Gå til innhold

ANBEFALING: Her er de aller beste TV-kjøpene du kan gjøre akkurat nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk sett litt på en LG 65EF950V i dag og tja, litt usikker på hva jeg skal si. Til prislappen så ble jeg ikke blåst av banen, men den kan sikkert kalibreres en hel del osv.. Det som skuffet meg mest var bildeflyt / motion resolution. Kan på ingen måte si at den fremsto noe bedre enn min Pioneer Kuro LX5090H som er tilbake fra 2009. Noe jeg syntes er ganske så vanvittig.

 

Uten at jeg har satt meg så fryktelig inn i motion resolution på OLED så får jeg en følelse av at de har mye av de samme begrensingene som LCD, kan det stemme? Ting føles ikke så fryktelig skarpt når ting er i bevegelse på skjermen. Diverse interpoleringsteknikker ser ut til å bedre veldig på det, men det gir jo dessverre denne "såpeopera effekten" som jeg ikke nødvendigvis er noen stor fan av.

 

 

Det er jo et par ting den utkonkurrerer min Kuro på naturligvis. Den er jo langt slankere og mer elegant i utformingen (uten at det bryr meg stort), og merker godt at bilde er skarpere, føltes også noe skarpere med 1080P-innhold også uten at jeg skal si det helt 110% sikkert da jeg ikke hadde min LX5090H stående ved siden av for sammenligning. Er vel egentlig på nippet til å syntes ting blir en smule for skarpt, føler det må være noe prosessering som forsøker å gjøre bilde skarpere som nesten føles litt unaturlig. Har jo noe lignende på LX5090H, noe jeg stortsett deaktiverer da jeg føler at det å over-prosessere bildet for å gjøre det kunst skarpt ikke nødvendigvis er så alt for positivt. Og kontrastnivået er nok hakket bedre enn på LX5090H, sort er sortere enn det min LX5090H er per i dag hvertfall (var jo bedre før, men har jo blitt noen år gammel) og jeg føler lysstyrken gjør at 65EF950V klarer å pushe kontrasten noe lenger enn min LX5090H, men igjen så kan det fort føles noe oversaturert/eksponert og kunstig om man drar det for langt. Også har den jo en hel bunke med smartfunksjoner, som igjen bryr meg nada.

 

Og selv om sortnivået utvilsomt er fantastisk imponerende, så virker det som den slet noe voldsomt med nyansene? Det ble fryktelig mye "black crush" hvor de sorte nyansene bare gled inn i hverandre og bare ble en smørje av knallsort uten nyanser og detaljer. Mye mulig at det kan bli bedre med litt kalibrering, men uansett skuffende å se.

 

 

 

Må jo ærlig innrømme at til å være noe av det aller beste som skal eksistere på markedet anno 2016, og noe som visstnok har hatt en listepris på vanvittige 65'000kr, men som nå riktignok selges ned mot 30'000kr så kan jeg ikke si meg annet enn skuffet.

 

At bildekvaliteten ikke føles noe mer merkbart forbedret fra en Pioneer Kuro LX5090H som kom på markedet i 2009 er for meg ganske sjokkerende, og må vel nesten være uhørt i teknologisammenheng? Skulle vel kunne forvente at ting hadde utviklet seg noe mer over syv år, og spesielt når denne har en listepris som er så vanvittig høy.

 

OLED er jo en teknologi som fryktelig mange har snakket om og vente på i mange år. Og det virker jo som det utvilsomt har potensiale når det kommer til kontrastnivå og sortnivå. Men virker ikke som det som selges per i dag er helt "modent". Stort mangel på nyanser på sort, og noe som føltes som noe ujevn belysning/lysstyrke over skjermen mot kantene, samme utfordringer med motion resolution som LCD har hatt i alle år er alle ting som for meg er utrolig skuffende.

 

 

Sier jo ikke at TV-en er bra. Hadde den hengt på veggen her hjemme så hadde jeg jo ikke klagd, ville nok vært veldig fornøyd. Er bare skuffet over at om jeg skulle finne på investere i noe som er skal være krem ala krem i 2016 så sitter jeg igjen med noe som ikke føles noe særlig bedre enn hva jeg har hatt på veggen siden 2011. Og det at ting som bildefylt og motion resolution faktisk ser ut til å være hakket dårligere syntes jeg rett og slett er for dårlig.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Fint med fokus på hvad man kan købe for forskellige beløb. I DK findes også en pris sammenligning - som måske kan være interessant for dem i Norge som har let ved at tage færgen til DK. Fra pricerunner.dk kan idag ses disse DANSKE priser på 4K TV.

 

http://www.pricerunner.dk/cl/2/TV?attr_59671628=59671629&sort=3&viewType=standard

 

Prosonic 43UHD7008

43 tommer, LED, 2160p (4K Ultra HD), Smart TV, Wi-Fi Mere Info

Prosonic-43UHD7008.jpg

40 tommer, LED, 2160p (4K Ultra HD), DVB-T2, DVB-C, Smart TV, Wi-Fi, WiDi, Miracast Mere Info

DigiHome-40US161.jpg

40 tommer, LED, 2160p (4K Ultra HD), DVB-T2, DVB-C, Smart TV, Local Dimming, Wi-Fi, Wi-Fi ... Mere Info

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...