Gå til innhold

KOMMENTAR: – Hvorfor gå fra en avgift til en annen?


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å se en interessegruppe for de som synes de enten betaler for mye, eller bør ikke betale i det hele tatt hvis de har plombert mottakeren i TVen sin etc.

Dette med NRK lisens er noe som bare øker og øker i omfang og så lenge kun slike tullinger som Rimmereid som har regjeringens oppmerksomhet med sine utrolig originale råd som "bare krev inn mer penger fra flere", så kommer ikke dette problemet til å stoppe.

Derfor så synes jeg vi trenger en partipolitisk uavhengig gruppe som kan føre sin egen kamp mot denne aggressive innkrevingen. Om noen kan starte et eget forum, nettside etc for det for å bringe alle likesinnede "under samme tak" så hadde det vært meget positivt.

 

Drøfte forskjellige forslag til undreskriftskampanjer, brev til politikere etc. Noe må gjøres før NRK vokser til 10 TV og 20 radiokanaler og skal kreve inn 10000 i året bare fordi man har en mobiltelefon, eller hva ellers slike som Rimmereid i med sitt grenseløse fantasi er i stand til å foreslå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

 

Hvilken bil (merke, modell, årgang, motorstørrelse, hestekrefter...) skal man betale årsavgift på hvis alle skulle betalt årsavgift uansett om de har bil eller ikke?

 

Dette kan ikke sammenlignes.

Hæ? Har års avgiften noe å si på hvor mye hk du har?

 

Jeg går ut ifra at du mener å spørre om hestekrefter har noe å si på årsavgiften?

 

Sånn som jeg husker det så har den det, i og med at forskjellige biler har ulik årsavgift. Da er HK et kriterie. Men jeg kan jo huske feil, men gidder ikke undersøke akkurat nå.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

 

det kommer aldri til å skje for det er nemmelig alt for få i Norge som faktisk vil ha og betaler for NRK.

og dette vet de, det ville vært slutten for NRK, det er derfor nå de pønsker ut enda verre måter å dra penger ut av folk som ikke vil ha det.

 

NRK er så bakvendt at det er vondt, normalt sett skulle en tro at avgiften ville bli borte med årene

 

 

For en gangs skyld er jeg glad for at deltakerne på Diskusjon.no er en minoritet, men det er skremmende hvor lite peiling de har på resten av Norges befolkning.

 

https://www.nrk.no/aarsrapport/2014/all-statistikk-arsrapport-1.12187564

 

9 av 10 bruker NRK daglig:

NRK_statistikk.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er du sikker på at statistikken er av det uhildete slaget @Frobe, når den presenteres på Nrk sine egne nettsider?
 
Ellers er det en ganske tydelig nedgang for Nrk TV der i deres statistikk. Dersom du Frobe er så trygg på at den presentasjonen er sann, så er du vel heller ikke noe i mot å ha en folkeavstemming for dette da? Så får vi se om gamlingene gidder å ta seg ut av sofaen og ned på valglokalet, evt. logge seg inn på nett med BankID og avlegge stemmen sin.
 

"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics."

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

det kommer aldri til å skje for det er nemmelig alt for få i Norge som faktisk vil ha og betaler for NRK.

og dette vet de, det ville vært slutten for NRK, det er derfor nå de pønsker ut enda verre måter å dra penger ut av folk som ikke vil ha det.

 

NRK er så bakvendt at det er vondt, normalt sett skulle en tro at avgiften ville bli borte med årene

 

 

For en gangs skyld er jeg glad for at deltakerne på Diskusjon.no er en minoritet, men det er skremmende hvor lite peiling de har på resten av Norges befolkning.

 

https://www.nrk.no/aarsrapport/2014/all-statistikk-arsrapport-1.12187564

 

9 av 10 bruker NRK daglig:

NRK_statistikk.png

 

Nå ja han skrev "vil ha nrk og betale for det" ikke bruke nrk. Og en annen ting, har de noe valg.

Har du tv så må du betale nrk avgift om du bare ser bare på netflix. Skjønner. Ja har netflix, ser på min 34" monitor. Nrk oppsakt og betaler ikke for det. Ser ikke på nrk/tv2 osv.

Poenget mitt er la de som vil se nrk betale, og vi som ikke ser på nrk slippe :)

Lenke til kommentar

 

Er du sikker på at statistikken er av det uhildete slaget @Frobe, når den presenteres på Nrk sine egne nettsider?

 

Ellers er det en ganske tydelig nedgang for Nrk TV der i deres statistikk. Dersom du Frobe er så trygg på at den presentasjonen er sann, så er du vel heller ikke noe i mot å ha en folkeavstemming for dette da? Så får vi se om gamlingene gidder å ta seg ut av sofaen og ned på valglokalet, evt. logge seg inn på nett med BankID og avlegge stemmen sin.

 

"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics."

 

Nå er det vel ikke NRK som har gjort undersøkelsen, men TNS gallup som er en uavhengig aktør i "tellebransjen". Du tror vel ikke NRK har betalt seg gode tall hos de? Jeg var faktisk en periode endel av grunnlaget til TNS, så å begynne å tvile på de synes jeg er drøyt. Det er logisk at det er nedgang i TV mediet, mens det har vært økning i streame baserte tjenester. Dette er jo likt i utviklingen ellers i medieverden. Du kan ikke trekke ut bare tallene som passer deg best. Konklusjonen står seg.

 

Folkeavstemning kan være greitt det, la oss holde en om skatt, så får vi lagt ned AS Norge med en gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet heller lite om utvalget som tas med i slike undersøkelser. De vil ha oss til å tro at det er et tilfeldig utvalg til en hver tid. Men, så kommer ting som medgjørlighet inn som en stor faktor i det. Dersom noen er mer medgjørlige i å besvare spørreundersøkelser, så vil man naturligvis bli en mer ettertraktet "vare", som gjenbrukes og gjenbrukes.
 
Ellers har vi alt for lite innsikt i å vite om potensiale for juks, vi som bare er eller har vært intervjuobjekter. Synes du ikke vel?
 
Ellers var det veldig stor vektlagt mhp. alder i barne- og ungdomsdelen av undersøkelsen. Samt en greie på det med religion. Ellers var det svært dårlig mhp. å skille alder.
 
De gidder ikke å vise oss hvor mange studenter og unge voksne som faktisk bryr seg og har tid til å se på Nrk. Jeg tipper også at det er en del unge bedriftsledere som ihvertfall har lite tid til overs for TV-titting, som en konsekvens av en 24/7 fokus på arbeid.
 
Husk, at etiketten barn og ungdom her brukes for å presentere seg i best mulig lys.

Dette er en kjent taktikk, som også mange lag og foreninger benytter seg av i søknad om midler i fra kommunene, som et av sikkert mange slike eksempler. Statistikken er mest sannsynlig delvis skreddersøm for å kunne tekkes politikernes gunst.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet heller lite om utvalget som tas med i slike undersøkelser. De vil ha oss til å tro at det er et tilfeldig utvalg til en hver tid. Men, så kommer ting som medgjørlighet inn som en stor faktor i det. Dersom noen er mer medgjørlige i å besvare spørreundersøkelser, så vil man naturligvis bli en mer ettertraktet "vare", som gjenbrukes og gjenbrukes.

 

Ellers har vi alt for lite innsikt i å vite om potensiale for juks, vi som bare er eller har vært intervjuobjekter. Synes du ikke vel?

 

Ellers var det veldig stor vektlagt mhp. alder i barne- og ungdomsdelen av undersøkelsen. Samt en greie på det med religion. Ellers var det svært dårlig mhp. å skille alder.

 

De gidder ikke å vise oss hvor mange studenter og unge voksne som faktisk bryr seg og har tid til å se på Nrk. Jeg tipper også at det er en del unge bedriftsledere som ihvertfall har lite tid til overs for TV-titting, som en konsekvens av en 24/7 fokus på arbeid.

Siden du ikke har snøring på hvordan dette fungerer så skal jeg ta meg tid til å forklare deg det så du ikke går og innbiller deg ting. Resultatene er ikke som følge av en spørreundersøkelse. Derimot så får du montert en boks i huset som registrerer det som til enhver tid blir sett på av kanaler på den enkelte tv. Oppgaven til den enkelte medlem i huset er å trykke seg på når TVen blir slått på, noe jeg husker var et herk uten like, ellers fikk du purretelefon fra TNS. Som belønning hver mnd fikk vi poeng som kunne veksles inn i varer.

 

Aktuell kanal blir fysisk registrert, og kan ikke overtales via telefon til å ha sett på den. Ergo er undersøkelsen helt OK i mine øyne, lik det eller ikke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Per husstand ser jeg virkelig ikke greia med, er det slik at dem som har bopel ser mer på TV en andre?

 

Enten burde det gå på skatteseddelen, ellers burde det gå på borgere, alle over 18 betaler avgift, enten dem bor for seg selv, i et kollektiv, hos foreldre, eller i telt på campingplassen.

 

Men det aller mest fornuftige vil jo være over skatteseddelen.

 

Vel, vi får ihvertfall håpe dem reduserer avgiften proporsjonalt med antall betalere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker ikke nrk avgiften, men jeg ser en stor fordel med dette systemet i forhold til dagens system.

Idag må alle selvstendige over 18 år betale lisens dersom de eier en fjernsysmottaker. Jeg kjøpte et fjernsyn da jeg var 18 og fortsatt bodde hjemme. Var dum nok til å kjøpe tven i mitt eget navn! Ble tvunget til å betale lisenskravet da jeg hadde deltidsjobb ved siden av vgs. Hos nrk er inntekt = selvstendig og derfor lisenspliktig. Med dette systemet vil alle de som bor i sokkelleiligheter rundt om i landet slippe lisensen. Rettferdighet for studenter og andre lavtlønnede i etableringsfasen som ikke kan eie bolig selv.

Lenke til kommentar

 

 

Hvilken bil (merke, modell, årgang, motorstørrelse, hestekrefter...) skal man betale årsavgift på hvis alle skulle betalt årsavgift uansett om de har bil eller ikke?

 

Dette kan ikke sammenlignes.

Hæ? Har års avgiften noe å si på hvor mye hk du har?

 

Jeg går ut ifra at du mener å spørre om hestekrefter har noe å si på årsavgiften?

 

Sånn som jeg husker det så har den det, i og med at forskjellige biler har ulik årsavgift. Da er HK et kriterie. Men jeg kan jo huske feil, men gidder ikke undersøke akkurat nå.

Da husker du skammelig feil!

Det er engangsavgiften ved førstegangsregistrering som bl.a. bestemmes av forbrenningsmotorens effekt.

 

Det er ulike satser i årsavgiften for ulike typer/klasser av kjøretøy, eks. betaler MC mindre enn bil, og bil mindre enn lastebil. Hvor mange ulike klasser det er har jeg ikke sjekka, da det er lite relevant for meg personlig.

 

For personbiler er det i utgangspunktet et fast beløp, men det har de siste årene kommet et lite tillegg på noen hundrelapper for dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter. Dieselbiler med dette, og bensinbiler betaler det samme, altså det som er den egentlige satsen.

 

Så må jeg korrigere meg selv, ang. mitt første innlegg i denne tråden: Veteranbiler (les: biler som er 30 år eller eldre) har mye lavere årsavgift enn nyere biler. Men poenget mitt om at årsavgiften er "sur" å betale, særlig med flere kjøretøy, står ved lag. Det finnes jo entusiastkjøretøy som brukes kun noen måneder om sommeren, og som er nyere enn 30 år også.

 

Og for ordens skyld, når jeg trakk inn årsavgift, så var dette som et eksempel på en annen "sur" avgift, i mine øyne minst like "sur" som NRK-lisensen. Det var ikke et argument for at årsavgiften skulle inndrives etter husstandmodell! Slik det spørres etter i diskusjonen.

Lenke til kommentar

Siden du ikke har snøring på hvordan dette fungerer så skal jeg ta meg tid til å forklare deg det så du ikke går og innbiller deg ting. Resultatene er ikke som følge av en spørreundersøkelse. Derimot så får du montert en boks i huset som registrerer det som til enhver tid blir sett på av kanaler på den enkelte tv. Oppgaven til den enkelte medlem i huset er å trykke seg på når TVen blir slått på, noe jeg husker var et herk uten like, ellers fikk du purretelefon fra TNS. Som belønning hver mnd fikk vi poeng som kunne veksles inn i varer.

 

Aktuell kanal blir fysisk registrert, og kan ikke overtales via telefon til å ha sett på den. Ergo er undersøkelsen helt OK i mine øyne, lik det eller ikke.

Så du fikk belønning ala Pavlovs hunder-teori, etter hvor mye TV du kikket på?  :green:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker ikke nrk avgiften, men jeg ser en stor fordel med dette systemet i forhold til dagens system.

Idag må alle selvstendige over 18 år betale lisens dersom de eier en fjernsysmottaker. Jeg kjøpte et fjernsyn da jeg var 18 og fortsatt bodde hjemme. Var dum nok til å kjøpe tven i mitt eget navn! Ble tvunget til å betale lisenskravet da jeg hadde deltidsjobb ved siden av vgs. Hos nrk er inntekt = selvstendig og derfor lisenspliktig. Med dette systemet vil alle de som bor i sokkelleiligheter rundt om i landet slippe lisensen. Rettferdighet for studenter og andre lavtlønnede i etableringsfasen som ikke kan eie bolig selv.

 

Du skal ikke kjøpe TV i noen andre sine navn, ellers havner du på Rimmereides "gratis passasjer"-liste før du vet ordet av det  :wee:

Lenke til kommentar

Hvordan vil man definere en husstand? Er det en adresse, bruksnummer, eller er det personer over 18 som er registrert på en adresse?

 

Vil f.eks. studenter I utlandet måtte betale NRK skatt siden de er registrert på en adresse I Norge?

 

Må blinde, svaksynte og andre som ikke er i stand til å se på TV slippe? Skal man da bruke legeressurser for å avgjøre om det skal betales NRK skatt?

 

Det enkleste er om man krypter sendingene og lar RiksTV osv ta seg av faktureringen om man har NRK i kanalpakken og bruker login på nett.

Endret av asicman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

NRK trodde meg ikke når jeg sa at TVen var knust og ikke ville betale noe lisens lenger selv om jeg la ved bilde i innlegget. Jeg måtte knuse den enda mer å ta nytt bilde med lillefingen i været for å få dem til å slutte å sende dem forbanna regningene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tror noen at regjeringen står fritt til å omtrent legge ned NRK, bare pengeinnkrevingen flyttes til skatteseddelen? Regjeringen har vel samme muligheter uansett om det er i å fastsette tvlisens eller om det er skatter og avgifter. Hvis en regjering gikk til valg på å endre på NRK, og fikk flertall blant folket for det, så er det vel bare rimelig at flertallets mening blir tatt til følge? Jeg benytter meg en god del av NRK, og ønsker fremdeles finansiering, men det har vært åpenbart lenge at lisensmodellen må skiftes ut. Å nekte all modernisering og rasjonalisering og skylde på at man er redd for FRP er bare ynkelig.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

@bo1e:

 

Nå bør en skille på hvilke funksjoner det finnes hos de folkevalgte. Regjering kan ikke endre på lover. Det er et eget utvalg på Stortinget som er sammensatt for å utarbeide en ny lov, også tas den opp til avstemming på Stortinget etterpå. Da betyr det mye hvilke partier som støtter hvilke, for hva slags utfall (lov) man får.

 

Regjeringen har stort sett kun en "ta seg av den daglige driften"-rolle.

 

Kringkastinglisensen er en forskrift som har grunnlag i lovverket mener jeg å huske. For å endre på lover så må det også gjennom samme behandlingsmønster på Stortinget først, og så må det stemmes over. Jeg er litt rusten på dette, så jeg er litt usikker på om forskrifter kan avgjøres av andre enn Stortinget.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...