Gå til innhold

Her er teknologiene som kommer i din neste PC


Anbefalte innlegg

 

 

Når kommer egentlig 2.5 Gbit nettverkskort og switcher til hjemmebruk? Var vel snakk om snarlig lansering

Kommer nok til å gå rett over på 10 Gbit. Problemet med 10 Gbit er at strømbruket er mye høyere enn på 1 Gbit og kostnaden er fremdeles en god del høyere enn 1 Gbit.

 

 

Ja, venter selv på 10gbit, det er kanskje den viktigste "Nye teknologien", på trappene.

 

AtW

 

Det finnes allerede SFP+ på bruktmarkedet eller asrock X99 WS-E/10G

Sistnevnte er noe stiv priset, mangler router\switch i fornuftig prisklasse.

I dag er det bedre å bruke gammel pc som switch f.eks sokkel 1366.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt svak artikkel da man har kunnet utdypet litt mer på både HBM3 og HMC :

 

 

The specifications for HBM3 have not been finalized yet and are mostly under consideration at this moment. But two key points that were discussed during Hot Chips and highlighted by Computerbase reveal that HBM3 would offer twice the bandwidth and feature a very attractive price. We are talking about 512 GB/s bandwidth from these chips compared to 256 GB/s offered on HBM2. Four of these stacks would result in over 2 TB/s of bandwidth. Sounds juicy but we sure don’t expect a mainstream graphics card getting that any time soon. May be after Volta?

Some points in consideration for the next-gen HBM are cost-effectiveness, form factors, power, density and bandwidth. Currently, HBM2 can go as high as 48 GB in terms of capacity so probably expect around 64 GB when HBM3 arrives.



Read more: http://wccftech.com/sk-hynix-samsung-micron-hbm-hmc-ddr5-hot-chips/#ixzz4I84h07yP

 

Micron snakker om HMC : 

 

 

Micron also talked about their high-bandwidth solution known as HMC (Hybrid Memory Cube). The company calls HBM a bad copy of HMC since it has many features that HBM cannot offer outside of bandwidth. Micron also worked on GDDR5X solution which entered the market with NVIDIA’s Pascal based cards and is actively working with Intel on prepping the next generation 3D XPoint memory. You can learn more about that here. There’s definitely a lot of buzz surrounding different memory architectures these days. HBM, HMC and DDR5 are going to be a real deal changer once we approach 2019.

Read more: http://wccftech.com/sk-hynix-samsung-micron-hbm-hmc-ddr5-hot-chips/#ixzz4I85M0C98
Lenke til kommentar

 

 

 

Når kommer egentlig 2.5 Gbit nettverkskort og switcher til hjemmebruk? Var vel snakk om snarlig lansering

Kommer nok til å gå rett over på 10 Gbit. Problemet med 10 Gbit er at strømbruket er mye høyere enn på 1 Gbit og kostnaden er fremdeles en god del høyere enn 1 Gbit.

 

 

Ja, venter selv på 10gbit, det er kanskje den viktigste "Nye teknologien", på trappene.

 

AtW

 

Det finnes allerede SFP+ på bruktmarkedet eller asrock X99 WS-E/10G

Sistnevnte er noe stiv priset, mangler router\switch i fornuftig prisklasse.

I dag er det bedre å bruke gammel pc som switch f.eks sokkel 1366.

 

 

Har du infrastruktur i huset ditt til å trekke fram naturlig kabling for SFP? Og joda, det finnes allerede 10gbit på hovedkort i diverse former, men det er svært sjeldent.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Når kommer egentlig 2.5 Gbit nettverkskort og switcher til hjemmebruk? Var vel snakk om snarlig lansering

Kommer nok til å gå rett over på 10 Gbit. Problemet med 10 Gbit er at strømbruket er mye høyere enn på 1 Gbit og kostnaden er fremdeles en god del høyere enn 1 Gbit.

 

 

Ja, venter selv på 10gbit, det er kanskje den viktigste "Nye teknologien", på trappene.

 

AtW

 

 

Thunderbolt burde vel være en konkurrent, men kanskje det mangler ordentige nettverksprotokoller?

 

 

Thunderbolt mangler en praktisk måte å overføre signal over lengre avstander.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Når kommer egentlig 2.5 Gbit nettverkskort og switcher til hjemmebruk? Var vel snakk om snarlig lansering

Kommer nok til å gå rett over på 10 Gbit. Problemet med 10 Gbit er at strømbruket er mye høyere enn på 1 Gbit og kostnaden er fremdeles en god del høyere enn 1 Gbit.

 

 

Ja, venter selv på 10gbit, det er kanskje den viktigste "Nye teknologien", på trappene.

 

AtW

 

Det finnes allerede SFP+ på bruktmarkedet eller asrock X99 WS-E/10G

Sistnevnte er noe stiv priset, mangler router\switch i fornuftig prisklasse.

I dag er det bedre å bruke gammel pc som switch f.eks sokkel 1366.

 

 

Har du infrastruktur i huset ditt til å trekke fram naturlig kabling for SFP? Og joda, det finnes allerede 10gbit på hovedkort i diverse former, men det er svært sjeldent.

 

AtW

 

Ja jeg har utstyr (Multimode fiber) som støtter 10 gigabit.

Problemet fra ISP ståsted er jeg låst til 500 mbit maks.

 

Det er snakk om blanding av SFP og SFP+ til pcer\konsoller etc.

 

Men problemet med SFP+ kortene i dag er ikke optimaliser drivere for switch, intel har bedre drivere som gjør man kan sette vlan etc.

Da Mellanox ConnectX-2 EN MNPA19-XTR egenltlig er for datasenter. Så finnes det kun plug and play drivere til windows 10 eller windows 2012 server.

Lenke til kommentar

Trenger ikke vegg kontakter bruker teip å feste fiberen i listene.

Teoretisk sett kunne jeg ha fiber under listen da fiberen er så tynt men ser ikke det som problem.

Da det var beste måten jeg fikk til siden jeg leier bolig.

 

Når jeg kjøper bolig selv, vurder jeg å skaffe veggkontakter.

Men i så fall må det ha sikkret mot barn da det kan se direkte inn fiberen det er ikke bra da man kan bli blind.

 

LC Fiber Optical Patch Cord Adapter Mount 2 Sockets Wall Plate Panel

Problemet med disse er disse er ikke godt nok beskyttet mot barn.

Egentlig burde de ha lokk som tilsvarende stikkontakter at når man tar ut kabelen er det umulig å se inn i fiberen.

Slik standard mener jeg ikke finnes i dag. slik det brukes på sikkontakt at det ikke er mulig å koble inn skuetrekker eller stikkepinne direkte i støpselet såkalt barne sikring men det koster ikke mye ekstra å produsere.

 

Godt mulig den teknolgien vil komme.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Trenger ikke vegg kontakter bruker teip å feste fiberen i listene.

Teoretisk sett kunne jeg ha fiber under listen da fiberen er så tynt men ser ikke det som problem.

Da det var beste måten jeg fikk til siden jeg leier bolig.

 

Når jeg kjøper bolig selv, vurder jeg å skaffe veggkontakter.

Men i så fall må det ha sikkret mot barn da det kan se direkte inn fiberen det er ikke bra da man kan bli blind.

 

LC Fiber Optical Patch Cord Adapter Mount 2 Sockets Wall Plate Panel

Problemet med disse er disse er ikke godt nok beskyttet mot barn.

Egentlig burde de ha lokk som tilsvarende stikkontakter at når man tar ut kabelen er det umulig å se inn i fiberen.

Slik standard mener jeg ikke finnes i dag. slik det brukes på sikkontakt at det ikke er mulig å koble inn skuetrekker eller stikkepinne direkte i støpselet såkalt barne sikring men det koster ikke mye ekstra å produsere.

 

Godt mulig den teknolgien vil komme.

 

Hvordan terminerer du disse veggkontaktene og disse pluggene om du skal ha det under lista?

 

AtW

Lenke til kommentar

Finnes noe som heter:

     

DELTACO skarvdon, fiber, LC-LC, singlemode,simplex, keramisk, plast

 

slik kobler man fiber sammen om man ikke vil sveise de sammen, men usikker på om rekkevidden blir redusert med slik løsning.

kan være 10 slike reduser til 10 km rekkevidde til 100-400 meter.

 

Har aldri prøvd dette men antar det funger ved kortere rekkevidde.

kommer nok å teste slik i kveld da jeg har bestilt mere fiber utstyr fra multicom.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Når kommer egentlig 2.5 Gbit nettverkskort og switcher til hjemmebruk? Var vel snakk om snarlig lansering

Kommer nok til å gå rett over på 10 Gbit. Problemet med 10 Gbit er at strømbruket er mye høyere enn på 1 Gbit og kostnaden er fremdeles en god del høyere enn 1 Gbit.

 

 

Ja, venter selv på 10gbit, det er kanskje den viktigste "Nye teknologien", på trappene.

 

AtW

Går det for seint med 1gb?

Hvis den er så viktig, så kan jeg fortelle at den er i bruk for fullt i bedrifter pr i dag. Jeg designa kjerne nettet vårt med 10gbit, og lurer nå allerede på å oppgradere til 40gbit linker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

 

 

 

Når kommer egentlig 2.5 Gbit nettverkskort og switcher til hjemmebruk? Var vel snakk om snarlig lansering

Kommer nok til å gå rett over på 10 Gbit. Problemet med 10 Gbit er at strømbruket er mye høyere enn på 1 Gbit og kostnaden er fremdeles en god del høyere enn 1 Gbit.

 

 

Ja, venter selv på 10gbit, det er kanskje den viktigste "Nye teknologien", på trappene.

 

AtW

Går det for seint med 1gb?

Hvis den er så viktig, så kan jeg fortelle at den er i bruk for fullt i bedrifter pr i dag. Jeg designa kjerne nettet vårt med 10gbit, og lurer nå allerede på å oppgradere til 40gbit linker.

 

Problemet med 10 Gbit for privatpersoner i dag er prisen (som du sikkert er fult klar over). En bedrift som har behov for 10 Gbit vil nok klare å betale for 10 Gbit, men om jeg skal kjøpe nettverkskort, switch osv nytt i dag må jeg fort opp i 10k+ for å koble sammen 2 maskiner.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Når kommer egentlig 2.5 Gbit nettverkskort og switcher til hjemmebruk? Var vel snakk om snarlig lansering

Kommer nok til å gå rett over på 10 Gbit. Problemet med 10 Gbit er at strømbruket er mye høyere enn på 1 Gbit og kostnaden er fremdeles en god del høyere enn 1 Gbit.

 

 

Ja, venter selv på 10gbit, det er kanskje den viktigste "Nye teknologien", på trappene.

 

AtW

Går det for seint med 1gb?

Hvis den er så viktig, så kan jeg fortelle at den er i bruk for fullt i bedrifter pr i dag. Jeg designa kjerne nettet vårt med 10gbit, og lurer nå allerede på å oppgradere til 40gbit linker.

 

Problemet med 10 Gbit for privatpersoner i dag er prisen (som du sikkert er fult klar over). En bedrift som har behov for 10 Gbit vil nok klare å betale for 10 Gbit, men om jeg skal kjøpe nettverkskort, switch osv nytt i dag må jeg fort opp i 10k+ for å koble sammen 2 maskiner.

 

Trenger ikke det:

https://backupbay.no/

 

Eller finnes en del utstyr på ebay, ulempen med servere derfra trekker mye strøm da i3 6100T kunne gjort samme jobb til ca samme pris. Men eldre SFP+ kort funger i enkelte tilfeller dårlig med nye hovedkort på grunn av UEFI bios og mangler på optimaliserte drivere. Eldre hovedkort funger fint.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Er klar over at det finnes brukte billige 10 Gbit nettverkskort (finnes også billigere enn backupbay da de videreselger fra Ebay), men da snakker du entustiaster og ikke vanlige privatpersoner. Jeg hadde selv kjøpt brukt om jeg skulle hatt 10 Gigabit i dag, men 10 Gbit vil aldri bli mainstream til hjemmebruk før prisene på nytt utstyr går ned. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg frykter standardene heter 2,5 gigabit og 5 gigabit som kommer til alle hovedkort i 2017.

 

10 gigabit har lenge vært for de som skal ha råeste.

Men er enig den standarden burde vært lenge før.

 

Egentlig kunne hovedkort produsentene droppe ethernet, og heller prioritere usb 3.1 eller sfp+.

men det er en annen sak.

 

Men for de fleste holder det med 250 MB\S over kabel.

Fordelen cat5e eller cat6 støtter teknolgien siden cat6 støtter opp mot 10 gigabit.

 

Viser seg:

Adtran Compatible 1200482G1, 2.5 Gigabit SFP Module, 850nm, MMF, 300m

Man må vel ha SFP+ hvis den skal klare over 940 mbit. Så den burde hete SFP+.

Men ofte støtter slike 10 gigabit i multimode, gleder meg til bi-direct TX-1310/RX-1550 nm Single-mode Bi-directional kommer med samme hastighet.

 

Eller:

FiberLink Flex

Bidirectional Video, Audio, Data and Contact Closure over Fiber

 

kanskje optisk fiber blir byttet med singlemode\multimode i fremtiden.

Slik at man har fiber istedenfor hdmi\displayport eller optisk?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Garantert ikke noen som skal ha sin neste PC før det.... Har dere sett hvor mange som trenger hjelp til kjøp av PC på forumet? Det er en jevn bølge hele tiden.

Går det i bølger eller er det jevnt? :p Regner med du mener en jevn strøm... ;)

 

Nei, jevn bølge. Det er det nye nå, har du ikke fått med deg det :p:D

Lenke til kommentar

 

 

 

Når kommer egentlig 2.5 Gbit nettverkskort og switcher til hjemmebruk? Var vel snakk om snarlig lansering

Kommer nok til å gå rett over på 10 Gbit. Problemet med 10 Gbit er at strømbruket er mye høyere enn på 1 Gbit og kostnaden er fremdeles en god del høyere enn 1 Gbit.

 

 

Ja, venter selv på 10gbit, det er kanskje den viktigste "Nye teknologien", på trappene.

 

AtW

Går det for seint med 1gb?

Hvis den er så viktig, så kan jeg fortelle at den er i bruk for fullt i bedrifter pr i dag. Jeg designa kjerne nettet vårt med 10gbit, og lurer nå allerede på å oppgradere til 40gbit linker.

 

 

Ja, det vil jeg si.

 

Ja, det er i bruk, men det er dyrt og/eller upraktisk, som det framgår over, så kan de som bruker fiber i hjemmet i praksis ikke terminere engang, og løsnigner for TP er dyrt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg frykter standardene heter 2,5 gigabit og 5 gigabit som kommer til alle hovedkort i 2017.

 

10 gigabit har lenge vært for de som skal ha råeste.

Men er enig den standarden burde vært lenge før.

 

Egentlig kunne hovedkort produsentene droppe ethernet, og heller prioritere usb 3.1 eller sfp+.

men det er en annen sak.

 

 

 

Det er absolutt ingen grunn til å tro at hoppet blir til noe annet enn 10 Gbit.

 

Hvorfor skulle de droppe det? Du har jo ikke engang noen løsning for terminering med fiber, og det er ikke kompatibelt med lassevis av utstyr, det er upraktisk for private hjem. USB3.1 har ingenting med nettverksløsningene å gjøre, og ikke noe du trenger å endre nettverket for å "prioritere".

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...