Gå til innhold

Kjøpe eldre speilrefleks med godt objekt


Anbefalte innlegg

Nå er det mange år siden jeg eide et speilrefleks, men føler at med en liten Afrika-safari i nær fremtid er det igjen på tide å gå til innkjøp av et.

 

Var en tur innom Finn.no... Du verden for et utvalg!

Noe jeg bør se etter/passer meg for?

 

Hva er et FOR gammelt kamera feks?

Hva slags objekt trenger jeg egentlig?

 

Sett på bla disse:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=82156925

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=78569283

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=81522056

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=80377940

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=80178257

 

Noen som kan komme med noen gode råd over hvilke av de/hva jeg bør gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde kjøpe nyere en 500D så du får sensoren med 18mp som er vesentlig bedre, nyere Canon-kameraer en 500D er det ikke de kjempestore forskjellene på angående bildekvalitet så har man ikke lyst til og bruke for mye så fungerer 500D helt greit.

 

Finner du en brukt Canon 100D så er det helt lik 700D bare i en mindre innpakking og har sett de ganske rimelige brukt.

 

Skal du på safari burde du ha minimum et objektiv på 300mm for og få "zoomet" inn på dyra, foreksempel en Tamron 16-300 som dekker det meste men det på bekostning av bildekvaliteten*, Ville nok hatt kjøpt et lyssterkt fast-objektiv "ikke zoom" i tillegg som du kan bruke innendørs og der du vil ha meget god bildekvalitet.

 

*de første utgavene av denne type objektiver hadde meget begredelig bildekvalitet men det har blitt bedre i løpe av årene, jo billigere denne type objektivene er jo dårligere yter de.

 

Du kan også vurdere et såkalt superzoom-kompaktkamera, de dyreste/nyeste har fått relativ stor sensor og meget god bildekvalitet og de tar ikke så mye plass, foreksempel Canon PowerShot G3x, da får du 1" sensor og hele 600mm brennvidde.

 

Her er en test på G3x

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Maks 5 år gammelt! Sørg for at det har full HD video selv om du ikke har behov for videofunksjon. Det betyr at sensoren er av CMOS typen, som er vesentlig bedre enn de gamle CCDene.

 

Det Nikon-kameraet var veldig lavt priset! :thumbup:

 

Videre bør du styre unna superzoomer som 18-200mm med mindre du vil ofre kvalitet for å slippe å bytte objektiv. Merk at mangel på objektivbytte ikke er noen god sikring mot å få støv i kameraet. Da måtte i så fall både kamera og objektiv vært støv og regn-tettet (værtettet) også. Superzooner er genrelt ikke værtettet fordi lengden endres veldig ved zooming, noe som nødvendigvis trekker inn luft i objektivet. Mye zoom betyr store kompromisser på optisk kvalitet. Med andre ord, hvis flere objektiver er greit, sats på det!

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at du bør gå for et hus med 18MPx sensoren til Canon, hvis det er Canon du skal ha. Modellene du da kan se på er EOS 550D, 600D, 650D, 700D, 60D, 100D og 7D. Sistnevnte er nok for dyr. Og jeg har sikkert glemt noen ;)

 

Regner med at du kommer til å ta bilder i JPEG; da vil en nyere modell være å foretrekke fremfor en eldre. Jeg har inntrykk at JPEG-motoren i huset jevnlig forbedres fra modell til modell. Skyter du i RAW og har tenkt til å etterbehandle bildene, så kan de eldre modellen være like greie.

 

Bruk litt penger på optikk. Er enig i at en 70-300mm bør vurderes. Alternativt Canons glimrende 55-250mm.

Lenke til kommentar

Takker for meget gode svar her altså!
Er det noe jeg bør holde meg unna, eller er det bare å gå for feks. Canon (samme for meg egentlig hvilket merke, bare det er blant de "kjente"), og så da ikke for gammel, ca 5 år som Simen skriver. Godt poeng med "riktig" sensor.

Kan man spørre om antall eksponeringer?? Og hva er eventuelt tallet jeg bør holde meg under der?

 

Jeg leter videre ;-)

Lenke til kommentar

Eiere av kamera i denne klassen har vanligvis ikke peiling på antall eksponeringer eller hvordan man finner det ut. Etter min erfaring er 1000-10 000 ganske vanlig, mens kameraene vanligvis er beregnet å tåle 100 000 eller mer.

 

Folk som tar 100 000 bilder har vanligvis enten mye dyrere kamera og jobber som fotograf eller er timelaps-entusiast. Begge kamerasliterne vet utmerket at de bør opplyse om antall eksponeringer i annonser når kameraet er ekstremt mye brukt. Akkurat som når du ser annonser for biler på finn som har kjørt 100 000 km per år vil ha en tekst om at bilen er drosjekjørt.

Lenke til kommentar

kjøp deg et nytt D3300 kit + Nikon 70-300mm VR så er du klar for det meste på en safari....til en grei pris

 

Flageborg har et poeng her. Sjekk nypris på de billigste modellene fra Canon og Nikon. Det er helt kurante kameraer.Kan godt være at du vil velge brukt likevel, men har du sjekket priser på nytt er det enklere å vite hva som er gode og dårlige tilbud på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...