Gå til innhold

ANMELDELSE: No Man's Sky


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svært mange er veldig fornøgd med NMS på PS4 og sjansen for at spillet utvikler seg vidare til å bli enda betre er ganske stor. Håper sjølv at PC-versjonen innfrir, men avventer kjøp til tidligest i september. Dvs at spillet får tid på seg til å fungere greit på PC. Muligens får man og nokre svar på om mods kan løfte spillopplevelsen etter ei lengre runde vanilla NMS.

Lenke til kommentar

Blir nok å vente på salg, spillet i seg selv er ikke uinteressant, men heller ikke interessant nok til hovedsaklig prisen. At det har vært 10-15 eller 100 personer har ingenting å si for min del, men spillet er blitt presentert som ett indie spill og det reflekterer ikke salgsprisen (ei heller release content spillet byr på). 
EG comment: +1

 

"No Man's Sky is a rare breed of a game; an experiment in blurring the lines between indie and AAA title development, while putting lesser used rendering technologies in the spotlight." 


I think only the price between AAA and indie has now been blurred. Not good at all.   

 

http://gamerant.com/no-mans-sky-price/ (5 mnd gammel) - NMS er vel online-only så piracy er vel ikke no de trenger å tenke på? Men blir interessant å se salgstallene fram til/under jul/slutten av året.

 

If the $60 price point for No Man’s Sky is accurate, it could mean less sales for the game, as gamers generally are not used to spending that much for indie games. Granted, No Man’s Sky is not a typical indie project, but neither was the critically-acclaimed indie puzzler The WitnessThe Witness was pirated extensively, with some gamers pointing to its $40 price point, which they considered high for an indie release, as a reason for piracy.
Lenke til kommentar

Nå er jeg litt motstander av logikken; Indiespill = indiepris. Det finnes endel indiespill som har spillbarhet, levetid og innhold i massevis til at det er verdt minst like mye som mange AAA-spill. Ser ikke helt hvorfor de ikke skal kunne koste det samme.

 

Problemet med No Man's Sky er jo mer det faktum at alle maser om at man ikke må dømme det for hardt på grunn av det er et indiespill, men lista legges jo etter prisnivået og tar de fullpris så forventer man et fullkomment spill. Enkelt og greit.

 

Og per dags dato så virker det som No Man's Sky har for lite faktisk gameplayinnhold og blir for generisk til at en pris på 499kr til PC og 599kr til PlayStation 4 gir noe særlig mening.

 

 

At et spill som "The Witness" blir kritisert for å være for dyrt når det koster 300kr er jo ganske latterlig. Det var jo et fantastisk gjennomført spill fra A til Å som tok en hel del til å fullføre. Ikke min sjanger så jeg kjøpte det ikke, men samboer elsket det og påstå at sånne spill ikke kan koste mer enn maks 150 kr fordi det er et indiespill blir jo tullete.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er det mange som prøver å rettferdiggjøre overfor seg selv om å ikke kjøpe det gitt.

Prøv det sjæl og gjør opp din egen mening da vel.

 

Hvorfor skulle man trenge å rettferdiggjøre å ikke kjøpe et spill? 

Jeg har ikke tid til å prøve alle spill som finnes, jeg hører derfor på anmeldelser.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Her er det mange som prøver å rettferdiggjøre overfor seg selv om å ikke kjøpe det gitt.

Prøv det sjæl og gjør opp din egen mening da vel.

Hvorfor skulle man trenge å rettferdiggjøre å ikke kjøpe et spill?

Jeg har ikke tid til å prøve alle spill som finnes, jeg hører derfor på anmeldelser.

 

AtW

Enig med deg her AtW. Hopper selv bukk over dette spillet fordi det fremstår som ensformig, kjedelig og ensomt. Eneste jeg var litt interessert i dette spillet var hvordan det kom til å bli sammen med andre. Og når det viser seg at man ikke kan møtes så blir det pass for min del. Har nok å spille på frem til Deus Ex MD.

 

Og det er ikke for å rettferdiggjøre noe som helst, bare fakta :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Blir nok å vente på salg, spillet i seg selv er ikke uinteressant, men heller ikke interessant nok til hovedsaklig prisen. At det har vært 10-15 eller 100 personer har ingenting å si for min del, men spillet er blitt presentert som ett indie spill og det reflekterer ikke salgsprisen (ei heller release content spillet byr på).

EG comment: +1

 

"No Man's Sky is a rare breed of a game; an experiment in blurring the lines between indie and AAA title development, while putting lesser used rendering technologies in the spotlight."

I think only the price between AAA and indie has now been blurred. Not good at all.

http://gamerant.com/no-mans-sky-price/ (5 mnd gammel) - NMS er vel online-only så piracy er vel ikke no de trenger å tenke på? Men blir interessant å se salgstallene fram til/under jul/slutten av året.

If the $60 price point for No Man’s Sky is accurate, it could mean less sales for the game, as gamers generally are not used to spending that much for indie games. Granted, No Man’s Sky is not a typical indie project, but neither was the critically-acclaimed indie puzzler The Witness. The Witness was pirated extensively, with some gamers pointing to its $40 price point, which they considered high for an indie release, as a reason for piracy.

Nei, det kan spilles helt offline. Det er faktisk lansert på GoG.com uten DRM i det hele tatt.

Lenke til kommentar

 

Star Citizen kommer til å ha dyp historie samt du har langt mer gameplay elementer siden alt er online, ingen loading. Kan krige mot hverandre, trade, samarbeide flere om bord i et skip, dra på oppdrag sammen.

Føler spillet her har gått glipp av mye pga dem valgte å kjøre det singleplayer.

NMS er for øvrig ikke direkte single-player. Det er andre spillere der. Men fordi universet er så vanvittig stort er det foreløpig vanskelig å finne andre spillere. Men hvem vet? Er godt mulig de endrer dette etterhvert. :)

Det kommer vell an på hvordan du selv tolker Sean Murray sine ord, men sånn som jeg personlig ser på det, så har han og Hello Games fullstendig løyet om flerspillerdelen. De har helt klart sagt gjentatte ganger at man kan møte og samhandle med andre spillere (uansett hvor liten sjanse). Månedene før lansering har Murray prøvd å se så langt vekk i fra flerspillerdelen som mulig og prøvd å få andre til å gjøre det samme. Som sett både på PEGI vurderingen og Steam siden så er det ikke nevnt noe i forhold til multiplayer. Det er mulig at de skal legge inn selve flerspillerdelen senere, men akkurat nå så er navngiving den eneste samhandlingen du kan ha med andre spillere.

 

http://kotaku.com/two-no-mans-sky-players-wound-up-on-the-same-planet-bu-1785051898

 

Har ikke kjøpt det selv, men låner og har spilt noen timer via en venn. Hadde NMS faktisk hatt multiplayer hadde jeg ikke hatt noe problem med prislappen, alle spill er bedre med venner. Men sånn som det står nå tror jeg at jeg venter til mer innhold har blitt sluppet og det kommer en price-cut eller salg.

Lenke til kommentar

Utrolig lett for han å bortforklare det med noe sånt. Et godt poeng mange kommer med er jo det faktum at spillet har save-points og spillet kan pauses ved at du går i menyer osv.. Hvordan i allverden skal det fungere om to personer liksom skulle kunne se hverandre og gjøre ting på samme sted?

Lenke til kommentar

Jeg har spilt det en del timer nå og syntes det føles utrolig dødt og meningsløst ut. Men likevel, jeg spiller det en time eller to per dag. Jeg håper utviklerne kommer med skikkelig dlc(all dlc kommer til å være gratis). Basebygging er bekreftet, men de må lytte nøye til massene og gjøre en del endringer hvis dette ikke skal kalles det mest hypa og skuffende spillet så langt i dette årtusenet.

Lenke til kommentar

Her er en oppklaring på hvorvidt Sean Murray løy eller ikke angående mp delen

 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10153973467266633&id=59685491632

 

Viser seg at server trøbbel var grunnen til at de to spillerene som avtalte å møte hverandre ikke kunne se hverandre :)

 

Er jo ikke spesielt betryggende om det er pause og sånn i spillet, det betyr jo sånn jeg ser det at han fortsetter å lyve om dette av en eller annen grunn, ikke spesielt tillitvekkende.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har spilt det en del timer nå og syntes det føles utrolig dødt og meningsløst ut. Men likevel, jeg spiller det en time eller to per dag. Jeg håper utviklerne kommer med skikkelig dlc(all dlc kommer til å være gratis). Basebygging er bekreftet, men de må lytte nøye til massene og gjøre en del endringer hvis dette ikke skal kalles det mest hypa og skuffende spillet så langt i dette årtusenet.

 

Må dessverre si meg enig. Har kun spilt i en 7-8 timer, men det er jo forsåvidt i en del. Madammen har vel passert 12-timer. Vi begge sitter vel igjen med de samme følelsene. Spillet skaper en flott atmosfære, det er en verden du har lyst til å utforske og bakgrunnsmusikken og stemningen i spillet er ganske så solid.

 

Hva gjelder spillbarhet og faktisk innhold så syntes vi ikke spillet leverer i det hele tatt for å være helt ærlig. Vi er ikke per definisjon "skuffet" da vi ikke har fulgt spillet noe nøye under utviklingen og har jo på så måte aldri vært med på den massive hypen som spillet har hatt. Når det er sagt så spiller vi jo spillet og har jo forventninger og forhåpninger om å bli underholdt, og det vel akkurat her spillet knapt klarer å levere noen spesielt god opplevelse.

 

 

Det er så lite "gameplay" i spillet at det nesten er helt utrolig. Har spilt mange spill i mitt liv, og jeg har spilt mange dårlige spill, spilt mange ræva spill, spilt mange kjedelige spill, spilt mange fascinerende spill, mange inspirerende spill, mange gode spill og noen fantastiske spill osv..

 

Spill kan representere så utrolig mye forskjellig. Men det er vel sjeldent jeg har vært borti et spill hvor jeg føler det har så latterlig mye uforløst potensiale som det No Man's Sky har. Sjeldent har jeg spilt et spill som føles så stort, og som er et spill som jeg føler en så sterkt trang til å spille videre og utforske mer, men hvor jeg samtidig føler at spillet gir meg nada, niks hva gjelder gameplay, morsomt og interessant innhold.

 

 

Mitt store problem med spillet er den helt bisarre måten det klarer å skape den unike atmosfæren og opplevelsen at du er i en verden som er så uendelig stor og som du får så ufattelig lyst til å utforske. Men samtidig klarer å levere et så ufattelig tafatt og mangelfullt innhold når det kommer til gameplay at jeg ikke klarer å unngå å kjede meg noe vanvittig når jeg spiller.

 

Spillet går fra å være så unik og storartet på de få områdene hvor det virkelig er bra, til å være et helt ufattelig middelmådig til rett og slett et utrolig svak og innholdsløs spill på de fleste andre områder at jeg blir litt målløs av det hele. Spillet føles rett og slett ikke ferdig.

 

 

Spillet fortjener så utrolig mye mer enn å være en ren farming simulator, men det er jo det det i bunn og grunn er. All spillbarheten i spillet går egentlig ut på kun en ting, og det er å samle ressurser i det uendelige. Og det verste er jo at spillet ikke leverer en spesielt god og gjennomført opplevelse når det kommer til å farming heller. Måten teksturer flyter i løse lufta når du driver å høster inn ressurser i spillet er jo mildt sagt håpløst når det er stortsett det eneste "meningsfulle" gameplayet spillet har å by på. Finnes ingen unnskyld for å ha total mangel på fysikk på mineralene i spillet osv når det er en så sentral brikke i absolutt alt du må foreta deg i spillet.

 

 

Ikke har spillet noe særlig gjennomført craftigsystem heller, som igjen gjør at det føles at alt hele gameplayet i spillet baserer seg rundt på er ganske middelmådig iforhold til mange andre "lignende" spill som er på markedet. Jeg skriver "lignende" da ingen av de andre har atmosfæren og hele verdensrom aspektet ved seg, men gud bedre det finnes langt bedre "farming simulator" spill der ute. Og når dette står for over 90% av gameplayet i spillet så er det jo vanskelig å ikke bli negativ til spillet.

 

 

Disse tilfeldige genererte planetene er jo selve hjerte til spillet. Og det er jo fascinasjonen disse skaper som egentlig er det eneste som holder spillet gående, hvertfall for min egen del. Og det tekniske aspektet bak det hele og hvordan det har skapt et så enormt univers i spillet er jo utvilsomt fascinerende og imponerende, men jeg sitter jo med en følelse av at det ikke tilføyer spillet så fryktelig mye.

 

For etter å ha vært på endel planeter så blir det jo ganske åpenbart etterhvert at hver planet føles som fryktelig mye av det samme. Det er ikke noen enorm forskjell på hvilke ressurser jeg finner på hver planet, og det er ikke store nok variasjoner i landskap osv til at det føles så fryktelig nytt og spennende utover de første timene med spilling.

 

Og det skinner jo også igjennom at spillet har et stort mangel på "innhold" når du ser at nesten enhver outpost og bygning som er å finne på de forskjellige plantene er identiske med hverandre. Og du ser jo fort at de unike dyrene og skapningene så alt for tydelig bare tilfeldig sammensatt av det som best må beskrives som legoklosser.

 

 

 

Når spillet først har et så stort manko på varierende gameplay, så er det hvertfall viktig at de gameplayelementene som er der er solide så de kan skape en dybde og kompleksitet til spillet. Og det er viktig at det innholdet som er der klarer å skape en følelse av variasjon og unike opplevelser, men det føler jeg ikke at spillet klarer å levere på noen god måte. Man har noen flotte og unike opplevelser, men de fleste av disse er du ferdig med etter 2-3 timer med spilling. Derifra og ut så føler jeg at det tar så lang tid mellom hver "nye" ting jeg opplever i spillet og med såpass generisk og begrenset gameplay så blir det fort en eneste lang snoooze fest.

 

 

 

Spillet gjør også alt for at ting skal bli så frustrerende som mulig. Den horrible mangelen på inventory space du har i spillet ifra starten av er bare frustrerende uten at den legger til noe ekstra i forhold til vanskelighetsgrad, overlevelse eller noe som helst. Det blir rett og slett bare irriterende.

 

 

Og lanseringen på PC har jo vært en eneste stor fiasko. Teksturkvaliteten er langt under pari og faktisk dårligere enn den på PlayStation 4. Spillet leveres med standardinnstilling som setter spillet til maks 30 FPS. FoV innstillingene i spillet har helt egne verdier som ikke stemmer overrens med noe som helst så det å sette 100 FoV er jo slettes ikke hva 100 FoV er i andre spill. Og setter du høy FoV så ender du nesten umiddelbart opp med "fish-eye" effekt hvor ting som du ser i sidesynet blir strukket utover. Det er massevis av utfordringer med ytelsen og stabiliteten til spillet generelt. Spillet har helt horrible innstillinger for anti-aliasing, du må enten gå for FXAA som gjør alt blurry, eller så må du smelle til med hele 4x Super-Sampling Anti-Aliasing som er veldig krevende, det er ingenting i mellom.

 

 

 

Man skal være ganske så entusiastisk til dette spillet for å ikke gi det tilnærmet stryk karakter for hva det faktisk leverer. Jeg ser konturene av et utrolig interessant spill og håper de vil utvikle dette aktivt fremfor å legge til sårt tiltrengte forbedringer hva gjelder grafikk, ytelse og stabilitet. Samtidig som de får forbedret fysikken i spillet, utvidet spillbarheten betraktelig ved å legge til basebygging, multiplayer, dypere craftigsystem osv.. Men per nå så er dette labre greier.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Dette var en i overkant negativ anmeldelse syns jeg. Jeg tror det bunner i at spillet er meget sært, og dermed kun tiltaler en viss type spiller.

 

Jeg har hatt 10 timer (Edit: 15 var det visst! Tida flyr ;)) med moro hittil, oppgradert skip, drakt og våpen, utforsket planeter, blitt bedre kjent med crafting og trading systemet, og begynt å utforske mulighetene med å hacke scannere på planetene for å finne nye romskip og andre points of interest. Inventory management og grinding blir et mye mindre problem etterhvert, og man må bare lære seg at det meste finnes overalt, så man kan legge fra seg hoarder-tendensene fra andre spill med mye mindre tilgjengelige ressurser

 

For min del fungerer også historiefortellingen godt. Det er en meget spesiell stil, men når Hello Games prater om sci-fi bøker som inspirasjon så er det lett å se det her.

 

Teknisk så fungerer spillet strålende på min maskin, dønn stødig 60fps på 2560x1600, veldig responsive kontroller til fots, og ingen bugs hittil. Når man blir vant til interfacen på menyer så fungerer også den veldig bra, dette er gjennomtenkte greier.

 

Det eneste negative jeg vil trekke frem er:

- Flyvingen er kjip. Det er skikkelig arkadegreier uten noen god kontroll på skipet. Dette blir bedre om man bruker gamepad til flyving og mus/tastatur til fots, men helt bra blir det aldri.

- Man mister ofte oversikten over hvor man er i universet. Jeg har ingen følelse for hvor langt jeg har kommet mot sentrum, hvor jeg nettop var, og å komme meg tilbake til et solsystem jeg nettop har vært i er ikke videre enkelt. Jeg tror dette er gjort med vilje, for å drive oss fremover i jakten på nye ting, men noen ganger ønsker man heller å slå seg litt til ro og se hva man kan utrette av oppgraderinger, og da ville det vært fint å enkelt kunne hoppe mellom noen solsystemer med planeter man har funnet.

 

Annet enn dette så er spillet genialt morsomt, om man liker slikt :) Det er ikke et skytespill, det er ikke et flyvespill, det er nærmere "stranded deep" satt i verdensrommet. Pent er det også ;)

 

1oFPwtH.jpg

Endret av benjamin84
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som du selv sier så blir spillet, i sin nåværende form utrolig sært på grunn av mangel på gameplay. Og sære spill appellerer jo gjerne kun til en liten nisje av markedet og da er det jo helt naturlig at spillet ender opp med en hel del negative tilbakemeldinger. Spillet faller rett og slett ikke i smak hos brorparten av markedet, det er jo tydelig ut ifra de fleste anmeldelser, tilbakemeldinger på Steam osv..

 

Syntes også du strekker strikken veldig langt når du påstår at spillet er "pent". På avstand så ser den stylized grafikkstilen pen ut, men så fort du lander på en planet og kommer nærme så ser man jo fort at teksturkvaliteten er temmelig dårlig selv på de høyeste innstillingene og til tross for en grafikk som er veldig lavoppløst så har spillet enorme ytelseproblemer, spesielt på PC men også på PlayStation 4 så er det jo bare 30 FPS med dropp ned under 15 ifølge rapporter.

 

 

 

Du syntes anmeldelsen er veldig negativ. Jeg må nesten spørre hvorfor spillet skulle fortjene noe mer? Det mangler kompleksitet og dybde. Det har store ytelse og stabilitetsproblemer, spesielt på PC, men tildels også på PlayStation 4 og det til tross for veldig begrenset grafikkstil. Utviklerne har allerede satt seg selv i litt tvilsomt lys ved å uttale at spillet har multiplayer, som har blitt motbevist men som de nå igjen prøver å avkrefte osv..

 

Det å gi et spill som dette noe høyere enn 6/10 syntes jeg blir et lite hån mot industrien. Et spill som sliter såpass med stabilitet, ytelse og grafikk når de attpåtil tar fullpris for spillet burde jo automatisk trekkes minimum 2 poeng. Da er vi allerede på 8/10 og det er jo før man begynner å ta opp tematikk rundt prisnivå, manglende innhold i spillet og hvor repetitivt det føles etter kun få timer med spilling og hvorpå det er utrolig liten variasjon på bygninger osv i et spill som skryter av å være "uendelig".

 

 

 

Spillet gjør noen få ting veldig bra, men resten har så store mangler og mye av det lille som leveres er såpass middelmådig sammenlignet med mye annet som allerede leveres på markedet at det å gi det 5/10 er ikke å være negativ, det er vel mer det å være realist og rettferdig sett utifra hva spillet faktisk klarer å levere på lansering.

 

Så vil jo tiden vise om utviklerne kommer til å forbedre spillet i fremtiden. Men en anmeldelse må jo ta utgangspunkt i hva som er der nå, og ikke hva som eventuelt kanskje måtte komme i fremtiden.

 

 

 

Som flere anmeldelser har sagt så føles spillet som et Early Access spill, og hadde det vært en BETA / Early Access og kostet 150-250kr så hadde situasjonen vært en helt annen. Men at dette lanseres som et ferdig og komplett spill, til en fullpris av 500kr på PC og 600kr på PlayStation 4 så blir det rett og slett for dårlig til å kunne vurderes som et spesielt bra spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...