Gå til innhold

[Løst] Tilhenger og hengende last bak (trevare)


Thor.

Anbefalte innlegg

 

Jeg har blitt stoppet i kontroll av politistudenter. Full henger med søppel, ikke antydning til stropping. Jeg så de gikk rundt og kjente at lasten lå greit..og så kunne jeg kjøre videre uten noe kommentar..

 

og forhåpentlig så strøk de og må ta opp lastesikring igjen

Tja..kanskje de har fått instruks om å bruke skjønn i stedet for å være paragrafryttere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg har blitt stoppet i kontroll av politistudenter. Full henger med søppel, ikke antydning til stropping. Jeg så de gikk rundt og kjente at lasten lå greit..og så kunne jeg kjøre videre uten noe kommentar..

og forhåpentlig så strøk de og må ta opp lastesikring igjen

Tja..kanskje de har fått instruks om å bruke skjønn i stedet for å være paragrafryttere?

 

Finnes ikke skjønn når det kommer til lastsikring

På lastesikringskurs så skulle alt på platten være såpass bra sikret at ingenting flyttet på seg når platten ble heist opp nær vertikalt

Lenke til kommentar

Da var lasten fraktet, mye knoting med plankene for å få de til å sitte fast på grunn av ujevn høyde. Snurret stroppen en ekstra runde rundt to av plankene for å låse disse+få stroppen til å holde resten ned til hengergulvet. Ingen tegn til at noe løsnet under transport. Kjente en ekstra gang på plankene når jeg var fremme og de satt fortsatt fast.

 

Jeg merker denne tråden som løst, men dere kan fortsette å diskutere om dere ønsker for dette lærer jeg av. :)

 

Takk for hjelpen alle sammen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Midt over hjulene på tilhengeren er etter min erfaring sjelden å anbefale.

 

Hva gjelder dette med høyt kuletrykk er det på mange biler å foretrekke, men det varierer fra bil til bil.

 

Med last på en tilhenger, SKAL det være kuletrykk nedover. Linken til "zanta" beskriver 50 - 70 kg. Men er tilhengere tilnærmet fullastet er det generelle rådet ca 70 kg. (Dette gjelder også bl.a. campingvogn). Negativ kulevekt er ganske farlig. Selv null vekt (i balanse) på kula, er farlig, derav krav om vekt.

 

Siden du siterte mitt innlegg, hvilken del av det jeg skrev forsøkte du egentlig å korrigere?

Det fremstår for meg som om du forsøkte å korrigere noe av det jeg skrev ved å skrive det samme selv..

Lenke til kommentar

angående sand så må hengere være dimensjonert for det, for er det en vanlig henger så vil vinden ta tak og dermed være trafikkfarlig

 

Er en god grunn til at det ser ut som at vogntog kjører med halv last noen ganger

Men hvis det er lov på en lastebil å frakte løsmasse uten å sikre med presenning o.l så burde vel det samme gjelde for tilhenger såfremt lasten ikke blåser av?

Lenke til kommentar

 

angående sand så må hengere være dimensjonert for det, for er det en vanlig henger så vil vinden ta tak og dermed være trafikkfarlig

 

Er en god grunn til at det ser ut som at vogntog kjører med halv last noen ganger

Men hvis det er lov på en lastebil å frakte løsmasse uten å sikre med presenning o.l så burde vel det samme gjelde for tilhenger såfremt lasten ikke blåser av?

 

Nei, da en lastebil er godkjent for å frakte løs masse

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Hvis lasten ligger stødig og filtrert inni hverandre sånkan det være forsvarlig å kjøre uten stropping.

ALT skal være sikret, spesielt det som kan skade andre

På tide de slår hardt ned på løse gjenstander inne i bilen også

 

Noe en må bemerke seg er at 5 tonn stropper ikke sikrer 5 tonn, men maks 500 kilo

Lenke til kommentar

Noe en må bemerke seg er at 5 tonn stropper ikke sikrer 5 tonn, men maks 500 kilo

Hvorfor mener du dette?

En stropp oppgitt til å tåle 5 tonn tåler da 5 tonn.

Kravet til lastsikring er bare 1g forover og til sidene, 0,5g bakover.

Jeg fikk en gang i tiden høre at stroppene er oppgitt til bare en liten del av det de tåler, og at de skal tåle flere ganger oppgitt kapasitet..

Lenke til kommentar

 

Noe en må bemerke seg er at 5 tonn stropper ikke sikrer 5 tonn, men maks 500 kilo

Hvorfor mener du dette?

En stropp oppgitt til å tåle 5 tonn tåler da 5 tonn.

Kravet til lastsikring er bare 1g forover og til sidene, 0,5g bakover.

Jeg fikk en gang i tiden høre at stroppene er oppgitt til bare en liten del av det de tåler, og at de skal tåle flere ganger oppgitt kapasitet..

 

Nå er det forskjell på sikrer og tåler

Ja, en ny 5 tons stropp tåler litt mer enn 5 ton, men beregningen er gjort ved bråstopp, så ved en kollisjon så vil stroppen kun sikre opptil 500 kilo

og det er med en ny stropp, gamle stropper kan ha bare 1/3 eller enda verre styrke

Vi fikk demonstrert en ny stropp som ble gnudd ned i sand og den bristet på nesten halv styrke

Lenke til kommentar

 

 

 

Fordi?

 

Ved å legge mange rader plank ved siden av hverandre, får en kun friksjon på sidekantene til planken og ikke noe nedover på bredden av planken. Så i teorien er det større fare for at planker mitt i haugen/pakka, får lite friksjon og dermed er det større fare for at de sklir, enn om en stabler i høyden. Under forutsettning av, at flatetrykket er tilsvaende.

 

Er normalt ikke det største problemet, hvis en har gode stropper og strammer til godt. Men syntes din kommentar ble litt villedende, derfor mente jeg det var viktig å kommentere. Noen kunne tolke det dit, at bare de la plank/trelast i bredden (eks 1 -3 i høyden og 8-10 i bredden), så ville det bli bra. Men, det kunne blitt hasardiøst. Ennå værre, hvis slik stabling skjer på en takgrind/lastestativ. 

 

Undrer du på "kuletrykk også? Det skal være kuletrykk og normalt med lastet henger, 50 - 70 kg. IKKE 0 kg, som du anntydet.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fordi?

 

Ved å legge mange rader plank ved siden av hverandre, får en kun friksjon på sidekantene til planken og ikke noe nedover på bredden av planken. Så i teorien er det større fare for at planker mitt i haugen/pakka, får lite friksjon og dermed er det større fare for at de sklir, enn om en stabler i høyden. Under forutsettning av, at flatetrykket er tilsvaende.

 

Er normalt ikke det største problemet, hvis en har gode stropper og strammer til godt. Men syntes din kommentar ble litt villedende, derfor mente jeg det var viktig å kommentere. Noen kunne tolke det dit, at bare de la plank/trelast i bredden (eks 1 -3 i høyden og 8-10 i bredden), så ville det bli bra. Men, det kunne blitt hasardiøst. Ennå værre, hvis slik stabling skjer på en takgrind/lastestativ. 

 

Undrer du på "kuletrykk også? Det skal være kuletrykk og normalt med lastet henger, 50 - 70 kg. IKKE 0 kg, som du anntydet.

 

 

 

Kravet til lastsikring er bare 1g forover og til sidene, 0,5g bakover.

Sikker?

 

Det er samme jeg lærte på lastsikring i 2014. 

 

 

 

 

 

Fordi?

 

Ved å legge mange rader plank ved siden av hverandre, får en kun friksjon på sidekantene til planken og ikke noe nedover på bredden av planken. Så i teorien er det større fare for at planker mitt i haugen/pakka, får lite friksjon og dermed er det større fare for at de sklir, enn om en stabler i høyden. Under forutsettning av, at flatetrykket er tilsvaende.

 

Er normalt ikke det største problemet, hvis en har gode stropper og strammer til godt. Men syntes din kommentar ble litt villedende, derfor mente jeg det var viktig å kommentere. Noen kunne tolke det dit, at bare de la plank/trelast i bredden (eks 1 -3 i høyden og 8-10 i bredden), så ville det bli bra. Men, det kunne blitt hasardiøst. Ennå værre, hvis slik stabling skjer på en takgrind/lastestativ. 

 

Undrer du på "kuletrykk også? Det skal være kuletrykk og normalt med lastet henger, 50 - 70 kg. IKKE 0 kg, som du anntydet.

 

Noen bilder tåler maks 50 kg på tilhengerfestet, men ellers er jeg enig med deg. 0 Kg er i beste fall idioti/uvitenhet. 

Lenke til kommentar

Det var det jeg lærte på lastsikringskurset da jeg tok det.

Det var ikke det jeg lærte. Reglene er ikke endret der, meg bekjent.

(Selv om jeg mener dine tall egentlig har vært mer riktig måte å gjøre det på)

 

Det er samme jeg lærte på lastsikring i 2014.

Jeg tror dere husker feil.

 

Edit: http://www.transportutstyr.no/no/produkter/lastsikring/sikring-av-last/

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Siden du siterte mitt innlegg, hvilken del av det jeg skrev forsøkte du egentlig å korrigere?

Det fremstår for meg som om du forsøkte å korrigere noe av det jeg skrev ved å skrive det samme selv..

 

Dine setninger er ganske forvirrende, spessielt den siste. Men jeg sirterer: "Sjelden å annbefale" ? Det SKAL være kuletrykk, på en lastet henger! Da blir din setning veldig vag. :)

 

I din andre setning, er du både vag og forvirrende. Siterer: ".... høyt kuletrykk er det på mange biler å foretrekke" Feil! Det skal, være kuletrykk! Å bruke "å foretrekke", blir feil og villedene. Siterer igjen, siste del av setningen: "men det varierer fra bil til bil". Feil igjen, eller i beste fall villedende. Det er ikke avhengig av bil, om det skal være kuletrykk, på en lastet henger (selv små lastede hengere, skal ha kuletrykk). Det skal alltid være kuletrykk! Men det finnes biler som er konstruert for større kuletrykk, enn 70 kg. Men det er noe helt annet, enn det du anntyder.

 

Dette var grunn til, at jeg korrigerte deg. Det er en vesntlig forskjell i det norske språket, på disse betydningene. 

Lenke til kommentar

Ser dere har diskutert hvor mye stropper tåler. Men både tau, vaier og stropper, o.l. er testet og merket etter hvor mye de tåler i strekk, normalt anngitt i Nm.

 

Ved normal oppbremsning, blir det trykk på last og stropper, så her riktig med strekkkrefter. Men med kraftig oppbremsning, oppstår et rykk og da er betingelsne brutt. "Massefarten" får større betydning og da blir det et regnestykke, avhengig av fart og vekt på lasten. Et helt annet problem. Ennå værre ved kolisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...