Gå til innhold

[Løst] Tilhenger og hengende last bak (trevare)


Thor.

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Fordi?

 

*snip*

 

 

Det gjelder selvfølgelig også i bredden, like mye som i høyden(evt mer/mindre avhengig av hva du kjører og kjører det på), så vi er jo igrunnen enige da. Derfor jeg skrev "ta heller en ekstra tur om du er usikker". Evt stropp det i flere omganger.

 

Å jeg har aldri ment at man skal ha 0kg i kuletrykk, man må se an hva som blir riktig plassering på den hengeren man skal bruke, hvor mye man skal kjøre osv. 

Det kan i mange tilfeller bli gærent med lasten midt på, men det er generelt sett bedre enn å ha det inntil lemmen foran og 3m utstikk bak ved kjøring av lange materialer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det var det jeg lærte på lastsikringskurset da jeg tok det.

Det var ikke det jeg lærte. Reglene er ikke endret der, meg bekjent.

(Selv om jeg mener dine tall egentlig har vært mer riktig måte å gjøre det på)

 

Det er samme jeg lærte på lastsikring i 2014.

Jeg tror dere husker feil.

 

Edit: http://www.transportutstyr.no/no/produkter/lastsikring/sikring-av-last/

 

Bedre å huske 1g til siden når det skal være 0,5g og ikke motsatt ;) 

Lenke til kommentar

 

Siden du siterte mitt innlegg, hvilken del av det jeg skrev forsøkte du egentlig å korrigere?

Det fremstår for meg som om du forsøkte å korrigere noe av det jeg skrev ved å skrive det samme selv..

Dine setninger er ganske forvirrende, spessielt den siste. Men jeg sirterer: "Sjelden å annbefale" ? Det SKAL være kuletrykk, på en lastet henger! Da blir din setning veldig vag.  :)

 

Nei, mine setninger innebærer riktighet og er formulert så presist man kan formulere seg i denne sammenheng.

Det varierer veldig hvor man bør legge tyngdepunktet på lasten på ulike tilhengere, på noen er det helt riktig å legge det rett over hengerens midtpunkt (midt mellom hjulene) slik at man beholder samme balanse som tilhengeren har tom.

På andre tilhengere må man legge lasten mer forover for å få riktig balanse på lastet tilhenger.

 

Jeg tror rett og slett du må lære deg å lese riktig.

 

I din andre setning, er du både vag og forvirrende. Siterer: ".... høyt kuletrykk er det på mange biler å foretrekke" Feil! Det skal, være kuletrykk! Å bruke "å foretrekke", blir feil og villedene. Siterer igjen, siste del av setningen: "men det varierer fra bil til bil". Feil igjen, eller i beste fall villedende. Det er ikke avhengig av bil, om det skal være kuletrykk, på en lastet henger (selv små lastede hengere, skal ha kuletrykk). Det skal alltid være kuletrykk! Men det finnes biler som er konstruert for større kuletrykk, enn 70 kg. Men det er noe helt annet, enn det du anntyder.

 

Det jeg antydet her var at noen biler liker å ha høyt kuletrykk, andre liker at det er lavere.

At det skal være kuletrykk har jeg da aldri motsagt, du kommer her med vås og leser det verste du kan ut av noe slik at du tolker alt helt feil.

 

Dette var grunn til, at jeg korrigerte deg. Det er en vesntlig forskjell i det norske språket, på disse betydningene.

Så nå skal du belære meg i det norske språk og språklig forståelse?

Den var god.

 

Du må nok lese på nytt, det er altså slik at det jeg har skrevet innebærer riktighet også ut fra et språklig standpunkt.

Du har imidlertid valgt å ignorere betydningen av ord som "høyt" og "sjelden".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det var det jeg lærte på lastsikringskurset da jeg tok det.

Det var ikke det jeg lærte. Reglene er ikke endret der, meg bekjent.

(Selv om jeg mener dine tall egentlig har vært mer riktig måte å gjøre det på)

 

Jeg ser at dine skriftlige kilder henviser til noe annet, men jeg er ganske så sikker på at det var dette jeg lærte på lastsikringskurset.

Jeg stusset nemlig på hvorfor det ikke like gjerne var 1g alle veier når det var det både forover og til siden..

 

Nå har jeg uansett aldri forholdt meg til dette, hverken mens jeg kjørte ulovlig (før jeg tok BE) eller mens jeg har kjørt lovlig (med BE).

Jeg har alltid sikret lasten min bedre enn som så. I overkant bra vil nok en del si..

Lenke til kommentar

Bedre å huske 1g til siden når det skal være 0,5g og ikke motsatt ;)

Sant nok. Husker jeg selv reagerte når jeg lærte dette, for syntes man burde sikre sidelengs bedre enn bakover.

 

Jeg ser at dine skriftlige kilder henviser til noe annet, men jeg er ganske så sikker på at det var dette jeg lærte på lastsikringskurset.

Jeg stusset nemlig på hvorfor det ikke like gjerne var 1g alle veier når det var det både forover og til siden..

Jeg betviler at du lærte det - jeg har liten tro på at kjøreskoler lærer bort feil ihht læreboken og regler satt.

 

Hvilken skole?

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Hvis det er noen her som tror at privatbiler, med enakselet henger (også mindre boggi hengere, med fast drag) etter dagens lovverk og SVVs annbefalinger, KAN  ha lite, eller ikke kuletrykk med lastet henger, bør de ta Førerprøven på nytt.  :)

 

Det skal være kuletrykk! Ikke bør, ikke gunstig, ikke hva biler liker og lignende "tullprat", som kan skape forvirring.

 

Det kommer snart en ny Standard på stropping, men det har vel lite med kuletrykket å gjøre. 

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Hvis det er noen her som tror at privatbiler, med enakselet henger (også mindre boggi hengere, med fast drag) etter dagens lovverk og SVVs annbefalinger, KAN  ha lite, eller ikke kuletrykk med lastet henger, bør de ta Førerprøven på nytt.  :)

 

Det skal være kuletrykk! Ikke bør, ikke gunstig, ikke hva biler liker og lignende "tullprat", som kan skape forvirring.

 

Det kommer snart en ny Standard på stropping, men det har vel lite med kuletrykket å gjøre.

Det er merkelig noen muligheter mellom ingenting, lite og mye. Det gjelder både ut fra korrekt språklig gjengivelse og forståelse, og ut fra dagligtale.

Det er også et definisjonsspørsmål hva som er mye kulevekt.

På min bil pleier jeg gjerne å legge på ca 80-90kg kulevekt, siden det er da ekvipasjen oppfører seg best med de tilhengerne jeg bruker mest bak den bilen.

 

På en annen bil jeg hadde la jeg gjerne på 100kg fordi bilen oppførte seg best da og jeg stort sett kjørte langkjøring med tilhenger.

 

Jeg har også vært borti biler der over 50kg fort blir for mye kulevekt til at bilen beholder sine kjøreegenskaper sånn noenlunde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Passe kuletrykk på hengerfestet kommer an på hva man trekker. En campingvogn på 1200 kg som skal trekkes i max fartsgrense krever høyere kuletrykk enn flat henger på 1200 kg fylt med sand som skal kjøres i en 50-sone med samme bil. Når farten øker, vil vindpresset mot campingvognen forskyve tyngdepunktet bakover, slik at det faktiske kuletrykket er lavere i høy fart enn når den står stille.

Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri kjørt med henger selv, men de fleste biler har maks totalvekt og last bak

På min Hilux så har jeg 700 kilo ish kapasitet bak, så vil det si at jeg kan ha 700 kilos trykk på henger festet?

(Bare for å sette det på spissen)

 

Nei, i vognkortet på bilen står det hva maks kuletrykk er for din bil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri kjørt med henger selv, men de fleste biler har maks totalvekt og last bak

På min Hilux så har jeg 700 kilo ish kapasitet bak, så vil det si at jeg kan ha 700 kilos trykk på henger festet?

Koblingstlast er noe annet. Står vel vanligvis nederst under avsnittet for vekter i vognkort.

Forøvrig er maks totalvekt en ting, men man kan ikke overstige tillatt akslinglast, så viktig å plassere lasten riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er merkelig noen muligheter mellom ingenting, lite og mye. Det gjelder både ut fra korrekt språklig gjengivelse og forståelse, og ut fra dagligtale.

 

Ser du "ror og ror", men du har vel "kullseilt for lenge siden. :) Ja, det finnes større biler (ikke vanlige personbiler), som skal ha annet kuletrykk og det står i Vognkortet. Samme med mini biler, som ikke skal ha 70 kg kuletrykk.

 

Men SVV annbefaler 50 -70 kg, på vanlige biler! (Må ikke utvide dette til å gjelde alle biler og alle typer hengere/tilhengere, for da er vi inne i en dyp materie).

 

Siterer fra SVV: "Pass også på at du laster tilhengeren slik at det blir riktig kuletrykk. Vekten skal bæres av tilhengerens aksel (se illustrasjon). Riktig kuletrykk er ca 50 til 75 kg på en lastet tilhenger. For mye eller for lite kuletrykk er uheldig og er trafikkfarlig. Negativt kuletrykk er livsfarlig og må ikke forekomme." 

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikring+av+last/Last+pa+tilhenger

 

Så igjen, alle biler SKAL ha kuletrykk! Og vanlige biler bør ha kuletrykk mellom 50 - 70 kg.

 

Førerprøven neste?

Lenke til kommentar

Så igjen, alle biler SKAL ha kuletrykk! Og vanlige biler bør ha kuletrykk mellom 50 - 70 kg.

 

Førerprøven neste?

Du mener tydeligvis at jeg har skrevet at ikke alle biler skal ha kuletrykk, kan du vise til hvor?

 

Du klovner fælt nå.

 

Jeg har forresten førerkort for bil inntil 3,5 tonn med tilhenger inntil 3,5 tonn.

Hva er definisjonen av en vanlig bil? Bilen min er da en vanlig E-klasse stasjonsvogn.. Den trives best med kuletrykk på 80kg+ med både campingvogna, biltransporthengeren og varehengeren jeg har..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Førerprøven neste?

Du mener tydeligvis at jeg har skrevet at ikke alle biler skal ha kuletrykk, kan du vise til hvor?

Du har ikke brukt ordene: "skal ikke, ha kuletrykk". Men du har hele tiden vært uklar, når det kommer til kuletrykk og behovet for å ha det! Og det er det, jeg protester på. Du kan forlede andre folk, som ikke har erfaring, eller kunskap.

 

Bl.a. i post # 43, er du uklar. Jeg siterer et utdrag: "Det varierer veldig hvor man bør legge tyngdepunktet på lasten på ulike tilhengere, på noen er det helt riktig å legge det rett over hengerens midtpunkt (midt mellom hjulene) slik at man beholder samme balanse som tilhengeren har tom". Her skriver du at på "noen" er det riktig å legge "det" (antar du mener lasten) over hengerens mittpunkt.... Da er det ikke kuletrykk! Og dette har vel samme mening som, at en trenger ikke kuletrykk!  

 

Var ikke mye imponerende, med rett for å kjøre bil inntil 3,5 t. Bil på 3,5 t. er vel ikke vanlig bil dette henseende og er ganske uinteressant. At "store" biler (som din), kan ha et høyere krav til kuletrykk enn vanlig, er nevnt av flere, bl.a. meg.  

Lenke til kommentar

 

 

Førerprøven neste?

Du mener tydeligvis at jeg har skrevet at ikke alle biler skal ha kuletrykk, kan du vise til hvor?

 

Du har ikke brukt ordene: "skal ikke, ha kuletrykk". Men du har hele tiden vært uklar, når det kommer til kuletrykk og behovet for å ha det! Og det er det, jeg protester på. Du kan forlede andre folk, som ikke har erfaring, eller kunskap.

 

Klart jeg ikke har kommet med slikt vås du antyder at jeg har kommet med. Jeg har derimot fremlagt enkle faktaopplysninger alle her inne bør ha forutsetninger for å forstå.

 

Jeg har hele tiden vært klar på at det er individuelt for hver ekvipasje hvor mye kulevekt man bør ha, derfor har jeg også sagt at noen bør ha høy vekt på kula.

At du ikke evner å lese dette korrekt får nesten stå for din regning.

 

Bl.a. i post # 43, er du uklar. Jeg siterer et utdrag: "Det varierer veldig hvor man bør legge tyngdepunktet på lasten på ulike tilhengere, på noen er det helt riktig å legge det rett over hengerens midtpunkt (midt mellom hjulene) slik at man beholder samme balanse som tilhengeren har tom". Her skriver du at på "noen" er det riktig å legge "det" (antar du mener lasten) over hengerens mittpunkt.... Da er det ikke kuletrykk! Og dette har vel samme mening som, at en trenger ikke kuletrykk!

Nå må du da virkelig rulle inn.

 

Varehengeren min gir 28kg kuletrykk når den er tom.

Hvis jeg da laster på 1 tonn over tilhengerens midtpunkt, hvordan kan det sørge for at jeg plutselig sitter igjen uten kuletrykk?

 

Når det gjelder biltransporthengeren er det en litt annen sak, den er toakslet (men den har dessverre ikke boggi-oppheng) og hvilken kulevekt man har avhenger da i større grad av høyden på bilens tilhengerfeste.

Kjører jeg med denne tilhengeren tom opplever jeg å ha tilnærmet null kulevekt som følge av tilhengerens utforming.

Med last er det en helt annen sak, da kjører jeg gjerne på med opp mot 100kg kulevekt hvis jeg skal ut på langtur.

 

Campingvogna vi har nå sørger jeg for å legge vekten ganske likt fordelt foran og bak i, mens den forrige vogna vi hadde fikk absolutt alt med litt vekt helt foran slik at den skulle holde balansen best mulig.

Altså: Nåværende vogn er svært velbalansert og får fint kuletrykk uten å trikse for mye med bagasjen, forrige vogn var rett og slett dårlig balansert og håpløs å få nok kuletrykk på til at den ble ok å kjøre med.

Begge vognene er toakslede, men heller ikke de har boggi.

 

I fare for å gjenta meg selv: Det er individuelt for hver enkelt ekvipasje hvordan den bør lastes for å oppføre seg best mulig.

 

Var ikke mye imponerende, med rett for å kjøre bil inntil 3,5 t. Bil på 3,5 t. er vel ikke vanlig bil dette henseende og er ganske uinteressant. At "store" biler (som din), kan ha et høyere krav til kuletrykk enn vanlig, er nevnt av flere, bl.a. meg.

Bilen min er størrelsesmessig ikke annet enn en helt vanlig stasjonsvogn.

 

Jeg kom heller ikke med informasjon om hvilke klasser jeg har for å imponere, en bil med tillatt totalvekt inntil 3,5 tonn er så absolutt å anse som en vanlig bil og klassifiseres som sådan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snylter. Kan opplyse deg om at en lastet (tilnærmet maks last) henger, har langt andre egenskaper, enn en henger uten last! Så, dette er tullprat og vås. Diskuter ting du har grie på, i steden for slikt tull.

 

Og jeg overkater til andre å fortsette denne diskusjonen, hvis noen gidder. Jeg har annet å gjøre.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...