Gå til innhold

gtx 1070 mini itx


-Jonas-

Anbefalte innlegg

Jeg fikk kansellert ordre, sendte en saklig klage til cdon, som de avslo uten forklaring utover at "Vi kommer ikke til å selge dette produktet til den prisen", så jeg videresendte ordrebekreftelse og korrespondanse til Forbrukerrådet. Trenger ikke gjøre det mer komplisert enn det.

 

Hold oss oppdatert. :)

 

Greit å vite hva dommen blir. Til neste gang noe slikt som dette skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet forbrukere har for gode rettigheter i norge når nettbutikker tar forbehold om prisfeil men det ikke er nok fordi det er bare å klage seg oppover i systemet til man får viljen sin.

Det er ikke *for* gode rettigheter. Dette er ikke en åpenbar prisfeil og da må de ta støyten. Et skjermkort er kanskje ikke verdens viktigste sak å krangle om, men hva om dette gjaldt et produkt som får store følger om de ikke får det til den prisen? Hva om du kjøper en flybillett og så får du beskjed etter en uke "nei vi flyr ikke dit til den prisen"? 

 

Dette er prinsippsaker og rettighetene til forbrukerne er stort sett passende i Norge. Flere land burde følge etter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Dette er prinsippsaker og rettighetene til forbrukerne er stort sett passende i Norge. Flere land burde følge etter.

 

 

 

Prinsippsak my ass, dette er grådige forbrukere som gjør alt de kan for å spare en tusenlapp.

Hahahah. Hva med butikkene da? Er ikke de grådige? Hva med staten? Er de grådige? Forferdelig dårlig argument.

 

Her er det folk som så et godt tilbud (så ut som et helt vanlig tilbud) og de vet at her har CDON bare å levere. At de setter feil pris er deres egen feil, og det er ingen her som skjønte at det måtte være feil pris.

Dette er en mini-versjon av GTX 1070, med dårligere kjøling og ytelse. Det finnes så godt som ingen reviews eller benchmarks på det og det virker som et usikkert kjøp i forhold til de dyrere 1070. Hvorfor skulle ikke det kunne være på -40% for å sparke i gang salget slik at flere blir oppmerksom på kortet?

 

Du høres ut som du er sur fordi du ikke slo til på tilbudet selv. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du vet forbrukere har for gode rettigheter i norge når nettbutikker tar forbehold om prisfeil men det ikke er nok fordi det er bare å klage seg oppover i systemet til man får viljen sin.

Det er ikke *for* gode rettigheter. Dette er ikke en åpenbar prisfeil og da må de ta støyten. Et skjermkort er kanskje ikke verdens viktigste sak å krangle om, men hva om dette gjaldt et produkt som får store følger om de ikke får det til den prisen? Hva om du kjøper en flybillett og så får du beskjed etter en uke "nei vi flyr ikke dit til den prisen"? 

 

Dette er prinsippsaker og rettighetene til forbrukerne er stort sett passende i Norge. Flere land burde følge etter.

 

Er rart dette at det plutselig ikke er en åpenbar prisfeil lenger. Når dette tilbudet ble diskutert før ordrene ble kanselert synes jeg og huske at flere kommenterte at dette måtte være en feil...  Men men.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du høres ut som du er sur fordi du ikke slo til på tilbudet selv. :)

 

 

Sur fordi jeg ikke slo til på en åpenbar prisfeil, og i etterkant sender titalls med mail frem og tilbake, og truer med forbrukerrådet for å få avslag på en ussel tusenlapp? 

Nei, så smålig er jeg rett og slett ikke.

 

Men jeg vet hvordan folk generelt sett er. Det finnes jo folk som kjører i flere timer fordi en butikk har 10kr rabatt på brød....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du høres ut som du er sur fordi du ikke slo til på tilbudet selv. :)

 

 

Sur fordi jeg ikke slo til på en åpenbar prisfeil, og i etterkant sender titalls med mail frem og tilbake, og truer med forbrukerrådet for å få avslag på en ussel tusenlapp? 

Nei, så smålig er jeg rett og slett ikke.

 

Men jeg vet hvordan folk generelt sett er. Det finnes jo folk som kjører i flere timer fordi en butikk har 10kr rabatt på brød....

 

 

Om vi seier at 75% av dei som bestilte visste at tilbudet var "for godt til å være sant, kva då med dei 25% som bestilte i god tru om at det var eitt godt tilbud? Fuck dei? Dei får berre gå utan 2800kr på kontoen i fleirfoldige dagar, medan cdon bryter lova?

Lenke til kommentar

 

 

 

Du høres ut som du er sur fordi du ikke slo til på tilbudet selv. :)

 

Sur fordi jeg ikke slo til på en åpenbar prisfeil, og i etterkant sender titalls med mail frem og tilbake, og truer med forbrukerrådet for å få avslag på en ussel tusenlapp?

Nei, så smålig er jeg rett og slett ikke.

 

Men jeg vet hvordan folk generelt sett er. Det finnes jo folk som kjører i flere timer fordi en butikk har 10kr rabatt på brød....

Om vi seier at 75% av dei som bestilte visste at tilbudet var "for godt til å være sant, kva då med dei 25% som bestilte i god tru om at det var eitt godt tilbud? Fuck dei? Dei får berre gå utan 2800kr på kontoen i fleirfoldige dagar, medan cdon bryter lova?

Cdon burde som sagt ha gitt dem plaster på såret, kanskje en rabattkode eller noe slikt.

 

Jeg er enig i at cdon må gi noen form for kompensasjon når kunden faktisk er blitt belastet på kontoen for en vare han/hun ikke får.

Lenke til kommentar

 

 

Er rart dette at det plutselig ikke er en åpenbar prisfeil lenger. Når dette tilbudet ble diskutert før ordrene ble kanselert synes jeg og huske at flere kommenterte at dette måtte være en feil...  Men men.

 

Jeg har aldri sagt at det var en åpenbar prisfeil. De som har fulgt med på skjermkort i de siste 5 årene vet kanskje at det var for godt til å være sant, men de kunne ikke være sikker. De hadde bare en gjetning utifra erfaring. Hadde det kostet 1000-1500 hadde kanskje alle skjønt det, men 40% rabatt på et produkt (som er dårligere enn konkurentenes) er ikke en åpenbar feil.

 

 

 

 

 

Du høres ut som du er sur fordi du ikke slo til på tilbudet selv.  :)

 

 

Sur fordi jeg ikke slo til på en åpenbar prisfeil, og i etterkant sender titalls med mail frem og tilbake, og truer med forbrukerrådet for å få avslag på en ussel tusenlapp? 

Nei, så smålig er jeg rett og slett ikke.

 

Men jeg vet hvordan folk generelt sett er. Det finnes jo folk som kjører i flere timer fordi en butikk har 10kr rabatt på brød....

 

 

 

Merkelig hvordan du drar ting fritt ut av din egen fantasi. La oss dissekere argumentene dine.

 

"Sur fordi jeg ikke slo til på en åpenbar prisfeil"

Det er ikke en åpenbar prisfeil. Veldig mange tenkte at dette var ekte, og det er ikke høyst urealistisk med tanke på at kortet presterer under konkurrentene, det er et ukjent kort og det finnes lite omtaler om det. Noen kanskje skjønte at det var for godt for å være sant, men det kunne like så vel vært ekte.

 

"og i etterkant sender titalls med mail frem og tilbake, og truer med forbrukerrådet for å få avslag på en ussel tusenlapp?"

 

1: Det er ikke titalls mail fram og tilbake. 2-3 til CDON og 2 til forbrukerrådet kan være alt som trengs. Av og til mindre, noen ganger mer. Det er ikke 20-30 som du får det til å høres ut som.

2: Det er ikke en ussel tusenlapp, her er det snakk om rundt 2 tusenlapper. Som er veldig mye penger for de aller fleste, spesielt med tanke på at dette er et skjermkort.

 

"Men jeg vet hvordan folk generelt sett er. Det finnes jo folk som kjører i flere timer fordi en butikk har 10kr rabatt på brød...."

Nope. Det er det ingen som gjør med mindre de sliter av en mental sykdom. Alle vet at du bruker mer på bensin enn det du gjør på å kjøre og spare 10 kr på et brød. Hvis du (som jeg tenker) brukte dette eksemplet som en overdrivelse, så er de du prøver å gjøre narr av som regel folk som kjører et par timer hver vei for å spare mye penger. Nå er kursen dårlig, men når den var bra så kunne folk spare masse på å svippe over til Sverige eller butikker i området som har tilbud.

 

At du prøver å kalle folk som slår til på tilbud for gjerrig, smålig, grådig etc. sier ganske mye om deg. Kjøper du aldri ting på tilbud? Tenker du aldri over hva ting koster? Synes du det er teit at folk som er på utkikk etter GTX 1070 prøver å få det til 40% rabattert pris? I såfall er jeg redd for økonomien og synet ditt på samfunnet. 

 

 

Jeg slo ikke til selv da jeg allerede har GTX 1070 Gaming X, men når CDON annonserer det til den prisen (som ikke er helt hinsides) så må de levere kortet. De er en stor bedrift og har også råd til det. Det er ikke en liten lokalsjappe som går konkurs av å levere disse kortene (til de som klager, de som godtar avslaget sparer de penger på).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke jeg ville forventet en dom i FTU i kundens favør her. Svært mange ser ut til å være av oppfatningen at FTU og forbrukerrådet alltid dømmer i kundens favør, og at butikkene setter seg ned og skjelver i et hjørne om de får trusler om at saken blir tatt videre. Det er fryktelig naivt å tenke slik; FTUs vedtak ligger åpne og søkbare, og jeg vil anbefale alle til å ta en titt der og se hvordan de har vedtatt i liknende saker. Det er langt fra alltid slik at kunden blir gitt medhold. Et eksempel er denne saken, som jeg vil si er direkte sammenlignbar: http://www.forbrukertvistutvalget.no/innsyn.aspx... 

Enhver seriøs nettbutikk som opererer i Norge har sitt juridiske på så trygg grunn at de gjerne ønsker velkommen en avgjørelse fra en nøytral tredjepart, som FTU faktisk er.

 

Ellers overrasker det meg stadig hvordan folk tror det å fremstille trusler om det ene eller andre hjelper deres sak. Det er gjerne slik at butikkene ønsker å finne en god løsning på problemene, men å bli møtt med trusler fører sjelden til noe goodwill for kunden, som krever og krever ting de innbiller seg at de har krav på.

 

Jeg så forøvrig ikke dette tilbudet når det lå ute, men å forvente at -40% på en såpass ny og heftig komponent, er i beste fall fryktelig naivt, og det er jeg overbevist om at FTU og vil komme til å konkludere med. Det eneste et vedtak i FTU i så måte vil føre til er at klager, hvis navn og adresse blir offentliggjort i vedtaket, blir stemplet som en kranglefant, og vil kunne oppleve mindre velvilje i fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At du prøver å kalle folk som slår til på tilbud for gjerrig, smålig, grådig etc. sier ganske mye om deg. Kjøper du aldri ting på tilbud? Tenker du aldri over hva ting koster? Synes du det er teit at folk som er på utkikk etter GTX 1070 prøver å få det til 40% rabattert pris? I såfall er jeg redd for økonomien og synet ditt på samfunnet.

 

Jeg kaller ikke folk som handler på tilbud smålige, men du ønsker tydeligvis å misforstå.

 

Det er 2 tilfeller her.

1. De som handler i god tro at dette var et godt tilbud. De er kun smålige om de begynner å krangle med cdon når ordren ble kansellert.

2. De som visste dette var feilprising, og handler med den intensjonen om å krangle for å få produktet til den lave prisen. Disse er mindre enn smålige, vet ikke om det finnes ord for denne typen mennesker.

 

De er en stor bedrift og har også råd til det. Det er ikke en liten lokalsjappe som går konkurs av å levere disse kortene (til de som klager, de som godtar avslaget sparer de penger på).

Du tror det er cdon som tar regninga om de blir å levere kortene ja? Nå nei, det forplanter seg nok videre til kundene på ett eller annet vis.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

Jeg tror nok ikke jeg ville forventet en dom i FTU i kundens favør her. Svært mange ser ut til å være av oppfatningen at FTU og forbrukerrådet alltid dømmer i kundens favør, og at butikkene setter seg ned og skjelver i et hjørne om de får trusler om at saken blir tatt videre. Det er fryktelig naivt å tenke slik; FTUs vedtak ligger åpne og søkbare, og jeg vil anbefale alle til å ta en titt der og se hvordan de har vedtatt i liknende saker. Det er langt fra alltid slik at kunden blir gitt medhold. Et eksempel er denne saken, som jeg vil si er direkte sammenlignbar: http://www.forbrukertvistutvalget.no/innsyn.aspx...

 

Etter å ha lest konklusjonen sto det KUN på avtaleloven paragraf 32. Det blir opp til kvar enkelt å vurdere denne saka i forhold til den paragrafen. Om du føler du har rett skal du sjølvsagt få klage på det, og alle sutrejævlane som skal komme her og krangle på korleis vi reagerer kan dra seg ut av tråden og få ut frustrasjonane sine på andre måtar. Siktar ikkje nødvendigvis til deg Svein, settet pris på relevant informasjon.

 

I saka om platetoppen var det derimot snakk om 62% avslag, noko som i mine auge er eit mykje mindre sannsynlig tilbud enn 40%. Det blir opp til ein tredjepart å bestemme det, sidan både kundene og cdon sjølvsagt kun tenker på eigne resultat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg tror nok ikke jeg ville forventet en dom i FTU i kundens favør her. Svært mange ser ut til å være av oppfatningen at FTU og forbrukerrådet alltid dømmer i kundens favør, og at butikkene setter seg ned og skjelver i et hjørne om de får trusler om at saken blir tatt videre. Det er fryktelig naivt å tenke slik; FTUs vedtak ligger åpne og søkbare, og jeg vil anbefale alle til å ta en titt der og se hvordan de har vedtatt i liknende saker. Det er langt fra alltid slik at kunden blir gitt medhold. Et eksempel er denne saken, som jeg vil si er direkte sammenlignbar: http://www.forbrukertvistutvalget.no/innsyn.aspx...

 

Etter å ha lest konklusjonen sto det KUN på avtaleloven paragraf 32. Det blir opp til kvar enkelt å vurdere denne saka i forhold til den paragrafen. Om du føler du har rett skal du sjølvsagt få klage på det, og alle sutrejævlane som skal komme her og krangle på korleis vi reagerer kan dra seg ut av tråden og få ut frustrasjonane sine på andre måtar. Siktar ikkje nødvendigvis til deg Svein, settet pris på relevant informasjon.

 

I saka om platetoppen var det derimot snakk om 62% avslag, noko som i mine auge er eit mykje mindre sannsynlig tilbud enn 40%. Det blir opp til ein tredjepart å bestemme det, sidan både kundene og cdon sjølvsagt kun tenker på eigne resultat.

Legger også merke til at rabatten i saken her fremkom fra prisjakt, men hos CDON var det tydelig merket med rabatt -40%. Dette gjorde det enda mindre tydelig at varen var feilpriset. Etter dialog i dag med Forbrukerrådet er jeg enda mer sikker på at denne går gjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...