Gå til innhold

– Kommer ikke til å bli produsert biler med forbrenningsmotor etter 2025


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Prisen er en viktig grunn til bilvalg, men du kan jo alltids innbille deg noe annet. Elbilforeningen mener noe annet enn deg. Vi kunne jo forsøkt å fjerne alle fordelene og se om det innvirker på salget. Eller kanskje finne en annen forklaringsmodell på hvorfor tesla er så populær i norge.

 

"Ikke så mye tyngre"; men like fullt tyngre, og det er en dustete antakelese at folk kjøper elbiler fordi de liker tunge biler, akkurat som det er dustete å anta folk kjøper bensinbiler fordi de liker vond lukt.

 

AtW

Vel. For min egen del kjører jeg elbil fordi det er sabla gøy, og at det koster ti ganger mindre pr km. Lommeboken min har veldig godt av det. Alle andre insentiver er kjekke å ha så lenge det varer, men når disse er borte er Elbilen fremdeles ti ganger billigere i drift.

 

 

"Prisen er en viktig grunn til bilvalg"

"Vel" "jeg kjører fordi det koster ti ganger mindre per km".

 

Jeg ser ikke motsetingen? Du argumenterer jo for at prisen er en sentral del av vurderingen ved bilvalg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Prisen er en viktig grunn til bilvalg, men du kan jo alltids innbille deg noe annet. Elbilforeningen mener noe annet enn deg. Vi kunne jo forsøkt å fjerne alle fordelene og se om det innvirker på salget. Eller kanskje finne en annen forklaringsmodell på hvorfor tesla er så populær i norge.

Tesla er ikkje berre populær pga prisen. Det er ein ganske dyr bil. Tilsvarande dyre bilar er ikkje like populære. Elbilfordelane reduserer den viktigaste ulempa med å velje elbil i dag, og det er prisen.

 

Prisgapet til eksosbilar vert stadig mindre. Som sagt: Dei som ikkje har ein elbil å presentere på Mondial De l'Automobile den 1. oktober, med rekkjevidde på minst 300 km til ca same pris som ein diesel- eller bensinbil, dei kjem til å slite.

 

På årets IAA Commercial Vehicles i Hannover, den største messa for vare- og lastebilar, har òg elektrifisering vorte heilt sentralt. Både Volkswagen, Daimler, MAN og andre står i kø for å syne fram nye elektriske vare- og lastebilar og bussar.

 

"Ikke så mye tyngre"; men like fullt tyngre, og det er en dustete antakelese at folk kjøper elbiler fordi de liker tunge biler, akkurat som det er dustete å anta folk kjøper bensinbiler fordi de liker vond lukt.

Men prompelyden er det mange som ynskjer seg. I alle fall etter kommentarfeltet å dømme (ikkje til denne saka, merkeleg nok). For enkelte er lyden viktig nok til at BMW spelar av eit substitutt over stereoanlegget, og det må vel vere prov nok?: https://www.cnet.com/roadshow/news/bmw-m5-generates-fake-engine-noise-using-stereo/
Lenke til kommentar

 

Prisen er en viktig grunn til bilvalg, men du kan jo alltids innbille deg noe annet. Elbilforeningen mener noe annet enn deg. Vi kunne jo forsøkt å fjerne alle fordelene og se om det innvirker på salget. Eller kanskje finne en annen forklaringsmodell på hvorfor tesla er så populær i norge.

Tesla er ikkje berre populær pga prisen. Det er ein ganske dyr bil. Tilsvarande dyre bilar er ikkje like populære. Elbilfordelane reduserer den viktigaste ulempa med å velje elbil i dag, og det er prisen.

 

Prisgapet til eksosbilar vert stadig mindre. Som sagt: Dei som ikkje har ein elbil å presentere på Mondial De l'Automobile den 1. oktober, med rekkjevidde på minst 300 km til ca same pris som ein diesel- eller bensinbil, dei kjem til å slite.

 

På årets IAA Commercial Vehicles i Hannover, den største messa for vare- og lastebilar, har òg elektrifisering vorte heilt sentralt. Både Volkswagen, Daimler, MAN og andre står i kø for å syne fram nye elektriske vare- og lastebilar og bussar.

 

"Ikke så mye tyngre"; men like fullt tyngre, og det er en dustete antakelese at folk kjøper elbiler fordi de liker tunge biler, akkurat som det er dustete å anta folk kjøper bensinbiler fordi de liker vond lukt.

Men prompelyden er det mange som ynskjer seg. I alle fall etter kommentarfeltet å dømme (ikkje til denne saka, merkeleg nok). For enkelte er lyden viktig nok til at BMW spelar av eit substitutt over stereoanlegget, og det må vel vere prov nok?: https://www.cnet.com/roadshow/news/bmw-m5-generates-fake-engine-noise-using-stereo/

 

 

Å så nå teller prisen plutselig? Sett slikt...

 

Ja, endel liker lyden av feks bensinmotorer. Ser ikke at det gjør utsagnet ditt om hvorfor folk kjøper den type biler mer treffende.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å så nå teller prisen plutselig? Sett slikt...

 

*Sukk* Eg gjev opp. Du les jo ingenting av det eg skriv, eller gjer ditt aller beste for å misforstå det, og eg trur ikkje du har lese artikkelen heller.

Ja, endel liker lyden av feks bensinmotorer. Ser ikke at det gjør utsagnet ditt om hvorfor folk kjøper den type biler mer treffende.

 

Då kan du kanskje lese det eg skriv om lyd ein gong til.
Lenke til kommentar

 

HVor er diskusjonen om hvem som skal ta kostnadene med å bygge ut elnettet slik at det takler tusener av elbiler som lades samtidig?

Det er ikke mulig med dagens elnett å erstatte bilparken med elbiler. Da vil sikringene ryke over hele linjen.

I alle fall hvis ladingen skal gjøres på kort tid.

 

Går helt fint om folk har vett til å lade om natten.

Ja, for de som kan lade om natten. 50% av verdens befolkning bor i byer og kan stort sett ikke lade om natten.

Lenke til kommentar

 

Å så nå teller prisen plutselig? Sett slikt...

*Sukk* Eg gjev opp. Du les jo ingenting av det eg skriv, eller gjer ditt aller beste for å misforstå det, og eg trur ikkje du har lese artikkelen heller.

Ja, endel liker lyden av feks bensinmotorer. Ser ikke at det gjør utsagnet ditt om hvorfor folk kjøper den type biler mer treffende.

Då kan du kanskje lese det eg skriv om lyd ein gong til.

 

 

Jo, det er det som er problemet ditt, jeg leser det du skriver, men du skriver så mye rart.

 

Jeg har lest det, gjør ikke dine uttalelser om lukt mindre merkelige.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 



Går helt fint om folk har vett til å lade om natten.

Ja, for de som kan lade om natten. 50% av verdens befolkning bor i byer og kan stort sett ikke lade om natten.

Kvifor delar du fantasiane dine med oss? I fylgje den store elbilundersøkinga TØI publiserte i august, er det ikkje noko problem for folk som bur i storbyane å få lada om natta, i alle fall ikkje i Noreg. Der står det: "Almost all owners charge their vehicle at home on their own property or in a parking space at their disposal, as seen in figure 6.1." Ikkje mykje tyder på at det er vanskeleg andre stader heller. Oslo, Stavanger og Bergen er blant kommunane med størst innslag av elbilar i bilparken. Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

 

 

Å så nå teller prisen plutselig? Sett slikt...

*Sukk* Eg gjev opp. Du les jo ingenting av det eg skriv, eller gjer ditt aller beste for å misforstå det, og eg trur ikkje du har lese artikkelen heller.

Ja, endel liker lyden av feks bensinmotorer. Ser ikke at det gjør utsagnet ditt om hvorfor folk kjøper den type biler mer treffende.

Då kan du kanskje lese det eg skriv om lyd ein gong til.
Jo, det er det som er problemet ditt, jeg leser det du skriver, men du skriver så mye rart.
Då kan du kanskje fortelle meg kvar eg har skrive at prisen ikkje tel?

 

Jeg har lest det, gjør ikke dine uttalelser om lukt mindre merkelige.

 

Lyd og lukt er døme på "fordelar" med eksosbilar som folk har drege fram i kommentarfeltet før. Eg vil vel heller kalle det skilnadar. Somme tykkjer det er fint å skrape ruter i ein sky av stank og bråk kvar morgon. Eg tykkjer det er litt rart, og for å vere ærleg trur eg det berre er eit fåtal av bileigarane som let seg fascinere av slikt. Faktisk saknar eg ingenting med det gamle dieseldyret mitt. Når andre ramsar opp grunnar til at dei ikkje vil skifte til ein moderne bil, får eg berre tru på dei. Realistisk lyd kan lett spelast av på stereoanlegget i ein elbil òg ("there is an app for that"), men lukta er litt vanskelegare å simulere.
Lenke til kommentar

 

 
Kvifor delar du fantasiane dine med oss? I fylgje den store elbilundersøkinga TØI publiserte i august, er det ikkje noko problem for folk som bur i storbyane å få lada om natta, i alle fall ikkje i Noreg. Der står det: "Almost all owners charge their vehicle at home on their own property or in a parking space at their disposal, as seen in figure 6.1." Ikkje mykje tyder på at det er vanskeleg andre stader heller. Oslo, Stavanger og Bergen er blant kommunane med størst innslag av elbilar i bilparken.

 

Kanskje fordet det er nesten bare folk som kan lade hjemme som kjøper elbil? Hvor mange er det som ikke har kjøpt elbil nettopp fordet de ikke har denne muligheten?

Lenke til kommentar

 

Kvifor delar du fantasiane dine med oss? I fylgje den store elbilundersøkinga TØI publiserte i august, er det ikkje noko problem for folk som bur i storbyane å få lada om natta, i alle fall ikkje i Noreg. Der står det: "Almost all owners charge their vehicle at home on their own property or in a parking space at their disposal, as seen in figure 6.1." Ikkje mykje tyder på at det er vanskeleg andre stader heller. Oslo, Stavanger og Bergen er blant kommunane med størst innslag av elbilar i bilparken.

 

Kanskje fordet det er nesten bare folk som kan lade hjemme som kjøper elbil? Hvor mange er det som ikke har kjøpt elbil nettopp fordet de ikke har denne muligheten?

Det seier ikkje undersøkinga noko om. I Oslo er det vel berre ca 50% av husstandane som disponerer bil i det heile, og det kan delvis skuldast mangel på parkeringsplassar (spekulasjon frå mi side). Då kan det vere enklare å ha elbil som skal ladast, for ladeplassane pleier å vere gratis med lengre maksimal parkeringstid. Sist eg overnatta i Oslo var i eit bustadstrok på Sandaker, og den einaste ledige plassen eg kunne finne var ein ladeplass. Det passa forresten fint, for då fekk eg fullt batteri og kunne korte ned ladetida på superladaren på Gol når eg skulle heim. (Ikkje at det var noko stort poeng, for eg hadde uansett fått nok til å komme heim på den tida middagen på Gol tok.)
Lenke til kommentar

 

 

Kvifor delar du fantasiane dine med oss? I fylgje den store elbilundersøkinga TØI publiserte i august, er det ikkje noko problem for folk som bur i storbyane å få lada om natta, i alle fall ikkje i Noreg. Der står det: "Almost all owners charge their vehicle at home on their own property or in a parking space at their disposal, as seen in figure 6.1." Ikkje mykje tyder på at det er vanskeleg andre stader heller. Oslo, Stavanger og Bergen er blant kommunane med størst innslag av elbilar i bilparken.

 

Kanskje fordet det er nesten bare folk som kan lade hjemme som kjøper elbil? Hvor mange er det som ikke har kjøpt elbil nettopp fordet de ikke har denne muligheten?

 

Har du tall på dette eller er det bare noe du har funnet opp? Det kan godt være mulig, det er jo ganske logisk. Men jeg har aldri sett reelle undersøkelser på dette. 

 

Personlig er dette en stor ting for meg, det å kunne lade hjemme er noe av det beste med å kjøre elbil. Måtte jeg dratt til ladestasjon for å tanke hver gang hadde jeg nok byttet bil evt prøvd å ordne noe på jobb eller en annen plass jeg tilbringer mye tid. 

Lenke til kommentar

 

 

HVor er diskusjonen om hvem som skal ta kostnadene med å bygge ut elnettet slik at det takler tusener av elbiler som lades samtidig?

Det er ikke mulig med dagens elnett å erstatte bilparken med elbiler. Da vil sikringene ryke over hele linjen.

I alle fall hvis ladingen skal gjøres på kort tid.

Går helt fint om folk har vett til å lade om natten.

Ja, for de som kan lade om natten. 50% av verdens befolkning bor i byer og kan stort sett ikke lade om natten.

Der det er parkeringsplasser er det mulig å opprette ladeplasser. Det er mange i Oslo som parkerer i gata og lader om natta.

Lenke til kommentar

 

Hver gang jeg kjører Tesla (med 400km disponibelt) har jeg følelsen av at dette kan strande på landet. 400km er rett og slett for lite. En annen ting er køene ved ladestasjoner. Det er simpelt hen ikke ladelogistikk som understøtter denne påståtte utviklingen enda. Det vil ta mer enn 7 år, mye mer, å utvikle dette til et praktsik anvendbart produkt.

Kjører du drosje siden 400 km begrenser deg?

Folk flest kjører mindre enn 4 timer om dagen og rekker ikke å tømme batteriet på en Tesla.

 

 

"kan strande på landet" indikerer jeg kjører mellom byer.

Lenke til kommentar

 

I begynnelsen av artikkelen står det bl.a.: "merkenavn som har vært bygget opp de siste 100 årene kommer til å gå samme vei som Kodak og Nokia: De blir borte."

Dette belyser på en utmerket måte kunnskapsnivået i artikkelen, for Nokia er slett ikke "blitt borte". Nokia hadde i 2015 en omsetning på 12,5 milliarder EURO og en vinst på 1,2 mrd. euro (9 % av omsetningen).

Glitrende eksempel, i 2010 var omsetningen på nesten 42,5 milliarder EURO... Driftsresultatet var riktignok i overkant an 2 milliarder, så resultatgraden er bedre nå. Og som merkevare i befolkningen generelt har Nokia mildt sagt en svakere posisjon nå enn for noen år siden.

Les innlegget mitt en gang til, så du vet hva du kommenterer! Spørsmålet var om man kan si at Nokia er blitt borte når de omsetter EUR 12,5 mrd. Og for å si det også: Kommunikasjonsnett er ikke noe som "befolkningen generelt" har greie på.

Lenke til kommentar

Mercedes-Benz%20F%20015.300x165.jpg

Ingen kommer til å kjøpe egne biler om 15 år.

 

– Kommer ikke til å bli produsert biler med forbrenningsmotor etter 2025

I en verden som øker med en 5-6-7 kullkraftverk pr uke og over 100 millioner fossilbiler økende hvert år, ligger det "grønne skiftet" noen hundre år inn i fremtiden.

Man må heller ikke underslå at det går med en 2-3 liter fossil energi for å produsere og distribuere en liter biodrivstoff. Dvs at jo mer biodrivstoff verden produserer, jo mer forurenset blir verden. Ikke motsi meg, jeg har reist i alle delstater i Brasil og kjenner til hvordan ting blir til.

 

Diskuterte dette med lading av elbiler dersom elbilen tar av med en elkraftdistributør her i Norge. Han mente at for Norge sin del vil det ta mer enn 50 år å bygge ut og skifte ut med kraftige nok kabler rundt om i landet. Og det vil bli dyrere i byene enn på landet med en totalpris kanskje større enn oljefondet.

 

Han sa også at styringen av de nye "smarte" elmålerne som i disse dager installeres langt på vei mister hensikten siden disse er tenkt  for å minske elforbruket , ikke øke forbruket for at nettopp dagens elkabler kan brukes i generasjoner fremover. De nye målerne er ment å fordele strømmen bedre ikke minste forbruket. 

 

  

 

 

 

Lenke til kommentar

 

 

Diskuterte dette med lading av elbiler dersom elbilen tar av med en elkraftdistributør her i Norge. Han mente at for Norge sin del vil det ta mer enn 50 år å bygge ut og skifte ut med kraftige nok kabler rundt om i landet. Og det vil bli dyrere i byene enn på landet med en totalpris kanskje større enn oljefondet.

 

Han sa også at styringen av de nye "smarte" elmålerne som i disse dager installeres langt på vei mister hensikten siden disse er tenkt  for å minske elforbruket , ikke øke forbruket for at nettopp dagens elkabler kan brukes i generasjoner fremover. De nye målerne er ment å fordele strømmen bedre ikke minste forbruket. 

 

  

 

 

 

 

 

Svært så uopplyst mann du har snakket med da. Å lade en elbil trenger ikke trekke mer enn en panelovn, og forbruket av bensin og diesel vill falle likt ved økende antall elbiler, vet du hvor mye energi det kreves å produsere en liter diesel/bensin? Langt mer enn hva en panelovn trekker...  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I en verden som øker med en 5-6-7 kullkraftverk pr uke og over 100 millioner fossilbiler økende hvert år, ligger det "grønne skiftet" noen hundre år inn i fremtiden.

 

Realitetssjekk: Produksjonen av straum frå fornybare kjelder aukar no meir enn straumforbruket. Dvs at dei kolkraftverka får veldig lite å gjere, med mindre ein òg legg ned litt fleire gamle kolkraftverk enn dei nye som opnar. Og det gjer dei, faktisk. Spesielt i Kina, der dei brukar stadig mindre kol utan at produksjonen av kolkraft går ned tilsvarande.

 

Salet av elbilar aukar mykje fortare enn salet av eksosbilar.

 

Man må heller ikke underslå at det går med en 2-3 liter fossil energi for å produsere og distribuere en liter biodrivstoff. Dvs at jo mer biodrivstoff verden produserer, jo mer forurenset blir verden. Ikke motsi meg, jeg har reist i alle delstater i Brasil og kjenner til hvordan ting blir til.

 

Då er det ganske fascinerande at ein liter biodrivstoff kostar mindre enn 2-3 liter fossilt drivstoff. Dei må vere veldig gåvmilde i Brasil, som kjøper 2-3 liter drivstoff for å selje 1 liter biodrivstoff for mindre enn bensinen dei brukte til produksjonen kosta. Har dei andre kjekke ordningar i Brasil? Kan du levere frå deg ein hundrelapp og få to hundrelappar attende?

 

Diskuterte dette med lading av elbiler dersom elbilen tar av med en elkraftdistributør her i Norge. Han mente at for Norge sin del vil det ta mer enn 50 år å bygge ut og skifte ut med kraftige nok kabler rundt om i landet. Og det vil bli dyrere i byene enn på landet med en totalpris kanskje større enn oljefondet.

 

LOL! Kva slags elkraftdistributør er dette? Bra at Hafslund Nett seier at det går heilt fint i deira område, i alle fall. Om nettet i hans område er so dårleg at det ikkje toler 5-6% auke i forbruket om natta, då trengst det nok ei oppgradering uansett.

 

Han sa også at styringen av de nye "smarte" elmålerne som i disse dager installeres langt på vei mister hensikten siden disse er tenkt  for å minske elforbruket , ikke øke forbruket for at nettopp dagens elkabler kan brukes i generasjoner fremover. De nye målerne er ment å fordele strømmen bedre ikke minste forbruket.

 

Eg er ikkje heilt sikker på om eg tolkar deg rett her, men meininga er at straumselskapet skal kunne ha høgare tariff for topplastperioden, slik at det løner seg å lade bilen om natta i staden. Anna forbruk kan òg flyttast på. Oppvarming av varmtvatn, til dømes. Dei kjem ikkje til å ha effekt på forbruket totalt, og det var aldri intensjonen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...