Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Veldig fuktig leilighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres ut som du har vanninntrengning i leiligheta ett eller annet sted for 68% er mye.

Til sammenligning hadde jeg 78& i kjelleren før jeg starta med luftavfukter, men dette var en råkjeller med murgulv fra 1928 lagt rett oppå leire så den trekker fukt hele tida.

 

Lot avfukteren stå på i natt; 2 liter på 8 timer. Fikk ned fuktigheten til rett under 40, men den skyter jo til himmels med en gang den blir stående av en stund.

 

Hadde dette vært kjeller/1 etg så hadde det vært mer logisk med fuktproblem. Jeg vet at alle luftlommer oppover i bygget er tettet igjen, men det kan jo være at det har kommet før den tid. Men hvis fukt har vandret fra kjellerbodene (er en del saltutslag der), så burde jo i det minste leilighetene i etasjene under meg også være berørt. 

 

Det er jo snart oktober og kjølig på kveld/natt, så 68 syns jeg er et veldig høyt tall for denne årstiden. Den ekstreme luftfuktigheten som har vært ute har jo også gitt seg.

 

Hadde de enda klart å produsere stillegående avfuktere :)

Lenke til kommentar

68 % er uvanlig høyt ja, spesielt siden du bor i toppetasjen. Hvilken etasje er det snakk om, forresten? Gammel blokk? Betongkonstruksjon eller tre?

 

Nå når det blir lavere temperaturer ute ville jeg i hvert fall ha hatt avtrekksvifte bad (med døra på gløtt) og kjøkkenvifte på hele tiden. Og pass på at alle ventiler i vinduer er åpne. Det vil hjelpe til med uttørking av leiligheten mens du venter på svaret fra Anticimex.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

68 % er uvanlig høyt ja, spesielt siden du bor i toppetasjen. Hvilken etasje er det snakk om, forresten? Gammel blokk? Betongkonstruksjon eller tre?

 

Nå når det blir lavere temperaturer ute ville jeg i hvert fall ha hatt avtrekksvifte bad (med døra på gløtt) og kjøkkenvifte på hele tiden. Og pass på at alle ventiler i vinduer er åpne. Det vil hjelpe til med uttørking av leiligheten mens du venter på svaret fra Anticimex.

 

Jeg regner med at den ville vært høyere hvis jeg lot avfukteren stå av lenger, vet ikke. 3 etasje (toppetg), blokk fra slutten av 60-tallet. Betongkonstruksjon. En del saltutslag i kjeller som kan ha vandret, men da må som sagt flere leiligheter være berørt. Vet det har vært luftlommer i konstruksjon, men dette er tettet igjen nå.

 

Avtrekkesvifta er sensorstyrt og slår seg bare på når den plukker opp fukt (som forøvrig var timesvis i døgnet før jeg fikk avfukter). Vi har ikke mekanisk avtrekk med vifte på taket. Jeg har som sagt bare ventilator på kjøkkenet, og ikke en vifte som er egnet for å gå hele tiden. Den BRÅKER. Vifte på badet BRÅKER. Avfukteren BRÅKER. Jeg blir jo tussete.

 

Siden gradestokken har falt såpass mye, har jeg satt på varmeovn. Det blir fortsatt kommentert at leiligheten min oppleves som fuktig, selv med avfukteren på. Jeg håper Anticimex finner avvik, slik at det blir lettere å finne ut hvor det kommer fra, slik at det kan utbedres fort.

Lenke til kommentar

Taklekkasje? Eller et vannrør i kobber som har tatt kvelden inne i en vegg? 

 

Tvilsomt at det er noe med rør iom at det virker som det er lokalisert på en side av leiligheten, ingen rør der. Alt av rør er også byttet ut nå nettopp.  Hvis taklekkasje burde det vært synlig. Men det må jo selvsagt sjekkes. 

Lenke til kommentar

TS. Jeg forstår ikke helt, hva du venter på? :( Tviler på at laboratorieprøvene til Anticimex, forteller noe om årsaken til vann- og fuktproblemene. Antar de har tatt prøver (luft- og stryke prøver) for å sjekke, om det er skadelige mengder av soppsporer i leiligheten. Og DE forteller ikke noe, om årsaken til fukten! Hadde de hatt kompetanse, ville de ha klargjort problemsted/område da de var i leligheten. Det kunne både jeg og andre bygningsingeniører ha gjort. Litt verre med fjerndiagnoser.

 

Etter at litt mer er klarlagt (gjennom tråden), er det i ditt tilfelle trolig 2 årsaker, til disse fuktproblemene. A) Lekarsje fra taket. Men i de fleste tilfeller ville dette blitt synlig et sted i leligheten ved vanndrypping, synlige fuktig tak-himlinger og ofte kommer det også til syne på vegger. Selv såkalte klemte skjøter på diffusjonstett plast, forhindrer ikke vannsig. Så dette er lite trolig, men ikke umulig. B) Langvarig fukttilførsel innvending fra bl.a. klestørk, matlaging, m.m., uten tilstrekkelig ventilasjon. Da mettes alt i leiligheten med fukt. Da du (og kanskje tidligere beboere) ikke har benyttet ventilasjonen som du/dere burde, kan ta tid å få fjernet all unødig fukt. Selv om jeg synes mengdene med vann er noe store, forhindrer det ikke at en har avfukter på HELE tiden, til fukten er på tilfredsstilende nivå. Det er i alle fall forsøket værdt.

 

Ved vanninntrenging i din yttervegg, vil også påvirke leligheter under. Og har ikke de problem, er dette lite sansynlig årsaken til dine problemer. Ser du selv har kommentert både tak og inv. vegger som lite sannsynlige årsaker og det er jeg enig i.

 

Når en skal finne ut av slike problemer (på befaring), må ”gå på” det som er naturlige problemområder. En sjekker da både visuelt og målinger med fuktmåler, den aktuelle RF i bygningskonstruksjonen. Vi kan måle både ved å bruke pigger på måleapparatet. Ved å bruke radiobølger, kan vi sjekker fukt både i og bak kledning (vegg/tak), inntil ca 3,0 cm. Og en kan gå lengre inn ved å bore et hull og stikke inn ”følere”, for å måle lengre inne i konstruksjonen. ”Følerne” på mitt apparat, er 4,5 mm. x 170 mm, så da er et hull på 5,0 mm nødvendig. Og finner en ikke unormalt høye verdier, er det bare en ting som gjenstår. Ventilasjon!

 

Før du tilkaller fagfolk (for å utføre slike målinger), bør du selv sjekke ut ved å bruke avfukteren (eller begge), med døgnkontinuerlig avfukting. Etter noen dager bør nivået (vann) synke, samme bør fuktmåleren på avfukteren. Ville også investert i et hygrometer (fuktmåler), for å sjekke luftfuktigheten rundt i alle rommene. Men vær obs på, at fukt som har trekt inn i materialer, stoff, klær, m.m., kan ta noe tid før alt er uttrekkt igjen. Så du må regne med noe etterprøving, hvis hygrometeret viser økt og uønsket nivå. At både kjøkkenventilator og avfukter bråker noe, får du glemme. De MÅ stå påslått! Det verste er å irritere seg. Klarer du ikke det, får du kjøpe ”sov i ro”, eller øreklokker.  :) Dette er et nødvendig onde.

 

For rask uttørking, er det en fordel at alle inv. dører står oppe, samme med vindusventilene. Soveromsdør kan lukkes inntil med gløtt, når du sover. Men, ikke lukket. På sikt må du nok kjøpe deg en ny kjøkkenvifte (eller komplett ventilator). Mange av de gamle billige, begynte å bråke etter få år. Og så må du få til luftspalte, nederst på dørene dine. De kan modifiseres, eller kjøpe nytt. Men eier du ikke leiligheten, må du kontakte eier. Lykke til. :)

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

TS. Jeg forstår ikke helt, hva du venter på? :( Tviler på at laboratorieprøvene til Anticimex, forteller noe om årsaken til vann- og fuktproblemene. Antar de har tatt prøver (luft- og stryke prøver) for å sjekke, om det er skadelige mengder av soppsporer i leiligheten. Og DE forteller ikke noe, om årsaken til fukten! Hadde de hatt kompetanse, ville de ha klargjort problemsted/område da de var i leligheten. Det kunne både jeg og andre bygningsingeniører ha gjort. Litt verre med fjerndiagnoser.

 

Etter at litt mer er klarlagt (gjennom tråden), er det i ditt tilfelle trolig 2 årsaker, til disse fuktproblemene. A) Lekarsje fra taket. Men i de fleste tilfeller ville dette blitt synlig et sted i leligheten ved vanndrypping, synlige fuktig tak-himlinger og ofte kommer det også til syne på vegger. Selv såkalte klemte skjøter på diffusjonstett plast, forhindrer ikke vannsig. Så dette er lite trolig, men ikke umulig. B) Langvarig fukttilførsel innvending fra bl.a. klestørk, matlaging, m.m., uten tilstrekkelig ventilasjon. Da mettes alt i leiligheten med fukt. Da du (og kanskje tidligere beboere) ikke har benyttet ventilasjonen som du/dere burde, kan ta tid å få fjernet all unødig fukt. Selv om jeg synes mengdene med vann er noe store, forhindrer det ikke at en har avfukter på HELE tiden, til fukten er på tilfredsstilende nivå. Det er i alle fall forsøket værdt.

 

Ved vanninntrenging i din yttervegg, vil også påvirke leligheter under. Og har ikke de problem, er dette lite sansynlig årsaken til dine problemer. Ser du selv har kommentert både tak og inv. vegger som lite sannsynlige årsaker og det er jeg enig i.

 

Når en skal finne ut av slike problemer (på befaring), må ”gå på” det som er naturlige problemområder. En sjekker da både visuelt og målinger med fuktmåler, den aktuelle RF i bygningskonstruksjonen. Vi kan måle både ved å bruke pigger på måleapparatet. Ved å bruke radiobølger, kan vi sjekker fukt både i og bak kledning (vegg/tak), inntil ca 3,0 cm. Og en kan gå lengre inn ved å bore et hull og stikke inn ”følere”, for å måle lengre inne i konstruksjonen. ”Følerne” på mitt apparat, er 4,5 mm. x 170 mm, så da er et hull på 5,0 mm nødvendig. Og finner en ikke unormalt høye verdier, er det bare en ting som gjenstår. Ventilasjon!

 

Før du tilkaller fagfolk (for å utføre slike målinger), bør du selv sjekke ut ved å bruke avfukteren (eller begge), med døgnkontinuerlig avfukting. Etter noen dager bør nivået (vann) synke, samme bør fuktmåleren på avfukteren. Ville også investert i et hygrometer (fuktmåler), for å sjekke luftfuktigheten rundt i alle rommene. Men vær obs på, at fukt som har trekt inn i materialer, stoff, klær, m.m., kan ta noe tid før alt er uttrekkt igjen. Så du må regne med noe etterprøving, hvis hygrometeret viser økt og uønsket nivå. At både kjøkkenventilator og avfukter bråker noe, får du glemme. De MÅ stå påslått! Det verste er å irritere seg. Klarer du ikke det, får du kjøpe ”sov i ro”, eller øreklokker.  :) Dette er et nødvendig onde.

 

For rask uttørking, er det en fordel at alle inv. dører står oppe, samme med vindusventilene. Soveromsdør kan lukkes inntil med gløtt, når du sover. Men, ikke lukket. På sikt må du nok kjøpe deg en ny kjøkkenvifte (eller komplett ventilator). Mange av de gamle billige, begynte å bråke etter få år. Og så må du få til luftspalte, nederst på dørene dine. De kan modifiseres, eller kjøpe nytt. Men eier du ikke leiligheten, må du kontakte eier. Lykke til. :)

 

Anticimex/Mycoteam har jeg god erfaring med fra tidligere. Når jeg flytter inn et sted og blir dårlig over natten og vet med 100% sikkerhet at det kan relateres til inneklima, så er de de jeg kontakter for å avdekke hvorvidt det er muggsopp. Jeg blir ikke dårlig av fuktig luft, jeg blir først dårlig når det er mye muggsporer. 

Vi ser jo fort hvilke(t) rom som er berørt når analysene foreligger. Tiltakene du foreslår skal gjøres nå.

Som jeg har gjentatt i tråden; jeg har nettopp flyttet inn, så det er ikke min bruk av leiligheten som er problemet. Vi har allerede også stadfestet i tråden at det er stor sannsynlighet for at det årsaken er for dårlig ventilering over tid av tidligere beboere. Jeg har også nevnt at avfukter har stått på døgnet rundt, hvor det ikke trekkes ut mindre fuktighet, eller at luftfuktigheten har gått ned. Etter noen få timer avslått i går, så føyk fuktigheten opp til 77. Selv med avfukteren på (som absolutt hjelper), så kan man kjenne at det er veldig fuktig i leiligheten. Jeg vet hvordan jeg skal få vedvarende god ventilering i leiligheten, problemet er at det allerede har satt seg fukt som må fikses opp i. 

 

Det er forøvrig ikke "tull" at noen kjøkkenvifter har et vanvittig støynivå. Kjøkkenvifte i forrige leilighet stod på det laveste konstant, hørte bare svak sus. Her jeg bor nå er selv laveste nivå et helsikes leven, det hadde ikke vært levelig og hatt på denne døgnet rundt.

Lenke til kommentar

Er det kullfilter eller direkte avtrekk?

Og har du kjøpt leiligheten, eller leier du?

 

Det er direkte avtrekk. Eier leiligheten, borettslag.

 

Hvor pålitelige er hygrometer-app´ene? Lastet ned flere, alle viste 86%. Det er helt uutholdelig inne her nå, sann glede å gå ut i oppgangen og kjenne ordentlig luft  :hm:

 

Edit: dro ut strømmen på avfukteren for å skifte lokasjon. Den viste RL på 88 med en gang jeg koblet den på igjen. 

Endret av Mafalda
Lenke til kommentar

 

Det er allerede et stort problem, for jeg blir syk av å være her.

 

Hvordan blir du syk? Hva slags sykdom/symptomer?

 

 

Sår hals, vondt å dra pusten inn. Generell følelse av utmattelse og svimmelhet, feberfølelse, etc. Gir seg når jeg er ute av boligen lenge nok, kommer tilbake for full guffe med en gang jeg kommer hjem. Egentlig standard symptomer jeg alltid får når det er inneklimaproblematikk (sensitiv).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...