Gå til innhold

KOMMENTAR: – Hvorfor gå fra en avgift til en annen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Diskusjonen her viser med all tydelighet at gutter og unge menn har vanskelig for å se lengre enn sin egen nese.

 

Husker godt jeg var i den gruppen selv og installerte tv-kort i pcen for å unngå TV-lisensen.

 

Men har etter hvert skjønt at NRKs ansvar strekker seg lengre enn lørdagsunderholdning.

 

Det skal være lov å diskutere hvordan NRK best kan bruke pengene sine og hvordan de samles inn, men jeg tror Norge som nasjon gjør seg selv bjørnetjeneste ved å avskaffe rikskringkasting. Heldigvis er det ikke politisk flertall for det.

 

Og da synes jeg det er mest naturlig at flest mulig bidrar, også de i dag som sniker seg unna ved å kjøpe TV i andres navn eller lignende. Men det bør være slik at de med lav inntekt, for eksempel studenter, blir fritatt eller betaler mindre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

NRK ler hele veien til banken . Og alt Ola Norman gjør er å prate litt om det her å der akkurat som vi prater om bensin priser og andre avgifter som vi ikke er noe glad i men etter å ha prata litt om det så betaler vi først NRK avgift også drar vi å fyller bensin til 16kr literen. Ola Normann lar seg pirke på nesa. vi liker det ikke men vi godtar det.

Akkurat som vi godtar at politikerne våre sitte å juge oss opp i ansiktet vær gang det er valg der dem lover oss gull å grønne skoger, men når dem først kommer til makta sånn som FRP har gjort nå, så går dem vek fra alt dem har sakt å lovet med å heller dra inn 24mill om dagen i bompenger som VG skriver om i dag. Så min spørsmål er når skal vi stoppe å prate om det og heller sette ned foten å gjøre noe med det ???

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke voldsomt stødig i akkurat hvordan det går for seg, men når tv-lisensen skal fastsettes, så omtales det slik at det er regjeringen som står for avgjørelsen. Jeg har vondt for å tro at en flytting av innkrevingen vil dramatisk endre på hvordan det går for seg, og hvilke fullmakter det vil medføre for regjeringen med tanke på nedsabling av NRK, hvis de ikke innretter seg politisk. Å påstå at noe sånt vil være resultatet, fordi FRP, er bare tøvete. Jeg har veldig vondt for å tro at noe sånt kunne skjedd, uansett hvem som satt med makten, med mindre det hadde hatt støtte i folket. Skulle noe sånt hatt støtte i folket, så må man nesten bare innrette seg deretter, selv om man er uenig, sånn som det er med alt i et demokrati.

Lenke til kommentar

Dette faneskapet burde vert krevd inn av distributøren. Vertfall på TV sida. Kan heller betale litt for radiokanalane, men då skal NRK faen meg dokumentere kor mykje av pengane som går dit og. Det virker for meg som 80% av innholdet deira i dag er sjølvproduserte drama serier. Det har omtrent like mykje med folkeopplysning og gjere som Circus Agora.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En husstand er en adresse.

Det kan ikke stemme.

Jeg har nøyaktig samme adresse (gatenavn og nummer) som 12-13 personer bosatt i 7 naboleiligheter.

En adresse er IKKE det samme som en gateadresse!

 

Adressen består av kommunenr, gårds- og bruksnr på eiendommen, samt leilighetsnr. Leiligjet 1 i første etasje har nr H0101, neste har H0102, i andre etasje blir det H0201, osv. Om det er kjellerleilighet eller sokkelleilighet (underetasje) så TROR jeg disse har henholdsvis kodene K**** og U****. Har aldri bodd i den typen leilighet selv, så jeg vet ikke 100% sikkert, men de bokstavene er i hvert fall kodene for de etasjetypene. Loft har etasjekoden L. Hvordan man fastsetter etasjetype er definert i NS3940 (Norsk standard).

 

Adressen til hver enkelt leilighet skal egentlig være klistret inni dørkarmen på inngangsdør. Men der har nok mange syndet.

 

En GATEadresse derimot, det er for at man skal finne fram, via kart, GPS eller rent fysisk fra hus til hus. Det er også mer praktisk for postlevering, bud og nødetater, da husnummer i en gateadresse ligger mer eller mindre som perler på en snor, mens gårds- og bruksnr til en eiendom ligger hulter til bulter.

 

Jeg er ikke voldsomt stødig i akkurat hvordan det går for seg, men når tv-lisensen skal fastsettes, så omtales det slik at det er regjeringen som står for avgjørelsen.

 

Når man ikke er stødig i noe gjør man lurest i ikke å uttale seg. (Der er du for så vidt ikke alene, i kommentarfeltene generelt, og denne tråden spesielt.)

Kringkastingsavgiften fastsettes ifm. statsbudsjettet. Regjeringen kommer med et budsjettforslag, og opposisjonen - enten samlet eller hver for seg - kommer med sitt/sine alternative forslag. Det er egentlig lommerusk man krangler om, sett i forhold til det totale statsbudsjettet.

Så er det Stortinget som ved avstemning bestemmer hva resultatet blir. Om det stemmes over "full pakke", eller om de tar punkt for punkt de postene hvor det foreligger to eller flere forslag vet jeg ikke, men det er i denne sammenhengen heller ikke relevant.

 

Så nei, regjeringen bestemmer i prinsippet ikke avgiften, og de er definitivt ikke inne i driften av, eller er i en posisjon til å legge ned NRK med et pennestrøk. En flertallsregjering med samlede partigrupper bak seg, kan i teorien gjøre det, og det samme kan selvsagt et totalitært regime gjøre.

Skjønt, i sistnevnte tilfelle vil de mest trolig benytte statskanalen MER, til propaganda og godkjente nyheter, ref. bl.a. Nord-Korea.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En husstand er en adresse.

 

Det kan ikke stemme.

Jeg har nøyaktig samme adresse (gatenavn og nummer) som 12-13 personer bosatt i 7 naboleiligheter.

 

Så når naboben din får en pakke, hvor går den da? Her er det a,b,c,d,e,f,g,h. Om du skjønner hva jeg mener :)

 

 

Da går den i min postboks, eventuelt hentelapp slik at jeg må hente pakken på postkontoret.

A, B, C, brukes ikke i bygården jeg bor.

 

En adresse er IKKE det samme som en gateadresse!

 

<snip>

 

Antok at '-X7ENIANL' mente gateadresse, men kan mye mulig ha tatt feil. Du har et poeng med H0101, H0201, osv. som jeg har sett bl.a. brukt i papirer for ligningsverdi av boligen.

Lenke til kommentar

Hadde det skadet om man fikk lov til å velge?

Hvorfor er https://tv.nrk.no/ og appene i det hele tatt gratis?

 

(er det for at de skal bruke det som "argument" for å dytte lisensen på oss?)

 

Hvorfor kan ikke tv.nrk.no og appene være abonnement-basert? slik at de som vil ha nrk kan abonnere på det.

 

Og når man allikevel betaler 200-800,- pr mnd (avhengig av kanalpakke osv) gjennom Canaldigital, Get, Viasat, Riks-tv og fler, hvorfor kan ikke NRK snakke med aktørene og få noe av den kaken via en avtale eller noe lignende?

 

De kan dele opp tilbudet sitt i to deler;

 

1:internet/online

2:kabel/parabol-tv.

 

Betale for det ene og få kun det, eller betal premium og få tilgang til begge tjenestene.

 

How about that? huh?

 

Gis oss valget, ikke tving den driten på oss.

Helt forbanna enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ok, hvordan klarer da posten å vite hvor pakken skal til i de 7 leilighetene du bur i?

Sorry skjønte ikke den :tease:

De putter hentelapp i postkassa?

 

Solaris

Det kan ikke stemme.

Jeg har nøyaktig samme adresse (gatenavn og nummer) som 12-13 personer bosatt i 7 naboleiligheter.

Jaha, til alle da. :)

 

Tuller du?

 

Det er vanlig at postkasser er merket med navn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

ratio vacuum

 

Ja du. Og ifølge NRKs innkrevingsavdeling er det sikkert 50 millioner fjernsynsmottagere som de har i sine registre og av de så er det kun 5M som egentlig er betalte for, dermed hadde burde man egentlig kreve 10x lisensavgift, eller noe sånt.

Blir litt som å få råd om brannsikkerhet fra pyromaner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ok, hvordan klarer da posten å vite hvor pakken skal til i de 7 leilighetene du bur i?

Sorry skjønte ikke den :tease:

De putter hentelapp i postkassa?

 

Solaris

Det kan ikke stemme.

Jeg har nøyaktig samme adresse (gatenavn og nummer) som 12-13 personer bosatt i 7 naboleiligheter.

Jaha, til alle da. :)

Men det står vel ikke navnet ditt på alle postkassene, alle ringeknappene og alle inngangsdørene?
Lenke til kommentar

Antok at '-X7ENIANL' mente gateadresse, men kan mye mulig ha tatt feil. Du har et poeng med H0101, H0201, osv. som jeg har sett bl.a. brukt i papirer for ligningsverdi av boligen.

 

Han tenkte sikkert gateadresse når han sa at en husstand er en adresse, men gateadresse er ikke tilstrekkelig i denne sammenhengen. Enten kan det være flere leiligheter bak samme husnr, som hos deg, eller det kan være et område uten gate-/veinavn og husnr i det hele tatt. Slett ikke uvanlig utenfor by/tettbygd strøk.

 

Nødetatene er blant de som presser på for at alle kommuner skal dekke alle husttander med gateadresse, i stedet for å lete etter "det grønne huset med rødt tak på høyre side av veien, ca 2,5 km etter der det lå en campingplass for ørten år siden"... :-p

 

Det offentlige har en adresse (den tallrekka som ender med H0101 o.l.) på alle boenheter i hele landet. Da kan man sende ut regning til alle disse boenhetene. Du har hørt om Folkeregisteret? ;-)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg betaler lisensen med glede og er stolt over å komme fra et land der vi har en diger og innflytelsesrik medieinstitusjon som ikke er styrt av kommersielle krefter eller despoter.

 

Jeg er for å fjerne lisensen og gjøre den til enten en pott fra fellesskatten, eller en progressiv skatt som betales av alle alt etter inntekt. Jeg håper vi har et Storting som er fremsynte nok til å gi NRK enda bedre arbeidsforhold for å tilby befolkningen i Norge enda bedre tjenester. Også tjenester der andre offentlige data knyttes inn i det som tilbys. Yr.no f.eks. er ekstremt genialt. Sånn sett veldig synd at NRK trakk seg fra Ut.no

 

De som hater NRK kan da heller flytte til USA og få lov å oppleve det mediesamfunn de argumenterer så hardt for. Lykke til med Reklame hvert 12 minutt og kun taletid for de med mye penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...