Gå til innhold

TEST: Apple iPhone 7


Anbefalte innlegg

 

Vel å merke at iPhone 7 ikke er vanntett, men IP67 sertifisert, altså vannresistant.

Da er min sony m4 aqua bedre, dust (IP65) and water (IP68 – both for splashes and submersion).

Ganske urimlig en slik dyr mobil ikke tåler mere?

 

Noen som vet angående fuktighetsensorer for iphone nå er?

Om de har fremdeles slik idiotisk system hvis de blir utløst mister man garantien?

Slik har det lenge vært?

Ganske urimelig at de ikke har klart å få til IP68, men IP67 er langt bedre enn ingenting, noe som jeg regner med beskytter den langt bedre mot fukt, men det som er plagsomt er at alle reklamerer iPhone 7 som vanntett, dette kan skape store forvirringer blant forbrukerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: "Her er Samsungs telefon vesentlig bedre med sine 1000 nits lysstyrke mot iPhones 625 nits."

2: "Men i enkelte tilfeller, og spesielt for bildene tatt med telefonen, virker det enkelt og greit som om skjermen har et lite ekstra gir, for eksempel om du har tatt bilde av en solnedgang."

1: Viktig å påpeke at lysstyrke for LCD og AMOLED måles forskjellig. Ved 100% hvit skjerm klarer ikke Note 7 1000 nits, mens iPhone fortsatt vil være på 625 nits. Galaxy Note kan altså ikke bli 1000 nits, men maks 1000 nits (basert på hva som vises på skjermen).

 

2: Samsung sine AMOLED har hatt utvidet fargeområdet lenge. Altså Adobe RBG. Du kan selv velge om du vil bruke vanlig RBG, Adobe RBG, oversaturerte farger eller noe som heter adaptiv modus. I adaptiv modus endres spekteret basert på apper. Som f.eks Adobe RBG spekter i foto appen. Så det virker veldig sannsynlig at det er det som skjer. Til vanlig er iPhone i RBG modus og ser ut som før, men bilder blir tatt for Adobe RBG spekteret(eller inneholder ekstra informasjon) og i foto appen bytter telefonen til dette spekteret. Hvis andre apps skal gjøre det, så jo Apple tillate at folk endrer fargespekteret.  Jeg ser heller ikke hvordan dere kan mene ingen andre skjermer er like gode som den bortsett fra Note 7 pga utvidet fargeområdet, når det er noe som har eksistert i mange år allerede. Med mindre det utvidede fargeområdet til iPhone sin LCD skjerm er DCI. I så fall ville det vært veldig nyttig å vite om det er snakk om DCI. Uten at jeg ser hvordan det skal hjelpe iPhone å vise DCI kun i foto appen og ellers bruke RBG. Samtidig som du ikke har en systeminnstilling for å tvinge den over i DCI modus hvis du ser på DCI innhold noe annet sted enn foto appen.

 

 

 

På Sony M4 aqua ser jeg godt det blir mønster i skjermen på ikonene, vet ikke om det er på grunn av gorilla glass eller skjermen.

Lettere å se mot lys eller høy lysstyrke på mobilen.

Det er nok pga digitizeren, og har med touch delen av skjermen din å gjøre.  Den kan skape synlig mønster på LCD skjermer og er vel noe Sony er kjent for å slite med. De bruker sine egne skjermer. Det skjer ikke på en iPhone, da de bruker de beste LCD skjermene en kan finne, fra verdens beste (og på mange måter eneste) high end IPS LCD produsent LG. Selv om LG sine skjermer i sine telefoner ikke alltid er like gode (f.eks G4 og G5 der 1440p ødelegger for kvaliteten). Nexus 5X derimot har veldig bra.

 

Så ikke pga gorilla glass, eller skjerm, sannsynligvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På bildene i skumring fra fjellknatten var S7 imponerende mange hakk over iphone i skarphet..!

 

Iphone:

 

Var et bilde her

Samsung:

Og et her

 

Kan ikke sammenligne enkeltbilder tatt på full auto :)

 

Automatisk modus behandler bildet og gjør diverse ting mens og etter bildet er tatt. På modeller som iPhone og Galaxy er det jo stort sett veldig bra og konsistent, men det vil alltid være variasjon i bildene. Noen bilder blir veldig bra, noen blir ikke så bra og andre ok. Det har litt med flaks å gjøre. Hvis du har en større sample size så kan du si hvilken telefon som gjennomsnittlig tar best bilder på auto. Merk at kamerakvalitet og hvor gode bilder den tar kan være annerledes. Så nå du trekker ut et bilde kan du få en telefon som er 30% dårligere, til å se 10% bedre ut. Og alle telefoner har svakheter og styrker. Skumring som dette er type bilder Galaxy gjør det aller best på.

 

Vanskelig å si noe annet fra denne testen annet enn at begge mobilene tar gode bilder for å være mobiler.

Lenke til kommentar

Å helsike. Knuser jo alt av android på ytelsestester.

Ikke egentlig. Se på Geekbench, den kommer bak Huawei sin P9 Plus, med sin egenutviklede SoC der de bruker standard A72 kjerner. Den er såvidt foran Exynos. Hvis du tenker på single-core tall så har alltid Apple "knust" alt av Android, da de satser på store kjerner over flere kjerner. Men Android er faktisk et 4-8 kjerners OS.

 

Nå er ikke Geekbench nødvendigvis beste til å teste CPU da, og vi trenger flere benchmarks selvfølgelig. Det er jo åpenbart at iPhone 7 vil has raskeste CPU, men det er ikke akkurat snakk om stor margin. Hvis du ser på frekvensen er den opp 25%. I benchmarkene her er ytelsen opp 30%-34%, men andre steder har skrevet 20%-25%. Det vil altså si at det er ikke gjort mye annet enn overklokking på eksisterende A9 kjernene, og så er det lagt til to nye kjerner, som gjør A10 sannsynligvis større enn noen konkurrerende SoCer. Apple har jo en annen syklus enn HiSilicon, Qualcomm, Samsung, MediaTek osv også, som skaper et halvt år forskjell, som alltid gjør at den ene er best i et halvår, den andre et annet. Og for å si det slik, 25% er ikke en stor økning. Samtidig tror jeg det begynner å bli vanskelig å øke hastigheten like mye på ARM nå som før.

 

På GPU-fronten derimot er Imagination sine PowerVR GPUer fortsatt et halvt år foran ARM Norway sine Mali og Qualcomm sine Adreno. Selv GPU tester er veldig forskjellige på favoriseringen, og en bør utføre flere for å få et skikkelig bilde, så er 3D Mark et ganske bra benchmark. Du ser jo og at 6S er på nivå med S7, selv om S7 er et halvt år nyere. Ikke overraskende havner iPhone 7 derimot langt foran 6S, og dermed og alle andre. 7 Plus skal og kjøre høyere GPU frekvenser. Så på GPU fronten så knuser Apple alt av Android, som vanlig :p

 

Med unntak av Nvidia, er Apple det selskapet med best GPU, helt klart. Bare trist vi ikke har mye som kan utnytte nye GPUer bra, da spill må fungere på eldre modeller og. Spill på iOS har gjerne høyere kvalitet på grafikk, men det er jo fordi alle iOS enheter er toppmodeller, mer enn at GPUene er et halvt år bedre.

 

 

Det mest interessante derimot er slike real-life benchamarks. Anandtech har begynt å kjøre veldig mange av dem. De tester systemytelse, mer enn teoretisk ytelse i en CPU eller GPU test. Da er tallene ofte forskjellige. Eksempelvis gjør Huawei det vanligvis veldig sterkt i disse testene, og selv om de gjerne taper rene teoretiske ytelsestester mot Samsung, pleier de å vinne i real-life benchmarksene. Som vil være mye nærmere opplevd ytelse. Dessverre kjører ikke disse på iOS.

Lenke til kommentar

Denne er sertifisert etter IP67, som betyr at den skal klare seg inntil en halvtime under opp til en meter vann. Vannresistant er ikke et særlig utbredt ord i dagligtale, og det nærmeste vi har som brukes en del er vel vannavvisende. Men vannavvisende ting pleier det ikke å være særlig lurt å dyppe i vann.

 

Apple selv kaller den "sprut- og vannbestandig", men også det er litt uklart uten forklaring, for et produkt som skal kunne tåle å bli senket i vann - i hvert fall når det er nytt.

 

Når man skal omtale dette på noe som likner dagligtale blir det "vanntett" som er den beste beskrivelsen, etter min mening. Man behøver ikke å bekymre seg for fukt, med mindre man tar den med seg på svømmetur.

 

Det er mange dyre telefoner på markedet som ikke er tette i det hele tatt. Det er fortsatt unntaksvis man snakker om telefoner som er virkelig godt beskyttet mot elementene, og jo bedre man beskytter dem, desto mer synlig har det en tendens til å bli.

 

Til slutt kan det nevnes at også IP68-enheter innimellom beskyldes for å ikke tåle senking i vann, og sertifiseringen for de fleste IP68-enheter går stort sett heller ikke mye lenger ned enn halvannen meter, med den samme halvtimen som "tidsfrist". Med andre ord ville jeg ikke tatt med meg en slik heller i havet med vilje. Men i de fleste tilfeller skal det likevel gå bra.

 

IP68

6 - Totally protected against dust

7 - Protected against the effect of immersion between 15cm and 1m

 

IP68

6 - Totally protected against dust

8 - Protected against long periods of immersion under pressure

 

http://aceeca.com/handhelds/ip67

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor må man fjerne hodetelefoninngangen for å få vanntett telefon? Det må da være mulig å få til begge deler.

 

Er det noen som har sagt man må fjerne hodetelefoninngangen for å få til det? For det må man ikke.

 

AtW

 

 

Det ble ikke sagt i denne artikkelen, tror jeg, men i et intervju med Buzzfeed skrives det:

 

Even better, removing the audio jack also eliminated a key point of ingress that Riccio says helped the new iPhone finally meet the IP67 water resistance spec Apple has been after for years (resistant when immersed under 1 meter of water for 30 minutes).

 

Dan Riccio er "Senior Vice President of Hardware Engineering" i Apple.

 

Da burde han ta seg en prat med visepresidenten for hardwareengineering hos samsung. Min S4 Active er vanntett selv med utildekket jackplugg, og det fikk de til for 3 år siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hører hva de sier, men jeg spør meg om de har lov til dette mtp kjøpsloven, om jeg krever en ny telefon fordi min er skadet i en hendelse som er innenfor ip67, hva vil skje?

 

AtW

Om du skal hevde reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven er det ikke hva Apple sier, men hva forhandler sier som er vesentlig, fordi du i utgangspunktet kun har et krav mot forhandleren. Ser du for eksempel på hva komplett skriver, så sier de rett ut "Vanntett" i overskriften uten å gi noen begrensninger, så om du kjøper derfra kan du fint reklamere på vann/fuktskader i hele reklamasjonstiden. Telia skriver "Vannbestandig med IP67-klassifisering", så der er du også godt dekket. Elkjøp skriver også at den er vanntett uten begrensninger.

Lenke til kommentar

2: Samsung sine AMOLED har hatt utvidet fargeområdet lenge. Altså Adobe RBG. Du kan selv velge om du vil bruke vanlig RBG, Adobe RBG, oversaturerte farger eller noe som heter adaptiv modus. I adaptiv modus endres spekteret basert på apper. Som f.eks Adobe RBG spekter i foto appen. Så det virker veldig sannsynlig at det er det som skjer. Til vanlig er iPhone i RBG modus og ser ut som før, men bilder blir tatt for Adobe RBG spekteret(eller inneholder ekstra informasjon) og i foto appen bytter telefonen til dette spekteret. Hvis andre apps skal gjøre det, så jo Apple tillate at folk endrer fargespekteret.  Jeg ser heller ikke hvordan dere kan mene ingen andre skjermer er like gode som den bortsett fra Note 7 pga utvidet fargeområdet, når det er noe som har eksistert i mange år allerede. Med mindre det utvidede fargeområdet til iPhone sin LCD skjerm er DCI. I så fall ville det vært veldig nyttig å vite om det er snakk om DCI. Uten at jeg ser hvordan det skal hjelpe iPhone å vise DCI kun i foto appen og ellers bruke RBG. Samtidig som du ikke har en systeminnstilling for å tvinge den over i DCI modus hvis du ser på DCI innhold noe annet sted enn foto appen.

 

 

Det utvidede fargeområdet til iPhone 7 er nok DCI-P3, som er omtrent like stort som Adobe RGB, men mer vektet mot rødt og mindre mot grønt: http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1473266683

 

fapo_3M01_may2013-LoRes.png

 

Dette gir jo mening, ettersom Apple allerede har iPad Pro 9,7" og iMac 5K med skjermer som støtter samme DCI-P3 utvidede fargerom. Det innebærer også at iOS har fått ColorSync (som vi kjenner fra OS X) for fargehåndtering, og endelig innebygget støtte for RAW capture fra kamera(ene).

Adobe er allerede på banen med Lightroom for iOS, som integrerer denne støtten. http://blogs.adobe.com/lightroomjournal/2016/09/lightroom-for-ios-2-5-0.html

Endret av Newton
Lenke til kommentar

 

På bildene i skumring fra fjellknatten var S7 imponerende mange hakk over iphone i skarphet..!

 

Iphone:

 

Var et bilde her

Samsung:

Og et her

 

Kan ikke sammenligne enkeltbilder tatt på full auto :)

 

 

Visst kan man det, og det er akkurat det man bør gjøre - fordi det er nettopp den modusen 90% av brukerne benytter.

Lenke til kommentar

Da burde han ta seg en prat med visepresidenten for hardwareengineering hos samsung. Min S4 Active er vanntett selv med utildekket jackplugg, og det fikk de til for 3 år siden.

 

 

 

Ja, både Sony og Samsung lagde "vanntette" telefoner med gummiluker for 3 år siden, som S4 Active med luke over USB-porten. 

Nå har det jo vist seg at disse "vanntette" telefonene ofte ikke er spesielt vanntette i virkeligheten, selv om du har vært heldig. 

http://www.digitaltrends.com/mobile/galaxy-s4-active-xperia-z-water-damage-issues-warranty/

http://www.stuff.tv/features/sorry-samsung-we-killed-your-waterproof-phone-water

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

På bildene i skumring fra fjellknatten var S7 imponerende mange hakk over iphone i skarphet..!

 

Iphone:

 

Var et bilde her

Samsung:

Og et her

 

Kan ikke sammenligne enkeltbilder tatt på full auto :)

 

 

Visst kan man det, og det er akkurat det man bør gjøre - fordi det er nettopp den modusen 90% av brukerne benytter.

 

 

Man bør i det minste bruke flere bilder tatt under varierende forhold og motivtyper, om en slik sammenligning skal ha mening. Er enig i at man primært skal bruke full auto, men noen bilder der man overstyrer automatikken for best mulig resultat kan også være på sin plass i en god mobilkameratest. ;)

Lenke til kommentar

 

Da burde han ta seg en prat med visepresidenten for hardwareengineering hos samsung. Min S4 Active er vanntett selv med utildekket jackplugg, og det fikk de til for 3 år siden.

 

 

 

Ja, både Sony og Samsung lagde "vanntette" telefoner med gummiluker for 3 år siden, som S4 Active med luke over USB-porten. 

Nå har det jo vist seg at disse "vanntette" telefonene ofte ikke er spesielt vanntette i virkeligheten, selv om du har vært heldig. 

http://www.digitaltrends.com/mobile/galaxy-s4-active-xperia-z-water-damage-issues-warranty/

http://www.stuff.tv/features/sorry-samsung-we-killed-your-waterproof-phone-water

 

 

Stemmer, det er andre produsenter som også ikke dekker vannskade i sine garantier, selv om det er ip67, slik som apple. Jeg er personlig lite glad i en slik politikk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Litt irriterende selv i dag finnes det ikke full hd på under 5,5" skjerm?

Ikke egentlig. full hd er beregnet på 40 tommers skjermer. På en 5 tommers skjerm forsvinner pikslene lenger før full hd oppløsning.

 

Virker ikke ut som dere testet iphone 7 pro?

Det er ingen telefon som heter iPhone 7 pro...
Lenke til kommentar

 

Hvor lenge ble denne telefonen testet? Gikk vel litt fort fra release til denne testen var oppe..

 

Hvis du leser testen, så står svaret på spørsmålet ditt svart på hvitt.

 

 

Jeg la faktisk ikke merke til det når jeg skumleste på trikken. Det hadde dog ikke skadet å faktisk svare på spørsmålet heller, men det hadde vel vært litt for hyggelig. 

 

To døgn er dog grensen til useriøst. 

Lenke til kommentar

...sa han som kritiserer uten å engang ha lest skikkelig.

 

Jeg måtte lese igjennom artikkelen på nytt etter beskjeden ovenfor, gikk litt fort i svingene når jeg var på farten. Er det derfor urimelig å mene to dager er for lite til å teste en telefon? 

Endret av Woods
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...