Gå til innhold

Trodde du Kinas styltebuss var science fiction? Nå har de bygget den


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må si jeg er litt overrasket de satte denne planen i gang, lurer på hvordan det ordnes med andre høye kjøretøy i praksis.

 

AtW

 

Regner med at der disse skal gå, er det høydebegrensning for annen trafikk. Konseptet er jo laget for å kjøre over når det er trafikkork, og da ville det være dumt å havne bak en trailer eller noen med sykkel på taket, som ikke har mulighet til å skifte felt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg må si jeg er litt overrasket de satte denne planen i gang, lurer på hvordan det ordnes med andre høye kjøretøy i praksis.

 

AtW

Regner med at der disse skal gå, er det høydebegrensning for annen trafikk. Konseptet er jo laget for å kjøre over når det er trafikkork, og da ville det være dumt å havne bak en trailer eller noen med sykkel på taket, som ikke har mulighet til å skifte felt.

 

 

Det er det helt sikkert, men hvordan blir den ivaretatt i praksis? Regner man bare med at folk følger skilting?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer litt på hvordan dere får til at den erstatter 40 busser.. Med tanke på maks antall passasjerer som er 300, så vil det si at bussene bare tar 7,5 passasjerer. Svært lite økonomisk...

 

Jeg tror svaret på dette ligger i de originale planene, som bestod av tre til fire sett sett med slike vogner (http://www.citylab.com/tech/2016/05/can-chinas-futuristic-straddling-bus-finally-become-a-reality/483953/), og ikke bare en vogn, som TEB-1 er. Jeg ser at mange heller vil kvalifisere TEB-1 som en trolleybuss, i stedet for en vanlig buss, da den faktisk kjører på skinner. 

Lenke til kommentar

Tar jeg feil eller ser det ut som hver side av bussen tar ca 1/2 felt? Hva om det feltet hadde vært åpent for fri trafikk i stedet for å være dedikert styltebussene?

 

Ellers så leverer bussprodusenten Van Hool en modell som heter AGG300 som er ca like lang (25m) og tar opp til 180 passasjerer (antagelig med større andel sittende enn styltebussen). Flere produsenter har lignende dobbeltleddede modeller. To sånne eller en spesialutgave med to etasjer, ville altså tatt flere passasjerer enn styltebussen, uten å kreve eget reservert felt på veien eller et eget skinnesystem. Altså mye mer fleksibelt med hensyn på valg av rutetrasé, omkjøringer osv.

 

Neoplan Jumbocruiser er en enkeltleddet dobbeltdekker med plass til inntil 170 passasjerer med bare 18 meters lengde. Kineserne kunne sikkert lagd en dobbeltleddet sak på 24-25 meter med tettere seter og flere ståplasser om de ville.

 

Edit: Kineserne har vist allerede laget en 300-passasjerers dobbeltleddet buss på 25m: Youngman JNP6250G

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg må si jeg er litt overrasket de satte denne planen i gang, lurer på hvordan det ordnes med andre høye kjøretøy i praksis.

 

AtW

Regner med at der disse skal gå, er det høydebegrensning for annen trafikk. Konseptet er jo laget for å kjøre over når det er trafikkork, og da ville det være dumt å havne bak en trailer eller noen med sykkel på taket, som ikke har mulighet til å skifte felt.

 

 

Det er det helt sikkert, men hvordan blir den ivaretatt i praksis? Regner man bare med at folk følger skilting?

 

AtW

Har du ikke sett gummiflappene og bjelkene som henger ned foran tunneler, parkeringshus, ol. rundt omkring her i landet? Hvis man ikke kan lese skilt så får man altså fort en tydelig indikasjon på at du burde stoppe når disse smeller inni taket eller ruta.

 

Slike f.eks:

Skjermbilde.jpg

Endret av flesvik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg må si jeg er litt overrasket de satte denne planen i gang, lurer på hvordan det ordnes med andre høye kjøretøy i praksis.

 

AtW

Regner med at der disse skal gå, er det høydebegrensning for annen trafikk. Konseptet er jo laget for å kjøre over når det er trafikkork, og da ville det være dumt å havne bak en trailer eller noen med sykkel på taket, som ikke har mulighet til å skifte felt.

 

 

Det er det helt sikkert, men hvordan blir den ivaretatt i praksis? Regner man bare med at folk følger skilting?

 

AtW

Har du ikke sett gummiflappene og bjelkene som henger ned foran tunneler, parkeringshus, ol. rundt omkring her i landet? Hvis man ikke kan lese skilt så får man altså fort en tydelig indikasjon på at du burde stoppe når disse smeller inni taket eller ruta.

 

Slike f.eks:

Skjermbilde.jpg

 

 

Jo, det har jeg, men det betyr ikke

 

1. At det er løsningen som brukes

2. At folk alltid respekterer det.

3. At det er en god løsning for en slik "buss" om den ikke går hele døgnet.

 

Kan godt hende de har valgt en slik løsning, for all del, men kan være de ikke har gjort det også, derfor jeg er interessert.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er litt overrasket de satte denne planen i gang, lurer på hvordan det ordnes med andre høye kjøretøy i praksis.

 

AtW

Regner med at der disse skal gå, er det høydebegrensning for annen trafikk. Konseptet er jo laget for å kjøre over når det er trafikkork, og da ville det være dumt å havne bak en trailer eller noen med sykkel på taket, som ikke har mulighet til å skifte felt.

 

Det er det helt sikkert, men hvordan blir den ivaretatt i praksis? Regner man bare med at folk følger skilting?

 

AtW

 

Joa, veldig sant det at folk gjør ting som ikke bør gjøres og det blir sikkert kaos pga dette. I praksis så regner jeg med at det blir som alle andre "merkelige" ting, en tilvenningsfase for befolkningen. Når nok folk har vært tullinger så vil resten la vær.

 

Spørsmålet blir vel; "Blir det så mye kaos i startfasen at de avslutter testingen og dreper prosjektet?".

 

Uansett så er utbygging i høyden en av de eneste mulighetene vi har for å fikse transportproblemer i storbyer.

Lenke til kommentar

Tar jeg feil eller ser det ut som hver side av bussen tar ca 1/2 felt? Hva om det feltet hadde vært åpent for fri trafikk i stedet for å være dedikert styltebussene?

 

Ellers så leverer bussprodusenten Van Hool en modell som heter AGG300 som er ca like lang (25m) og tar opp til 180 passasjerer

 

Om man går for din løsning får du tre felt til fri trafikk, men om man går for å gjøre det siste feltet til kollektivfelt får man ytterligere økt kapasiteten. Imidlertid, om man gjør som her, så tar de plassen til ett felt og får plass tilsvarende tre felt tilbake. med denne løsningen får man i praksis to felt til fri trafikk og tre kollektivfelt på samme arealet som dine tre felt til fri trafikk. Jeg vil påstå det er bedre arealutnyttelse.

 

AGG300 og de andre er sikkert fine til sitt bruk, men med slike løsninger så har du fremdeles et kjøretøy som må oppholde seg i, interagere med og bli forsinket / stå bom stille i. Da mister man hele poenget de har oppgitt er grunnlaget for at de ønsker å flytte kollektivtrafikken over, og dermed ut av, den ordinære trafikken i første omgang. At kollektivtrafikken skal kunne komme seg frem uavhengig av den ordinære, frie trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...