Gå til innhold

Apple skal kanskje fjerne hodetelefonutgangen på MacBook også


Anbefalte innlegg

Mye av problemet her, er at markedet ikke gir Apple noen korreks nesten uansett hva de gjør. De har sin hardcore 'menighet' som følger dem i tykt og tynt og nok 'casuals' som går for Apple fordi 'alle andre gjør det'.

 

Ja, for det kan ikke ha noe som helst å gjøre med at folk liker produktene? Alle er dumme og skjønner ingenting, unntatt de som velger som deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tvinge folk til å kjøpe nye trådløse hodetelefoner hvert år når batteriene omsider tar kvelden? Ingen dum idé!

 

Du kan vel fortsatt bruke kabel hvis du absolutt vil. Det vil vel sannsynligvis følge med adapter også.

 

 

Ja, og hvem har vel ikke lyst til å bære rundt på flere adaptere? Fremskritt! 

 

Så trenger vi vel ikke nevne at med en adapter så kan man ikke lade samtidig som man høre på musikk? Ja, med mindre man investerer i nok en adapter, naturligvis. Har allerede sett en som kun koster rundt 400,-

 

Men så lenge vi slipper én, rimelig hendig, inngang på mobilen så bærer vi jo gjerne rundt på noen ekstra adaptere og kaster vekk litt mer penger?

 

Hva er egentlig logikken her?

Endret av Zork
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Mye av problemet her, er at markedet ikke gir Apple noen korreks nesten uansett hva de gjør. De har sin hardcore 'menighet' som følger dem i tykt og tynt og nok 'casuals' som går for Apple fordi 'alle andre gjør det'.

 

Ja, for det kan ikke ha noe som helst å gjøre med at folk liker produktene? Alle er dumme og skjønner ingenting, unntatt de som velger som deg?

 

 

 

Leste du i det hele tatt innlegget du svarer på? Spesifikt den delen hvor jeg skriver at jeg både liker mange av Apple sine produkter og har en iPhone og en iPad? Eller så du bare de første setningene og gikk i hardcore Apple-defense mode? (Retorisk spørsmål. Du trenger ikke svare - det er rimelig åpenbart hva som skjedde der).

Endret av Zork
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Jeg hadde kanskje blitt enig om folk faktisk klarte å høre forskjellen mellom kablet og trådløs lyd, men det gjør de ikke. I alle fall ikke i noen andre tilfeller enn ren synsing og placebo-effekt.

 

Vrøvl. Sammenlign kablede hodetelefoner under 1000 kroner med likeprisede A2DP-klokker og si at du ikke hører forskjell, så skal jeg si at du lyver. Inntil videre sier jeg bare at du kanskje ikke tenker deg godt nok om før du uttaler deg. Trådløse hodetelefoner benytter fordyrende teknologi som gjør at man må mye høyere opp i pris før man utjevner forskjellen på kostnaden av de resterende komponentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I linkene nedenfor kan dere lese tester av hodetelefoner med minijack som koster like mye som en billig laptop.

Hvorfor vil Apple tvinge brukerne til å bruke ekstra adapter eller kjøpe ekstern DAC/forsterker for å kunne høre musikk med slike?

http://www.lydogbilde.no/test/hodetelefoner/10-hodetelefoner

http://www.vg.no/forbruker/teknologi/stor-test-10-magiske-hodetelefoner/a/23794882/

 

(Det er ingen Beats blant de 20 testede hodetelefonene, og en litt morsom klage fra en VG-leser: "Ingen Bose!!!" blant HiFi-hodetelefoner som koster rundt 5000...)

Lenke til kommentar

Kombiner det med at det å fjerne jack'en er totalt unødvendig på dette tidspunkt, så blir det noe krampaktig i å skulle forsvare Apples valg her.

 

 

Siden nettopp lydkvalitet ble tatt opp, så synes jeg det var viktig å påpeke at "lydkvalitet" er ren synsing.

I det som angår hvorvidt det er vanskelig å lade opp headset/propper contra kablede løsninger så finnes det både plusser OG minuser:

Apple har Magsafe (i del alle minste på Pro, heldigvis, enda!) og det har reddet enormt mange maskiner fra å bli dradd ned fra bordet og/eller bli skadet på en annen måte, så der er trådløse løsninger absolutt velkommen. Selvfølgelig så kan man klage på lading etc, men fremtiden er trådløs. At Apple våger å ta slike skritt er ikke akkurat nytt - de fjernet Ethernet-porten, de fjernet den "gamle" USB-porten på Macbook maskinene, så disse designavgjørelsene skaper nok litt furore men det blir litt i samme kategorien da de droppet gammel tilkoblingskontakt og gikk over til Lightning.

 

Men 3,5mm socketen ble ikke fjernet på noen av PCene til Apple, men på mobilen. De kjemper for hvert millimeter med plass, så om man har fjernet det blir effekten ikke helt det samme da man droppet optiske drev fra laptopene sine. "problem" til å begynne med, en ikke-sak idag.

Jeg tror nok det vil gå denne veien for headset/ørepropper.

 

 

Jeg synes iallefall selv at mine Beyerdynamic DT 770 Pro (ligger nye til 1400 kr, fåes brukt ofte ned mot 600) løper baner rundt Bose QC35. Forslag til trådløse hodetelefoner der lydkvaliteten er knall?

 

 

Du SYNES. Ikke at jeg ikke tror at det er din personlige oppfatning av lydkvaliteten mellom disse to - og uten at jeg kan motargumentere med synsing fra min side siden jeg har ikke brukt disse produktene - så konkluderer jeg fortsatt at hele HiFi/lydverden lever på utelukkende synsing og placeboeffekt.

Inntil enten Tek eller andre aktører får bakenden i gir og starter å teste lydprodukter med kalibrerte mikrofoner og gjøre noe som helst fornuftige sammenligninger av lydkurve inn vs lydkurve ut så vil hele diskusjonen forbli på samme nivå som diskusjoner mellom religiøse medlemmer av forskjellige trossamfunn: ingen fakta, kun tro.

Endret av nessuno
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er imidlertid ikke synsing at A2DP og også AptX er protokoller for komprimert overføring av lyd. Med mindre man bruker en lossless kilde, snakker man om dobbel komprimering av lyd, noe som kan gi uforutsette utslag i forhold til optimaliseringen av hver komprimeringsstandard. Det gir et uheldig utgangspunkt.

 

Dette gjør at D->A konverteringen bør skje etter det trådløse leddet, noe som igjen presser opp bunnprisen.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kombiner det med at det å fjerne jack'en er totalt unødvendig på dette tidspunkt, så blir det noe krampaktig i å skulle forsvare Apples valg her.

 

Siden nettopp lydkvalitet ble tatt opp, så synes jeg det var viktig å påpeke at "lydkvalitet" er ren synsing.

-- snip --

 

Jeg synes iallefall selv at mine Beyerdynamic DT 770 Pro (ligger nye til 1400 kr, fåes brukt ofte ned mot 600) løper baner rundt Bose QC35. Forslag til trådløse hodetelefoner der lydkvaliteten er knall?

 

Du SYNES. Ikke at jeg ikke tror at det er din personlige oppfatning av lydkvaliteten mellom disse to - og uten at jeg kan motargumentere med synsing fra min side siden jeg har ikke brukt disse produktene - så konkluderer jeg fortsatt at hele HiFi/lydverden lever på utelukkende synsing og placeboeffekt.

Inntil enten Tek eller andre aktører får bakenden i gir og starter å teste lydprodukter med kalibrerte mikrofoner og gjøre noe som helst fornuftige sammenligninger av lydkurve inn vs lydkurve ut så vil hele diskusjonen forbli på samme nivå som diskusjoner mellom religiøse medlemmer av forskjellige trossamfunn: ingen fakta, kun tro.

 

 

Hvis vi kun skal basere oss på målbare ting så vil Apples produkter tape på de fleste områder i konkurranse med billigere produkter.

Godt tastatur - synsing.

God trackpad - synsing.

Godt design - synsing.

God touchrespons og flyt - synsing.

Enkelt og ryddig OS som er lett å bruke - synsing.

Fine ikoner og god UI - synsing.

 

Jeg er også nysgjerrig på om du liker musikk?

Hvilken musikk man liker er også basert på syning, ikke på målbare parametre.

 

Nå satte jeg det litt på spissen, jeg kan også være enig i at det finnes mange personer som har problemer å vurdere lydkvalitet på en tilnærmet objektiv måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en annen faktor som er ganske viktig også, frekvens på trådløse enheter. Hvis X personer med samme hodetelefoner sitter nære nok, så er det jo veldig mye data som sendes i alle retninger.

 

Vet at på TG, så har folk problemer takket være for mange trådløse enheter på samme sted (varierer med type trådløs/frekvens). Er jo ikke alle enheter som bruker en unik kode for å sende data heller (de som kommer med en base for ladning), som igjen skaper flere problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis vi kun skal basere oss på målbare ting så vil Apples produkter tape på de fleste områder i konkurranse med billigere produkter.

Godt tastatur - synsing.

God trackpad - synsing.

Godt design - synsing.

God touchrespons og flyt - synsing.

Enkelt og ryddig OS som er lett å bruke - synsing.

Fine ikoner og god UI - synsing.

 

Jeg er også nysgjerrig på om du liker musikk?

Hvilken musikk man liker er også basert på syning, ikke på målbare parametre.

 

Nå satte jeg det litt på spissen, jeg kan også være enig i at det finnes mange personer som har problemer å vurdere lydkvalitet på en tilnærmet objektiv måte.

 

Det er unødvendig å avspore diskusjonen, her er det snakk om *faktisk ytelse* og ikke personlige preferanser eller subjektive oppfatninger. Det sistnevnte er forresten det som egentlig gjelder hele Hi-Fi synsingen forresten.

Man kan selvfølgelig si at en skjerm "har så utrolig god bildekvalitet", mens i virkeligheten så kan man måle fargespekteret, lysstyrken etc. Det akkurat samme kan man gjøre med lyd, og jeg ser absolutt ingen grunn hvorfor dette ikke kan - eller rettere sagt absolutt bør - gjøres. Av alle ting man kan måle helt objektivt ifmb elektronikk som fargespekter, lysstyrke, bilder per sekund, regnekraft, batterikapasitet, rekkevidde for forskjellige radiosignaler, gain til antenner og masse masse andre ting så av en eller annen absurd grunn så har man fullstendig utelatt noe så basic som å sammenligne lydkurve inn i produktet og faktisk lydkurve ut av produktet.

 

Ytterligere så sprekker mange myter om hva mennesker faktisk hører vs hva de påstår at de hører hver gang man har foretatt blindtester bland bortskjemte og selvopptatte snobber som mener bland annet at de kan høre forskjell på lydkabler etc.

 

Andre nevner digital komprimering... ja, kanskje et problem. Men dette kan også måles og sammenlignes.

Denne festningen av synsing, subjektivitet og ofte regelrett spekulasjon kan meget enkelt rives en gang for alle ved å måle og sammenligne lydprodukter. Eller hva, mener noen dette er totalt unødvendig eller kanskje til om med kontraproduktivt? For hvis svaret er "ja" da vil jeg gjerne vite om de samme personene som mener det er også mot å bla.a. teste og sammenligne grafikkort, SSDer og andre ting på en rasjonell og objektiv måte.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

 

Mye av problemet her, er at markedet ikke gir Apple noen korreks nesten uansett hva de gjør. De har sin hardcore 'menighet' som følger dem i tykt og tynt og nok 'casuals' som går for Apple fordi 'alle andre gjør det'.

 

Ja, for det kan ikke ha noe som helst å gjøre med at folk liker produktene? Alle er dumme og skjønner ingenting, unntatt de som velger som deg?

 

Man må skjønne at merkevarer og image betyr veldig mye i dag. Jenter i skolealder for eksempel, dersom de får den nyeste iPhonen så har de noe å snakke om og skryte av i lange tider. De skjønner jo så lite stakkars, men sånn er det dessverre bare. Småe unger drasser rundt på mobiler til femsifrede beløp, ikke bra i det lange løp i forhold til hva de vil forvente av pengebruk videre i livet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...