Gå til innhold

KOMMENTAR: – Hvorfor gå fra en avgift til en annen?


Anbefalte innlegg

Norge trenger NRK, men vi trenger ikke lisensfinansiering for at NRK skal kunne gjøre jobben sin.

Jeg betaler lisensen uten noen spesiell glede, men ei heller vrede.

Verden forandrer seg, og det bør også finansieringen til NRK gjøre.

 

Selv om jeg har glede av NRK så skjønner jeg også de røstene som advarer om at NRK kan bli for dominerende og for mektig i medieverdenen. Å la NRK gå på selvstyr kan være vel så stort problem som at de ikke får nok redaksjonell frihet.

 

Jeg har ikke tv, så betaler ikke den skatten. Men jo har Internet via altibox.

Jeg kommer til å bli sure om også jeg må betale for noe jeg ikke bruker.

Da får alle husstand betale årsavgift for bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Jeg tror jeg kan nærmest garantere at det NRK tenkte på når de gikk inn for DAB/DAB+ var "Her kan vi styre adgangen med kryptering som må dekrypteres med en CA modul og tvinge folk til å betale for radio også!!"

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Mitt forslag er å kutte NRK til en fjernsyns- og en radiokanal, for å dekke den allmennkringkaster-rollen de har og trolig bør ha. Etter disse kuttene bør NRK kunne klare seg med 1/4 av dagens budsjett, altså et sted rundt 1,5 milliarder kroner årlig, som finansieres over statsbudsjettet.

 

De som eventuelt ønsker NRK 2-3 og NRK radio 2-14 kan tegne abonnement for dette, slik de i dag har abonnement for TV2, TVNorge, TV3, osv...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

jeg har boikottet NRK i mange år, nektet å se en eneste sending pga praksisen de driver med å ta penger fra folk.

nå er det like før jeg tar frem fakkelen...

Lenke til kommentar

"Hei - dette er NRKs boligavgift. Den er heldigvis like stor for alle, slik at du som bare har 4000 i eiendomsskatt, får et like stort innhogg i økonomien som kaksen på andre siden av fjorden med eiendomsskatt på 15.000"

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er sett på som negativt at dersom husstander med dobbel inntekt skal betale dobbelt så mye som husstander med dårligere inntekt - det er jo slik skattesystemet vårt er bygget opp?! 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Bruker heller ikke radio. La alle som vil ha radio/nrk tv gjør slik som netflix og Spotify. La dem få mulighet å betale for noe de vil ha.

La oss andre slippe å betale for noe vi ikke bruker :)

 

 

det kommer aldri til å skje for det er nemmelig alt for få i Norge som faktisk vil ha og betaler for NRK.

og dette vet de, det ville vært slutten for NRK, det er derfor nå de pønsker ut enda verre måter å dra penger ut av folk som ikke vil ha det.

 

NRK er så bakvendt at det er vondt, normalt sett skulle en tro at avgiften ville bli borte med årene

Lenke til kommentar

Det viktigste... Nei, det eneste viktige, er at almenkringkasteren skal jobbe for Stortinget, og ikke for Regjeringa.

 

Det er Regjeringa som styrer statsbudsjettet, og dermed får man følgende enkle handlingsrekke:

 

1) Regjeringa gjør noe som burde kritiseres.

2) Almenkringkasteren kritiserer regjeringa.

3) Regjeringa straffer almenkringkasteren med å kutte 30% i budsjettet.

4) Almenkringkasteren må fokusere på oppsigelser i stedet for kritisk journalistikk.

 

Dette vil være dødsstøtet for en partiuavhengig statskanal. Og det vil være et vesentlig antidemokratisk trekk. Ett av mange, den sittende regjeringa har allerede overført redaksjonelt ansvar fra NRK til deres eier, kulturdepartementet, og dermed inn under politisk styring - styrt av Regjeringen i stedet for Stortinget. Og det er knapt omtalt noe sted, spesielt ikke av kommersielle aktører.

 

Folk er så utrolig kortsynte at de knapt klarer se fram til sin egen nesetipp når det gjelder regninger de ikke har valgt å betale selv. NRK er det eneste håpet vi har om en politisk uavhengig presse i Norge. Og det kan den kun være om de er økonomisk uavhengig, noe ingen annen presseaktør i Norge er eller kan være.

 

Denne tråden er fulle av mennesker som har vokst opp og tror at demokrati er en naturlig tilstand, men det er ikke det. Man må faktisk jobbe for demokrati og man må betale for demokrati, for enhver styringsform tiltrekker seg krefter som ønsker kontroll, spesielt over media. 

Veldig enig i innlegget ditt. Beste eksemplet på siste avsnittet ditt er jo Italia med Berlosconi, hvor han ved hjelp av sitt monopol på media nærmest spaserte seg til makta i Italia. Uten NRK, BBC, SVT etc så vil til syvende og sist all media bli oppslukt av store media aktører som kan forme meningene i folket etter deres eget syn. Det tror jeg ikke alle tenker over. Min erfaring med lisensen hos vanlige folk er at veldig mange gjør hva som helst for å unngå lisensen, men bruker NRK som de aller fleste gjør. De er "gratispassasjerer", så for meg så er dette forlaget til endring velkomment. Kanskje det kan bli litt mindre å betale for oss "lovlydige" istedet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det viktigste... Nei, det eneste viktige, er at almenkringkasteren skal jobbe for Stortinget, og ikke for Regjeringa.

 

Det er Regjeringa som styrer statsbudsjettet, og dermed får man følgende enkle handlingsrekke:

 

1) Regjeringa gjør noe som burde kritiseres.

2) Almenkringkasteren kritiserer regjeringa.

3) Regjeringa straffer almenkringkasteren med å kutte 30% i budsjettet.

4) Almenkringkasteren må fokusere på oppsigelser i stedet for kritisk journalistikk.

 

Dette vil være dødsstøtet for en partiuavhengig statskanal. Og det vil være et vesentlig antidemokratisk trekk. Ett av mange, den sittende regjeringa har allerede overført redaksjonelt ansvar fra NRK til deres eier, kulturdepartementet, og dermed inn under politisk styring - styrt av Regjeringen i stedet for Stortinget. Og det er knapt omtalt noe sted, spesielt ikke av kommersielle aktører.

 

Folk er så utrolig kortsynte at de knapt klarer se fram til sin egen nesetipp når det gjelder regninger de ikke har valgt å betale selv. NRK er det eneste håpet vi har om en politisk uavhengig presse i Norge. Og det kan den kun være om de er økonomisk uavhengig, noe ingen annen presseaktør i Norge er eller kan være.

 

Denne tråden er fulle av mennesker som har vokst opp og tror at demokrati er en naturlig tilstand, men det er ikke det. Man må faktisk jobbe for demokrati og man må betale for demokrati, for enhver styringsform tiltrekker seg krefter som ønsker kontroll, spesielt over media.  

 

NRK er ikke politisk uavhengige i dag heller, nå er det selvfølgelig graderinger av uavhengighet, det er ikke sånn at alt som ikke er 100% uavhengig er like dårlig. Men jeg mener du overvurderer NRKs viktighet, det er er i dag slettes ikke nødvendig å se på NRK tv for å bli informert, og jeg føler meg ikke det fnugg mindre demokratisk bare fordi jeg ikke har hatt TV i lang tid. Det er svært mange andre informasjonkanaler enn NRK, og hoveddelen av NRKs budsjett går ikke til informasjon.

 

Ta det over stasbudsjettet som andre ting som er langt viktigere (forskning feks), eller la folk som ikke ser på TV slippe.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Utrolig hva man får for nesten 6 milliarder kroner...

 

Ja du får jammen sagt det..

Spektakulært dårlig, i likhet med det meste som lages i Norge.

 

Å lage en "husholdningsavgift" for tv er også en spektaktulært dårlig idé. Plutselig skal studenter og andre med lav inntekt få en ekstrautgift på 4000 i året, enten de ser tv eller ei?

 

Er litt ambivalent når det gjelder nrk. Liker tanken om en redelig statskanal, med fornuftige og etterettelige programmer. Med tanken på hvor mye tull som sendes der, så er jeg i tvil. Kombinasjonen verna bedrift og knefall til den enhver tid gjeldende idiotkultur har kanskje ikke livets rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor langt du har tenkt Vegar angående å kun ha en statsbudsjettpost som inntekt for NRK. Da er det lett for en FRP regjering å legge ned NRK på rekordtid. Som vi alle vet er ikke FRP velgere de mest oppegående menneskene her i landet. (se VG.no kommentarfelt eller DN.no)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

NRKs rolle er også for lengst utspilt. Det er ingen grunn til å holde statskanalen i live lenger, og det er like greit å bare legge hele prosjektet dødt eller gjøre det om til en betalingskanal der de som øsnker å se på NRK kan betale for det uten å tvinge alle andre med på det. NRK har heller ikke lenger monopol på nyheter og folkeopplysning, der gjør allere TV2 en bedre jobb, spesielt med tanke på at de har en døgngående nyhetskanal. NRKs rolle er først og fremst underholdning, og det skal ikke være en del av samfunnsdiskusjonen.

Fjern NRK, så kutter TV2 nyhetssatsingen på dagen. En kommersiell aktør uten konkurrenter vil ALDRI fungere. Eneste årsak til at Tv2 leverer nyheter så bra som de gjør, er fordi de konkurrerer med NRK. Så dersom du ser på nyheter på Tv2, så bruker du NRK indirekte ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hvilken bil (merke, modell, årgang, motorstørrelse, hestekrefter...) skal man betale årsavgift på hvis alle skulle betalt årsavgift uansett om de har bil eller ikke?

 

Dette kan ikke sammenlignes.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor langt du har tenkt Vegar angående å kun ha en statsbudsjettpost som inntekt for NRK. Da er det lett for en FRP regjering å legge ned NRK på rekordtid. Som vi alle vet er ikke FRP velgere de mest oppegående menneskene her i landet. (se VG.no kommentarfelt eller DN.no)

Så jeg som stemmer FRP er en tilbake stående idiot :tease: Takk skal du ha, hehe.

La være om partiene her, var nrk vi snakket om ikke hvilket parti som men ditt eller datt.  :)

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Hadde det skadet om man fikk lov til å velge?

Hvorfor er https://tv.nrk.no/ og appene i det hele tatt gratis?

 

(er det for at de skal bruke det som "argument" for å dytte lisensen på oss?)

 

Hvorfor kan ikke tv.nrk.no og appene være abonnement-basert? slik at de som vil ha nrk kan abonnere på det.

 

Og når man allikevel betaler 200-800,- pr mnd (avhengig av kanalpakke osv) gjennom Canaldigital, Get, Viasat, Riks-tv og fler, hvorfor kan ikke NRK snakke med aktørene og få noe av den kaken via en avtale eller noe lignende?

 

De kan dele opp tilbudet sitt i to deler;

 

1:internet/online

2:kabel/parabol-tv.

 

Betale for det ene og få kun det, eller betal premium og få tilgang til begge tjenestene.

 

How about that? huh?

 

Gis oss valget, ikke tving den driten på oss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor langt du har tenkt Vegar angående å kun ha en statsbudsjettpost som inntekt for NRK. Da er det lett for en FRP regjering å legge ned NRK på rekordtid. Som vi alle vet er ikke FRP velgere de mest oppegående menneskene her i landet. (se VG.no kommentarfelt eller DN.no)

 

Men de har de mest populære forslagene i politikken  :wee:

 

 

Så jeg som stemmer FRP er en tilbake stående idiot :tease: Takk skal du ha, hehe.

La være om partiene her, var nrk vi snakket om ikke hvilket parti som men ditt eller datt.  :)

Det er ihvertfall FrP, som så langt har hatt mest politisk guts til å endre på TV-mottakerlisensen. Det roser jeg dem for. Høyre var såvidt innom tema, men så trakk de seg før forrige valg - feige som de er.

 

 

Hadde det skadet om man fikk lov til å velge?

Hvorfor er https://tv.nrk.no/ og appene i det hele tatt gratis?

Det hadde vært en befrielse å kunne fått velge om man vil ha Nrk i sitt kanaltilbud, og å få anledning til å kjøpe TV framfor monitor.

 

Ellers er det ganske hårreisende at ingen av kabel-TV leverandørene har satset på å tilby Nrk-frie kanalpakker. Til de som faktisk ikke ønsker å være "gratispassasjerer". Det har irritert meg lenge. Dessuten så var Pay-per-view en ting man hørt om skulle komme for en 10-20 år siden. Så langt så har det kun inndekket Film-leie. Nå er jeg ikke kabel-TV / satelitt-TV kunde, så jeg er kanskje ikke fullt ut oppdatert.

 

Med Dags- og Ukeinnkjøp, så kunne Nrk tjent en slant her og der. Helt garantert. Er bare litt programmering og tilrettelegging som står i veien. Og selvsagt sletting av den gamle lovteksten. Frihet hadde vært godt. Partier som Arbeiderpartiet er betydelig mindre sosialistiske blitt med tiden. De lever på gammelt arvegods (Ap).

 

TV-mottakerlisensen er en form for "kommunisme".

Endret av G
Lenke til kommentar

Hadde det skadet om man fikk lov til å velge?

Hvorfor er https://tv.nrk.no/ og appene i det hele tatt gratis?

 

(er det for at de skal bruke det som "argument" for å dytte lisensen på oss?)

 

Hvorfor kan ikke tv.nrk.no og appene være abonnement-basert? slik at de som vil ha nrk kan abonnere på det.

 

Og når man allikevel betaler 200-800,- pr mnd (avhengig av kanalpakke osv) gjennom Canaldigital, Get, Viasat, Riks-tv og fler, hvorfor kan ikke NRK snakke med aktørene og få noe av den kaken via en avtale eller noe lignende?

 

De kan dele opp tilbudet sitt i to deler;

 

1:internet/online

2:kabel/parabol-tv.

 

Betale for det ene og få kun det, eller betal premium og få tilgang til begge tjenestene.

 

How about that? huh?

 

Gis oss valget, ikke tving den driten på oss.

Helt enig, La dem som vil betale for nrk få lovt til det, og vi som ikke vil slippe. +1 for den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...