Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Veldig fuktig leilighet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nylig flyttet inn i ny leilighet, hvor jeg etter kort tid oppdaget at luften var veldig fuktig. Så fuktig at det går ut over helsen. Det er ingen synlige fuktskader eller synlig spor av mugg.

 

I påvente av analyser fra Anticimex, har jeg kjøpt en avfukter for å ta de verste fukt-toppene. I løpet av 3 døgn sugde den til seg ca 12 liter. Jeg oppdaget at avfukteren hadde for liten kapasitet i forhold til m2, så jeg kjøpte en med dobbel kapasitet. I løpet av ca 15 timer har den sugd til seg nesten 4 liter vann. Alle vinduer er selvsagt lukket, så det er kun innenfra denne fukten kommer fra. Dette er også uten klestørk.

 

På badet, som er totalrenovert nå nettopp, så er det sensorstyrt avtrekksvifte. Denne står og går i timesvis etter en dusj, normalt sett skal de slå seg av etter ca 15 minutter.

 

Det jeg ikke kan forstå, er hvor denne fukten kan komme fra? Jeg bor i toppetg i blokk, og det er tilsynelatende kun min leilighet som har dette problemet. Det er ikke noe loft, og heller ingen synlige tegn på lekkasjer fra tak.

 

Jeg har blitt fortalt at alle vinduer nå skal kittes/tettes, da foringene har vært dårlige over tid, noe som kan ha ført til innsig av vann ved mye regn. Kan dette være årsaken? Avfukteren har stått på konstant nå i 5 dager, og selv om den kvitter seg med mye fukt, så oppleves luften fortsatt som veldig fuktig (dog det absolutt er mye bedre). Den må stå på konstant for at man skal holde ut å være her.

Den har slått seg av i natt, og det var mildt sagt fuktig i leiligheten da jeg stod opp.

 

4-5 liter i døgnet (mulig enda mer nå med den nye avfukteren) er vel indikasjon på et stort fuktproblem?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på hvor mye "normal" luftfuktighet disse samler. Jeg tørker klær i 2. etasje, men det er ikke spesielt fuktig av den grunn. Jeg vet allikevel at den klarer å fylle hele dunken på 10 liter i løpet av en natt. Ellers kan det være greit med en rolig avtrekksvifte som går døgnet rundt, typisk kjøkkenvifte. 

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

I min leilighet så er det også fukt"problemer" og det er mest sannsynlig fordi det er eldgamle vinduer som drar inn for mye luft fra utsiden så luftfuktigheten blir den samme som ute hvis jeg ikke bruker avfukter. Den første stunden ble saken full (4-5liter ca) et par ganger om dagen, etter en del dager så ble den full 1 gang om dagen og til slutt nå i sommer så ble den full 1 gang i uka eller mindre. Nå kommer høsten og den blir full ca 2 ganger i uka.

 

At det er mugg der er pga at det har vært fuktig for lenge, eneste utvei i forhold til muggen er å få fjernet den da det fortsatt blir litt "muggstøv" før du får tørket skikkelig, tørrere enn det fuktigheten bør ligge på til normalt, og få malt over etter en skikkelig skrubb.

 

Hvis det ikke har gått så langt at det har blitt råte i veggene eller at veggene "suger inn vann" så er det ikke et stort problem. Bare veldig irritabelt og unødvendig.

 

Jeg ble selv i dårligere form i starten og merket det pga at klærne brukte et par tre dager på å bli "tørre nok". Luktet også helt forjævlig av dem. Når luftfuktigheten stabiliserer seg så trenger du ikke ha en stor avfukter, men det kan være lurt for å fikse fuktigheten raskt.

Lenke til kommentar

Hvor kommer det luft inn? Det hjelper med ikke avtrekk ut fra badet hvis det ikke kommer luft inn noe sted.

Avtrekket går direkte ut. Det er ikke badet som er problemet her.

 

I min leilighet så er det også fukt"problemer" og det er mest sannsynlig fordi det er eldgamle vinduer som drar inn for mye luft fra utsiden så luftfuktigheten blir den samme som ute hvis jeg ikke bruker avfukter. Den første stunden ble saken full (4-5liter ca) et par ganger om dagen, etter en del dager så ble den full 1 gang om dagen og til slutt nå i sommer så ble den full 1 gang i uka eller mindre. Nå kommer høsten og den blir full ca 2 ganger i uka.

 

At det er mugg der er pga at det har vært fuktig for lenge, eneste utvei i forhold til muggen er å få fjernet den da det fortsatt blir litt "muggstøv" før du får tørket skikkelig, tørrere enn det fuktigheten bør ligge på til normalt, og få malt over etter en skikkelig skrubb.

 

Hvis det ikke har gått så langt at det har blitt råte i veggene eller at veggene "suger inn vann" så er det ikke et stort problem. Bare veldig irritabelt og unødvendig.

 

Jeg ble selv i dårligere form i starten og merket det pga at klærne brukte et par tre dager på å bli "tørre nok". Luktet også helt forjævlig av dem. Når luftfuktigheten stabiliserer seg så trenger du ikke ha en stor avfukter, men det kan være lurt for å fikse fuktigheten raskt.

 

Det er allerede et stort problem, for jeg blir syk av å være her. Da kan det være det som faktisk er problemet da, at det har blitt dratt inn for mye vann over tid pga for dårlige foringer i vinduer, også har fukten bare "satt seg fast". For etter 5 dager suger avfukteren like mye (enda mer etter jeg fikk en kraftigere), og det merkes ikke nok positiv forbedring til at det er OK å oppholde seg her. 

Lenke til kommentar

Litt usikker på hvor mye "normal" luftfuktighet disse samler. Jeg tørker klær i 2. etasje, men det er ikke spesielt fuktig av den grunn. Jeg vet allikevel at den klarer å fylle hele dunken på 10 liter i løpet av en natt. Ellers kan det være greit med en rolig avtrekksvifte som går døgnet rundt, typisk kjøkkenvifte. 

Klestørk avgir svært mye fuktighet, selv om det er i en annen etg vil en avfukter plukke opp dette slik at det ikke nødvendigvis blir reell luftfuktighet. I tillegg skal absolutt alt av dører og vinduer være lukket konstant mens avfukteren går.

 

Hvis avfukteren fortsatt fyller opp 10 liter på bare èn natt, da har du enten et stort fuktproblem, eller en defekt avfukter. Jeg har aldri sett en avfukter som faktisk har så stor beholder som på 10 liter. Er du sikker på at du ikke blander kapasiteten på beholderen med kapasiteten på selve avfukteren? For det er ikke det samme. 

Lenke til kommentar

Har du fuktmåler/hygrometer slik at du kan se hvor mye fuktighet det er i rommet?

 

Ellers så kan vel et rom bli for tett også slik at det slår seg (kondens). Trodde selv at god ventilasjon var viktig, men det er bare synsing fra min side.

 

Nei, har bare funnet Clas Ohlson som har det, og det har jeg skjønt er et upålitelig produkt. Skal se på nettet og se hva jeg finner.

 

Selvsagt er ventilasjon viktig.

Lenke til kommentar

Her hos oss har det vært ekstrem fuktighet i luften over tid nå. Kan ikke huske så fuktig sommer noen gang. Kontrollerer ca. 10-12 leiligheter og hus hver uka og ser hvordan dørene og karmene slår seg grunnet fuktig luft. Det samme på kontoret vårt. Og hjemme hos meg.

 

 

:)

 

Ja det har vært der her også. Men det er flere dager siden det har gitt seg, og ingen andre jeg kjenner har fuktproblemer innendørs av den grunn. Det har vært blitt påpekt av flere hvor fuktig det er hos meg, selv etter avfukteren har stått på full guffe i flere dager. Mine naboer har ikke samme problem, så dette må vel skyldes litt mer enn luftfuktigheten ute.

 

Igjen, alle vinduer har sått inne i dagesvis så uteluften ikke skal blande seg inn :)

 

 

Hvor kommer det luft inn? Det hjelper med ikke avtrekk ut fra badet hvis det ikke kommer luft inn noe sted.

Avtrekket går direkte ut. Det er ikke badet som er problemet her.

 

Men hvor kommer det INN?

 

På badet, rett over dusjen. Avtrekket er sjekket at det virker som det skal.

Lenke til kommentar

Her er jo et eksempel på hvordan fuktighet kan komme inn i rommet når varm luft møter ett kaldt vindu, men det er sikkert ikke årsaken til TS sitt problem på denne årstiden.

 

attachicon.gif4830f6b2744c171ecdd25bbe57a0f38abf58e1ba.jpg

 

Nei det er ikke dette som er problemet. Det jeg egentlig lurte på var om dette med vinduene (som jeg beskrev i HI) kunne være årsaken til at jeg har et fuktproblem :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor kommer det luft inn? Det hjelper med ikke avtrekk ut fra badet hvis det ikke kommer luft inn noe sted.

Avtrekket går direkte ut. Det er ikke badet som er problemet her.

 

Men hvor kommer det INN?

 

På badet, rett over dusjen. Avtrekket er sjekket at det virker som det skal.

 

Så det kommer luft inn på badet rett over dusjen, og ut fra badet et annet sted på badet?? Er du sikker på at du skjønner hva jeg mener med inn og ut?
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvor kommer det luft inn? Det hjelper med ikke avtrekk ut fra badet hvis det ikke kommer luft inn noe sted.

Avtrekket går direkte ut. Det er ikke badet som er problemet her.

 

Men hvor kommer det INN?

 

På badet, rett over dusjen. Avtrekket er sjekket at det virker som det skal.

 

Så det kommer luft inn på badet rett over dusjen, og ut fra badet et annet sted på badet?? Er du sikker på at du skjønner hva jeg mener med inn og ut?

 

 

Det virker på deg som om at jeg ikke forstår? Jeg vet bare at fagfolk her vært og kontrollert avtrekket.

Lenke til kommentar

**

 

Det er allerede et stort problem, for jeg blir syk av å være her. Da kan det være det som faktisk er problemet da, at det har blitt dratt inn for mye vann over tid pga for dårlige foringer i vinduer, også har fukten bare "satt seg fast". For etter 5 dager suger avfukteren like mye (enda mer etter jeg fikk en kraftigere), og det merkes ikke nok positiv forbedring til at det er OK å oppholde seg her. 

 

 

 

Da kan det hende at det har gått for langt ja, hvis treverk inni veggene må tørke så tar det veldig lang tid og treverket blir ofte porøst. Det kan skade bygget rett og slett. Nå er ikke jeg en ekspert sånn sett, men det er ikke en veldig uvanlig situasjon når fuktproblemer har vedvart lenge og ingen har brydd seg nok til å bruke en avfukter for å hvertfall holde det stabilt. Det var derfor jeg brukte " " i sta, det er ikke et problem her siden avfukteren tar seg av det. Jeg ville fått en fagmann til å ta målinger inni veggen eller hva de gjør, å måle med et hygrometer er nok ikke bra nok.

 

En liten historie; Foreldrene til min X bodde i en leilighet, 2 etasjer og soverom var i kjelleretasjen. Det var STORE fuktproblemer. Kjøpte en av de største avfukterne og den sugde opp like mye vann hele tiden, slik som hos deg. Var et helvetes mas frem og tilbake, huseier ville absolutt ikke gjøre noe og satt seg på bakbeina. Etter mange måneder så ble det tatt seriøst og en fagmann kom for å se på problemet. Enden på visa var at de måtte grave opp rundt det hjørnet på huset, bytte en del av grunnmuren, mer eller mindre totalrennovere underetasjen med bytting av stendere og alt og legge ny drenering. En god del hundre tusen i dass, hadde de tatt det tidligere så hadde det antagelig holdt med bedre drenering.

 

 

 

For å gjøre det enkelt for deg så kan jeg si at det er liten vits å fortsette denne tråden hvis problemet er så stort som jeg får inntrykk av. Du må kontakte en fagmann som sjekker grundig, du får ikke løst problemet ved å diskutere og forklare her.

Lenke til kommentar

 

**

 

Det er allerede et stort problem, for jeg blir syk av å være her. Da kan det være det som faktisk er problemet da, at det har blitt dratt inn for mye vann over tid pga for dårlige foringer i vinduer, også har fukten bare "satt seg fast". For etter 5 dager suger avfukteren like mye (enda mer etter jeg fikk en kraftigere), og det merkes ikke nok positiv forbedring til at det er OK å oppholde seg her. 

 

 

 

Da kan det hende at det har gått for langt ja, hvis treverk inni veggene må tørke så tar det veldig lang tid og treverket blir ofte porøst. Det kan skade bygget rett og slett. Nå er ikke jeg en ekspert sånn sett, men det er ikke en veldig uvanlig situasjon når fuktproblemer har vedvart lenge og ingen har brydd seg nok til å bruke en avfukter for å hvertfall holde det stabilt. Det var derfor jeg brukte " " i sta, det er ikke et problem her siden avfukteren tar seg av det. Jeg ville fått en fagmann til å ta målinger inni veggen eller hva de gjør, å måle med et hygrometer er nok ikke bra nok.

 

En liten historie; Foreldrene til min X bodde i en leilighet, 2 etasjer og soverom var i kjelleretasjen. Det var STORE fuktproblemer. Kjøpte en av de største avfukterne og den sugde opp like mye vann hele tiden, slik som hos deg. Var et helvetes mas frem og tilbake, huseier ville absolutt ikke gjøre noe og satt seg på bakbeina. Etter mange måneder så ble det tatt seriøst og en fagmann kom for å se på problemet. Enden på visa var at de måtte grave opp rundt det hjørnet på huset, bytte en del av grunnmuren, mer eller mindre totalrennovere underetasjen med bytting av stendere og alt og legge ny drenering. En god del hundre tusen i dass, hadde de tatt det tidligere så hadde det antagelig holdt med bedre drenering.

 

 

 

For å gjøre det enkelt for deg så kan jeg si at det er liten vits å fortsette denne tråden hvis problemet er så stort som jeg får inntrykk av. Du må kontakte en fagmann som sjekker grundig, du får ikke løst problemet ved å diskutere og forklare her.

 

 

Jeg har jo vært i kontakt med fagmann. Det jeg etterspør er erfaringer og ideer om hvor fukten kan komme fra, det står i HI.

Lenke til kommentar

Merkelig at en fagmann ikke kunne gi deg et svar, men når problemet er så stort så må det gjøres noe mer enn bare avfukter vil jeg tro. Etter hva jeg vet så må man måle inni veggen, sjekke isolasjon og treverk. Du bør bare vente på resultatene av den testen du nevnte. Er det bare målinger av luften inne/ mugg eller har de gjort en grundig sjekk?

 

Husker en her inne som hadde fuktproblem og da var ting råttent når de tok en grundig sjekk. Borettslaget fant ut at det lakk inn fra ytterveggen....

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

 

I påvente av analyser fra Anticimex, har jeg kjøpt en avfukter for å ta de verste fukt-toppene.

 

På badet, som er totalrenovert nå nettopp, så er det sensorstyrt avtrekksvifte.

Kanskje det er noe feil, ved din bruk av leiligheten. :) Mye rart fok gjør, som ikke har peiling, uten at det behøver å være deg/dere.

 

Fukten kommer ikke fra utett vinduskitt. Inv. foringer har ikke noe med dette å gjøre, trolig heller ikke utvendinge foringer. Mulig det er gamle utette paktninger på vinduskarm. Men, det skaper heller ikke dette problemet du beskriver. Fukten kommet fra et annet sted. Og fukt kommer normalt innen fra, hvis det ikke er lekasje i tak/vegger. (ser nå bort fra kjeller rom) 

 

Ei sensorstyrt vifte, går til fuktnivået er under fabrikkinnstilling. Og ikke hva som KAN være normalt! Så har kan det ligge noe. Hvorfor bruker viften så lang tid? Er det på grunn av dårlig tilgang på "innluft", spalte under døra, o.l.? Eller er vifta kaputt? (Tidligere så holdt de bare over få år, før det ble problemer. Men da oftest, at de ikke gikk lenge nok)

 

Slike problemer har vært diskutert her tidligere. Så kanske løsningen er å finne i eldre tråder.

 

 

Lenke til kommentar

Merkelig at en fagmann ikke kunne gi deg et svar, men når problemet er så stort så må det gjøres noe mer enn bare avfukter vil jeg tro. Etter hva jeg vet så må man måle inni veggen, sjekke isolasjon og treverk. Du bør bare vente på resultatene av den testen du nevnte. Er det bare målinger av luften inne/ mugg eller har de gjort en grundig sjekk?

 

Husker en her inne som hadde fuktproblem og da var ting råttent når de tok en grundig sjekk. Borettslaget fant ut at det lakk inn fra ytterveggen....

 

Nei det er ikke merkelig, det tar tid å analysere slike prøver. Jeg etterspør som sagt bare i mellomtiden erfaringer rundt hva som kan være årsaken, fagfolk tar seg jo selvsagt av dette. Anticimex måler etter muggsporer i alle rom, det er ikke målt etter fuktkilde enda (siden det ikke er noen synlige spor, blir det å famle litt i blinde)

Det er neste ledd etter prøvene er ferdig, for å vite hvor man skal gripe an. Med så mye fukt, bør det også være unormal vekst av mugg, så rart hvis det ikke skulle slått ut på prøvene. Isåfall er det et spørsmål om tid før det bryter ut, hvis det ikke blir gjort noe med fort.

 

Selvsagt løser ikke en avfukter problemet, men den bidrar til at man får puste (man blir bare tussete i hodet av støyen istedet). I tillegg er den jo en veldig fin indikasjon på at det faktisk ER et problem her.

 

Jeg mistenker også at det må lekke inn noe fra konstruksjonen, eller at det dreier seg om disse problemene med vinduene som skal tettes nå. For det er på den siden av bygget det også oppleves som mest fuktig, uten at jeg selvsagt kan vite med sikkerhet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...