Gå til innhold

Derfor kan nesten ingen elbiler dra tilhenger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan egentlig kort oppsummeres slik at selv produsentene har så sterk rekkeviddeangst at de ikke tør å legge på 5 kilo ekstra i tilhengerfeste, og samtidig forkludre aerodynamikken.

Det bekrefter langt på vei manges konklusjon om at elbiler har for kort rekkevidde for de fleste av oss. Og når enkelte her inne vet bedre enn oss selv hvor lang rekkevidde vi selv trenger, så blir blir det bare morsomt. Enda morsommere når selv produsenter har rekkeviddeangst. Eller hva tror du Espen? Sturle? Salvesen?

 

Artig at du har funne noko å le av.

 

Eg hadde hengarfeste på den gamle bilen. Dei siste 8 åra har eg brukt hengarfeste ein gong på å frakte materiale frå ein butikk som kunne køyre dei ut til meg for 120 kroner. Måtte jo spare inn litt av det eg betalte for det hengarfestet, veit du. Eg måtte le litt sjølv når du fekk meg til å tenke over det. Alt vi trur vi treng, og alt vi gjer for å få brukt det unyttige vi har kjøpt.

 

Eg trur produsentane prioriterer ned hengarfeste fordi det ikkje er etterspurt på småbilar over det meste av verda. Ta deg ein tur ut i ein europeisk storby og sjå kor mange hengarfeste du ser. Det er nesten berre større bilar, i same klasse som Model X, som har hengarfeste for å kunne trekkje campingvogn. Småbilar, som dei fleste andre elbilar, har det typisk ikkje. Det er dyreplageri å la 100 hestar trekkje både bil og ein tung hengar. Det er like dumt å trekkje tung hengar med ein elbil med lite batteri og svak motor. Det er godt at Nissan innser det.

 

Tesla Model S, i alle fall D-varianten, bør vere like godt eigna til å trekkje hengar som Model X. Når Tesla likevel ikkje tilbyr det, tippar eg det kjem av låg etterspurnad og perfeksjonismen til Franz von Holzhausen, ikkje rekkjeviddeangst.

Lenke til kommentar

 

[...]I tillegg har en ikke alt bråket fra motor og drivverk og what not slik at en blir mer oppmerksom. [...]

Og at ikke bilen lager så fryktelig mye støy det må skjermes for er en av årsakene til at lyddempingen er "dårlig". Om moteren bråker som ett helvete har ingeniørene bare hversågod å dempe bråket, med det resultatet at alle andre lyder (inkludert annen trafikk) dempes også. Når Teslaer og i3'er og Leafer og slikt ikke har noe stor og skjemmende støykilde under panseret så åpner det for å spare både kostnader og gram og ingeniørene gjør det. Med resultatet at "alle de andre" lydene høres bedre

 

 

Tja noen deler må jo ikke dempes på samme måte, men lyder fra utsiden må jo stenges ute på samme måte. 

 

For Tesla sin del har de den store svakheten med rammeløse dører, ang støy. Det er det som irriterer meg mest med min bil. Men, det går fint det også. Hadde en gang en 1 serie med rammeløse dører, samme problemet der. Lassevis av støy i hode høyde, akkurat der en ikke ønsker det. 

Lenke til kommentar

 

Om du hadde åpnet og lest artikkelen så er det 3. Som selges her i Norge. 

Greit, da er det i hvert fall 3 elbiler som man kan begynne å omtale som biler. Men spørsmålet blir jo hva rekkevidden blir, for en tilhenger av en betydelig størrelse vil typisk redusere rekkevidden i tilsvarende grad.

 

 

Vet ikke med de to andre, men ser ut til å ligge rundt halvert rekkevidde for model X. Sånn ca. 

 

Forøvrig mange fossilbiler en ikke får med henger feste også :) 

Lenke til kommentar

Rare greier det her, men behovet er jo ulikt. Kjørte tidligere en 5 serie med slikt fancy elektrisk utfelbart hengerfeste. Ble aldri brukt :)

Alt er lett når man vet svaret i etterkant. Men hengerfeste går typisk under ting som man vil være veldig glad for å ha hvis man en dag plutselig skal frakte et eller annet.

Lenke til kommentar

 

Rare greier det her, men behovet er jo ulikt. Kjørte tidligere en 5 serie med slikt fancy elektrisk utfelbart hengerfeste. Ble aldri brukt :)

Alt er lett når man vet svaret i etterkant. Men hengerfeste går typisk under ting som man vil være veldig glad for å ha hvis man en dag plutselig skal frakte et eller annet.

 

 

Er det? Personlig hadde jeg ikke vært veldig glad for å betale for noe som blir brukt en gang i skuddåret, enn så lenge det er lett å leie en bil med hengerfeste.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Rare greier det her, men behovet er jo ulikt. Kjørte tidligere en 5 serie med slikt fancy elektrisk utfelbart hengerfeste. Ble aldri brukt :)

Alt er lett når man vet svaret i etterkant. Men hengerfeste går typisk under ting som man vil være veldig glad for å ha hvis man en dag plutselig skal frakte et eller annet.

 

 

Er det? Personlig hadde jeg ikke vært veldig glad for å betale for noe som blir brukt en gang i skuddåret, enn så lenge det er lett å leie en bil med hengerfeste.

 

AtW

 

 

Jeg er veldig enig med AtW her, det å kjøpe ting man sjeldent bruker bør holdes til ett minimum. Om jeg skal kjøre med henger, noe jeg sjeldent gjør men jeg har jo boss jeg og låner jeg meg en bil. Enten fra venner/familie, type nabobil eller de vanlige leiebilene. Da kan jeg kjøre min favorittbil hver dag, i stenden for en bil som har hengerfeste. 

 

Men så kommer det jo mange motsetninger, kjører en ofte, eller liker å dra på camping tur osv så er det jo ett must. 

 

folk er forskjellige, heldigvis :)

Lenke til kommentar

Sitatene fra selgerne om spørsmål fra kundene og populariteten av hengerfeste på model X viser at det er et stort behov/ønske som kan føre til mersalg. I den konteksten virker motviljen til typegodkjenning veldig rart. Normalt vil jo produsentene prøve å øke salget ved å etterkomme kundenes ønsker best mulig.

 

De påståtte grunnene til motvilje høres ut som en lang rekke dårlige unnskyldninger.

- Konflikt med varme/kjøle-apparat. Det er i høyeste grad et valg de har gjort. Det er ingen tekniske grunner til at det må være akkurat der. Ref. andre biler. Altså bunner "argumentet" i motvilje.

- Konflikt med diffuseren. Også dette er et valg. De kunne fint ført hengerfestet fra støtfangerområdet og gjennom/under diffuseren, hvis de ville. Igjen handler det om motvilje.

- Redusert kjørelengde. Riktig, men nå er dette en ganske liten detalj i den store sammenhengen så vi snakker om veldig liten forskjell og kun for de som har valgt hengerfeste som tilvalg. Offisiell rekkevidde vil som vanlig oppgis uten tilvalget og dermed ikke utgjøre noen forskjell. Det vil heller ikke påvirke praktisk rekkevidde for de uten tilvalget. Ved salg av hengerfeste bør det informeres om noe redusert rekkevidde for at de skal ha sitt på det tørre.

- Ekstra vekt. Dette er egentlig et subsett av argumentet redusert kjørelengde og ikke et frittstående argument. Igjen snakker vi om få kg av en bil på over et tonn og dermed neglisjerbar forskjell.

- Særnorskheten. Nå er Norge et veldig stort land i elbilsammenheng så da bør vi også ha tilsvarende forbrukermakt til å påvirke produsentenes valg. Dessuten er det ikke helt fravær av ønske om hengerfeste i andre land. Lavere ja, men ikke fraværende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det man også bør tenke på er annenhåndsverdien av en gjenstand. Særlig på noe så dyrt som en bil. Da blir kostnaden for et hengerfeste ganske liten. Men den dagen man skal selge bilen kan ting som hengerfeste gi mange flere potensielle kjøpere, og sjansen for lettere å få solgt bilen til en god pris er større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det man også bør tenke på er annenhåndsverdien av en gjenstand. Særlig på noe så dyrt som en bil. Da blir kostnaden for et hengerfeste ganske liten. Men den dagen man skal selge bilen kan ting som hengerfeste gi mange flere potensielle kjøpere, og sjansen for lettere å få solgt bilen til en god pris er større.

 

Jeg hører dette argumentet stadig, om alle mulig ting på bil, men er det reellt? Man ser ut til å ha verditap på ekstrautstyr også, er dette verditapet mindre enn på resten av bilen dog?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det man også bør tenke på er annenhåndsverdien av en gjenstand. Særlig på noe så dyrt som en bil. Da blir kostnaden for et hengerfeste ganske liten. Men den dagen man skal selge bilen kan ting som hengerfeste gi mange flere potensielle kjøpere, og sjansen for lettere å få solgt bilen til en god pris er større.

 

Klart det er en fordel, men det er ikke bare hengerfeste som folk vill ha. Bilen min har autopilot feks, det drar opp ganske mye for interessen. Men at noen vill se på det som negativt er jo helt klart, men det finnes andre folk å selge til også :)

Lenke til kommentar

 

Det kan egentlig kort oppsummeres slik at selv produsentene har så sterk rekkeviddeangst at de ikke tør å legge på 5 kilo ekstra i tilhengerfeste, og samtidig forkludre aerodynamikken.

Det bekrefter langt på vei manges konklusjon om at elbiler har for kort rekkevidde for de fleste av oss. Og når enkelte her inne vet bedre enn oss selv hvor lang rekkevidde vi selv trenger, så blir blir det bare morsomt. Enda morsommere når selv produsenter har rekkeviddeangst. Eller hva tror du Espen? Sturle? Salvesen?

 

Henger feste kan en jo bare lage avtakbart så det er nok ikke her det ligger. Problemet er forbruket ved henger på, det er drepen for liten luftmotstand osv. Men model S burde absolutt hatt, model 3 skal vell komme med og de neste bilene med tilsvarende rekkevidde bør også inkludere dette, da det faktisk er praktisk brukbart. 

 

Men skal en trekke mye henger eller vogn er ikke elbil veien å gå, iallefall ikke enda og sannsynligvis ikke i fremtiden heller. 

 

Kan jo nevnes at Tesla bjørn tester dette som pokker om dagen, trakk en relativt stor vogn i går(1700 kg og 8 meter?) og endte opp med 450ish Wt/km noe som er ganske greit da hans model X har relativt høyt forbruk uten også, han kjører med 22". 

 

Det virker som du har misforstått begrepet avtagbart hengerfeste. Det er bare kroken du tar av, ikke selve ramma. Og det er den som veier.

Lenke til kommentar

Som jeg sier på fleip til folk som har elbil. En elbil er ikke en ordentlig bil før den kan bli levert med hengerfeste fra fabrikk. Og pr dags dato er vel det... ingen?

Om du hadde åpnet og lest artikkelen så er det 3. Som selges her i Norge. 

Buddy som i mine øyne er en vits og ikke klarer mer enn 300 kg.

Renault Kangoo som i mine øyne er en vits og ikke klarer mer enn 374 kg.

Tesla model X som er en luksusbil langt over hva de fleste vil ut med for en bil og har overkill hengerkapasitet.

 

Men spørsmålet blir jo hva rekkevidden blir, for en tilhenger av en betydelig størrelse vil typisk redusere rekkevidden i tilsvarende grad.

For meg er det ganske irrelevant. Jeg har en rekke møbelforhandlere, byggevarefirma og ett avfallsselskap langt innenfor kvarte rekkevidden til de moderne elbilene med kortest rekkevidde.

 

Alt jeg ber om er bedre utvalg av elbiler i midtsjiktet med mulighet for en middels henger. F.eks 6-700 kg hadde holdt for veldig mye av normal hengerbruk.

 

Kombinasjonen luksusbil og campingvogn skurrer også noe. Hvor mange stilfulle menn med god inntekt slår om til charter-Svein-camping i helgene? :p Det må gjerne komme et par modeller til rundt halve prisen av model X som som klarer å dra en campingvogn av normal størrelse en time eller to.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ser nesten ikke et eineste behov for å ha henger. Man kjøper jo ikke med selgere som ikke ordner frakt, og likevel skal samme vegen. God logistikk er bra for miljøet, og effektivitet er økt levestander.

Campingvogn er ut også, det er for mye pes i forhold til nytten. En litt større personbil, med helt annet utstyr og variabel takhøgde. Resten er A til B flåtebiler som arbeidsgiver betaler for.

Tesla er jo en dionosaur av en bil !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...