Gå til innhold

Totalvrak. Hva avgjør erstatning?


Anbefalte innlegg

I dag ble bilen min totalvrak i kollisjon.

Motparten vil sannsynligvis få all skyld. Ingen personskade såvidt jeg vet.

 

Nå antar jeg at forsikringsselskapet mitt avgjør hvor mye jeg skal få?

Jeg må jo ha ny bruktbil, og det haster pga. behov.

Jeg har ikke samme forsikringsselskap som motparten, som er fra et annet skandinavisk land.

 

Saken er at bilen min er over 10 år gammel, og en fabrikat som ikke holder seg godt i pris.

Jeg har hatt store utgifter på den, bl.a. pga. automatisk girkasse.

Dette har blitt fikset nylig på merkeverksted, og bilen min var i meget god stand.

 

Hvordan avgjøres det økonomiske?

Sitter forsikringsselskapet på Finn og sjekker verdien av en tilsvarende bil?

 

Annonser på Finn viser at "tilsvarende" biler ligger irriterende lavt i pris.

Men om ikke disse bilene har blitt fikset like mye som min, så jeg må snart overhale girkassa igjen.

Det er dyrt!

 

Min bil har totalt kostet meg mye mer enn prisen av tilsvarende biler på Finn.

Blir dette overhode tatt med i beregningen?

All service er utført på merkeverksted, og jeg holdt den i god stand fordi jeg ville beholde den i mange år.

EU-godkjent for bare en uke siden.

 

Jeg er redd for å bli tilbudt under halvparten av bilens verdi. Det holder ikke for å kjøpe noe som er like bra, og i samme stand.

 

Jeg har også en del krav til bilen, som gjør det litt komplisert å finne "tilsvarende".

Markedet flommer over av diesel og manuell gir, men jeg valgte bevisst bensin og automat.

Det gjør min utgave av bilen litt sjelden.

Den er også eksepsjonellt komfortabel å kjøre, så jeg ønsker ikke å ta til takke med hva som helst.

 

Hvis forsikringsselskapet bare tilbyr prisen av en "tilsvarende" bil på Finn, hva slags vrak kan de egentlig prakke på meg? Har jeg rett til å stille krav her?

 

Pleier forsikringsselskapet å være mer rause med andre selskapers penger, enn med egne?

Motpartens forsikringsselskapet vil som sagt få all skyld, så her har mitt selskap ingen grunn til å snyte meg?

 

Jeg liker ikke å ta sorgene på forskudd, så langt har alle hatt en god tone.

Men det skjedde så nylig at det økonomiske ennå ikke har blitt diskutert.

Kan jeg informere takstmannen hva jeg har gitt for div. utbedringer, så han tar det med i beregningen? Eller har han tilgang til merkeverkstedets servicehistorikk?

Jeg vet hvor vraket har blitt fraktet, og kan lett reise dit.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis forsikringsselskapet bare tilbyr prisen av en "tilsvarende" bil på Finn, hva slags vrak kan de egentlig prakke på meg? Har jeg rett til å stille krav her?

Du kan stille krav. Krev en bil som er tilsvarende din. Presiser og dokumenter tilstanden på den så slipper du kanskje skambud (billigste på finn av samme modell og årstall). Servicehistorikk og regninger er god dokumentasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utgifter skaper ikke bilen dessverre, så det at du nå hadde en 10 år gammel bil med god girkasse gjør ikke din mer verdifull enn en tilsvarende bil med god girkasse. Poenget er å erstatte bilen din, og ikke rettferdiggjøre utgifter på den gamle.

 

Men så langt jeg vet så skal jo all tvil gå i din favør, så om du kan dokumentere at din bil på noen måter skal heve seg over markedsprisen så kan du forsøke dette.

 

Leit å høre at du fikk bilen din totalvraket.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

En bil med dårlig eller ukjent stand på girkassa vil snart bli en utgift i størrelsesorden 25.000,-

På min bil var dette nylig utført. Den billigste bilen av samme modell vil kanskje få dette problemet snart.

Jeg er ikke interessert i å tape en krone på dette, og bli snytt av et gjerrig forsikringsselskap som mener den billigste på Finn får være bra nok.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Om du kan dokumentere at denne utbedringen vil forhøye verdien så ville jeg gjort det, men med mindre bruktmarkedet er enig så tror jeg du sitter med en sunk cost her.

 

Jeg vet ikke hvilken bil dette er, men det er forskjell på om du reparerte bilen din, eller om du reparerte bilen din for å utbedre en kjent defekt, og om denne utbedringen gjør din bil til et dyrere eksemplar enn tilsvarende fungerende biler eller nyere biler uten denne defekten.

 

Edit: Kan nevne at jeg tar utgangspunkt i ren verdivurdering av biler, og vet ikke hva ditt og motparten sitt forsikringsselskap sitt syn på saken er. For alt det jeg vet så har de en klausul som eksplisitt sier at de skal dekke investeringer i kjøretøy, men tar jeg ikke feil så har du bare rett på en erstatning tilsvarende markedsverdi på bilen din, og markedsverdi kan jeg uttale meg om.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg finner kun én bil av denne modellen med bensin og automat på Finn.

Jeg sa jo at denne konfigurasjonen var sjelden.

 

Den er lavere priset enn min er verdt.

Jeg har vært og sett på den, og den er ripete og har knust frontrute.

Den selges tilfeldigvis av et verksted i mitt nærområde, og har noe mer utstyr enn min.

 

Kan forsikringsselskapet påstå at en dieselbil med manuellt gir er en "tilsvarende" bil?

I så fall er det en god del billigere biler på markedet som drar ned prisen.

 

Eller er det denne ene bilen med bensin og automat som avgjør prisen?

 

 

PS. En kan vel si det slik at alle automatkasser har en kjent defekt. Min var nylig utbedret.

En vilt fremmed bil er sannsynligvis en tidsinnstillt utgiftsbombe.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Kan du utbrodere?

 

I dette tilfellet er skyldsspørsmålet enkelt, og motparten innrømmer det.

Det er ikke min skyld, så forsikringsselskapet mitt kan kreve alt fra motpartens selskap.

Pleier de å gi skikkelig erstatning så kunden blir fornøyd?

 

Er takstmannens verdivurdering identisk med den summen jeg får utbetalt?

Får jeg noe for tort og svie, og bryet med å måtte kjøpe ny? Det er mye arbeid å finne riktig bil, og alltid en risiko for at den nye bilen har feil som dukker opp senere.

Jeg vet jo at den gamle var i god stand.

Om jeg bare får den eksakte verdien av min bil, har jeg totalt gått i minus på dette. Særlig når det står "Gearbox faulty" i displayet om et halvt år. Det er en feilmelding jeg ikke ønsker å se igjen, og har betalt dyrt for å fikse.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg mener at erstatningen til deg pleier sjeldent å være urettferdig, og om du ikke er fornøyd så har du mulighet til å klage.

 

Her er en tilsvarende tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1409252

 

Her er utdrag fra min forsikringsavtale:

 

 

• Er reparasjon av motorvognen etter selskapets vurdering ikke økonomisk eller teknisk forsvarlig, erstattes skaden med det beløp som det på skadedagen ville kostet selskapet å anskaffe og omregistrere en motorvogn i samme stand av tilsvarende fabrikat, type og årgang - markedsverdien. Er motorvognen gått tapt, erstattes også markedsverdien. Er utstyr utover motorvognens seriemessige utførelse gått tapt, eller reparasjon av dette etter selskapets mening ikke er lønnsom, kan selskapet foreta kontantoppgjør, eller erstatte gjenstanden med en tilsvarende - eller i det alt vesentlige tilsvarende - gjenstand. Selskapet avgjør hvem den skadde motorvogn tilfaller. Hvis det avtales at sikrede beholder motorvognen, gjøres fradrag for gjenverdi og omregistreringsavgift. • Forsikringstakeren har rett til ny motorvogn av tilsvarende fabrikat, type, årgang og med fabrikkmontert tilbehør hvis - reparasjonsomkostningene vil overstige 60 % av motorvognens nyanskaffelsesverdi på skadedagen, uten hensyn til rabatter, (bergings-/transportomkostninger anses ikke som reparasjonsomkostninger), og - motorvognen ikke har vært kjørt over 15.000 km., og - skaden inntreffer innen ett år etter at motorvognen som fabrikkny ble registrert på forsikringstakeren, og - motorvognen ikke tidligere har vært utsatt for skade som overstiger 20 % av nyanskaffelsesverdien, og - motorvognen ikke er leaset eller anvendes som drosje, trafikkskolebil, utleiebil, bårebil, ambulanse, utrykningsbil eller er skadet under kjøring med prøvekjennemerke, og/eller motorvognen ikke er særskilt registrert med tollskilter. Selskapet har adgang til å foreta kontantoppgjør med hva det på skadedagen vil koste selskapet å anskaffe en slik motorvogn. Den skadede motorvognen tilfaller selskapet

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Forsikringsselskapet ditt utbetaler ingenting med mindre du har en form for kaskoforsikring. Du fremmer et krav til motpartens forsikringsselskap (ofte med bistand fra ditt eget selskap).

 

Ditt krav etter kaskoreglene (mot ditt eget forsikringsselskap) kan ofte være lavere enn ditt krav etter erstatningsreglene (mot motpartens forsikringsselskap). Dette får imidlertid vanligvis ikke betydning med mindre forsikringsselskapet er usikre på om de får dekning hos motparten.

 

Siden dette er en interlegal situasjon må man være oppmerksom på lovvalg. Siden skaden skjedde i Norge gjelder bilansvarslova § 6, og denne gir rett til full dekning etter alminnelige erstatningsrettslige regler. Dette er bedre rettigheter enn den "tilsvarende"-vurderingen som foretas etter forsikringsavtalen Gavekort siterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En takstmann utnevnt at forsikringsselskapet ditt vil utføre en takst av bilen din.
Normalt vil han vurdere ut i fra bilens stand opp mot markedsverdi, ofte hentet fra finn.no hvor man kan få en pekepinne på hvor mye en tilsvarende bil vil koste deg å kjøpe.

Som nevnt er det da viktig å fremheve utbedringer som påvirker markedsverdien slik som overhaling av girkasse.

 

Når du blir tilbudt en pris for oppgjør kan du forberede deg med egne annonser og kvitteringer som du mener skal forsvare prisen dit du mener den skal være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at trådstarters forsikringsselskap er involvert i noen takst her, det er ganske vanlig at det er det erstatningspliktige selskapet som besørger takst.

 

Som andre her sier, det er ofte ingen grunn til å være fornøyd med første tilbud siden de ofte har en del å gå på.

Da jeg ble påkjørt bakfra for mange år siden fikk jeg tilbud om ca 20k i erstatning mot at de beholdt vraket (kondemnering).

Siden jeg visste hva vraket var verdt og jeg visste hva bilen var verdt løste dette seg ved at jeg fikk 42k for skaden, jeg beholdt bilen og solgte den for 15k som totalvrak.

 

I en sak der bilen min ble stjålet og senere gjenfunnet var det tilsvarende, men der måtte jeg gå langt hardere til verks siden det da var mitt eget selskap som skulle erstatte skaden.

 

Dersom du oppdager at du kan ta takstmannen på noe er det ofte nyttig å beholde denne kunnskapen for seg selv inntil man kan bruke den rått og brutalt for å fremme sin sak og få et bedre oppgjør enn man ellers ville gjort.. (Også det har jeg opplevd i en sak der jeg ikke hadde skyld)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden motparten får all skyld, og er forsikret i et annet skandinavisk land, er det vel lite sannsynligvis at de sender en takstmann helt hit?

En fyr på bilverkstedet trodde det skulle komme takstmann fra mitt forsikringsselskap, men ingenting var avgjort på det tidspunktet.

Planen så langt er å vente til etter takst, og deretter presentere de siste to års papirer om de ikke tilbyr nok penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...