Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Manglende kjøling av motor (koking)- sammenheng med AC-effekt?


Anbefalte innlegg

Bilen har ett problem med kjøling av motor, utrolig irriterende!

 

Problemet kommer og går. Plutselig stiger temperaturen brått, fra driftstemperatur på ca 90 grader, og opp til 110-120 grader. Det er vanskelig å se noe system, det har for eksempel ingenting med fart eller turtall å gjøre. Men det ser ut til å skje oftere om man stopper bilen ei kort stund, og så kjører videre med motor som fortsatt var litt varm. 

 

Temperaturen kan holde seg stabilt høy i flere minutter, og så plutselig like brått falle ned til normal. Eller den kan veksle mellom høy og normal. Det ser rett og slett ut til at det eneste som hjelper er å kjøre videre med jevn fart, for da vil til slutt temperaturen stabilisere seg på normalt nivå av seg selv.

 

Foreløpige fakta etter 4 verkstedbesøk:

-Motoren blir helt klart varmere, det er ikke kun en hyperaktiv varsellampe.

-Termostat er skiftet med ny. Dette hjalp INGENTING :-(

-Radiator er rengjort for dritt utvendig.

-Det er nok vann og frostvæske på.

-Kjølevifta går -tror jeg. Ingen verksted har kommentert feil her, i hvert fall.

-Er usikker på om kjølevæske er byttet ut. Tror det.

-Er også usikker på om systemet er luftet skikkelig i så fall.

-Defekt toppakning er foreslått. Merker ikke mer røyk og svartere eksos, men kanskje litt "skitten/grå" olje?

-Bilen bruker litt mer olje og drivstoff enn før. Men går som den skal.

-Det er gått mange år siden forrige AC-service. AC brukes hver dag, året rundt.

 

I sommer har jeg oppdaget at det er en sammenheng med kjøleeffekten på AC-anlegget og koking. Jeg kan faktisk forutse kokingen litt før varsellampen slår seg på, ved at jeg merker at AC-anlegget får litt svakere og annerledes lyd, og plutselig kjøler merkbart dårligere eller ikke i det hele tatt.

 

Det kan også lukte litt ekkelt av AC-anlegget, og det er tendens til at det dugger på rutene inne i bilen. De gangene temperaturene på motoren går opp og ikke vil synke på litt for mange minutter, så merker vi at det blir varmere og fuktigere inne i bilen (også om vinteren).

 

Jeg vet godt at det ikke er bra for motoren å kjøre med manglende kjøling. Men hva skal vi gjøre? Selv ikke merkeverkstedet fant feilen, og vi har også prøvd flere andre verksteder. På den tiden hadde ingen merket sammenhengen mellom AC-effekt og kjølingen. Jeg har også hørt at dette er to helt adskilte systemer, så jeg forstår ikke hvordan det KAN være en sammenheng?

 

Om det er toppakningen har vi fått beskjed om at dette er så dyrt å fikse at bilen kanskje ikke er verdt det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke verkstedpapirene foran meg, så dette blir gjetting. Men jeg tror de har sjekket slike selvsagte ting som vannpumpe, m.m.

 

Audi A6, bensin.

 

Jeg tror også det er "noe" som gjør at sirkulasjonen av kjølevæske plutselig stopper opp. Det ligner virkelig mest på defekt termostat, men den ble jo byttet uten noen merkbar effekt. Luft og lekkasjer inn i toppkammeret er vel neste forslag, da er vi farlig nært toppakning. Kan det være dritt eller fremmedlegemer i kjølevæska som tilstopper noe?

 

Hvorfor virker ikke AC-anlegget når motoren blir varm? Er det på noe vis avhengig av sirkulasjon gjennom radiatoren? Er det en fjern mulighet for at det er motsatt: Altså at det er en feil med AC-anlegget som kludrer til kjølingen av motoren?

Lenke til kommentar

bytt vannpumpe.. er ganske vanlig på vw/audi at impelleren løsner fra akslingen og slurer... = dårlig sirkulasjon

ok...

Bare for å forstå deg: Impelleren er det samme som "rotorbladene" som snurrer rundt inni pumpa og pumper vannet videre vha sentrifugalkraft, ikke sant?

 

Små vannpumper har som regel flere slike blader, omtrent som et lite vannhjul. Mener du at selve hjulet som bladene sitter på virker dårligere fordi bladene er skadet =dårligere sirkulasjon, eller at biter fra ødelagte blader kan havne i selve kjølevæsken og blokkere sirkulasjonen? Eller begge deler?

 

Vil man ikke merke at vannpumpa er skadet på andre måte?

 

Når jeg tenker meg om, så ble vel både registerreim OG vannpumpe byttet da termostaten ble byttet, fordi termostaten sitter innenfor vannpumpa. Det gjør denne forklaringen på problemet mindre sannsynlig, da ingenting forandret seg etterpå.

Lenke til kommentar

Lekkasje/luft i kjøleveska vil kunne gi slike symptomer, men jeg skjønner isåfall ikke helt koblingen med AC-anlegget. Det er uansett superlett å sjekke ved å åpne litt på øverste luftenippel når motoren er varm. Da skal det ikke boble...

 

Hvis det bobler, la det holde på til det renner bare vann og så skruer du igjen. Prøv det samme etter neste kjøretur med litt lengde på. Bobler det igjen da har du noe å jobbe videre med.

Lenke til kommentar

 

bytt vannpumpe.. er ganske vanlig på vw/audi at impelleren løsner fra akslingen og slurer... = dårlig sirkulasjon

ok...

Bare for å forstå deg: Impelleren er det samme som "rotorbladene" som snurrer rundt inni pumpa og pumper vannet videre vha sentrifugalkraft, ikke sant?

 

Små vannpumper har som regel flere slike blader, omtrent som et lite vannhjul. Mener du at selve hjulet som bladene sitter på virker dårligere fordi bladene er skadet =dårligere sirkulasjon, eller at biter fra ødelagte blader kan havne i selve kjølevæsken og blokkere sirkulasjonen? Eller begge deler?

 

Vil man ikke merke at vannpumpa er skadet på andre måte?

 

Når jeg tenker meg om, så ble vel både registerreim OG vannpumpe byttet da termostaten ble byttet, fordi termostaten sitter innenfor vannpumpa. Det gjør denne forklaringen på problemet mindre sannsynlig, da ingenting forandret seg etterpå.

 

 

Lenke til kommentar

Lekkasje/luft i kjøleveska vil kunne gi slike symptomer, men jeg skjønner isåfall ikke helt koblingen med AC-anlegget. Det er uansett superlett å sjekke ved å åpne litt på øverste luftenippel når motoren er varm. Da skal det ikke boble...

 

Hvis det bobler, la det holde på til det renner bare vann og så skruer du igjen. Prøv det samme etter neste kjøretur med litt lengde på. Bobler det igjen da har du noe å jobbe videre med.

Takk! Men hvis det er sååå enkelt å sjekke, hvorfor har ingen av verkstedgutta gjort det da!? :angry: Må jeg virkelig fortelle dem i detalj at jeg VIL at de skal gjøre det som trengs for å finne ut hva som er feilen???

 

Har du et bilde eller en youtube-video å linke til?

Lenke til kommentar

Verkstedgutta gjør det som er enklest for dem å tjene penger på. Dette krever at de kjører en tur med bilen over litt tid for å se om det er kommet inn luft igjen og min erfaring er at de er veldig restriktive med å testkjøre, uten at jeg helt har skjønt hvorfor. 

Lenke til kommentar

 

 

bytt vannpumpe.. er ganske vanlig på vw/audi at impelleren løsner fra akslingen og slurer... = dårlig sirkulasjon

ok...

Bare for å forstå deg: Impelleren er det samme som "rotorbladene" som snurrer rundt inni pumpa og pumper vannet videre vha sentrifugalkraft, ikke sant?

 

Små vannpumper har som regel flere slike blader, omtrent som et lite vannhjul. Mener du at selve hjulet som bladene sitter på virker dårligere fordi bladene er skadet =dårligere sirkulasjon, eller at biter fra ødelagte blader kan havne i selve kjølevæsken og blokkere sirkulasjonen? Eller begge deler?

 

Vil man ikke merke at vannpumpa er skadet på andre måte?

 

Når jeg tenker meg om, så ble vel både registerreim OG vannpumpe byttet da termostaten ble byttet, fordi termostaten sitter innenfor vannpumpa. Det gjør denne forklaringen på problemet mindre sannsynlig, da ingenting forandret seg etterpå.

 

 

 

OK, takk. En egen liten plast-dings som skal snurre rundt på en slitedel som vannpumpe. Smart!

 

Det er vel ingen verksted som skifter vannpumpa uten å samtidig skifte impelleren? Jeg vet ikke hva som følger med i kit-et når et verksted bestiller ny reg.reim med drivhjul og vannpumpe?

Lenke til kommentar

Du bør først og fremst finne ut om kjølevifta går når motoren er varm. Det du beskriver er typiske symptom på kjølevifte som ikke går. Når bilen står stille er det ingen luftstrøm gjennom radiatoren - Ingen kjøling - Overoppheting. Begynner man å kjøre får man luft gjennom radiatoren, kjølevæska kjøles og motortemperaturen synker. Enkelte biler kan gå i årevis uten fungerende kjølevifte, men så står man der i kø en varm sommerdag...

Lenke til kommentar

Du bør først og fremst finne ut om kjølevifta går når motoren er varm. Det du beskriver er typiske symptom på kjølevifte som ikke går. Når bilen står stille er det ingen luftstrøm gjennom radiatoren - Ingen kjøling - Overoppheting. Begynner man å kjøre får man luft gjennom radiatoren, kjølevæska kjøles og motortemperaturen synker. Enkelte biler kan gå i årevis uten fungerende kjølevifte, men så står man der i kø en varm sommerdag...

 

Ville den da bil plutselig brått falle til normal, eller veksle mellom normal og høy slik han beskriver? Hvis vifta starter seint men slår inn vil det vel ta litt tid å kjøle ned motoren da vannet allerede sirkulerer gjennom radiatoren (forutsatt at termostaten har åpnet når den skal). Temperaturen vil derimot falle synlig brått hvis termostaten plutselig åpner, eller det er luft som hindrer sirkulasjon inntil et visst trykk.

 

Jeg har kjørt et halvår med en eldre bil med kjølevifte som hylte som en gris, og den var aktiv kun på de varmeste dagene og i helt stillestående trafikk. På bilen jeg har nå som er en nyere turbodiesel går vifta i hytt og gevær, antagelig for å kjøle turbo og AC?

Lenke til kommentar

 

Du bør først og fremst finne ut om kjølevifta går når motoren er varm. Det du beskriver er typiske symptom på kjølevifte som ikke går. Når bilen står stille er det ingen luftstrøm gjennom radiatoren - Ingen kjøling - Overoppheting. Begynner man å kjøre får man luft gjennom radiatoren, kjølevæska kjøles og motortemperaturen synker. Enkelte biler kan gå i årevis uten fungerende kjølevifte, men så står man der i kø en varm sommerdag...

Ville den da bil plutselig brått falle til normal, eller veksle mellom normal og høy slik han beskriver? Hvis vifta starter seint men slår inn vil det vel ta litt tid å kjøle ned motoren da vannet allerede sirkulerer gjennom radiatoren (forutsatt at termostaten har åpnet når den skal). Temperaturen vil derimot falle synlig brått hvis termostaten plutselig åpner, eller det er luft som hindrer sirkulasjon inntil et visst trykk.

 

Jeg har kjørt et halvår med en eldre bil med kjølevifte som hylte som en gris, og den var aktiv kun på de varmeste dagene og i helt stillestående trafikk. På bilen jeg har nå som er en nyere turbodiesel går vifta i hytt og gevær, antagelig for å kjøle turbo og AC?

Nei, jeg tror heller ikke det er en "konstant" feil, som ei vifte som ikke går i det hele tatt.

 

Det er enten-eller: kjøler helt fint-eller koker. Og det kan gå opp og ned brått, og veksle.

 

Og det er forresten HUN som foreslår, ikke han...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, temperaturen vil kunne bli unormalt høy når bilen står stille eller kjøres sakte, og synke ganske brått til normal når bilen har nok hastighet til at nok luft presses gjennom radiatoren. Stillestående er det oppstarttemperaturen på kjølevifta som bestemmer motortemperaturen, mens når bilen er i bevegelse bestemmes motortemperaturen av termostaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, temperaturen vil kunne bli unormalt høy når bilen står stille eller kjøres sakte, og synke ganske brått til normal når bilen har nok hastighet til at nok luft presses gjennom radiatoren. Stillestående er det oppstarttemperaturen på kjølevifta som bestemmer motortemperaturen, mens når bilen er i bevegelse bestemmes motortemperaturen av termostaten.

 

Jo, men det er ikke det ts beskriver. "det har for eksempel ingenting med fart eller turtall å gjøre"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...