Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Veldig fuktig leilighet


Anbefalte innlegg

 

 

 

Det virker på deg som om at jeg ikke forstår? Jeg vet bare at fagfolk her vært og kontrollert avtrekket.

 

Hvilken type fagmann? Avrekket, er ikke det eneste som må kontrolleres! Innluft kommer IKKE inn over dusjen!

 

For at avtrekket skal fungere, MÅ det komme tilstrekkelig med INNLUFT og det må være spalte under badedøra, for at avtrekksvifta på badet skal kunne bytte ut den fuktige lufta.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

I påvente av analyser fra Anticimex, har jeg kjøpt en avfukter for å ta de verste fukt-toppene.

 

På badet, som er totalrenovert nå nettopp, så er det sensorstyrt avtrekksvifte.

Kanskje det er noe feil, ved din bruk av leiligheten. :) Mye rart fok gjør, som ikke har peiling, uten at det behøver å være deg/dere.

 

Fukten kommer ikke fra utett vinduskitt. Inv. foringer har ikke noe med dette å gjøre, trolig heller ikke utvendinge foringer. Mulig det er gamle utette paktninger på vinduskarm. Men, det skaper heller ikke dette problemet du beskriver. Fukten kommet fra et annet sted. Og fukt kommer normalt innen fra, hvis det ikke er lekasje i tak/vegger. (ser nå bort fra kjeller rom) 

 

Ei sensorstyrt vifte, går til fuktnivået er under fabrikkinnstilling. Og ikke hva som KAN være normalt! Så har kan det ligge noe. Hvorfor bruker viften så lang tid? Er det på grunn av dårlig tilgang på "innluft", spalte under døra, o.l.? Eller er vifta kaputt? (Tidligere så holdt de bare over få år, før det ble problemer. Men da oftest, at de ikke gikk lenge nok)

 

Slike problemer har vært diskutert her tidligere. Så kanske løsningen er å finne i eldre tråder.

 

Jeg vet hvordan en leilighet "brukes", hjelpeseg. Jeg har som sagt NETTOPP flyttet inn her, dette var et eksisterende problem. 

 

Viften bruker så lang tid fordi det er for mye fukt, logisk nok. Det er spalte under døra. Vifta brukter betraktelig mindre tid etter avfukteren kom i hus. Badet er som sagt totaltrenovert nå nettopp, det er ikke badet som er problemet her. Jeg har forklart at vifta er sjekket OK. 

Lenke til kommentar

Fukten kommer ikke fra utett vinduskitt. Inv. foringer har ikke noe med dette å gjøre, trolig heller ikke utvendinge foringer. Mulig det er gamle utette paktninger på vinduskarm. Men, det skaper heller ikke dette problemet du beskriver. Fukten kommet fra et annet sted. Og fukt kommer normalt innen fra, hvis det ikke er lekasje i tak/vegger. (ser nå bort fra kjeller rom) 

 

Sikkert riktig, men hvis det er innenifra her hos meg så burde ikke luftfuktigheten være så "stabil" i forhold til uteluft? Det går selvsagt litt opp når jeg dusjer og henger opp klær så det tar jeg ikke med. Jeg har "finkjemmet" rundtomkring for å se etter eventuelle lekkasjer, fuktflekker og mugg, men det er det ingenting av. For meg så virker det hvertfall som at her hos meg så er det regulert via ufrivillig lufting, har sjekket på vinteren og det er ikke akkurat tett rundt de gamle vinduene. Det er vel derfor jeg ikke har problemer her så lenge avfukteren surre og går.

Lenke til kommentar

 

I påvente av analyser fra Anticimex, har jeg kjøpt en avfukter for å ta de verste fukt-toppene.

 

På badet, som er totalrenovert nå nettopp, så er det sensorstyrt avtrekksvifte.

 

Kanskje det er noe feil, ved din bruk av leiligheten. :) Mye rart fok gjør, som ikke har peiling, uten at det behøver å være deg/dere.

 

Fukten kommer ikke fra utett vinduskitt. Inv. foringer har ikke noe med dette å gjøre, trolig heller ikke utvendinge foringer. Mulig det er gamle utette paktninger på vinduskarm. Men, det skaper heller ikke dette problemet du beskriver. Fukten kommet fra et annet sted. Og fukt kommer normalt innen fra, hvis det ikke er lekasje i tak/vegger. (ser nå bort fra kjeller rom) 

 

Ei sensorstyrt vifte, går til fuktnivået er under fabrikkinnstilling. Og ikke hva som KAN være normalt! Så har kan det ligge noe. Hvorfor bruker viften så lang tid? Er det på grunn av dårlig tilgang på "innluft", spalte under døra, o.l.? Eller er vifta kaputt? (Tidligere så holdt de bare over få år, før det ble problemer. Men da oftest, at de ikke gikk lenge nok)

 

Slike problemer har vært diskutert her tidligere. Så kanske løsningen er å finne i eldre tråder.

Er enig med at fukt ofte kommer innen fra. Altså kondens. Man kan se at det kan renne fra vindusruter når varm luft fra rommet møter et kaldt vindu.

 

Det samme problemet får man ved dårlig isolerte vegger. Dersom møbler står for tett inntil dårlig isolerte vegger (slik at det ikke blir luftsirkulasjon bak møblene) ser man til tider at det er mugg på veggen. Dette skyldes også kondens som oppstår når varm luft i rommet møter en kald vegg. Møblene som står tett inntil veggen gjør da at det ikke blir luftsirkulasjon som ville ført til at fuktigheten forsvinner, men blir istedenfor til mugg.

 

Men dette er jo mest vanlig i kaldere årstider.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det virker på deg som om at jeg ikke forstår? Jeg vet bare at fagfolk her vært og kontrollert avtrekket.

 

Hvilken type fagmann? Avrekket, er ikke det eneste som må kontrolleres! Innluft kommer IKKE inn over dusjen!

 

For at avtrekket skal fungere, MÅ det komme tilstrekkelig med INNLUFT og det må være spalte under badedøra, for at avtrekksvifta på badet skal kunne bytte ut den fuktige lufta.

 

Hvor kommer innluft inn da? Men som jeg prøver å si, det er nok ikke badet som er problemet her. Vifta på badet plukker opp fukten i resten av leiligheten, ikke motsatt. Vifta på badet går vesentlig mindre etter jeg fikk avfukter i hus. Fuktproblemet virker å ligge på den ene siden av leiligheten, ikke på den siden badet ligger (vesentlig forskjell på inneluften på soverom og kjøkken/bad, som er på motsatt side av hverandre)

Lenke til kommentar

 

Merkelig at en fagmann ikke kunne gi deg et svar,

 

 

Nei det er ikke merkelig, det tar tid å analysere slike prøver. Jeg etterspør som sagt bare i mellomtiden erfaringer rundt hva som kan være årsaken, fagfolk tar seg jo selvsagt av dette. Anticimex måler etter muggsporer i alle rom, det er ikke målt etter fuktkilde enda (siden det ikke er noen synlige spor, blir det å famle litt i blinde)

 

Jeg har ikke sjekket opp Anticimex, men hvis jeg ikke tar feil, er de eksperter på mugg, sopp, o.l. Ikke på bygningskonstruksjoner.

 

Det er erfarene tømrere, eller helt en byggnings ing. du bør kontakte, for å løse fuktproblemet i leiligheten din. En ing. har også fuktmålere, for å måle utenpå vegger og inni. Men, jeg tror ikke problemet ligger der. Trolig er det bruken av boligen,som er problemet.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg vet hvordan en leilighet "brukes", hjelpeseg. Jeg har som sagt NETTOPP flyttet inn her, dette var et eksisterende problem. 

 

Viften bruker så lang tid fordi det er for mye fukt, logisk nok. Det er spalte under døra. Vifta brukter betraktelig mindre tid etter avfukteren kom i hus.

Svar på det viktigste (og som også andre har etterspurt)?   Hva med "innlufta", til leligheten?

Lenke til kommentar

 

 

Merkelig at en fagmann ikke kunne gi deg et svar,

 

 

Nei det er ikke merkelig, det tar tid å analysere slike prøver. Jeg etterspør som sagt bare i mellomtiden erfaringer rundt hva som kan være årsaken, fagfolk tar seg jo selvsagt av dette. Anticimex måler etter muggsporer i alle rom, det er ikke målt etter fuktkilde enda (siden det ikke er noen synlige spor, blir det å famle litt i blinde)

 

Jeg har ikke sjekket opp Anticimex, men hvis jeg ikke tar feil, er de eksperter på mugg, sopp, o.l. Ikke på bygningskonstruksjoner.

 

Det er erfarene tømrere, eller helt en byggnings ing. du bør kontakte, for å løse fuktproblemet i leiligheten din. En ing. har også fuktmålere, for å måle utenpå vegger og inni. Men, jeg tror ikke problemet ligger der. Trolig er det bruken av boligen,som er problemet.

 

 

Det er helt riktig. Men for at vi skal få dannet oss et bilde om hvor problemet ligger, så har de vært og tatt målinger av inneluften mtp mugg. For jeg blir ikke fysisk syk av litt fukt, men mugg reagerer jeg derimot kraftig på. Så det er jo mye som tyder på at det har rukket å danne seg mugg, og med disse målingene, så vil vi jo se hvilke(t) rom som er berørt, og ta det derfra. 

 

Det kan godt være at tidligere bruk av boligen er (medvirkende) årsak, jeg har som sagt nettopp flyttet inn. Hvis Anticimex ikke finner ut av dette ved hjelp av sine målinger, så får borettslaget ta det videre mtp fagfolk. 

 

Mtp badet; dette ble totalrenovert nå nettopp, og har ikke vært i bruk i mer enn 1 ukes tid. Om det så hadde vært dårlig ventilering i dette korte tidsrommet, så kan vel ikke det ha ført til større fuktproblem i resten av leiligheten? Om det så har vært gammel fuktskade der, så er jo det fjernet nå? 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Jeg vet hvordan en leilighet "brukes", hjelpeseg. Jeg har som sagt NETTOPP flyttet inn her, dette var et eksisterende problem. 

 

Viften bruker så lang tid fordi det er for mye fukt, logisk nok. Det er spalte under døra. Vifta brukter betraktelig mindre tid etter avfukteren kom i hus.

Svar på det viktigste (og som også andre har etterspurt)?   Hva med "innlufta", til leligheten?

 

Men kjære deg, virker det som om jeg vet noe om dette med "innluft"? Det er en eldre blokkleilighet med vanlige ventiler på vinduer i alle rom. Det er det som er ventileringen i boligen, foruten på badet. Hvis dette ikke svarer på det du spør om, så får forklare det med teskje slik at jeg kan spøre bbl.

Lenke til kommentar

 

 

Hvor kommer innluft inn da?

 

Hvis du ikke forstår hva "innluft" er bør du spørre. :) I tradisjonelle boliger, kommer den lufta via åpne ventiler, i ytterveggene. Disse ventilene må stå oppe, for at det skal komme "innluft" inn i leligheten. Og her er det mange synder, med å lukke ventilene igjen, eller ha de for lite oppe. ventiler skal stå oppe i ALLE rom! Minst en, i hvert rom.

 

Da du har sensorstyrt vifte på badet, har du trolig også an annen vifte i leligheten. Og det er normalt over komfyren, den skal være påslått og så på for fullt, ved matlaging. Og påslått på det minste, en stund etter at matlagingen er over. Så, den skal gå døgnet rundt! 

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor kommer innluft inn da?

 

Hvis du ikke forstår hva "innluft" er bør du spørre. :) I tradisjonelle boliger, kommer den lufta via åpne ventiler, i ytterveggene. Disse ventilene må stå oppe, for at det skal komme "innluft" inn i leligheten. Og her er det mange synder, med å lukke ventilene igjen, eller ha de for lite oppe. ventiler skal stå oppe i ALLE rom! Minst en, i hvert rom.

 

Da du har sensorstyrt vifte på badet, har du trolig også an annen vifte i leligheten. Og det er normalt over komfyren, den skal være påslått og så på for fullt, ved matlaging. Og påslått på det minste, en stund etter at matlagingen er over. Så, den skal gå døgnet rundt! 

 

 

Da forstår jeg jo hva innluft er :)  Jepp, jeg vet veldig godt viktigheten med god ventilering, jeg har alle ventiler oppe året rundt. Det kan med fordel lages en lufteventil i vegg her (jeg syns ikke lufteventiler via vinduer er nok). Hvor flinke tidligere beboere har vært til å ha ventiler åpne, aner jeg ikke. Den ene ventilen var faktisk skrudd igjen, så jeg var snar med å åpne den. Tanken har slått meg at det kan ha bidratt til problemet.

 

På kjøkkenet er det en hette som kun brukes ved matlaging. Dette er ikke et automatisk avtrekk. Det leder rett ut, og har ingenting med avtrekket på badet å gjøre (så vidt jeg ser). Ute på verandaen ser man to "uttak" hvor luften kommer ut; et fra badet, og et fra kjøkkenet. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er en eldre blokkleilighet med vanlige ventiler på vinduer i alle rom. Det er det som er ventileringen i boligen, foruten på badet.

 

Ok. Hvis det er vindusventiler øverst i karmen (små smale) og ikke veggventiler (min. 10 x 10 cm på soverom, helst større i stue). Så har du også trolig ventilator over komfyren på kjøkkent.

 

Fukt inv., som ikke kommer fra lekasjer i byggningskonstruksjonen. 1) Klestørking, uten tørketrommel med avfukter, eller engen kanal til "utluft". Hyppige klesvasker og tørking i lelighet, øker problemet. 2) Hyppige og langvarig dusjing/bading, kan skape problemer. 3) Koking av vann og matlaging, kan skape problemer. 4) Selv folk avgir fukt, gjennom utånding og svette. Som et eks., et soverom uten ventilasjon, blir luftfuktigheten, i små soverom ganske stort. Bare etter en natts søvn. På 8 timer mener jeg at et voksenet menneske avgir ca 0,6 liter vann, i form av fukt. Det meste ved rolig utånding og litt ved svette.

 

Så, ventilasjon er viktig!

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Svar på det viktigste (og som også andre har etterspurt)?   Hva med "innlufta", til leligheten?

 

Det er en eldre blokkleilighet med vanlige ventiler på vinduer i alle rom. Det er det som er ventileringen i boligen, foruten på badet.

 

Ok. Hvis det er vindusventiler øverst i karmen (små smale) og ikke veggventiler (min. 10 x 10 cm på soverom, helst større i stue). Så har du også trolig ventilator over komfyren på kjøkkent.

 

Fukt inv., som ikke kommer fra lekasjer i byggningskonstruksjonen. 1) Klestørking, uten tørketrommel med avfukter, eller engen kanal til "utluft". Hyppige klesvasker og tørking i lelighet, øker problemet. 2) Hyppige og langvarig dusjing/bading, kan skape problemer. 3) Koking av vann og matlaging, kan skape problemer. 4) Selv folk avgir fukt, gjennom utånding og svette. Som et eks., et soverom uten ventilasjon, blir luftfuktigheten, i små soverom ganske stort. Bare etter en natts søvn. På 8 timer mener jeg at et voksenet menneske avgir ca 0,6 liter vann, i form av fukt. Det meste ved rolig utånding og litt ved svette.

 

Så, ventilasjon er viktig!

 

Det kan forklare problemet her og det at det gikk raskt å fikse det. Det er hele 2 ventiler her og tørkingen, matlagingen, dusjingen, pustingen, matlagingen og alt dagligdags er kilden. Det er jo egentlig ganske logisk (hodet mitt bruker ofte litt tid :p ) og at det nå bare går opp og ned i mindre grad i forhold til ute pga trekk er nok hele løsningen.

 

Takker, da skal jeg prøve å få hodet mitt til å spytte ut den infoen neste gang det er snakk om fuktproblemer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ok. Hvis det er vindusventiler øverst i karmen (små smale) og ikke veggventiler (min. 10 x 10 cm på soverom, helst større i stue). Så har du også trolig ventilator over komfyren på kjøkkent.

 

Fukt inv., som ikke kommer fra lekasjer i byggningskonstruksjonen. 1) Klestørking, uten tørketrommel med avfukter, eller engen kanal til "utluft". Hyppige klesvasker og tørking i lelighet, øker problemet. 2) Hyppige og langvarig dusjing/bading, kan skape problemer. 3) Koking av vann og matlaging, kan skape problemer. 4) Selv folk avgir fukt, gjennom utånding og svette. Som et eks., et soverom uten ventilasjon, blir luftfuktigheten, i små soverom ganske stort. Bare etter en natts søvn. På 8 timer mener jeg at et voksenet menneske avgir ca 0,6 liter vann, i form av fukt. Det meste ved rolig utånding og litt ved svette.

 

Så, ventilasjon er viktig!

 

 

Jepp, det er kun vindusventiler og ikke veggventiler. Ja, har ventilator over komfyren, men den bidrar som sagt ikke til noe automatisk utluftning. Jeg er veldig klar over hva som bidrar til fukt og at ventilasjon er veldig viktig, sover selv med vinduet åpent året rundt.

 

Jeg vet ingenting om hvordan leiligheten her har vært ventilert/brukt før jeg flyttet inn her, så blir vanskelig for meg å synse. Kanskje er det som følge av utvendig lekkasje, kanskje som følge av dårlig ventilering, eller en kombinasjon. Men vi kan vel være enige om at leiligheten min er vesentlig fuktig mtp hvordan avfukteren jobber?

 

Jeg er veldig spent på analysene, og håper de gir klarhet slik at ting kan fikses raskt :)

Lenke til kommentar

 

 Jeg har som sagt NETTOPP flyttet inn her, dette var et eksisterende problem. 

 

 

 

This, tidligere eiere har ikke sørget for riktig lufting osv. tipper jeg da.

 

Så det kan henge igjen mye fuktighet overalt.

 

Det er absolutt en mulighet for at det er det som er årsaken, at manglende utluftning har ført til kondens. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

På kjøkkenet er det en hette som kun brukes ved matlaging. Dette er ikke et automatisk avtrekk. Det leder rett ut, og har ingenting med avtrekket på badet å gjøre (så vidt jeg ser). Ute på verandaen ser man to "uttak" hvor luften kommer ut; et fra badet, og et fra kjøkkenet.

 

Da begynner det å bli klarere, hvordan ventilasjonen er hos deg. Forutsetter nå at kjøkkenventilatoren er tilkoblet kanaler, som gjør at luften bringes ut av huset ("utluft")(den begøver ikke være samenkoblet med kanal til badet, men er ofte det i himlingen/taket, eller ventilatorsjakt).

 

Men ventilatoren på kjøkknet, SKAL stå påslått på hele døgnet! Ikke kun, under matlaging! Den skal sørge for at leligheten får ventilert alle rom i leligheten, unntatt badet. Og den påvrker luftfuktigheten, i alle berørte rom, forutsatt at vindusventilene er åpne. Dette var en forutsettning, da vi begynte med vindusventiler. De gir for lite ventilasjon, uten mekanisk avtrekksvifte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...