Gå til innhold

gtx 1070 mini itx


-Jonas-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel det neste. Cdon setter falske priser for å komme seg på toppen av prisguiden.

 

Rimelig sikker på spaceworld ikke opererer slik. Sikker på at jeg får forsterkeren over hvis jeg bestiller.

 

Trodde faktisk det var tilbud på 1070 når jeg handla. Lå jo på første siden på prisguide.

 

Cdon burde bli utestengt ett par uker fra prisguide som straff

Endret av magnusavr
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Videre førte det til en opphetet diskusjon rundt hvorvidt det var moralsk forkastelig eller ikke å "utnytte" butikker som feilpriser slik, sikkert en del her inne som fortsatt husker denne tragikomiske diskusjonen...  

 

Tipper det blir samme leksa her, men forhåpentligvis uten den sistnevnte diskusjonen.

Jøss da, er du synsk eller :p? Har vel allereie blitt kalt så vidt menneskelig og smålig, ser fram til dei neste krigarane som er ute folk å legge under seg.

 

Ganske utrolig at flere her som diskuterte dette tilbudet og nevnte at det var for godt til å være sant hiver seg på tilbudet og krever å få varen. :rofl:

Kan du gi meg eitt eksempel på nokon som har sagt "det er for godt til å vere sant" som også har bestilt og blitt misfornøgde? Kanskje gthaman, men han har ikkje gitt utrykk for at det er feilprising, berre at det var eitt ganske godt tilbod.

Endret av svelemoe
Lenke til kommentar

Hadde en liten misstanke om at dette kom til å bli situasjonen her og ja, personlig bryr jeg meg ikke så fryktelig om at jeg ikke fikk kortet, men det skal sies at CDON er en nettbutikk jeg ikke akkurat er betydelig glad i da tidligere kundesupport henvendelser til de ikke akkurat har vert hyggelige. Håper personlig sådan på at dere som går hele veien for å prøve å få kortene til prisen faktisk vinner frem å får dem såpass CDON får smake litt på sin egen medisin. 

 

Ellers vil jeg oppfordre samtlige fra begge sider i tråden her om å prøve å holde en folkelig tone og spesielt ikke gå til personangrep som jeg har sett tendenser til lenger bak i tråden. Vi ser vel helst at vårt kjære moderatorteam  skal slippe å bryte inn her? :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kort tilleggskommentar:

 

Er det mange drevne jurister her i tråden?
 

Virker som det er en soleklar konklusjon om hva som blir "dom" i eventuell klage/tviste-sak.

 

CDON har brutt avtaleloven og må levere GTX1070 til 60% av "veiledende" pris?

 

Forøvrig:

 

Jeg stusset veldig på den 40% rabatten på den opprinnelige (slettede) URL til skjermkortet.
Sånn sett er jeg enig at det virker som ett mistenkelig "lokketilbud".

Samtidig virker det veldig usmart å bevisst legge ut slike varer når det åpenbart vil føre til mye negativ omtale av butikken i etterkant når de kansellerer ordre og skylder på feilprising/feil av "webansvarlig" (eller noe i den duren).

 

Jeg mistenkte ihvertfall at dette ikke var ett reellt tilbud og er glad for at jeg istedet sitter med ett greit GTX1060 nå.

:D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Når man skal klage i en slik sak hjelper det å være saklig. Jeg har funne fram endel informasjon om emnet som er noenlunde lettfattet i tillegg til at det kommer fra rimelig sikre kilder. Håper dere lærer noe å står på i saken.

 

Først ut er er tek.no sine guide fra 2006. Gidder ikke nevne hele men det er en setning som det river litt i.

"Skal du gå til sak bør du være sikker på din sak, og diskutert saken med en advokat. Det er en fordel å være ressurssterk. Har du dårlig råd, har du alt å tape på en rettsak. Dessverre er nok "de rikestes rett" en bedre betegnelse på Norge, enn "rettstat" i slike situasjoner."

Les hele på denne linken. http://www.tek.no/artikler/juss_paa_nett/21903/15

 

Andre ut er forbrukerombudet sin veiledning til standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over internett.

"Litt om forbrukerombudet. Forbrukerombudet er en frittstående offentlig tilsynsmyndighet som på vegne av forbrukerne fører tilsyn med at varer og tjenester blir markedsført i samsvar med markedsføringsloven.

Lederen for Forbrukerombudet har tittelen forbrukerombud og blir utpekt av Kongen i statsråd for seks år av gangen. Nåværende forbrukerombud Gry Nergård ble utnevnt 5. november 2010."

Les hele på denne linken. https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-standard-salgsbetingelser-forbrukerkjop-varer-internett

 

 

Sist ut er salgsvilkårene til cdon.no (den du automatisk godtar når du trykker kjøp)

Nevner ett par av setningene som definerer hva type butikk de egentlig driver.

 

I denne fraskriver de seg stort sett ansvaret over nesten hele fjøla, å skriveleifer kan de trygt ha for å tjene seg litt gratis publisitet på f.eks. Tek.no

"Säljaren skal ikke ha noe ansvar hvis produkter er utsolgt, heller ikke for bilde- eller typografifeil på Nettstedet, for eksempel feil i produktbeskrivelsen eller den tekniske spesifikasjonen, unøyaktige priser og prisjusteringer (som endringer i prisen fra leverandører, valutaendringer) eller uriktig informasjon om hvorvidt et produkt er på lager eller ikke. Selgeren har rett til å rette opp slike feil og når som helst å endre eller oppdatere informasjonen."

 

Dette er vel standard svaret alle som bestilte burde fått. Etter å ha lest tråden skjønner jeg jo at ingen fikk den. Altså vet kanskje ikke cdon.no om sine egne vilkår?!

"Hvis en uriktig pris er oppgitt for et produkt bestilt av Kunden, skal Selgeren selvsagt informere kunden om dette og avvente Kundens godkjenning av den endrede prisen før Selgeren fortsetter bestillingsprosessen."

 

Denne kommer helt sist i salgsvilkårene, å den river jævlig. De stempler det nesten inn at de kommer til å kjempe til the bitter end.

"Gjeldende lovgivning og tvisteløsninger

14.1 Enhver tvist som måtte oppstå skal søkes løst i minnelighet ved drøftelser med Selgerens kundetjeneste. Dersom minnelig løsning ikke kan oppnås, skal Selgeren etterleve beslutningene fra Forbrukertvistutvalget eller tilsvarende myndighet i andre europeiske land.

14.2 En eventuell tvist hva gjelder tolkningen eller anvendelsen av disse Generelle vilkårene skal reguleres av og tolkes i henhold til norsk lovgivning og skal eksklusivt avgjøres av domstolene i Norge."

 

Les hele på denne linken. http://cdon.no/kundeservice/kjøp-_og_leveransevilkår/

 

 

Om du har giddet å lese hele veien hit ned så har du sikkert skjønt at salgsvilkårene til cdon.no er ganske ville med litt svensk å dansk innblanding. Hvis du i tillegg har lest iallefall veiledningen fra forbrukerområdet skjønner du nok at cdon.no antakeligvis ikke har alt på stell.

 

Etter å ha kikket nærmere på de salgsvilkårene til cdon.no vil jeg egentlig anbefale alle som kjøpte produktet på tilbud om å klage det inn. Om det ikke fører noen vei vil det iallefall gjøre forbrukerombudet klare over disse salgsvilkårene slik at de kan jobbe med det. Men dette er jo en sak dere selv må vurdere om det er verdt.

 

Om du har lest helt hit ned må jeg bare bøye meg i støvet å Gratulere du har nylig blitt critta før 1.000k by a massive wall of text!

Endret av Laffers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Dette er prinsippsaker og rettighetene til forbrukerne er stort sett passende i Norge. Flere land burde følge etter.

 

 

 

Prinsippsak my ass, dette er grådige forbrukere som gjør alt de kan for å spare en tusenlapp.

 

 

Så det er greit at bedrifter lurer med "for gode til å være sant" tilbud for å logge trafikk til sidene sine eksponere forbrukerne til annen reklame, få de til å bundle andre produkter inn med produktet de antageligvis ville ha men ikke hadde tenkt å kjøpe men nå kjøper det fordi de allerede må betale for frakt uansett. At de logger folk til å kjøre til lokasjonen deres bare for å finne ut at det var feil i nyhets-brevet deres? 

 

Dette er og bør være ulovlig virksomhet og behandles deretter. 

Lenke til kommentar

Når man skal klage i en slik sak hjelper det å være saklig. Jeg har funne fram endel informasjon om emnet som er noenlunde lettfattet i tillegg til at det kommer fra rimelig sikre kilder. Håper dere lærer noe å står på i saken.

 

 

Det virker som du blander litt på forbrukerombudet og forbrukerrådet. Ombudet har en mer generell og gjerne forebyggende funksjon. Og de tar ikke tak i saken din med mindre den faller innenfor et av satsnings områdene deres for perioden. De driver mer med "kampanjer".

 

Riktig (og sannsynlig) saksgang i denne saken med CDON og skjermkort er:

 

- Klage til CDON.

- CDON forkaster klage.

- Klage på CDON til forbrukerrådet.

- Forbrukerrådet mekler og foreslår for CDON at de selger skjermkort i henhold til ordrebekreftelsen.

- CDON forkaster forslag.

- Forbrukerrådet klager saken inn for forbrukertvistutvalget på forbrukers vegne.

- Forbrukertvistutvalget innhenter eventuell informasjon og fatter vedtak.

- 40% er ikke stor nok rabatt til at forbruker burde skjønt at det ikke var et reelt tilbud. CDON pålegges å selge skjermkortet til forbruker til avtalt pris fra ordrebekreftelsen.

 

Det er ikke mer enn ~1850Kr per skjermkort det er snakk om i feilprising. Innkjøpsprisen er nok høyere enn denne utsalgsprisen. Men trekker man fra beregnet fortjeneste og faste utgifter etc. Så skal det ganske mange ordre til før det har noen stor innvirkning på regnskapet. Så mest sannsynlig vil CDON akseptere forbrukertvistutvalgets pålegg da det er stor sjanse for dem å tape i retten om de anker. Og selv om de kunne vunnet, vil det koste dem mer i advokat utgifter enn å bare selge skjermkortene til avtalt pris. De har allerede spart en del på å hale ut saken uten å sende skjermkortene. Så de sier seg nok fornøyd med det. I tillegg kan det jo innen denne tid ha gått 6 - 12 måneder. Så nå kan det tenkes at de enten får disse skjermkortene mye billigere i innkjøp. Eller til og med at de har en del på lager de gjerne vil bli kvitt uansett. Så mens du endelig får kortet ditt til avtalt pris, så kunne du ha kjøpt det på tilbud for ~2500Kr likevel.

 

Om folk har lyst til å dille med dette, så må de jo få lov til det. Men CDON er det ikke grunn til å synes for synd på. De kommer til å komme seg greit ut av dette økonomisk. Det er bare omdømmet demmes som har fått nok en skrape i lakken.

 

For de som føler seg veldig veldig trygge på at de kommer til å vinne i FTU. Så finnes det en snarvei til å få kortet med en gang. Og det er å bare kjøpe kortet hos en konkurrent nå, og så kreve erstatning til å dekke differansen i dekningskjøpet. Bare husk å kreve renter av CDON også da, hvis ikke så gir du dem i realiteten et rentefritt lån i 6 - 12 måneder. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når man skal klage i en slik sak hjelper det å være saklig. Jeg har funne fram endel informasjon om emnet som er noenlunde lettfattet i tillegg til at det kommer fra rimelig sikre kilder. Håper dere lærer noe å står på i saken.

 

Det virker som du blander litt på forbrukerombudet og forbrukerrådet. Ombudet har en mer generell og gjerne forebyggende funksjon. Og de tar ikke tak i saken din med mindre den faller innenfor et av satsnings områdene deres for perioden. De driver mer med "kampanjer".

 

Riktig (og sannsynlig) saksgang i denne saken med CDON og skjermkort er:

 

- Klage til CDON.

- CDON forkaster klage.

- Klage på CDON til forbrukerrådet.

- Forbrukerrådet mekler og foreslår for CDON at de selger skjermkort i henhold til ordrebekreftelsen.

- CDON forkaster forslag.

- Forbrukerrådet klager saken inn for forbrukertvistutvalget på forbrukers vegne.

- Forbrukertvistutvalget innhenter eventuell informasjon og fatter vedtak.

- 40% er ikke stor nok rabatt til at forbruker burde skjønt at det ikke var et reelt tilbud. CDON pålegges å selge skjermkortet til forbruker til avtalt pris fra ordrebekreftelsen.

 

Det er ikke mer enn ~1850Kr per skjermkort det er snakk om i feilprising. Innkjøpsprisen er nok høyere enn denne utsalgsprisen. Men trekker man fra beregnet fortjeneste og faste utgifter etc. Så skal det ganske mange ordre til før det har noen stor innvirkning på regnskapet. Så mest sannsynlig vil CDON akseptere forbrukertvistutvalgets pålegg da det er stor sjanse for dem å tape i retten om de anker. Og selv om de kunne vunnet, vil det koste dem mer i advokat utgifter enn å bare selge skjermkortene til avtalt pris. De har allerede spart en del på å hale ut saken uten å sende skjermkortene. Så de sier seg nok fornøyd med det. I tillegg kan det jo innen denne tid ha gått 6 - 12 måneder. Så nå kan det tenkes at de enten får disse skjermkortene mye billigere i innkjøp. Eller til og med at de har en del på lager de gjerne vil bli kvitt uansett. Så mens du endelig får kortet ditt til avtalt pris, så kunne du ha kjøpt det på tilbud for ~2500Kr likevel.

 

Om folk har lyst til å dille med dette, så må de jo få lov til det. Men CDON er det ikke grunn til å synes for synd på. De kommer til å komme seg greit ut av dette økonomisk. Det er bare omdømmet demmes som har fått nok en skrape i lakken.

 

For de som føler seg veldig veldig trygge på at de kommer til å vinne i FTU. Så finnes det en snarvei til å få kortet med en gang. Og det er å bare kjøpe kortet hos en konkurrent nå, og så kreve erstatning til å dekke differansen i dekningskjøpet. Bare husk å kreve renter av CDON også da, hvis ikke så gir du dem i realiteten et rentefritt lån i 6 - 12 måneder. :p

Den siste der er skummel. Tror man fort kan risikere å sitte med 2 kort da.

Lenke til kommentar

Selv kjøpte jeg ikke kortet av to grunner. 1: Jeg har ikke penger til det nå. 2: Jeg gjetta at dette kom til å skje.

En bekjent av meg derimot, så tilbudet og antok at det var reelt. For en lekmann er det ikke usannsynlig med 40% avslag på elektronikk. Har anbefalt han å kjøre saken helt ut.

 

Dette er svaret han fikk av Forbrukerrådet etter å ha sendt dem en epost:

Hei

 

Det store spørsmålet her blir trolig om du var i god tro da du inngikk avtalen. Var det ikke mulig for deg å forstå at varen var feilpriset, så var du i god tro. Ordrebekreftelse og kontotrekk betyr at kjøpet må anses som fullført (og avtalen bindende sik du skriver).

 

Det er ikke sjelden at nettbutikkene feilpriser og får slike saker på seg. Flere vedtak på dette finnes i Forbrukertvistutvalget.

 

Dersom du mener at du var i god tro, så bør du fremme et skriftlig krav om levering. Løser det ikke saken, så kan du kjøpe varen et annet sted og så eventuelt kreve erstatning for mellomlegget. Les me rom klagemuligheter på forbrukerrådet.no.

 

Vi håper dette vil være til hjelp.

 

Med vennlig hilsen

Navn Navnesen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel det neste. Cdon setter falske priser for å komme seg på toppen av prisguiden.

 

Rimelig sikker på spaceworld ikke opererer slik. Sikker på at jeg får forsterkeren over hvis jeg bestiller.

 

Trodde faktisk det var tilbud på 1070 når jeg handla. Lå jo på første siden på prisguide.

 

Cdon burde bli utestengt ett par uker fra prisguide som straff

De hade samma pris på samma förstärkare för en månad sedan. Ganska god indikation på att det är ett tilbud då.

Lenke til kommentar

 

Når man skal klage i en slik sak hjelper det å være saklig. Jeg har funne fram endel informasjon om emnet som er noenlunde lettfattet i tillegg til at det kommer fra rimelig sikre kilder. Håper dere lærer noe å står på i saken.

 

Det virker som du blander litt på forbrukerombudet og forbrukerrådet. Ombudet har en mer generell og gjerne forebyggende funksjon. Og de tar ikke tak i saken din med mindre den faller innenfor et av satsnings områdene deres for perioden. De driver mer med "kampanjer".

 

Riktig (og sannsynlig) saksgang i denne saken med CDON og skjermkort

Jeg forsøker ikke fortelle hvordan du skal klage men hvorfor du burde klage. Det er en vesentlig forskjell.

Informasjonen forbrukerombudet legger fram i sin veiledning er klart og tydelig forklart samtidig som de bruker gode eksempler, utfra denne bør det ikke være tvil om at løsningen cdon.no har er tvilsom.

Slik du framstiller klagegangen er helt riktig, å det er forbrukerrådet slik du beskriver som hjelper deg komme igang. Forbrukerombudet har en annen rolle i dette.

Når det kommer til din antatte utfall av klagen vil jeg tro du har rett, spesielt tidsaspektet.

Endret av Laffers
Lenke til kommentar

 

 

 

Dette er prinsippsaker og rettighetene til forbrukerne er stort sett passende i Norge. Flere land burde følge etter.

 

 

 

Prinsippsak my ass, dette er grådige forbrukere som gjør alt de kan for å spare en tusenlapp.

 

 

Så det er greit at bedrifter lurer med "for gode til å være sant" tilbud for å logge trafikk til sidene sine eksponere forbrukerne til annen reklame, få de til å bundle andre produkter inn med produktet de antageligvis ville ha men ikke hadde tenkt å kjøpe men nå kjøper det fordi de allerede må betale for frakt uansett. At de logger folk til å kjøre til lokasjonen deres bare for å finne ut at det var feil i nyhets-brevet deres? 

 

Dette er og bør være ulovlig virksomhet og behandles deretter. 

 

For og snu på flisa, så det er greit at bedrifter skal straffes knallhardt bare pga at en ansatt gjorde en feil? 

 

Feil skjer, det må være lov uten at den tapende par skal sitte igjen med ti tusenvis av kroner i tap. Det er jo nettopp dette villkårene skal hjelpe og beskytte de mot. Nå vet ikke jeg om dette faktisk var en feil eller en kalkulert risiko, selv om jeg heller mest mot det første, men uansett så synes jeg personlig at det blir tullete og skulle gå til krig på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

For og snu på flisa, så det er greit at bedrifter skal straffes knallhardt bare pga at en ansatt gjorde en feil? 

 

Feil skjer, det må være lov uten at den tapende par skal sitte igjen med ti tusenvis av kroner i tap. Det er jo nettopp dette villkårene skal hjelpe og beskytte de mot. Nå vet ikke jeg om dette faktisk var en feil eller en kalkulert risiko, selv om jeg heller mest mot det første, men uansett så synes jeg personlig at det blir tullete og skulle gå til krig på dette.

 

Klart det. De aller fleste som har arbeid har ansvar. Gjør de noe feil så kan det skade bedriften dyrt. De har ofte forsikringer som stepper inn i mange tilfeller, men noen ganger må det gå av bedriftens lomme. Jobber du på en terminal og ikke sikrer lasten skikkelig så kan du knuse noe til mange titusener (eller dyrere) veldig enkelt. Hvis forsikringsselskapet ikke mener det dekkes (veldig uaktsomt etc) så taper bedriften mye penger.

 

CDON er en veldig stor bedrift og kan ta støyten på disse skjermkortene uten store problemer. Skjer slikt ofte så får de gå igjennom sine rutiner og skjerpe inn. 

 

Og det er ikke å gå til krig. Dette var et reelt tilbud (for de som kjøpte) og da skal de få varen til den prisen. Makten skal være hos kunden, ikke hos bedriften. Vær glad for at det er slik i Norge. Andre land kan du bare gi opp å stå imot bedriftene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...