Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier krever utbetaling av depositum fra bank


Janbanan123

Anbefalte innlegg

I 2011 så flyttet jeg ut fra en leilighet og det måtte da repareres noen ting der, men utleier har ikke gitt lyd fra seg eller prøvd å få depositumet utbetalt før nå.

 

Det jeg lurer på er om kravet da er foreldet i følge foreldelsesloven eller om paragraf 26 vil gjelde her? 

 

§ 26.(Motregning.)

Foreldelse av en fordring medfører ikke at fordringshaveren taper motregningsrett, såfremt:

 

b) det krav som det motregnes mot, springer ut av samme rettsforhold som den foreldede fordring og er oppstått før denne fordring ble foreldet.

 

Kan noen forklare punkt b for meg og svare om det vil bli oppfylt i dette tilfellet? Hvis jeg forstår det rett så betyr punkt B at hvis kravet er i samme rettsforhold som er yngre enn 3 år så vil det ikke bli foreldet, er det korrekt?

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 26 i foreldelsesloven gjelder bare motregning. Å kreve penger fra noen er ikke motregning. Motregning er hvis A nekter å betale B penger fordi A mener at B også skylder penger til A. 

Ellers er naturligvis aomt på bærtur. Foreldelsesreglene er der av en grunn. Å betale et 5 års gammelt krav er bare tull, dette skulle utleier tenkt på før. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

§ 26 i foreldelsesloven gjelder bare motregning. Å kreve penger fra noen er ikke motregning. Motregning er hvis A nekter å betale B penger fordi A mener at B også skylder penger til A. 

Ellers er naturligvis aomt på bærtur. Foreldelsesreglene er der av en grunn. Å betale et 5 års gammelt krav er bare tull, dette skulle utleier tenkt på før. 

 

takk for bra svar.

Lenke til kommentar

Har du skadet noe i leiligheten, vær LITT ordentlig menneske og gjør opp for deg. 

 

Idiotisk kommentar da du ikke vet hva skadene er engang. Kanskje utleier ville ha depositum for å dekke skader som ikke er leietagers ansvar? Det er mange utleiere som ikke er ordentlige og kanskje det er realiteten her?

Lenke til kommentar

Jeg ble tatt for oppbevaring av store mengder narkotika og det var politiet som slo ned en dør for å komme inn.

 

Vel å merke så er utleier en typisk leiehai som ikke følger lover selv. 

 

Jeg måtte betale fra egen lomme for å opprette en depositumskonto i mitt navn for henne nektet å betale det selv når henne tilbød seg å oppbevare pengene for meg.

 

Jeg ble og kastet ut på dagen, noe som er ulovlig.

 

Henne gjorde også reparasjonen uforholdsmessig dyr i forhold til hvilken stand den ødelagte døren var.

Lenke til kommentar

Om du oppbevarte narkotika i leiligheten og det første til at politiet slo inn døra er det nok grunnlag for at utleier hever avtalen, og kaster deg ut på dagen. 

ok, jeg trodde man hadde 14 dager på seg eller noe lignende for å finne noe nytt eller et annet sted å bo.

 

F.eks hvis det er vinter, så kan man ikke bli kastet ut på dagen for så å fryse ihjel.

Lenke til kommentar

 

 

Forstår jeg det rett at depositumet står fremdeles låst på en depositumkonto fem år etter du flyttet ut?

ja det stemmer, det er låst i banken min etter 5 år.

Men hva har skjedd de siste fem årene? Har du ikke gjort noe fremstøt for å få tilbakebetalt depositum?

 

Selvsagt ikke. Målet er jo for trådstarter å håpe at kravet går i glemmeboken. Og nå har jo den strategien lykkes.

Lenke til kommentar

Å fremme krav mot depositum kan i noen tilfeller være motregning. Det vil typisk være der depositum er innbetalt til utleier, og motkravet er leietakers krav på tilbakebetaling av depositum.

 

I husleiesaker følger det av husleieloven § 3-5 at depositum tilhører leietaker og settes på sperret konto i leietakers navn. Det finnes da ikke noe motkrav som kan trekkes inn i motregning.

 

Moderatormelding

Ett innlegg er slettet for moralisering.

Lenke til kommentar

Jeg ble tatt for oppbevaring av store mengder narkotika og det var politiet som slo ned en dør for å komme inn.

 

Vel å merke så er utleier en typisk leiehai som ikke følger lover selv. 

 

Jeg måtte betale fra egen lomme for å opprette en depositumskonto i mitt navn for henne nektet å betale det selv når henne tilbød seg å oppbevare pengene for meg.

 

Jeg ble og kastet ut på dagen, noe som er ulovlig.

 

Henne gjorde også reparasjonen uforholdsmessig dyr i forhold til hvilken stand den ødelagte døren var.

 

Ikke helt lovlig å ha narkotika i leiligheten heller, er det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...