Gå til innhold

KOMMENTAR: Endelig våger spillbransjen å satse på kvinnelige spillfigurer


Anbefalte innlegg

Dette er et eksempel på at historien gjentar seg. Med jevne mellomrom dukker 'diversity'-taggen opp som viktig. Gang på gang viser det seg at dette ikke tiltrekker seg de gruppene som de representerer - samtidig som det gjør minimalt for å holde på velviljen fra den etablerte fangruppen. Bloggerne som klager frem disse endringene kjøper ikke spill uansett.

 

Man ser ikke 'chick flick'-segmentet av film med mannlige protagonister for å si det sånn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler at artikkelen undergraver hele det asiatiske markedet, hvor det florerer av kvinnelige rollefigurer. 

Men de deler ikke våre verdier, så dermed er det vel irrelevant for diskusjon?

 

Og den delen med Nintendo, ikke glem at Samus Aran er i Metroid og dette var på 80-tallet, de var tidlige "forkjempere". 

Føler også at det å bruke de nyere iterasjonene av Tomb Raider som eksempler på kvinnelige rollefigurer blir litt svakt da det var gigantisk også på 90-tallet. 

 

Den siste delen der med Battlefield 1 sier vel seg selv, blir nesten litt respektløst å skulle "endre" på historien kun for å tilfredsstille kvoteringer. 

 

En bør også ta i betraktning at flere og flere spill blir utgitt sammenlignet med bare noen år tilbake, naturlig at det også blir flere kvinner i hovedrollen. 

 

Hei! Enig i mye av det du skriver, skal forsøke å svare punktvis her:

 

Du har helt rett i at det finnes mange gode, alternative spillfigurer på det asiatiske spillmarkedet. Var ikke meningen å undergrave noe som helst, men akkurat nå ser vi en sterk trend blant vestlige studioer. Det er det denne saken handler om.

 

Samus Aran var et flott eksempel til etterfølgelse på 80- og 90-tallet. Skulle gjerne tatt hele historien, men noen ganger må man prioritere. Derimot tror jeg at at det kan diskuteres hvor godt Lara Croft fungerte som "forbilde" eller hva vi skal kalle det. Følte alltid at det var litt kleint å spille gamle Tomb Raider-spillene fordi figuren var så overdrevet. Men smaken er som baken.

 

Battlefield 1: Ja, det er helt utrolig. Kvinner var jo faktisk soldater under 1. verdenskrig, temmelig uforståelig at ikke EA-sjefene tror spillerne vil takle å se damer på slagmarken. Da stoler de ikke mye på oss!

Lenke til kommentar

 

Føler at artikkelen undergraver hele det asiatiske markedet, hvor det florerer av kvinnelige rollefigurer. 

Men de deler ikke våre verdier, så dermed er det vel irrelevant for diskusjon?

 

Og den delen med Nintendo, ikke glem at Samus Aran er i Metroid og dette var på 80-tallet, de var tidlige "forkjempere". 

Føler også at det å bruke de nyere iterasjonene av Tomb Raider som eksempler på kvinnelige rollefigurer blir litt svakt da det var gigantisk også på 90-tallet. 

 

Den siste delen der med Battlefield 1 sier vel seg selv, blir nesten litt respektløst å skulle "endre" på historien kun for å tilfredsstille kvoteringer. 

 

En bør også ta i betraktning at flere og flere spill blir utgitt sammenlignet med bare noen år tilbake, naturlig at det også blir flere kvinner i hovedrollen. 

Hei! Enig i mye av det du skriver, skal forsøke å svare punktvis her:

 

Du har helt rett i at det finnes mange gode, alternative spillfigurer på det asiatiske spillmarkedet. Var ikke meningen å undergrave noe som helst, men akkurat nå ser vi en sterk trend blant vestlige studioer. Det er det denne saken handler om.

 

Samus Aran var et flott eksempel til etterfølgelse på 80- og 90-tallet. Skulle gjerne tatt hele historien, men noen ganger må man prioritere. Derimot tror jeg at at det kan diskuteres hvor godt Lara Croft fungerte som "forbilde" eller hva vi skal kalle det. Følte alltid at det var litt kleint å spille gamle Tomb Raider-spillene fordi figuren var så overdrevet. Men smaken er som baken.

 

Battlefield 1: Ja, det er helt utrolig. Kvinner var jo faktisk soldater under 1. verdenskrig, temmelig uforståelig at ikke EA-sjefene tror spillerne vil takle å se damer på slagmarken. Da stoler de ikke mye på oss!

 

Syns ikke du som medlem av pressen bør la deg farge av bloggernes utsagn. For det første krever det faktisk en svært enkel sjekk på Wikipedia for å finne at "Thousands served in the military in support roles, e.g. as nurses, but in Russia some saw combat as well.". Det kommer altså klart frem at kvinner i alle andre land utenom Russland kun ble rekruttert inn i kampfrie roller. Vi ser jo utvilsomt at Battlefield 1 er et spill som handler om kampens hete, selve slagmarken, som jo også ligger i navnet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Battlefield 1: Ja, det er helt utrolig. Kvinner var jo faktisk soldater under 1. verdenskrig, temmelig uforståelig at ikke EA-sjefene tror spillerne vil takle å se damer på slagmarken. Da stoler de ikke mye på oss!

 

Pass på at du ikke blir så opptatt av å bevise kvinners handlingsevne at du mister perspektivet på de millionene av menn som har blitt tvunget til å krige og dø i kriger de kanskje ikke en gang støtter. For det ER menn som blir sendt til krig. For hver kvinne som har blitt tvunget til å plukke opp et våpen, er det tusenvis av menn som har måttet gjøre det samme. Det er ganske respektløst å trivialisere dette, fordi man er mer opptatt av "kvinner kan"-kampanjer.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Personlig liker jeg i det minste valgfriheten til å kunne velge hvilket kjønn jeg ønsker å spille som i noen spill, spesielt om jeg har gått igjennom spillet er det kjekt å ha en kvinnelig hovedfigur som man kan feste blikket sitt til.

 

Diverse Fallout mods ( kremt kremt ) har også fått sin stamplass her i alle fall , jeg ønsker at både menn og kvinner i spill helst skal se realistiske ut og at spill for voksne kan gjerne inkludere sex uten at det er et problem så lenge det er et valg som man kan ta og som ikke minst kan ha en betydning eller virkning i spillet.

 

Det var faktisk gjort ganske så bra i de første Fallout spillene...

Lenke til kommentar

 

Battlefield 1: Ja, det er helt utrolig. Kvinner var jo faktisk soldater under 1. verdenskrig, temmelig uforståelig at ikke EA-sjefene tror spillerne vil takle å se damer på slagmarken. Da stoler de ikke mye på oss!

Pass på at du ikke blir så opptatt av å bevise kvinners handlingsevne at du mister perspektivet på de millionene av menn som har blitt tvunget til å krige og dø i kriger de kanskje ikke en gang støtter. For det ER menn som blir sendt til krig. For hver kvinne som har blitt tvunget til å plukke opp et våpen, er det tusenvis av menn som har måttet gjøre det samme. Det er ganske respektløst å trivialisere dette, fordi man er mer opptatt av "kvinner kan"-kampanjer.

 

 

Dagens hær i moderne land utgjør stadig vekk flere kvinner, fremtidens kriger vil trolig kriges av både menn og kvinner og kanskje i ganske jevnt antall med sine fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar

 

 

Battlefield 1: Ja, det er helt utrolig. Kvinner var jo faktisk soldater under 1. verdenskrig, temmelig uforståelig at ikke EA-sjefene tror spillerne vil takle å se damer på slagmarken. Da stoler de ikke mye på oss!

Pass på at du ikke blir så opptatt av å bevise kvinners handlingsevne at du mister perspektivet på de millionene av menn som har blitt tvunget til å krige og dø i kriger de kanskje ikke en gang støtter. For det ER menn som blir sendt til krig. For hver kvinne som har blitt tvunget til å plukke opp et våpen, er det tusenvis av menn som har måttet gjøre det samme. Det er ganske respektløst å trivialisere dette, fordi man er mer opptatt av "kvinner kan"-kampanjer.

 

 

Dagens hær i moderne land utgjør stadig vekk flere kvinner, fremtidens kriger vil trolig kriges av både menn og kvinner og kanskje i ganske jevnt antall med sine fordeler og ulemper.

Disse kvinnene blir likevel i mindre andel enn menn sendt inn i krigssoner... og fortsatt blir dette i prinsippe en bagatellisering av alle menn som har måttet ofre livet som soldater.

 

Som alle andre yrker, blir kvinneandelen større jo mer teknologi som tar over for fysiske oppgavene. Noe som egentlig ikke gjør disse kvinnene til tradisjonelle soldater, men it-opratører og administratorer.

Lenke til kommentar

 

Battlefield 1: Ja, det er helt utrolig. Kvinner var jo faktisk soldater under 1. verdenskrig, temmelig uforståelig at ikke EA-sjefene tror spillerne vil takle å se damer på slagmarken. Da stoler de ikke mye på oss!

Pass på at du ikke blir så opptatt av å bevise kvinners handlingsevne at du mister perspektivet på de millionene av menn som har blitt tvunget til å krige og dø i kriger de kanskje ikke en gang støtter. For det ER menn som blir sendt til krig. For hver kvinne som har blitt tvunget til å plukke opp et våpen, er det tusenvis av menn som har måttet gjøre det samme. Det er ganske respektløst å trivialisere dette, fordi man er mer opptatt av "kvinner kan"-kampanjer.

 

Grunnen til at menn ble sendt i krig er todelt. For det første presterer menn alltid langt bedre i krig, takket være langt større produksjon av hormonet testosteron. For det andre... menn kan ikke lage flere menn. Kvinner kan. Ingen vits å kaste bort den delen av befolkningen som skal sørge for neste generasjon med soldater.

Lenke til kommentar

 

Føler at artikkelen undergraver hele det asiatiske markedet, hvor det florerer av kvinnelige rollefigurer. 

Men de deler ikke våre verdier, så dermed er det vel irrelevant for diskusjon?

 

Og den delen med Nintendo, ikke glem at Samus Aran er i Metroid og dette var på 80-tallet, de var tidlige "forkjempere". 

Føler også at det å bruke de nyere iterasjonene av Tomb Raider som eksempler på kvinnelige rollefigurer blir litt svakt da det var gigantisk også på 90-tallet. 

 

Den siste delen der med Battlefield 1 sier vel seg selv, blir nesten litt respektløst å skulle "endre" på historien kun for å tilfredsstille kvoteringer. 

 

En bør også ta i betraktning at flere og flere spill blir utgitt sammenlignet med bare noen år tilbake, naturlig at det også blir flere kvinner i hovedrollen. 

 

Hei! Enig i mye av det du skriver, skal forsøke å svare punktvis her:

 

Du har helt rett i at det finnes mange gode, alternative spillfigurer på det asiatiske spillmarkedet. Var ikke meningen å undergrave noe som helst, men akkurat nå ser vi en sterk trend blant vestlige studioer. Det er det denne saken handler om.

 

Samus Aran var et flott eksempel til etterfølgelse på 80- og 90-tallet. Skulle gjerne tatt hele historien, men noen ganger må man prioritere. Derimot tror jeg at at det kan diskuteres hvor godt Lara Croft fungerte som "forbilde" eller hva vi skal kalle det. Følte alltid at det var litt kleint å spille gamle Tomb Raider-spillene fordi figuren var så overdrevet. Men smaken er som baken.

 

 

Protagonister i historier er så og si alltid overdrevne... de innehar egenskaper som er satt til spissen for å drive historien fremover og det er nettopp de overdrevne egenskapene som gjør dem til hovedpersoner. Lara Croft har opp igjennom tidene siden begynnelsen blitt omtalt som en av de sterkeste rollefigurene i spillbransjen når det kommer til kvinnelige protagonister... Føler du det kleint å spille som Duke Nuke'm fordi han har latterlig overdimensjonerte muskler og? Eller er det kun det kvinnelige bildet du helst ikke ser overdrevet... hvilket selvsagt er lov å mene det og.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Føler at artikkelen undergraver hele det asiatiske markedet, hvor det florerer av kvinnelige rollefigurer. 

Men de deler ikke våre verdier, så dermed er det vel irrelevant for diskusjon?

 

Og den delen med Nintendo, ikke glem at Samus Aran er i Metroid og dette var på 80-tallet, de var tidlige "forkjempere". 

Føler også at det å bruke de nyere iterasjonene av Tomb Raider som eksempler på kvinnelige rollefigurer blir litt svakt da det var gigantisk også på 90-tallet. 

 

Den siste delen der med Battlefield 1 sier vel seg selv, blir nesten litt respektløst å skulle "endre" på historien kun for å tilfredsstille kvoteringer. 

 

En bør også ta i betraktning at flere og flere spill blir utgitt sammenlignet med bare noen år tilbake, naturlig at det også blir flere kvinner i hovedrollen. 

 

Hei! Enig i mye av det du skriver, skal forsøke å svare punktvis her:

 

Du har helt rett i at det finnes mange gode, alternative spillfigurer på det asiatiske spillmarkedet. Var ikke meningen å undergrave noe som helst, men akkurat nå ser vi en sterk trend blant vestlige studioer. Det er det denne saken handler om.

 

Samus Aran var et flott eksempel til etterfølgelse på 80- og 90-tallet. Skulle gjerne tatt hele historien, men noen ganger må man prioritere. Derimot tror jeg at at det kan diskuteres hvor godt Lara Croft fungerte som "forbilde" eller hva vi skal kalle det. Følte alltid at det var litt kleint å spille gamle Tomb Raider-spillene fordi figuren var så overdrevet. Men smaken er som baken.

 

 

Protagonister i historier er så og si alltid overdrevne... de innehar egenskaper som er satt til spissen for å drive historien fremover og det er nettopp de overdrevne egenskapene som gjør dem til hovedpersoner. Lara Croft har opp igjennom tidene siden begynnelsen blitt omtalt som en av de sterkeste rollefigurene i spillbransjen når det kommer til kvinnelige protagonister... Føler du det kleint å spille som Duke Nuke'm fordi han har latterlig overdimensjonerte muskler og? Eller er det kun det kvinnelige bildet du helst ikke ser overdrevet... hvilket selvsagt er lov å mene det og.

Duke er minst like klein. Artig, men klein.

Lenke til kommentar

 

I enspillerkampanjen vil utviklerne fokusere på flere av disse svært oversette soldatene, men i flerspiller-delen vil det ikke være en eneste kvinne å se.

Hvorfor?

Fordi toppsjefene fremdeles tror at spillerne – det de antar er unge gutter og menn – vil nekte å tro på at kvinnelige soldater under første verdenskrig er en realistisk skildring av historien.

Til toppsjefer å være kjenner de sin egen bransje usedvanlig dårlig.

 

Her har artikkelforfatter misforstått. De kvinnene som ble vervet ble ikke sendt til fronten, men ble vervet som sykepleiere eller til å jobbe i fabrikker. De få gangene kvinner havnet i kamp var grunnet tilfeldigheter. De var ikke menige soldater ved fronten. Det blir en svært urealistisk skildring av historien om vi skulle se kvinnelige soldater storme skyttergraver. 

 

Noen måtte passe gård, barn og alt annet hjemme. Dette var kvinnene. Soldater under første verdenskrig var menn. Noen få kvinner endrer jo ikke på dette. Snakker vi om under 100 kvinner i kamp i en krig hvor 10 millioner menn deltok?

 

For å ta et eksempel: Det var sikkert en eller annen mongol som lot seg verve til den britiske eller tyske hæren under krigen. Skal vi av denne grunn ha mongolske slagord fra soldatene i spillet? Det var kanskje også en dverg som fikk innpass i den franske hæren. Skal vi ha en egen dvergklasse av hensyn til denne svært oversette personen?

Endret av Donkey Kong
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tydelig at kommentaren spinner videre på feministisk propaganda. Forandring i den retninga feministane gjerne ville ha spillutviklinga renner ut i sanden, dvs det er ikkje noko i gjære slik kommentar-forfatter proklamerer. Feministane burde heller lage eit spill i egen ånd og la spillutviklere lage sine spill slik di sjølv vil. Mangfoldet har alltid vore her og vil utvikle seg vidare i den retning det er marked for. Spill som prøver eller blir tvunget til å være politisk korrekte blir ikkje gode spill og får salgstall deretter. Elles framsto kommentaren som klein lesing med mange feilaktige konklusjoner og slutninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som hetrofil mann, liker jeg helst å se på spreke kvinner, fremfor menn. Så fin fin utvikling.

 

Men når det gjelder Battelfield 1... Så bra om de har funnet ekte historiske kvinner som deltok i kamphandlinger, som man kan spille som i Singel player. Men i multiplayer... Ville det vært en deal breaker for meg om det var kvinnelige soldater overalt. Tross alt er dette ett spill som mye av apellen er på grunn av realisme.

 

Om settingen hadde vært ww2, så kunne jeg godtatt kvinnlige soldater på russisk side, selv om de var sjeldene. Deltok de i alle grener av militæret, i fremste linje.

Lenke til kommentar
 
Battlefield 1: Ja, det er helt utrolig. Kvinner var jo faktisk soldater under 1. verdenskrig, temmelig uforståelig at ikke EA-sjefene tror spillerne vil takle å se damer på slagmarken. Da stoler de ikke mye på oss!

 

 

Kvinner var jo nettopp ikke soldater? Hvor mange kvinner stormet skyttergravene ved Somme eller kjempet ved Tannenberg?

At noen kvinner grep et gevær mens de utførte medisinsk behandling på slagmarken endrer ikke på dette. Soldater i 1914 var menn. Selv om vi lever nå i 2016. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...