Gå til innhold

KOMMENTAR: – Hvorfor gå fra en avgift til en annen?


Anbefalte innlegg

Nei, noe jeg ikke forstår her.

Han sier"Jeg har nøyaktig samme adresse".

Så 7 naboer har samme adresse. Stemmer ikke, har du 7 leiligheter som heter troll, så er troll a/b/c osv. Så nei ikke samme adresse :)

Jo, alle mine naboer har samme adresse. Hver postkasse er merket med navn. Er det så vanskelig å forstå?

Jeg flyttet nettopp fra en leilighet til en annen på samme addresse(veldig greit å flytte), så jeg trengte ikke melde fra om flytting, for jeg bor fortsatt på samme adresse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, hvordan klarer da posten å vite hvor pakken skal til i de 7 leilighetene du bur i?

Sorry skjønte ikke den :tease:

 

Alle 8 leilighetene har hver sin postboks i trappegangen. Jeg bor i kun en leilighet og har ditto kun en postboks, som er merket med mitt navn. Naboene har sine postbokser med sine navn.

Vanskelig?

 

 

Nei, noe jeg ikke forstår her.

Han sier"Jeg har nøyaktig samme adresse".

Så 7 naboer har samme adresse. Stemmer ikke, har du 7 leiligheter som heter troll, så er troll a/b/c osv. Så nei ikke samme adresse :)

 

Hva er det du ikke forstår?

Som sagt har jeg og naboene i trappegangen samme adresse, la oss si Nissegata 14. Det er ingen bruk av bokstavene A, B, C, osv.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ok, hvordan klarer da posten å vite hvor pakken skal til i de 7 leilighetene du bur i?

Sorry skjønte ikke den :tease:

De putter hentelapp i postkassa?

 

Solaris

Det kan ikke stemme.

Jeg har nøyaktig samme adresse (gatenavn og nummer) som 12-13 personer bosatt i 7 naboleiligheter.

Jaha, til alle da. :)

Men det står vel ikke navnet ditt på alle postkassene, alle ringeknappene og alle inngangsdørene?

 

Nei sant, men det står navnet og abcdefg på naboene mine :)

Men på nrk er ikke det samme som en adresse.

Jeg tolker svaret til solaris som de betaler en nrk avgift på 7 leiligheter. :)

Lenke til kommentar

En husstand er en adresse.

 

Så da betyr det at alle over 18 som er registrert på en adresse får krav om NRK skatt, selv om de ikke bor der eller har TV. Videre så skal man betale selv om man er blind svaksynt eller av andre grunner ikke i stand til å se TV. Da er det bedre med betal TV og innlogging på nett.

Lenke til kommentar

 

Antok at '-X7ENIANL' mente gateadresse, men kan mye mulig ha tatt feil. Du har et poeng med H0101, H0201, osv. som jeg har sett bl.a. brukt i papirer for ligningsverdi av boligen.

Da kan man sende ut regning til alle disse boenhetene. Du har hørt om Folkeregisteret? ;-)
Man sender ikke regning til en boenhet. Man sender regning til personer. Så på en adresse hvor det er et kollektiv hvor det bor f.eks. 5 voksne personer. Hvem sender man regningen til? La oss også si at ingen av disse eier boligen engang.

 

Sender man regningen til alle så er det ikke noen husstandsskatt da er det en personskatt for alle med fast bopel.

 

Videre så har f.eks. ikke utenlandsstudenter anledning til å melde flytting til utlandet. Så da vil disse få NRK skatt til tross for at de ikke kan se NRK og heller ikke bor I Norge.

Endret av asicman
Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366

En god lisensmodell bør gi brukeren en mulighet til å velge bort NRK. De har selv gjort det slik at ingen kan velge NRK bort siden det er gratis tilgang på nett.

Lenke til kommentar

Nei sant, men det står navnet og abcdefg på naboene mine :)

Men på nrk er ikke det samme som en adresse.

Jeg tolker svaret til solaris som de betaler en nrk avgift på 7 leiligheter. :)

Så nå står det plutselig abcdefg på de ulike leilighetene likevel?

Nei, man betaler lisens pr husstand eller boenhet som har TV etter dagens system. Om de skulle komme til å endre det til slik denne kronikken antyder, så vil det fortsatt være pr husstand eller boenhet, men da med den forskjellen at ALLE skal betale, uansett om de har TV-mottaker (alle typer enheter med en TV-tuner).

Lenke til kommentar

 

Da kan man sende ut regning til alle disse boenhetene. Du har hørt om Folkeregisteret? ;-)

Man sender ikke regning til en boenhet. Man sender regning til personer. Så på en adresse hvor det er et kollektiv hvor det bor f.eks. 5 voksne personer. Hvem sender man regningen til? La oss også si at ingen av disse eier boligen engang.

Sender man regningen til alle så er det ikke noen husstandsskatt da er det en personskatt for alle med fast bopel.

Videre så har f.eks. ikke utenlandsstudenter anledning til å melde flytting til utlandet. Så da vil disse få NRK skatt til tross for at de ikke kan se NRK og heller ikke bor I Norge.

Mottakeren er selvsagt en av de personene over 18 år som er folkeregistrert på den adressen, selv om lisensen etter den modellen det spekuleres i her er pr def går til husstanden.

Datasystemene klarer å holde kontroll på dette, man generer regning basert på adresse (ikke gateadresse, se forklaring på forskjell lenger opp)/husstand/boenhet/kall det hva du vil for meg, så vil en av de som bor der være mottaker.

Det kan være den eldste, den som har vært folkeregistrert der lengst, den første i alfabetet, eller helt tilfeldig. Så i et kollektiv så vil ÉN av personene være mottaker, så lenge de er folkeregistrert der. Trenger ikke å eie boenheten.

Ingen forskjell på et kollektiv og et ektepar sånn sett, rent datateknisk når det gjelder en slik utsendelse. Dersom den som er mottaker ønsker at en av de andre i kollektivet skal være mottaker, så sier man ganske enkelt i fra om dette.

 

Utfordringen blir studentboliger/hybler, for de melder normalt ikke endring i Folkeregisteret. Kommer selvsagt an på hvor gammel og etablert man er, men om man bor på en liten studenthybel, er hjemme hos foreldrene i feriene m.m., så skal man ikke melde flytting. Den rent praktiske løsningen for slike utleieenheter er at utleier er ansvarlig, mottar to regninger og krever det inn fra leietaker, enten som engangsbetaling eller leverer giroen, eller baker det inn i husleia. En annen måte kan være at huseier varsler om at "kunde" i leilighet X nå er Hans Hansen.

 

Studenter bosatt i utlandet slipper selvsagt å betale så lenge det er pr husstand. Det er vel de færreste studenter som har råd til å ha en egen bolig stående tom i Norge under studieopphold i utlandet. Ikke tom = det bor noen der = regninga går til de.

 

En annen modell som utvalget har vurdert, men som de altså ikke anbefaler som sitt førstevalg er den finske, der alle over 18 år samt bedrifter betaler, og det baseres på inntekt. Altså en ren beskatning. Hvis man skal legge om, gjøre det mest mulig sosialt rettferdig, og har som mål å fange opp "gratispassasjerer", så er dette den desidert beste måten etter min mening.

 

Man kan jo også på papiret sløyfe avgiften, og bevilge penger over statsbudsjettet, men da går det også av alle lønnsmottakeres og bedrifters beskatning, bare at det er skjult som en del av det man likevel betaler. (Og person-/firmaskatten kommer da garantert til å øke minst like mye som beløpet etter finsk modell.) Dette er etter min mening ikke en like god løsning.

Endret av Surfern
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Så det var merket med bokstaver likevel altså.

 

Merkelig så mange fjortiser det må være her inne, som ikke vet at en husstand er alle som bor i f.eks. "Eksempelveien 5 B" som er EN BOENHET, og alle i den boenheten faller inn under samme husstand. Nei man må ikke betale når man blir 18 år, så lenge man fortsetter å bo der, man regnes fortsatt som medlem av husstanden, og mor eller far i husstanden betaler TV-lisens. Er det vanskelig å fatte?

 

Men kjøper man TV I SITT EGET NAVN, så kan man regne med å få regning på lisens i posten, for NRK har en snikete paragraf som sier at hvis man har eget rom med TV så må man også betale. Mulig man slipper det i fremtiden hvis lisensen følger husstanden.

Lenke til kommentar

Jeg betaler NRK-lisensen med glede, siden NRK er den eneste norske kanalen jeg ser på, den eneste som har gode nyhets- og debattprogrammer og den eneste som sender gode dokumentarer og undersøkende journalistikk.  Resten sender stort sett søppel beregnet på folk som ikke gidder eller er interessert i å tenke.  I tillegg er det lite jeg hater så inderlig som reklameavbrudd i sendinger, som man ikke kommer utenom i søppelkanalene.

 

Jeg betaler gjerne mer enn jeg gjør i dag for å beholde èn kvalitetskanal i landet, men ser helst at den blir flyttet til skatteseddelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Da kan man sende ut regning til alle disse boenhetene. Du har hørt om Folkeregisteret? ;-)

Man sender ikke regning til en boenhet. Man sender regning til personer. Så på en adresse hvor det er et kollektiv hvor det bor f.eks. 5 voksne personer. Hvem sender man regningen til? La oss også si at ingen av disse eier boligen engang.

Sender man regningen til alle så er det ikke noen husstandsskatt da er det en personskatt for alle med fast bopel.

Videre så har f.eks. ikke utenlandsstudenter anledning til å melde flytting til utlandet. Så da vil disse få NRK skatt til tross for at de ikke kan se NRK og heller ikke bor I Norge.

Mottakeren er selvsagt en av de personene over 18 år som er folkeregistrert på den adressen, selv om lisensen etter den modellen det spekuleres i her er pr def går til husstanden.

Datasystemene klarer å holde kontroll på dette, man generer regning basert på adresse (ikke gateadresse, se forklaring på forskjell lenger opp)/husstand/boenhet/kall det hva du vil for meg, så vil en av de som bor der være mottaker.

Det kan være den eldste, den som har vært folkeregistrert der lengst, den første i alfabetet, eller helt tilfeldig. Så i et kollektiv så vil ÉN av personene være mottaker, så lenge de er folkeregistrert der. Trenger ikke å eie boenheten.

Ingen forskjell på et kollektiv og et ektepar sånn sett, rent datateknisk når det gjelder en slik utsendelse. Dersom den som er mottaker ønsker at en av de andre i kollektivet skal være mottaker, så sier man ganske enkelt i fra om dette.

 

 

 

Det høres ikke spesielt rettferdig ut at NRK skatten skal sendes til en random person som bor på en gitt adresse.

 

Blir sikker masse klager og runder i rettsvesenet av slik. Ikke nok med at man mener NRK skatten er urettferdig, men i tillegg så blir man tilfeldig utvalgt, eller får skatten fordi man er noen dager eldre enn en annen i bokollektivet eller fordi man heter Andersen til etternavn. Spesielt med tanke på de som går sammen i bokollektiv for å spare penger så «vinner» en uheldig i NRK skatte lotteriet.

 

Du sier i annen tråd at man slipper om man er over 18 og bor hjemme. Da må NRK ha informasjon om familieforhold til alle husstander for å fakturere riktig. Skal adoptivbarn betale? Hvis nei så trenger NRK tilgang til enda flere registerer for å fakturere. Eller hva med andre personer over 18 som man forsørger av andre grunner? Hvordan skal man hindre at disse ikke blir valgt av random (eller hvilken algoritme NRK skulle bruke å plukke ut betaler i hver husstand).

 

Hvordan skal man dokumentere ovenfor NRK at man er utenlandsstudent? Pr. i dag har de ikke godtatt f.eks. lenker til nettsider på utenlandske universitet som viser at man er PhD student og har fortsatt å kreve inn krinkastingsavgift på adressen man er bosatt på i Norge.

 

Hva med blinde og svaksynte? Skal disse betale? Skal man da bruke legeressurser for å dokumentere at man skal slippe NRK skatt? (man har sett flere eksempler på at folk må dokumentere at de forsatt er lamme og sitter i rullestol, ser for meg at man må dokumentere hvert år at man fortsatt er blind).

 

 

 

Jeg ser for meg et komplisert regelverk og fortsatt en lisensinnkrevingsavdeling i Mo i Rana som fortsatt koster 150 mill å drifte.

 

Nei ta heller å krypter sendingene og la RiksTV, Get osv. ta seg av fakturering. De har allerede infrastruktur for distribusjon og fakturering og hva som er i kanalpakkene. Kundene kan også få innloggingsinfo. Det kan man også kjøpe på nrk.no. Da kan pensjonister i Spania også se på NRK bare de betaler for det.

 

Lenke til kommentar

Når man skal betale en skatt er det viktig at det er entydige regler om hvem som skal betale den og hvordan den bestemmes.

 

Det er det tekniske som har gjort at denne omleggingen har kommet opp, dvs. hvordan man definerer en fjernsynsmottaker og at kringasting og mediabruk endrer form.

 

Annen skatt er knyttet til inntekt, eller formue, eller at man eier bolig. Skal en skatt knyttet til en husstand sendes til en random person i husstanden slik som foreslått ovenfor?

 

Videre så er det også viktig at systemet for dokumentasjon, systemutvikling, innkreving osv. ikke blir for dyrt.

 

En annen ting er også mulige smutthull. Det er forelått her i tråden at barn av andre i husstanden slipper skatt. Man kunne f.eks. melde flytting til sin mor som ikke bor så langt unna. Så kan man hente den posten som blir sendt til folkeregisterets adresse (ikke mye med innføring av Digipost osv) når man er besøk så sparer man noen tusen i NRK skatt. Skal f.eks. utenlandsstudenter slippe å betale NRK skatt så vil kanskje enkelte søke om opptak på diverse tvilsomme utenlandske lærersteder for å dokumentere dette.

Lenke til kommentar

NRK trodde meg ikke når jeg sa at TVen var knust og ikke ville betale noe lisens lenger selv om jeg la ved bilde i innlegget. Jeg måtte knuse den enda mer å ta nytt bilde med lillefingen i været for å få dem til å slutte å sende dem forbanna regningene.

Selv om jeg ikke liker NRK så veldig mye, så fikk jeg ikke noen regninger etter jeg bare ringte de og sa i fra.

 

Jeg var hyggelig og rolig i telefonen, da.

 

 

De som hater NRK kan da heller flytte til USA og få lov å oppleve det mediesamfunn de argumenterer så hardt for. Lykke til med Reklame hvert 12 minutt og kun taletid for de med mye penger.

Vel, du har utrolig mye større innhold på netflix og diverse streaming services i US.

 

 

Diskusjonen her viser med all Husker godt jeg var i den gruppen selv og installerte tv-kort i pcen for å unngå TV-lisensen.

TV kort er en mottager som utløser kringkastingsavgift.

 

Nå, ja. Det var ikke slik før :)

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

TV kort er en mottager som utløser kringkastingsavgift.

Nå, ja. Det var ikke slik før :)

 

Forskrift om fjernsynsmottagere har ikke blitt endret på lenge. Det står i § 6.Meldeplikt

 

《Den som anskaffer, tar i bruk eller har fjernsynsmottaker, skal straks melde fra om dette til NRK.》

 

Kan være at mange butikker ikke meldte fra, men det endrer ikke loven.

 

Beklager quotingen. Litt knotete å svare på telefon.

Endret av asicman
Lenke til kommentar

NRK ler hele veien til banken . Og alt Ola Norman gjør er å prate litt om det her å der akkurat som vi prater om bensin priser og andre avgifter som vi ikke er noe glad i men etter å ha prata litt om det så betaler vi først NRK avgift også drar vi å fyller bensin til 16kr literen. Ola Normann lar seg pirke på nesa. vi liker det ikke men vi godtar det.

Akkurat som vi godtar at politikerne våre sitte å juge oss opp i ansiktet vær gang det er valg der dem lover oss gull å grønne skoger, men når dem først kommer til makta sånn som FRP har gjort nå, så går dem vek fra alt dem har sakt å lovet med å heller dra inn 24mill om dagen i bompenger som VG skriver om i dag. Så min spørsmål er når skal vi stoppe å prate om det og heller sette ned foten å gjøre noe med det ???

 

Kanskje hvis du hadde litt grunnleggende kunnskap om politikk ville du ikke stemt FRP. Men det er vel for mye og spørre FRPere om, gå og les partiprogrammet til FRP og de andre partiene så skjønner du at FRP har dobbeltmoral og farmer stemmer fra uopplyste folk som ønsker en lykkepille. FRP er et parti for de mer velstående slik som høyre. Vet du hvor ordet "idiot" stammer fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En FrP-politiker har nøyaktig like mye makt ved å kapre seg et sete på Stortinget som en hvilken som helst annen politiker. Ja vi vet at FrP er et populistisk parti.

 

Jeg stemte for første gang FrP til forrige Stortingsvalg. Da Høyre feiget ut om TV-mottakerlisensen rett før valget. Ellers hadde muligens Høyre normalt fått min stemme. Og jeg er ikke en bedriftseier som er rik og ønsker å spare skatt.

 

Jeg synes sosialister er noen feige lyvende jævler. Så de stemmer jeg ikke på. De er svært unnvikende på direkte spørsmål også, jamfør eklingen Jens Stoltenberg. Selv om Høyre støtter rikinger på sett og vis, så er jeg ikke så bakvendt anlagt at jeg ikke klarer å se at bedrifter skaper arbeidsplasser. Så om man gir litt økonomiske fordeler på riktig vis overfor bedrifter så vil det gå bra med landet vårt økonomisk sett.

 

Man får heller ikke utbetalt alle velferdsgodene om man ikke har pengeinngang!

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...