i en bestillingssituasjon på nettsiden deres?Hvor godt denne informasjonen presenteres i Telenorbutikkene rundtom vet jeg dog ikke.

Problemet er markedsføringen som strider mot markedsføringsloven, da den krever at vesentlig informasjon om pris og bindinger må fremkomme klart av markedsføringen.

 

Hjelper ikke at de er klar nok når du faktisk bestiller på web.

 

;-)

 

Jeg har nå lest litt på korrespondansen mellom Forbrukombudet og Telenor og det er hovedsakelig at de har fremstilt dette som et rentefritt kjøp, noe Forbrukerombudet mener er en feilaktig påstånd siden man med Swap normalt betaler rundt 500-1000 kroner mer over 24 mnd enn om man kjøper mobilen kontant. Telenor mener derimot at skjermforsikring o.l. som er inkludert i dette mellomlegget gjør at man kan kalle det rentefritt, jeg er dog enig med Forbrukerombudet i at et slik ord blir feilaktig når totalprisen blir mer enn den normale veiledende prisen for en mobiltelefon. Om man derimot kan velge bort skjermforsikringen o.l. og betalt kontantprisen til mobilen over 24 mnd så hadde man jo kunne kalt det rentefritt.

 

Men det er såvidt jeg har kunne lese (med forbehold om at jeg ikke har lest all korrespondanse) ikke noe problemer rundt opplysninger om bindingstid, totalpris eller månedspris som er et problem med markedsføringen da totalpris og månedspris er oppgitt. Bindingstid ikke er nevnt nettopp fordi abonnementene ikke har det.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Swap er ikke den billigste løsningen, men for mange er det en helt kurant måte å skaffe seg en ny telefon på. Vi får satse på at de som vurderer en swap-avtale allerede har kalkulator på telefonen sin og klarer å regne ut hva avtalen vil koste. Jeg er sterkt kritisk til mye av det Telenor gjør, men akkurat her synes jeg vi skal overlate til forbrukerne å hjelpe seg selv.

 

Det som tross alt forundrer meg er at du ikke er bundet til å ha ABO hos Telenor. Eller har jeg misforstått?

 

Dessuten har Swap en kjempefordel: du slipper å bruke Finn for å selge telefonen din. Da slipper du å forholde deg til en haug av tullinger i salgsprosessen.

 

Du trenger ikke kalkulator, total prisen står klart og tydelig under oppsummering.

Lenke til kommentar

...jeg har nå lest Telenor sin markedsføring av SWAP. Jeg ville nok ha sjekket følgende:

* Totalpris på mobil nedbetalt over 24 mnd + utgifter til abonnement?

* Totalpris dersom man kjøper en mobil med ett års bundet abonnement (mobil + abonnement)? Her er det viktig å huske at abonnementet i praksis (nesten) tilsvarer fri bruk.

 

Det er noen kontroversielle punkter ved avtalen:

* Pr. i dag er det ikke tillatt med mer enn ett års binding på abonnement, så vidt jeg husker.

* Fordi SWAP nok er prissatt i forhold til Fri Mobilbruk (dvs. ubegrenset tale, sms, praktisk talt ubegrenset data), vil nok SWAP for alle praktiske formål tilsvare en to års binding (om man bindes i abonnementet eller til nedbetaling av en mobil som er prissatt i henhold til fri bruk er vel ett fett).

* I følge markedsføringen er bytte av telefon ved skjerm-knusing inkludert. Men er dette riktig når det lenger nede sies at det er en betydelig egenandel (NOK 500) ved knust skjerm?

* EU-parlamentet har bestemt at roaming-avgifter innen EU (og EØS) skal opphøre fra sommeren 2017. Telenor tilbyr dette pr. idag -- men har et betydelig påslag på abonnementet ved fri roaming. Hva skjer sommeren 2017? Vil Telenor da legge ned de abonnement som pr. idag ikke har fri roaming slik at de i praksis øker prisen? Eller vil de som har satset på SWAP ha bundet seg i 2 år til noe som i praksis innebærer å betale ekstra for fri roaming?

---

Jeg ville kanskje ikke ha gått for SWAP...

 

1. Du har ikke binding på abn (mobilnummeret). Det vil si at du kan ha SWAP (telefon kjøpet), men bytte mobiloperatør (mobilnummeret)

2. Igjen, du kan bytte ny mobil etter 1 år (som avtalen sier). Praktiske formål? Hvilke?

3. Forsikring er forsikring, veldig mange har egenandel om noe skulle skje. Som den gamle avtalen de hadde, eller som alle andre forsikringsselskaper.

4. Dette går på det samme som punkt 1, du kan bytte selskap. Så du er ikke bundet til et av Frihets abn til Telenor, bare nedbetalingen av mobiltelefonen.

Lenke til kommentar

Sitat fra hedonism:

 

Så dette er rett og slett bare et kredittkjøp med inkludert skjermforsikring og selvfølgelig et forsøk på å holde deg som Telenor-kunde med mobilabonnementet men så lenge du kan bytte til en annen operatør når som helst så kan jeg ikke se hva som er problemet. Det er fullt lovlig å kjøpe ting på kreditt over 24 måneder, 36 måneder eller enda lengre og jeg ser ikke hvorfor det skal være noe unntak med en mobiltelefon.

 

Dette er sakens kjerne: det er dyrt å være fattig, og dyrest hvis du er kunde hos Telenor.

 

Ønsker bare å vise andre 24 mnd nedbetalinger på mobil. 

Eksemplet er IPhone 7 plus 32G.

 

Onecall 397,-/9.528,-

 

Komplett 452 ,-/12.215

 

Telenor 419,-/10.056,-

 

Pris forskjellen er ca 500 fra Telenor og Onecall.

Men med Telenor SWAP har du gratis skjermforsikring og muligheten til å bytte telefon etter 1 år. Dette har du ikke hos de andre.

Jeg sier ikke at dette er den beste måten å betale ned telefonen på. Men til de som ikke har 2000 - 3000 kr som første betaling i en 12 mnd avtale, så ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...