Gå til innhold

Totalvrak. Hva avgjør erstatning?


Anbefalte innlegg

Bare it spørsmål sånn på siden her, det er nevnt kasko, som en selvsagt må ha om en er skyld i skaden selv, men når en ikke har noe skyld i skaden så får en ikke noe erstatning om en kun har ansvar?

 

Lite vits å ha kasko på en bil til 10k, men om en ikke får erstatning når en ikke har noe skyld..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare it spørsmål sånn på siden her, det er nevnt kasko, som en selvsagt må ha om en er skyld i skaden selv, men når en ikke har noe skyld i skaden så får en ikke noe erstatning om en kun har ansvar?

 

Lite vits å ha kasko på en bil til 10k, men om en ikke får erstatning når en ikke har noe skyld..

 

Din egen (obligatoriske) ansvarsforsikring dekker all skade på motpart. Å ha kasko på en bil til 10k og gjerne med egenandel på 5-6000 er det glade galskap!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg takker for svar og hjelp.

 

Mitt forsikringsselskap forsøkte seg på "en frekk en".

Deres agent hadde funnet en "tilsvarende" bil i min hjemby på Finn.no, og foreslo en forsikringssum tilsvarende at jeg kunne kjøpe denne.

DVS i overkant av 50.000.

 

"Tilsvarende" fordi den er Sedan, og har 2 liters bensinmotor og automatgir. Den har ellers litt mer utstyr, som Xenon-frontlys, der min hadde en kombinasjon av H1 og H7-pærer. Egentlig bedre, men ikke i praksis etter inspeksjon.

 

Jeg hadde allerede vært borte hos denne bilforhandleren med lommelykt i nattemørket, samme kveld som kollisjonen.

jeg hadde jo kikket på den bilen han ringe og foreslo, og den er overhode ikke tilsvarende den jeg tapte.

Jeg ville finne ut hva slags bruktbiler som fantes, som tilsvarte min ødelagte drømmebil.

Den stod ute fordi den ikke akkurat var forhandlerens dyreste salgsobjekt. Jeg kunne beglo den uforstyrret utenfor åpningstiden.

 

Den hadde en del riper rundt førerdør-låsen, mens min bil var nær strøken.

Den så ulekker ut, og hadde t.o.m. sprekt frontrute, noe som ikke var nevnt i Finn-annonsen.

 

Jeg gav klar beskjed til forsikrngsagenten om at jeg ikke ville kjøpe en sliten bil.

Min knuste bil var verdt vesentlig mer enn en "tilsvarende" fra Finn.no.

Peugeot 407 er en problem-bil, og min bil hadde fått fikset alle problemene.

Jeg sendte merkeverksted-kvitteringer for over 40.000 fra de siste 2 år som bevis. Mesteparten av dette var for automatkassa.

 

Forsikringssummen ble således øket til 65.000 kroner, som jeg nå har fått utbetalt.

Kanskje en ok sum for en Peugeot 407, en billig bil på bruktmarkedet, men ikke egentlig nok for en Peugeot 407 i nær strøken tilstand med alle relevante reparasjoner utført. Jeg hadde drømmebilen, og hadde fikset alt som feilet den.

"Tilsvarende" fra Finn.no vil kreve en masse reparasjoner i nær fremtid.

 

Alle sier jeg skal være fornøyd med 65.000 for en 2004-modell Peugeot 407, men det er jeg ikke. Jeg går i minus her.

Drømmebilen var i nær perfekst stand, og "tilsvarende" bil fra Finn.no vil kreve reparasjoner for 40.000 en gang til. Det gidder jeg ikke.

 

Jeg kjøpte ikke en annen Peugeot 407, men en Peugeot 508 fra Østlandet. Det ble en lang tog- og biltur, men den nye bruktbilen er et romskip av teknologi. Nå har jeg dieselmotor med miljøvennlig start/stopp-teknologi i vegkryss, parkeringssensor, blåtann, glasstak og masse annet snacks.

Min gamle drømmebil Peugeot 407 er et kjært minne, men ikke pokker om jeg kjøper en annen bil som maser om PRND GEARBOX FAULTY hele tiden.

 

Nå får jeg bare håpe at myndighetene i min hjemby ikke innfører diesel-restriksjonene de har snakket om så lenge.

I årevis har jeg kjørt dyre bensin-biler for å være sikker på å kunne kjøre til jobb om vinteren.

Drømmebilen blir most til skrapmetall på et millisekund, og det finnes ingenting fristende på bruktmarkedet. Jeg har solgt sjela, og kjøpt diesel. Diesel er Djevelens urin. Jeg hater diesel. Men pga. myndighetenes feilslåtte miljø/CO2-politikk, er det ingenting annet på bruktmarkedet.

Bare så det er nevnt: Bilen jeg kjøpte koste vesentlg mer enn jeg fikk for den gamle.

Jeg går som sagt i minus her.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg er som sagt ikke egentlig fornøyd.

Den gamle bilen var en upålitelig bil, og har kostet meg mer i reparasjoner enn den var verdt.

Jeg har gitt mer penger til verkstedet enn bensinstasjonen.

Det hadde vært verdt det om jeg fikk beholde den i mange år, som var planen.

I stedet ble den knust da den var i nær perfekt stand.

Den har kostet meg en formue som jeg aldri fikk igjen.

 

Jeg fikk i det minste en siste tur til naturskjønne Hardanger kort tid før ulykken.

Bilen fikk vise hvor fantastisk komfortabel den er.

Og den har god sikkerhet for fører og passasjerer, som er grunnen til at jeg ikke er multihandikappet nå.

 

Min nye brukte Peugeot 508 er etterkommeren etter 407.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

For de som er interessert:

Dette er min Peugeot 407 etter at en uoppmerksom lastebil traff den bakfra i stillestående kø:

 

http://www.aftenbladet.no/trafikk/Trafikkuhell-pa-Algard_-tre-biler-involvert-520260b.html

 

Den er like most foran som bak, fordi jeg ble dyttet fremover inn i ræva på en Audi.

 

 

Jeg vil også skryte av merkeverkstedet Gabriel Østråt i Sandnes, som umiddelbart sendte meg alle de relevante kvitteringene i .pdf-format fra siste 2 år, så jeg kunne videresende til forsikringsselskapet og dermed bevise at min bil var i nær perfekt stand. Det var god kundeservice, og bidro til at forsikringsselskapet utbetalte et høyere beløp.

Jeg bruker bestandig dette merkeverkstedet, og valgte Peugeot i stedet for KIA, Škoda og Ford som jeg også vurderte, delvis pga. hvor flott bilen er, og delvis så jeg kunne bruke samme verkstedet. Jeg er kjempefornøgd med dem.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Selv etter å ha fått en utbetaling kan du klage videre, jeg ble for et par år siden påkjørt bakfra og fikk tilhengerfeste og innfestningen til dette ødelagt. Først fikk jeg kun utbetalt for del eksklusiv moms, klagde igjen for deretter å få moms for delen utbetalt, hvorpå jeg klagde igjen da jeg også mente på at jeg skulle ha timesbetalingen verkstedet skulle ha eksklusiv moms. Som jeg og fikk utbetalt, husker ikke hvilket selskap det var jeg sloss mot, men tok bortimot et halvt år før jeg var ferdig med den saken.

Forøvrig gratulerer med en ny bil, håper du blir fornøyd med den :)

Endret av Inz4ne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...