Gå til innhold

[Løst] Søke om å få tilbake førerkort tidligere


Rallygeir

Anbefalte innlegg

Det bør være en tankevekker at i følge undersøkelser tror 90% av norske bilister at de kjører bedre enn gjennomsnittet. Hva sier det om hva folk tenker om seg selv? Rallygeir føyer seg altså inn i rekka blant 90% av norske bilister. (40/90=) 44,4% av disse tar feil.

Ja, så jeg er kanskje ikke så mye verre enn 90% som kjører rundt på norske veier allikevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror vi bare lar det ligge jeg. Svaret på det jeg lurer på har jeg ikke fått, eller kommer til å få ser det ut til. Jeg har fått straffa mi og har ikke noe problem med å ta den heller.

Du har fått svar på dette, men det er veldig vanskelig å gi deg konkrete råd utan å kjenne til din livssituasjon.

Du kan søke om lavare tapstid, men denne søknaden må begrunnast. Terskelen for å få gjennomslag ligger høgt, så då er det viktig med gode grunnar.

At du angrer og/eller har lært vil ikkje hjelpe i ein slik søknad, men at førerkorbeslaget berører tredjepersonar som er avhengige av at du kan kjøyre, eller du får urimelige store ulemper vil kunne hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det betyr ikke at jeg ikke er moden nok eller farlig på veien selv om jeg hadde uflaks akkurat den natta her.

Kan du forklare med din modenhet hva som var uflaks?
Har ikke påstått at jeg er moden. Men jeg mener det var uflaks fordi jeg ikke var klar over de utslitte dekka og svingen som kom. Jeg kom igjennom svingen, men bilen begynte å slenge og jeg har ingen erfaring fra automat og fremhjulstrekk annet enn å gi mer gass når det begynner å slenge. Derfor gikk det ut på jordet. Jeg er klar over at det her aldri hadde skjedd om jeg hadde hatt 60, men både 60-sona og svingen kommer brått på om man ikke veit det kommer.
Lenke til kommentar

Hvilken bil og årsmodell?

Hvor fort kjørte du.

Viste du at dekkene var slitt? Var det årsaken til at du kjørte utenfor?

Hadde du drukket?

Kan du ha satt andre personers liv til fare den dagen du kjørte?

Kan ikke se at det er relevant. Men for all del.

Audi a6 c4 2,6 v6 fwd.

Gudene vet, men anslår 90-100. Kan ikke tenke meg det gikk så fort en gang egentlig.

Visste ikke at dekkene var slitt nei. Det, forholda og farta var grunnen til at jeg kjørte ut.

Jeg var sjåfør, så hadde ikke drukket.

Det er klart jeg satt andre i fare med tanke på jeg hadde for høy fart og kjørte av veien. Men om man tenker på hvor sent det var og hvor det var, så skal det mye til å møte noen. Så sånn sett satt jeg ingen i fare

Lenke til kommentar

Har ikke påstått at jeg er moden.

Med din modenhet sa jeg - altså slik du definerer den.

 

Men jeg mener det var uflaks fordi jeg ikke var klar over de utslitte dekka og svingen som kom. Jeg kom igjennom svingen, men bilen begynte å slenge og jeg har ingen erfaring fra automat og fremhjulstrekk annet enn å gi mer gass når det begynner å slenge. Derfor gikk det ut på jordet. Jeg er klar over at det her aldri hadde skjedd om jeg hadde hatt 60, men både 60-sona og svingen kommer brått på om man ikke veit det kommer.

Det er ikke uflaks at man kjører med slitte dekk. Det er sløvskap å ikke sjekke. Da kjører man deretter.

At du ikke har erfaring med automat og framhjulstrekk har ingenting med uflaks å gjøre. Da kjører man deretter.

Nå har jeg kjørt lengre enn du har levd (regner jeg med) - gjennom årene har det blitt noen mil, både privat og i arbeid, både med mindre kjøretøy og tyngre. Har ennå til gode å ha uflaks med at 60 sone kommer brått og at sving deretter blir 'umulig'.

 

Jo, jeg har hatt for stor fart i enkelte svinger, men det er kun fordi jeg har vært uoppmerksom og rett og slett kjørt dårlig der og da.

 

Legg ut street view fra google, så får vi se hvor brått det var den sonen og svingen.

Lenke til kommentar

Sløvskap å sjekke ja. Det kan fort hende. Men jeg har liten tro på at folk sjekker dekka før man reiser ut å kjører, om det er lånt bil eller ikke. At dekka ikke er nedslitt er vel noe man forventer at de ikke er, og jeg legger overhode ikke skylda på dekka. Men at dekka hadde noe å si i det tilfellet her, det hadde de. Jeg kjørte for fort i forhold til både dekka, veien, forholda og evnen som du så fint hinter til. Jeg har langt i fra noen grunn til å diskutere med deg om hva jeg har gjort, så det her gidder jeg ikke. Både du og jeg vet jeg har hatt for stor fart, det har jeg påpekt hundre ganger nå. Det er en grunn til at jeg har mista førerkortet.

Endret av Rallygeir
Lenke til kommentar

 

Har ikke påstått at jeg er moden.

 

Med din modenhet sa jeg - altså slik du definerer den.

 

Men jeg mener det var uflaks fordi jeg ikke var klar over de utslitte dekka og svingen som kom. Jeg kom igjennom svingen, men bilen begynte å slenge og jeg har ingen erfaring fra automat og fremhjulstrekk annet enn å gi mer gass når det begynner å slenge. Derfor gikk det ut på jordet. Jeg er klar over at det her aldri hadde skjedd om jeg hadde hatt 60, men både 60-sona og svingen kommer brått på om man ikke veit det kommer.

 

Det er ikke uflaks at man kjører med slitte dekk. Det er sløvskap å ikke sjekke. Da kjører man deretter.

At du ikke har erfaring med automat og framhjulstrekk har ingenting med uflaks å gjøre. Da kjører man deretter.

Nå har jeg kjørt lengre enn du har levd (regner jeg med) - gjennom årene har det blitt noen mil, både privat og i arbeid, både med mindre kjøretøy og tyngre. Har ennå til gode å ha uflaks med at 60 sone kommer brått og at sving deretter blir 'umulig'.

Jo, jeg har hatt for stor fart i enkelte svinger, men det er kun fordi jeg har vært uoppmerksom og rett og slett kjørt dårlig der og da.

Legg ut street view fra google, så får vi se hvor brått det var den sonen og svingen.

Sløvskap å sjekke ja. Det kan fort hende. Men jeg har liten tro på at folk sjekker dekka før man reiser ut å kjører, om det er lånt bil eller ikke. At dekka ikke er nedslitt er vel noe man forventer at de ikke er, og jeg legger overhode ikke skylda på dekka. Men at dekka hadde noe å si i det tilfellet her, det hadde de. Jeg kjørte for fort i forhold til både dekka, veien, forholda og evnen som du så fint hinter til. Jeg har langt i fra noen grunn til å diskutere med deg om hva jeg har gjort, så det her gidder jeg ikke. Både du og jeg vet jeg har hatt for stor fart, det har jeg påpekt hundre ganger nå. Det er en grunn til at jeg har mista førerkortet.
Lenke til kommentar

 

 

Det betyr ikke at jeg ikke er moden nok eller farlig på veien selv om jeg hadde uflaks akkurat den natta her.

Kan du forklare med din modenhet hva som var uflaks?
Har ikke påstått at jeg er moden. Men jeg mener det var uflaks fordi jeg ikke var klar over de utslitte dekka og svingen som kom. Jeg kom igjennom svingen, men bilen begynte å slenge og jeg har ingen erfaring fra automat og fremhjulstrekk annet enn å gi mer gass når det begynner å slenge. Derfor gikk det ut på jordet. Jeg er klar over at det her aldri hadde skjedd om jeg hadde hatt 60, men både 60-sona og svingen kommer brått på om man ikke veit det kommer.

 

Med andre ord så hadde egentlig ikke dekka noe å si for å kunne påstå at kjøringen ikke var forsvarlig.

 

Du visste ikke om svingen og har heller ikke erfaring med automat og fremhjulstrekk, Du er ganske sikker på at du kjørte for fort på en ukjent vei uten å være komfortabel med bilen. Enhver fornuftig person (som det ikke er mange av når vi snakker om trafikkting) hadde kjørt godt under fartsgrensen.

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at jeg har mista førerkortet.

Vent litt, la meg prøve å huske på det .... Uflaks, var det ikke?.

 

Vis oss sonen og svingen .... men neida, du vil ikke kan det virke som - lurer på grunnen.(not) Man kan ikke forvente noe som helst når man er sjåfør - man har alt ansvar selv. Det burde du ha lært når du kjørte opp. Når noen f.eks laster noe på taket og sier de har sikret godt, så skal du som har ansvaret (sjåfør) sjekke at dette stemmer. Du kan ikke unnskylde deg i 'forventet' eller uflaks. Hva andre gjør eller ikke har ikke noe med ditt ansvar å gjøre - ikke skyld på andre, du og bare du er sjåføren. (som alle oss andre)

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

At dekkene var utslitt burde du visst, man tar da en enkel visuell sjekk av bilen før man starter kjøreturen..

Jaha, enda en grunn til å få meg av veien. At man sjekker dekka for hver og en kjøretur har jeg faktisk ikke vært borti.

 

 

Ikke?

Du har som sjåfør ansvar for at bilen er i forskriftsmessig stand hver gang du starter på en kjøretur.

 

Selv sjekker jeg at det er greit med luft og godt mønster i alle dekk før jeg starter på en kjøretur.

Samtidig sjekker jeg parklys foran, tåkelys eller nærlys (avhengig av tidspunkt på dagen), parklys bak og bremselys bak.

 

Hver eneste gang jeg kjører ut av garasjen gjør jeg dette.

Lenke til kommentar

Har ikke påstått at jeg er moden. Men jeg mener det var uflaks fordi jeg ikke var klar over de utslitte dekka og svingen som kom.

Du kjører opp mot 100km\t i en 60sone, på et sted du ikke er en gang kjent med? 

 

 

Hver eneste gang jeg kjører ut av garasjen gjør jeg dette.

Du er nok en av de få som gjør dette.
Lenke til kommentar

For å ta TS i forsvar så har jeg møtt ytterst få som ser over dekka annet enn da de skal bytte fra vinter til sommer og motsatt.

 

Men det er fortsatt lov å bruke sunn fornuft, da spesielt hvis man låner en bil man tilsynelatende ikke aner tilstanden på, eller?

Lenke til kommentar

For å ta TS i forsvar så har jeg møtt ytterst få som ser over dekka annet enn da de skal bytte fra vinter til sommer og motsatt.

Jo, men da vet de hva de har fra før. Har man mye mønster, så trenger man ikke sjekke akkurat det, men om man har greit med luft f.eks sjekker jeg visuelt når jeg går til bilen hjemmefra. Passerer høyre side på vei til døren og da er det helt naturlig å se. Baklys, hovedlys og bremslys sjekker jeg også - ser det visuelt fra førersetet. (sjekker ikke lys fra jobb)

 

Edit: Kom ett par innlegg imellom, så la til sitering.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

Det er en grunn til at jeg har mista førerkortet.

Vent litt, la meg prøve å huske på det .... Uflaks, var det ikke?.Vis oss sonen og svingen .... men neida, du vil ikke kan det virke som - lurer på grunnen.(not) Man kan ikke forvente noe som helst når man er sjåfør - man har alt ansvar selv. Det burde du ha lært når du kjørte opp. Når noen f.eks laster noe på taket og sier de har sikret godt, så skal du som har ansvaret (sjåfør) sjekke at dette stemmer. Du kan ikke unnskylde deg i 'forventet' eller uflaks. Hva andre gjør eller ikke har ikke noe med ditt ansvar å gjøre - ikke skyld på andre, du og bare du er sjåføren. (som alle oss andre)

Nehei, hvorfor vil jeg ikke det mener du? Haha, du tror muligens det er 110 sone der og motorvei eller? Om jeg ikke legger frem stedet og legger ut bilde her, så beviser det ingenting for verken deg eller meg. Jeg har faktisk ikke noe behov for å overbevise deg om noen ting. Jeg var der da det skjedde, og jeg vet godt hva som har skjedd. Hva vil du frem til egentlig? Jeg har sagt jeg har kjørt uforsvarlig, så skjønner ikke hva du driver å hakker etter?

Endret av Rallygeir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...