Gå til innhold

[Løst] Søke om å få tilbake førerkort tidligere


Rallygeir

Anbefalte innlegg

Hei. Er vel en av mange som har mistet førerkortet som absolutt trenger det. Har igjen ca 13 mnd av en 15 mnd lang sperrefrist.

Presterte å miste lappen for bil pga uaktsom kjøring. Dvs at jeg hadde for høy fart etter forholdene og dekkene på bilen, så bilen skrenset å reiste ut på jordet for de som måtte lure på hvorfor jeg har mistet lappen. Ble ikke tatt før enn jeg hadde reist hjem, og bergningsbilen var på vei for å hente bilen. Men i mellomtiden hadde politi kjørt forbi å ringt annen bergningsbil..

 

Men uansett, jeg som alle andre er veldig avhengig av førerkortet ettersom jeg er midt i jobbsøking og sliter veldig med å omgås med andre eller mye mennesker, så kollektiv transport er i grunn uaktuelt for meg. Har måtte flyttet etter jeg mistet førerkortet ettersom jeg ikke kunne bo der jeg bodde uten førerkort. Problemet er at det fortsatt ikke er sentralt med tanke på jeg er 20 år og får kun 3-4 tusen kr fra nav til livsopphold. Har også en hund, og da er der ekstra vanskelig å få skaffet seg hybel/leilighet. Og ja, jeg angrer som en hund på at jeg ikke tenkte bedre der og da, men gjort er gjort dessverre.

 

Så spørsmålet mitt er da følgende. Når kan jeg søke om å få det tilbake tidligere? Og hvordan går jeg frem eventuelt? Vet sannsynligheten er liten, men man vet aldri. Vet også det er større sjans om man har en arbeidsgiver som kan bekrefte at man er avhengig av førerkort. Jobb har jeg nesten sikra om jeg hadde hatt førekort vel og merke..

 

Takk for svar!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakk med det lokale politiet om hva som er mulighetene. De kan kreve at du tar ny teori og praktisk prøve. Praktisk prøve får du som hovedregel ikke tatt før inndragningsperioden er over. Krever de bare teori så er veien tilbake til førerkortet mye kortere forhåpentligvis.

 

Hvis ikke så er det bare å ta det som en mann, og gjøre det som er nødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snakk med det lokale politiet om hva som er mulighetene. De kan kreve at du tar ny teori og praktisk prøve. Praktisk prøve får du som hovedregel ikke tatt før inndragningsperioden er over. Krever de bare teori så er veien tilbake til førerkortet mye kortere forhåpentligvis.

 

Hvis ikke så er det bare å ta det som en mann, og gjøre det som er nødvendig.

Takk for svar. Planen er å få snakket med de etterhvert, men har hørt noe om at man ikke kan få førerkortet tilbake før enn det er igjen 6 mnd av dommen (?). Finner ikke ut om det stemmer på nettet..

Må ta både teori og oppkjøring på nytt da jeg ikke rakk å bli ferdig med prøvetiden.

 

Ja nei, har ikke noe problem med å ta konsekvensen av hva jeg har gjort. Men det gjør meg heller ingenting om det er mulig å få det tilbake litt før.

Lenke til kommentar

De ser nok hver sak individuelt, fant heller ikke noe på nettet om at det måtte ha gått en hvis tid før det er mulig å søke.

Regner med det ja. Nei, da vil jeg tro det ikke stemmer.

 

Og jeg "forventer" heller ikke å få tilbake lappen neste uke ettersom det kun har gått 2 mnd. Men om den hadde blitt nedsatt til ett år feks, så hadde jeg kunne lagt meg med ett smil om ikke noe annet.

Lenke til kommentar

 

Tror ikke burkernavnet ditt hjelper på....

Venta på den. Tror vel de driter i hva jeg kaller meg her like mye som om Petter Solberg skulle miste førerkortet og møte opp for å søke om tilbakelevering av førerkortet

 

 

Poenget er at en kanskje bør endre holdningene litt etter en slik hendelse, å gå å kalle seg rallygeir på ett forum for å be om tips for å få tilbake lappen hjelper nok ikke på tilbakemeldingen. Jeg har ikke tenkt til å hjelpe noen med det brukernavnet og den forhistorien til å komme tilbake på veien som de deler med meg... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Tror ikke burkernavnet ditt hjelper på....

 

Venta på den. Tror vel de driter i hva jeg kaller meg her like mye som om Petter Solberg skulle miste førerkortet og møte opp for å søke om tilbakelevering av førerkortet

 

Poenget er at en kanskje bør endre holdningene litt etter en slik hendelse, å gå å kalle seg rallygeir på ett forum for å be om tips for å få tilbake lappen hjelper nok ikke på tilbakemeldingen. Jeg har ikke tenkt til å hjelpe noen med det brukernavnet og den forhistorien til å komme tilbake på veien som de deler med meg...

Hva vet du om at jeg ikke driver med motorsport til daglig? Og om du tror jeg kjørte av veien pga for høy fart, syns det var morro og reiste hjem for å lage meg bruker her for å kalle meg "Rallygeir" for så å spørre om hvordan en skal gå frem for å søke om å få nedsatt tiden så tar du grundig feil. Jeg het Rallygeir her lenge før jeg dro av veien. Men du mener vel som 90% andre at du aldri har kjørt for fort etter forholdene.
Lenke til kommentar

 

Hva vet du om at jeg ikke driver med motorsport til daglig? Og om du tror jeg kjørte av veien pga for høy fart, syns det var morro og reiste hjem for å lage meg bruker her for å kalle meg "Rallygeir" for så å spørre om hvordan en skal gå frem for å søke om å få nedsatt tiden så tar du grundig feil. Jeg het Rallygeir her lenge før jeg dro av veien. Men du mener vel som 90% andre at du aldri har kjørt for fort etter forholdene.

 

 

Lykke til, Rally

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva vet du om at jeg ikke driver med motorsport til daglig? Og om du tror jeg kjørte av veien pga for høy fart, syns det var morro og reiste hjem for å lage meg bruker her for å kalle meg "Rallygeir" for så å spørre om hvordan en skal gå frem for å søke om å få nedsatt tiden så tar du grundig feil. Jeg het Rallygeir her lenge før jeg dro av veien. Men du mener vel som 90% andre at du aldri har kjørt for fort etter forholdene.

 

 

Lykke til, Rally

Haha. Takk for det, Salvesen. God sommer
Lenke til kommentar

 

 

Tror ikke burkernavnet ditt hjelper på....

Venta på den. Tror vel de driter i hva jeg kaller meg her like mye som om Petter Solberg skulle miste førerkortet og møte opp for å søke om tilbakelevering av førerkortet

 

 

Poenget er at en kanskje bør endre holdningene litt etter en slik hendelse, å gå å kalle seg rallygeir på ett forum for å be om tips for å få tilbake lappen hjelper nok ikke på tilbakemeldingen. Jeg har ikke tenkt til å hjelpe noen med det brukernavnet og den forhistorien til å komme tilbake på veien som de deler med meg... 

 

 

Bobby-Hill-Shakes-Head-Bikes-Away-King-o
 
Jeez. Han skriver ting som "Og jeg "forventer" heller ikke å få tilbake lappen neste uke ettersom det kun har gått 2 mnd. Men om den hadde blitt nedsatt til ett år feks, så hadde jeg kunne lagt meg med ett smil om ikke noe annet.", og "Ja nei, har ikke noe problem med å ta konsekvensen av hva jeg har gjort". 
 
Hva er egentlig problemet her? Hvilke "holdninger" burde endres? Om vedkommende er lidenskapelig interessert i rally så burde vel ikke det ha noe å si? 
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vet sannsynligheten er liten, men man vet aldri.

99,9% av de som mister lappen slik angrer nok

99,9% av de som mister lappen slik synes nok at straffen er vel streng

99,9% av de som mister lappen slik har nok en lang liste over de det de mener er gode grunner for straffereduksjon.

Det er likevel sikkert en relativt lav prosentandel som søker om å få redusert sperrefrist.

 

De ser nok hver sak individuelt, fant heller ikke noe på nettet om at det måtte ha gått en hvis tid før det er mulig å søke.

Ja, de behandler selvsagt sakene individuelt, men med tanke på ressurser og hvordan de prioriterer ned småkriminalitet så tror jeg det sitter langt inne å bruke noe mer enn de tre sekundene det tar å fylle navnet og adressen din inn i et standard blankt avslag.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har sagt det noen ganger før, men altså: Adgangen til forkortet tapstid er der først og fremst for å verne uskyldige tredjeparter, når tap av førerkort ville gjort livet vanskelig for noen andre enn en selv. For eksempel hvis du hadde et handikappet barn som måtte kjøres dagen lang. At det er faktorer i livet ditt som gjør at tapet rammer deg hardere enn et tenkt tilfelle (har ikke de fleste slike faktorer, da?) besvares i de aller fleste tilfeller med at det skulle og kunne du tenkt på før. At du ikke orker å ta buss er jo ikke nytt for deg, og dette burde vel være grunn til å være enda mer forsiktig. Det er altså ikke urettferdig at du har det vanskeligere nå enn Ola Dunk uten mentale problemer ville hatt det om han mistet lappen. 

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har sagt det noen ganger før, men altså: Adgangen til forkortet tapstid er der først og fremst for å verne uskyldige tredjeparter, når tap av førerkort ville gjort livet vanskelig for noen andre enn en selv. For eksempel hvis du hadde et handikappet barn som måtte kjøres dagen lang. At det er faktorer i livet ditt som gjør at tapet rammer deg hardere enn et tenkt tilfelle (har ikke de fleste slike faktorer, da?) besvares i de aller fleste tilfeller med at det skulle og kunne du tenkt på før. At du ikke orker å ta buss er jo ikke nytt for deg, og dette burde vel være grunn til å være enda mer forsiktig. Det er altså ikke urettferdig at du har det vanskeligere nå enn Ola Dunk uten mentale problemer ville hatt det om han mistet lappen.

 

Jeg er klar over at sjansen er liten med tanke på grunnlaget mitt, det handler ikke om at jeg har det så mye verre enn alle andre som skulle miste lappen. Jeg har heller ikke klaget på at jeg fikk 15 mnd selv om jeg syns det er strengt nok. Kjørte lånt bil, men jeg er ikke av typen som tar meg bryet av å sjekke hvordan dekkene ser ut før jeg kjører. Vått underlag, litt for høy fart og skarp sving er grunnen. 15 mnd for det syns jeg er i drøyeste laget, men mulig jeg bare syter og klager også. Ikke nok med at jeg sliter med å kjøre buss etc, men det går to busser her om dagen (med unntak av ferie, da det ikke passerer en eneste buss). Men uansett, jeg var dum som ikke holdt fartsgrensa og ikke visste hvordan dekkene var, ja. Urettferdig er det ikke. Jeg tar straffa mi uten å klage, eneste jeg spør om er hvordan man går frem for å søke om å få nedsatt straff. Ikke få lappen tilbake på dagen..
Lenke til kommentar

Du må nok vurdere kva grunnlag som vil danne den sterkaste søknaden. At det er kjipt å ikkje ha sertifikat er ikkje godt nok.

Men du kan nok få gehør dersom du kan vise til at ditt førerkorbeslag fører til konsekvenser for ein uskyldig tredjepart, eller dersom straffa råker deg uforholdsmessig hardt.

Det kan være mulig å få godkjent kortare tapstid dersom dette for eksempel øydelegg utdanninga eller planar for å stifte familie sidan det er grunnar som straffa ikkje hadde til hensikt å ramme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...