Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Veldig fuktig leilighet


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

 

På kjøkkenet er det en hette som kun brukes ved matlaging. Dette er ikke et automatisk avtrekk. Det leder rett ut, og har ingenting med avtrekket på badet å gjøre (så vidt jeg ser). Ute på verandaen ser man to "uttak" hvor luften kommer ut; et fra badet, og et fra kjøkkenet.

 

Da begynner det å bli klarere, hvordan ventilasjonen er hos deg. Forutsetter nå at kjøkkenventilatoren er tilkoblet kanaler, som gjør at luften bringes ut av huset ("utluft")(den begøver ikke være samenkoblet med kanal til badet, men er ofte det i himlingen/taket, eller ventilatorsjakt).

 

Men ventilatoren på kjøkknet, SKAL stå påslått på hele døgnet! Ikke kun, under matlaging! Den skal sørge for at leligheten får ventilert alle rom i leligheten, unntatt badet. Og den påvrker luftfuktigheten, i alle berørte rom, forutsatt at vindusventilene er åpne. Dette var en forutsettning, da vi begynte med vindusventiler. De gir for lite ventilasjon, uten mekanisk avtrekksvifte.

 

 

Da må jeg bytte ventilator til en vifte som faktisk er egnet for dette, hvis ikke kommer stressnivået mitt til å øke ;) Dette er jo ikke mekanisk avtrekk med felles vifte på taket, men med vifte i selve motoren. Dette bråker noe helt vanvittig, selv på laveste. Jeg tror absolutt ingen med den ordningen lar ventilatoren stå på mer enn de faktisk må.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har forresten tømt beholderen igjen etter ganske nøyaktig 1 døgn. Muligens litt mindre mtp jeg ikke kan vite når i natt avfukteren slo seg av, men vi snakker 5 liter. Dette er uten klestørk, alle vinduer igjen, ikke vask klær/bruk av tørketrommel, og minimalt med dusjing (døren til badet er også igjen). 

 

Prøver å endre plassering på avfukteren nå til et av soverommene. Den drar fortsatt med seg luften i resten av leiligheten, men jeg regner med det blir mest fra soverommet. Er der jeg mistenker at det er mest fukt, så spent å se om det viser seg på beholderen. Kanskje jeg rett og slett skal lukke igjen døren til rommet og gi resten av leiligheten litt frisk luft? Det er ikke så deilig luft her inne etter flere dager med vinduer igjen :)

Lenke til kommentar

Mafalda, hvilken innetemperatur er det i leiligheten? Dess varmere lufta er, dess mer fuktighet kan den holde på. Nå vet ikke jeg noe om hvordan du opplever situasjonen med at lufta er for fuktig, men generelt sett er det ofte slik at det mange kaller "tung luft" kun er avhengig av temperaturen. 

 

Anbefaler deg å kjøpe et hygrometer - hvis målt relativ luftfuktighet (RF) innvendig alltid er høyere enn utvendig (utenom evt. klestørk og matlaging med mye damp) indikerer det at det er en innvendig fuktkilde. Forskjellen her ser du selv om hygrometeret ikke er supernøyaktig.

 

På yr.no kan man også finne time-for-time-verdier for temperatur og RF for et sted, i venstre meny under "været som var" og "datosøk". La oss si at yr.no viser at det var 15 grader og 70 % RF ute (eller du måler det) - varmes den lufta opp til 21 grader uten å tilføre fuktighet vil RF bli rett i underkant av 50 %. Dette beregnes vha. et såkalt Mollier-diagram. Hvis du da måler 70-80-90 % RF indikerer det at fuktigheten må komme et sted innenfra.

 

Vet du noe om hvor omfattende oppussingen av badet var - har de f.eks. brukt tynnpuss på gulv og lagt fliser oppå? Da kan det kanskje være at dette ikke har tørket ut skikkelig enda. Bare en tanke siden dette arbeidet er gjort nylig.

Lenke til kommentar

Mafalda, hvilken innetemperatur er det i leiligheten? Dess varmere lufta er, dess mer fuktighet kan den holde på. Nå vet ikke jeg noe om hvordan du opplever situasjonen med at lufta er for fuktig, men generelt sett er det ofte slik at det mange kaller "tung luft" kun er avhengig av temperaturen. 

 

Anbefaler deg å kjøpe et hygrometer - hvis målt relativ luftfuktighet (RF) innvendig alltid er høyere enn utvendig (utenom evt. klestørk og matlaging med mye damp) indikerer det at det er en innvendig fuktkilde. Forskjellen her ser du selv om hygrometeret ikke er supernøyaktig.

 

På yr.no kan man også finne time-for-time-verdier for temperatur og RF for et sted, i venstre meny under "været som var" og "datosøk". La oss si at yr.no viser at det var 15 grader og 70 % RF ute (eller du måler det) - varmes den lufta opp til 21 grader uten å tilføre fuktighet vil RF bli rett i underkant av 50 %. Dette beregnes vha. et såkalt Mollier-diagram. Hvis du da måler 70-80-90 % RF indikerer det at fuktigheten må komme et sted innenfra.

 

Vet du noe om hvor omfattende oppussingen av badet var - har de f.eks. brukt tynnpuss på gulv og lagt fliser oppå? Da kan det kanskje være at dette ikke har tørket ut skikkelig enda. Bare en tanke siden dette arbeidet er gjort nylig.

 

Det vet jeg ikke, det er ikke så veldig varmt her nå. Tung luft og fuktig luft er veldig forskjellige ting, avfukteren trekker ikke til seg "tung luft". Har som beskrevet ikke funnet hygrometer, annet enn hos Clas Ohlson som er for upålitelig. 

 

Fukten kommer innenfra, det er derfor alle vinduer er igjen når man bruker avfukter, for å sørge for at det faktisk er inneluften som går gjennom filteret.

 

Jeg vet ikke noe om detaljene rundt oppussingen av badet, dette var i regi av borettslaget. Men fukten virker som sagt ikke å komme fra badet, men fra andre siden av leiligheten. Kan såklart gjøre at badet kan oppfattes litt fuktig sånn i begynnelsen, men det kommer isåfall i tillegg. 

Lenke til kommentar

Mafalda, hvilken innetemperatur er det i leiligheten? Dess varmere lufta er, dess mer fuktighet kan den holde på. Nå vet ikke jeg noe om hvordan du opplever situasjonen med at lufta er for fuktig, men generelt sett er det ofte slik at det mange kaller "tung luft" kun er avhengig av temperaturen. 

 

Anbefaler deg å kjøpe et hygrometer - hvis målt relativ luftfuktighet (RF) innvendig alltid er høyere enn utvendig (utenom evt. klestørk og matlaging med mye damp) indikerer det at det er en innvendig fuktkilde. Forskjellen her ser du selv om hygrometeret ikke er supernøyaktig.

 

På yr.no kan man også finne time-for-time-verdier for temperatur og RF for et sted, i venstre meny under "været som var" og "datosøk". La oss si at yr.no viser at det var 15 grader og 70 % RF ute (eller du måler det) - varmes den lufta opp til 21 grader uten å tilføre fuktighet vil RF bli rett i underkant av 50 %. Dette beregnes vha. et såkalt Mollier-diagram. Hvis du da måler 70-80-90 % RF indikerer det at fuktigheten må komme et sted innenfra.

 

Vet du noe om hvor omfattende oppussingen av badet var - har de f.eks. brukt tynnpuss på gulv og lagt fliser oppå? Da kan det kanskje være at dette ikke har tørket ut skikkelig enda. Bare en tanke siden dette arbeidet er gjort nylig.

Er forøvrig klar over at høy varme kan oppleves som fuktig luft

 

 

Hvorfor i all verden skal jeg sette på varme?

Gjetter vilt ... For å tørke ut fukt?

 

Det er allerede sommertemperatur, setter jeg på varme i tillegg vil det ihvertfall bli problemer å oppholde seg her. Jeg får jo ikke tørket ut fukt hvis jeg ikke vet hva som er problemet, eller hvor problemet er. 

Lenke til kommentar

Jeg vil uansett anbefale deg å prioritere å få tak i et hygrometer (link) - har du måleverdier er det lettere å identifisere problemet, og om det er verre i enkelte rom enn andre. Og da ser du om det du synes føles som høy luftfuktighet er 60 % eller 95 % - det ene er normalt og det andre ikke.

 

Hvis jeg var i din situasjon ville jeg ha prøvd med gjennomtrekk fra den ene siden av leiligheten til den andre, og skrudd av avfukteren. Relativ luftfuktighet ute er sjeldent veldig høy her i landet, det er gjerne ved væromslag og/eller nedbør den blir midlertidig høy, så jeg hadde ikke vært redd for å få frisk luft inn.

Lenke til kommentar

Den relative utetempen med tilhørende fuktighet er helt noe annet enn innvendig varme som kan brukes her da ;)

 

Ellers kan du jo venta litt at det blir kaldere ute.

 

Sommertemperatur ute = varmt inne. Skulle jeg fyrt opp en varmovn i tillegg, så ville det ikke blitt levelig her inne. Og nå vet jeg jo som sagt heller ikke hvor eller hva som er årsaken til fukten. Jeg regner med at svar fra Anticimex foreligger lenge før det blir snakk om å bruke varmeovn innendørs.

Jeg vil uansett anbefale deg å prioritere å få tak i et hygrometer (link) - har du måleverdier er det lettere å identifisere problemet, og om det er verre i enkelte rom enn andre. Og da ser du om det du synes føles som høy luftfuktighet er 60 % eller 95 % - det ene er normalt og det andre ikke.

 

Hvis jeg var i din situasjon ville jeg ha prøvd med gjennomtrekk fra den ene siden av leiligheten til den andre, og skrudd av avfukteren. Relativ luftfuktighet ute er sjeldent veldig høy her i landet, det er gjerne ved væromslag og/eller nedbør den blir midlertidig høy, så jeg hadde ikke vært redd for å få frisk luft inn.

Nå er jo luftfuktigheten blitt redusert etter jeg tok i bruk avfukter, men den må stå på konstant for at det skal gå an å være her inne. Skal jeg måle reell luftfuktighet, så må avfukteren stå av en god stund, og det går så mye ut over helsen min at det unngår jeg med minde jeg må.

Flere andre har påpekt at de også opplever luften hos meg som veldig fuktig, det er ikke en subjektiv opplevelse. 

 

Jeg har selvsagt hatt alle vinduer og dører åpne, det var alt jeg gjorde før jeg fikk avfukter i hus. Det stod åpent i alle retninger før jeg flyttet inn også. Jeg har ikke vinduer åpne nå fordi man ikke skal det når avfukteren står på. Åpne vinduer fjerner ikke fukt.

 

Problemet ditt er nok rett og slett for lite lufting. Når du puster ut, blir det fuktig. Ikke minst stiger CO2-nivået, noe som også gir tung luft.

 

Nei.

Lenke til kommentar

 

Den relative utetempen med tilhørende fuktighet er helt noe annet enn innvendig varme som kan brukes her da ;)

 

Ellers kan du jo venta litt at det blir kaldere ute.

 

Sommertemperatur ute = varmt inne. Skulle jeg fyrt opp en varmovn i tillegg, så ville det ikke blitt levelig her inne. Og nå vet jeg jo som sagt heller ikke hvor eller hva som er årsaken til fukten. Jeg regner med at svar fra Anticimex foreligger lenge før det blir snakk om å bruke varmeovn innendørs.

Jeg vil uansett anbefale deg å prioritere å få tak i et hygrometer (link) - har du måleverdier er det lettere å identifisere problemet, og om det er verre i enkelte rom enn andre. Og da ser du om det du synes føles som høy luftfuktighet er 60 % eller 95 % - det ene er normalt og det andre ikke.

 

Hvis jeg var i din situasjon ville jeg ha prøvd med gjennomtrekk fra den ene siden av leiligheten til den andre, og skrudd av avfukteren. Relativ luftfuktighet ute er sjeldent veldig høy her i landet, det er gjerne ved væromslag og/eller nedbør den blir midlertidig høy, så jeg hadde ikke vært redd for å få frisk luft inn.

Nå er jo luftfuktigheten blitt redusert etter jeg tok i bruk avfukter, men den må stå på konstant for at det skal gå an å være her inne. Skal jeg måle reell luftfuktighet, så må avfukteren stå av en god stund, og det går så mye ut over helsen min at det unngår jeg med minde jeg må.

Flere andre har påpekt at de også opplever luften hos meg som veldig fuktig, det er ikke en subjektiv opplevelse. 

 

Jeg har selvsagt hatt alle vinduer og dører åpne, det var alt jeg gjorde før jeg fikk avfukter i hus. Det stod åpent i alle retninger før jeg flyttet inn også. Jeg har ikke vinduer åpne nå fordi man ikke skal det når avfukteren står på. Åpne vinduer fjerner ikke fukt.

 

Problemet ditt er nok rett og slett for lite lufting. Når du puster ut, blir det fuktig. Ikke minst stiger CO2-nivået, noe som også gir tung luft.

 

Nei.

 

 

Altså "nei" til at det er pga for lite lufting. Eller dvs, det kan være pga for lite lufting/for dårlig ventilering over tid av tidligere eier(e), ikke fordi jeg ikke har luftet nok den uken jeg har bodd her.

Lenke til kommentar

Hvis det er fuktig inne med alle vinduene åpne, er det fuktig ute.

 

Men kan du ikke høre hva jeg sier? Selvsagt er det fuktig ute, det har vært sommer. Jeg sier at det å åpne vinduer ikke fjerner fukten, jeg sier at med VINDUER LUKKET, så suger avfukteren til seg litervis med fukt. Fukten kommer innenfra, ikke fra uteluften.

Lenke til kommentar

 

Hvis det er fuktig inne med alle vinduene åpne, er det fuktig ute.

 

 

Men kan du ikke høre hva jeg sier? Selvsagt er det fuktig ute, det har vært sommer. Jeg sier at det å åpne vinduer ikke fjerner fukten, jeg sier at med VINDUER LUKKET, så suger avfukteren til seg litervis med fukt. Fukten kommer innenfra, ikke fra uteluften.

"STORE BOKSTAVER" Pass på blodtrykket nå :)

Lenke til kommentar

 

 

Hvis det er fuktig inne med alle vinduene åpne, er det fuktig ute.

 

Men kan du ikke høre hva jeg sier? Selvsagt er det fuktig ute, det har vært sommer. Jeg sier at det å åpne vinduer ikke fjerner fukten, jeg sier at med VINDUER LUKKET, så suger avfukteren til seg litervis med fukt. Fukten kommer innenfra, ikke fra uteluften.

"STORE BOKSTAVER" Pass på blodtrykket nå :)

 

 

Må jo tydeligvis snakke høyt for å bli hørt. Blodtrykket er helt fint ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...