Gå til innhold

[Løst] Tilhenger og hengende last bak (trevare)


Thor.

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med regler (og fornuft) når det kommer til transport av trevare på tilhenger. Hva er akseptabelt heng bak på hengeren, og hvordan sikres lasten best mulig? Andre ting å tenke på? Kjører veldig lite med henger så jeg spør gjerne før jeg gjør noe feil.

 

Har B, ikke BE lappen. Vet om vektbegrensninger osv, det fikser jeg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste sikrer lasten med lastestropper. Stikker lasten mer enn 1 meter ut bak så må det merkes. Loven er egentlig ganske spesifikk på hvordan den skal merkes, men f.eks en plastpose etc godtas av politiet. Poenget er bare at medtrafikanter skal kunne bedømme hvor langt ut lasten stikker og i det hele tatt få med seg at de må være litt obs.

 

Hvor langt er det akseptabelt at lasten stikker ut? Vel sålenge det er festet trygt så kan det være et stykke. Du kan jo ikke laste så langt bak at vekta på tilhengerkula blir for liten, at trevirket bøyer/knekker osv.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men er mye rart å se i allefall. Sett folk som holder fast plank på taket med en hånd også.

 

Har selv kjøpt solide 4t stropper med lastpapir på som da er mer enn det jeg laster på, men mye tryggere å bruke enn mye annet ræl og koster ikke mye heller når man kjøper de i ett vist kvantum. Planker tar jeg stroppen en gang rundt som regel for å sikre det skikkelig. Tar ikke sjangser når jeg kjører med last her.

Lenke til kommentar

Kjennner ikke lover og regler, men det er viktig å tenke på balansering av lasten også. Sett eksempler på last som er godt festet og merket, men stikker for lantgt bak. Dette gir positivt press på kula og bakdekkene på bilen får ikke godt nok grep. Da ender det fort med saksing og grøfta neste.

 

Er vel det samme med for stort trykk på kula også. Endrer kjøreegenskapene på ikke altid morsome måter. Prøv derfor å få lasten balansert midt over hjulene på hengeren.

Lenke til kommentar

Man kommer veldig langt med sunn fornuft...

Hvis du skal kjøre "glatte" materialer feks 2"x2" ikke stable for mange oppå hverandre, da får du ikke nok press/ friksjon på de i midten av haugen, å de vil ligge løst.

Tenk på hvordan du bærer lange materialer - somregel midt på - slik bør de også ligge på hengeren

Regner med du har 1 akslet henger som ikke er allverdens stor, å da er det utfordrende å laste i forhold til større 2 akslede hengere, så ta deg heller en tur ekstra enn å risikere livet til deg og andre!

Lenke til kommentar

Er vel det samme med for stort trykk på kula også. Endrer kjøreegenskapene på ikke altid morsome måter. Prøv derfor å få lasten balansert midt over hjulene på hengeren.

Midt over hjulene på tilhengeren er etter min erfaring sjelden å anbefale.

Jeg vil heller ha lasten lenger frem, hvis den er midt over hjulene medfører det svært ofte at tilhengeren rett og slett ikke gir nok kuletrykk.

 

Hva gjelder dette med høyt kuletrykk er det på mange biler å foretrekke, men det varierer fra bil til bil.

Lenke til kommentar

Det er snakk om plank på 4-5 meter, ca 10-12 lengder. Var nede og plukket frem materiale nå, men det var ikke ledig henger å oppdrive så måtte vente. Ser flere som laster plank oppå kantene på henger, med stropp rundt. Er dette godkjent? Må jo være mer fornuftig om det ligger nedi hengeren og bruker kanten fremme som stopper, skulle man bli nødt til og bråbremse.

Lenke til kommentar

 

 

Midt over hjulene på tilhengeren er etter min erfaring sjelden å anbefale.

 

Hva gjelder dette med høyt kuletrykk er det på mange biler å foretrekke, men det varierer fra bil til bil.

 

Med last på en tilhenger, SKAL det være kuletrykk nedover. Linken til "zanta" beskriver 50 - 70 kg. Men er tilhengere tilnærmet fullastet er det generelle rådet ca 70 kg. (Dette gjelder også bl.a. campingvogn). Negativ kulevekt er ganske farlig. Selv null vekt (i balanse) på kula, er farlig, derav krav om vekt.

 

Kan fortelle kort om en ubehagelig opplevelse i denne forbindelse. Kjente til kravet og hadde kjørt noe med tilhengere før. Men så skulle jeg frakte en tom campingvogn og trodde at den var riktig balangsert, med trykk ned på kula. Den ble koblet av leverandøren og jeg sjekket kun inni etter "løse" gjenstander. Kjøringen gikk greit, til jeg kom til motorvegen. Men før jeg nådde lovlig hastighet (med campingvogn), begynet vogna å "logre" ukontrollert, frem og tilbake sideveis, bak bilen. Ingen var rett bak, så jeg begynte å bremse, for å sjekke hva som var problemet. Selv oppbremsningen var også ubehagelig, da det virket som det forsterket bevegelsene og jeg fryktet vognen skulle velte. Og alt dette på rett veg. Viste seg at jeg måtte bremse veldig forsiktig, da gikk det bra. Sjekket kulevekten og det viste seg at vognen balangserte. Dette var livsfarlig! Men måtte videre, så da gjalt det krabbefart og sideveier hjem.

 

Jeg har i ettertid kjørt mye med trematerialer på henger (også annet gods) og kulevekt, er viktigere enn mange tror. Bl.a. som tømrer. Men stabling av trematerialer er også viktig. Det må stables tett, minst mulig mellomrom, mellom rader og i samme høyde. Stroppene må være sterke nok til å tåle oppbremsning og holde på lasten bak, ellers kommer "plankehaugen, som en rakett forrover. For folk som ikke er erfarne, spør erfarne folk om riktige stropper og om hvordan lasten skal stroppes.

 

En får stroppet bedre hvis også forlem kan taes av, da kan en klemme lasten bedre i sammen, ved å sette stroppene foran og bak hengeren (5 - 10 cm), i steden for over sidelemmene. Er det lite last, hender det jeg laster direkte oppå for- og baklemmer (uten å fjerne dem). Men, det må ikke bli for "topptungt", da må det ned i hengeren.

 

Som det er nevnt, stikker lasten ut mer enn en meter, skal den merkes bak. Byggevarene har slikt, som du normalt får gratis. Men en må spørre etter det. Ellers kan en plastpose (med sterke farger/kontraster) brukes. Men lag litt hull i bunn av posen, så det ikke blir for stort "vindseil", da kan posen ryke og falle av.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja sand og grus veier mer enn folk tror. Det skal ikke så mye i hengeren før man har nådd maks vektgrense for tilhengeren(eller maks av hva man har lov til å laste på hengeren med henger+bil-kombinasjon).

 

Ikke slik mange gjør og fyller den helt opp til kanten - og litt til :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...