Gå til innhold

ANBEFALING: Her er de aller beste TV-kjøpene du kan gjøre akkurat nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde det ikke vært enklere å satt opp en guide hvordan man legger inn flere av punktene i prisguiden.no, så får man jo opp forslagene for TVer der.

 

Syntes for øvrig at punkt 3 på listen bør være det første man tenker på. Ikke alltid det å velge størrelse først er det riktige hvis budsjettet er lite. Mange som ville fått en mye bedre TV ved å gå en størrelse ned, enn å absolutt måtte gå for den største størrelsen man ønsker.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke om man trenger Smart-TV, men om man vil ha det.
Jeg er snart på jakt etter ny TV, men det fines ingen toppmodeller som ikke samtidig overvåker stua og TV-vanene dine. Fjernkontrollen og TVn har begge mikrofoner. TVn har webkamera. Alt av bruksdata deles og selges til 3. part. Menyene blir fulle av reklame.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke om man trenger Smart-TV, men om man vil ha det.

Jeg er snart på jakt etter ny TV, men det fines ingen toppmodeller som ikke samtidig overvåker stua og TV-vanene dine. Fjernkontrollen og TVn har begge mikrofoner. TVn har webkamera. Alt av bruksdata deles og selges til 3. part. Menyene blir fulle av reklame.

 

 

Jeg har Panasonic sin eksisterende toppmodell (DX900E). Den har ikke web kamera. Mikrofon har den bare på den ubrukelige fjernkontrollen som ligger uten batteri og aldri brukes. Har heller ikke funnet snurten av reklame på Smart-TV løsningen der.

 

Har man smart telefon i dag, så har man allerede solgt mer og viktigere info om seg selv enn det noen få TV-vaner vil gi selskapene.

Lenke til kommentar

Stusser litt over denne kommentaren på SAmsung 8 serie entuiast:

"Årets nye 8-serie er knallgod på mange måter. Den har et kantbelyst panel, som gjør skjermen tynn."

Når var det knallgod og kantbelyst ble brukt i samme setning?

Mener at det er bakbelyst som er det beste, eller tar jeg feil nå?

Lenke til kommentar

Stusser litt over denne kommentaren på SAmsung 8 serie entuiast:

"Årets nye 8-serie er knallgod på mange måter. Den har et kantbelyst panel, som gjør skjermen tynn."

Når var det knallgod og kantbelyst ble brukt i samme setning?

Mener at det er bakbelyst som er det beste, eller tar jeg feil nå?

Bakbelyst er som regel det beste, fordi en da kan få ulike dimming-soner over hele panelet bakfra, i stedet for at det blir belyst fra sidene. Det betyr imidlertid ikke at kantbelyst panel gjør en TV dårlig. Det er en svakhet som peker seg ut, men om du ser en 8005 i butikk, vil du nok få hakeslepp likevel. ;) Å kjøpe 8000-serien vil jeg uansett si er bare tull, når 7000-serien ligger så tett denne generasjonen på spesifikasjoner og ytelse, til halv pris. Skal du opp i prisklassen til 8000-serien, går du like gjerne for 4K 100Hz OLED, slik jeg har anbefalt i innlegget mitt over. :)

 

Hadde vært kjekt med en side for store tv'er fra 75" og opp for de som også er interessert i dette.

LG 70UH700 - 70", ekte 100 Hz, 4K, HDR Pro, 2016-modell, WebOS 3.0 Smart-TV til 25 000 kroner. You're welcome. :) Skal du opp på en 75-tommer som er bedre enn dette, må du punge ut 15 000 kroner ekstra, i form av LG 75UH780V. Den har super HDR, men smaker det virkelig såpass? Jeg mener ikke det. Jeg er tvertimot nesten av den mening at skal en absolutt ha over 55 tommer, og iallefall 65 tommer, fordi størrelse betyr såpass - så kjøp deg en bra projektor og et godt lerret. F. eks. BenQ W2000 og Elite Screen 100" lerret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lg 55eg910 selger for 13000 nå, grei pris for en oled.

Ikke en dårlig pris, men den er bare full HD, og om jeg husker riktig, har den et 50Hz panel som gjør at den takler bevegelse i bildet relativt dårlig. De nye LG OLED TV-ene, har fått enorme oppgraderinger siden da. Jeg ville plassert Samsung KS7000 som et bedre produkt enn LG EG910V. :) 

Lenke til kommentar

Er i markedet for tv selv, og kommer til å gå for en oled, prisene på 4k hdr må bare ned en del til før jeg hopper på.

65" oled hdr 4k til 20k hadde vært genialt, men det er nok noen år til... Så om et år eller to så regner jeg med at vi ser 55" med de riktige spec'sene for meg til ca 20' istedenfor ca 35k som nå (LG Oled 55" b6 varianten)

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ihvertfall ikke TV før Stortinget får ferdigbehandlet TV-lisensen.

 

Da kjøper jeg heller en monitor før noen TV, men siden det er svært få monitorer å velge i mellom, så får heller den EL-kjeden/webshop'en jeg eventuellt skal handle i fra, la være å se noe til mine tusenlapper enn så lenge.  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Samsung J6275 er etter min mening derimot et ekstremt godt full HD kjøp. Den HAR ekte 100 Hz, og i tillegg et godt sortnivå, og fine farger etter kalibrering. At det er full HD i stedet for 4K og HDR, er faktisk ikke så viktig om TVen skal brukes til TV-signaler mest. De fleste sliter med å se forskjell. Derfor opplever mange som kjøper denne på tilbud, at de blir ekstremt positivt overrasket over kvaliteten i forhold til pris. Samsung bruker et VA-panel. Jeg foretrekker dette da det gir bedre sortnivå, som er kanskje det punktet utenom 100Hz jeg synes er viktigst i en TV. Ulempen er at du ikke har like gode innsynsvinkler som IPS, brukt av mange andre produsenter, og TVen bør derfor brukes av de som har mulighet til å sitte rett foran den.

 

Wow, godt skrevet!

Har denne TVen Tizen? Søkte på det men ble ikke klok.

Lenke til kommentar

Jeg har satt meg skikkelig inn i TV-markedet for tida, ettersom jeg måtte ha en ny en. Kommer derfor med en evaluering av dette.  :)

 

Noteringer: LG reklamerer med 100 Hz, men det er ikke native. Modellen LG 43LH570 har IKKE denne spesifikasjonen. Likevel er det stor forskjell mellom ulike paneler med 50 Hz, og mange som har en eldre TV i dag har 50 Hz, uten at de klager over det. Men ta en tur til butikken og få ansatt til å sette på en demo som viser svakheten til 50 Hz.

 

Samsung J6275 er etter min mening derimot et ekstremt godt full HD kjøp. Den HAR ekte 100 Hz, og i tillegg et godt sortnivå, og fine farger etter kalibrering. At det er full HD i stedet for 4K og HDR, er faktisk ikke så viktig om TVen skal brukes til TV-signaler mest. De fleste sliter med å se forskjell. Derfor opplever mange som kjøper denne på tilbud, at de blir ekstremt positivt overrasket over kvaliteten i forhold til pris. Samsung bruker et VA-panel. Jeg foretrekker dette da det gir bedre sortnivå, som er kanskje det punktet utenom 100Hz jeg synes er viktigst i en TV. Ulempen er at du ikke har like gode innsynsvinkler som IPS, brukt av mange andre produsenter, og TVen bør derfor brukes av de som har mulighet til å sitte rett foran den.

 

Samsung K5515 er en dårligere modell enn nevnte J6275. I år har Samsung gått bort fra 100Hz på 6-serien (K6xxx), og reservert det for 7-serien og oppover. 5-serien mangler en del for å være en fullverdig god TV.

 

Panasonic CX760E er slettes ikke et dumt kjøpt til under 10 000 kroner. Den har VA-panel, og dermed bra sortnivå. Imidlertid er det verdt å spørre seg om en vil ha en TV fra 2015 uten HDR-muligheter i denne prisklassen, når en kan betale et par høvdinger mer for et stort hopp opp til f. eks. Samsung KS7000.

 

For la oss snakke om Samsung KS7000. Denne TVen kjøpte jeg nettopp etter ihuga research på TVer. 100 Hz, VA-panel, Premium HDR, 4K. Om du først skal ta deg råd til en ordentlig bra TV, ta en kikk på denne. En modell som startet på 18 000 kr, ligger nå i priskrig og er helt nede på 11 900 kr. I utenlandske medier står det at det kanskje er Samsungs beste lansering noensinne til 16 500 kroner... Smart-funksjonaliteten er fantastisk, på høyde med LGs WebOS 3.0, og nærmeste alternativ bildemessig er LG UH850V (17 000 kr). Anbefales!

 

LG 65UF675V. Støttes som billig 65-tommer i artikkelen. Jeg er enig. Den gir bra ytelse for pengene. Den er ikke i nærheten Samsung KS7000 på bildekvalitet, men 65-tommer er formatet der det virkelig føles som et kinolerret, og 4K blir en no-brainer i stedet for en stor pluss. Forstår avgjørelsen til de som prioriterer størrelse over bilde, selv om en da kanskje burde vurdert projektor med lerret?

 

Jeg skjønner videre ikke hvorfor en entusiast-TV være 65-tommer. Dette hoppet fra 55-tommer koster deg 20 000 kroner alene. Jeg mener at en 55-tommer gir mer mening her, og at kun de som har mer penger enn de vet hva de kan gjøre med, burde i det hele tatt vurdere 65-tommere toppmodeller. Min anbefaling her er todelt. For budsjett-entusiasten har du LG 55EG920V (22 490,-). Det er en OLED-TV med 4K og 100Hz, som er viktigste parametre. Det er en 2015-modell, så har ikke full HDR støtte, men vil likevel anbefales over f. eks. KS9005 serien til Samsung eller UH950V til LG, da OLED kontra LCD rett og slett er en overlegen teknologi. Det andre valget, super-entusiasten, er LG OLED55B6V (35 000,-). Dette er årets OLED-modell. Den har Premium HDR, og i tillegg Dolby Vision. Det finnes serier over denne, men denne modellen er som Samsung med sin KS7000 - helt rå verdi for pengene - med marginale forbedringer om en sparker oppover i pris.

 

Oppsumert:

 

 

Xcode-Icon_zpsklowjj0g.jpg

Agentspoons anbefalinger

 

Full HD (budsjett)

no_UE55J6275SUXXE_001_Front_black_zpsxx0

Samsung J6275 (55" - 5995,-)

 

4K (mellomklasse)

 

original.500x317t_zpskvasjvqj.jpg

 

Samsung KS7005 (55" - 11 900,-)

 

4K (entusiast)

phpzvfhhh_zpslpye1wld.jpg

LG OLEDB6V (55" - 35 000,-)

 

 

4K (entusiast - budsjett)

2a3179bf-575a-4863-aa59-79bca4472de2_zps

LG G920V (55" - 22 490,-)

Hei, og takk for en grundig tilbakemelding.

 

Når det gjelder størrelsen på entusiast-TV-ene som kan denne helt klart diskuteres. Som vi skriver, og som du også poengterer, så kan du spare en god slump penger på å heller velge 55-tommer i stedet. Poenget er heller modellene som vi anbefaler.

 

Vi testet storebroren til den billigste OLED-modellen du anbefaler, og den var generelt meget god. Dog hadde den et problem med bevegelse kontra de beste LCD-skjermene, men igjen avgjøres jo det litt av om du ser mest film eller sport f.eks.

 

Når det gjelder den nye OLED-modellen så valgte vi E-modellen fremfor B-modellen på grunn av opplysninger om lysstyrke vi fikk på årets CES-messe. E og G-modellen skal nemlig gi 800 nits lysstyrke. Når det er sagt så får vi inn begge disse modellene til test, samt G-modellen. Så hvor stor forskjellen blir i praksis blir spennende å se, men side om side på messegulvet var i alle fall forskjellen ganske markant, hvor spesielt detaljer i de lyse partiene var langt bedre på E-modellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Agentspoon: Hvilken 65" 4K TV anbefaler du til max 12000kr? Pga avstand er 65" minimum og jeg ville helst hatt rundt 85", men så var det prisen... 

Litt kjedelig svar, men ingen! 65" utgaver i denne prisklassen har native 50 hz, ikke fullverdig HDR og er som regel større utgaver av modeller du får i 55 tommer-utgave helt ned til 7000 kroner. Den de har anbefalt i artikkelen er bra til prisen, men imponerer på intet bortsett fra størrelsen. Om jeg skulle valgt 65-tommer, ville jeg opprettet prisvarsel for tilbud på modeller som Samsung UE65JU7005, Sony X8505C, Samsung UE65K7005 og LG UH770V. Sistnevnte er rimeligst per dags dato, og vil trolig komme mest nærliggende prisen du nevnte i løpet av sommeren. Den har skikkelig HDR, og er en generelt bra 2016-modell.  :dremel:

 

Alternativt vurder en gang til om du virkelig må opp på 65-tommere. 55-tommere har som sagt helt sinnsykt mye bedre verdi for pengene, med Samsung UE55K7005 som utmerker seg spesielt i dagens marked.

 

 

Samsung J6275 er etter min mening derimot et ekstremt godt full HD kjøp. Den HAR ekte 100 Hz, og i tillegg et godt sortnivå, og fine farger etter kalibrering. At det er full HD i stedet for 4K og HDR, er faktisk ikke så viktig om TVen skal brukes til TV-signaler mest. De fleste sliter med å se forskjell. Derfor opplever mange som kjøper denne på tilbud, at de blir ekstremt positivt overrasket over kvaliteten i forhold til pris. Samsung bruker et VA-panel. Jeg foretrekker dette da det gir bedre sortnivå, som er kanskje det punktet utenom 100Hz jeg synes er viktigst i en TV. Ulempen er at du ikke har like gode innsynsvinkler som IPS, brukt av mange andre produsenter, og TVen bør derfor brukes av de som har mulighet til å sitte rett foran den.

 

Wow, godt skrevet!

Har denne TVen Tizen? Søkte på det men ble ikke klok.

 

Ikke nyeste utgave, men den har Tizen ja. :) 2016-modellene har et noe enklere menysystem som er litt mer responsivt, men selv fjorårets Tizen var blant de bedre systemene der ute. I år er WebOS fra LG, Firefox OS fra Panasonic og Tizen fra Samsung veldig bra, mens Android TV er foreløpig ganske dårlig. For fulle spesifikasjoner, se her

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Hei, og takk for en grundig tilbakemelding.

 

Når det gjelder størrelsen på entusiast-TV-ene som kan denne helt klart diskuteres. Som vi skriver, og som du også poengterer, så kan du spare en god slump penger på å heller velge 55-tommer i stedet. Poenget er heller modellene som vi anbefaler.

 

Vi testet storebroren til den billigste OLED-modellen du anbefaler, og den var generelt meget god. Dog hadde den et problem med bevegelse kontra de beste LCD-skjermene, men igjen avgjøres jo det litt av om du ser mest film eller sport f.eks.

 

Når det gjelder den nye OLED-modellen så valgte vi E-modellen fremfor B-modellen på grunn av opplysninger om lysstyrke vi fikk på årets CES-messe. E og G-modellen skal nemlig gi 800 nits lysstyrke. Når det er sagt så får vi inn begge disse modellene til test, samt G-modellen. Så hvor stor forskjellen blir i praksis blir spennende å se, men side om side på messegulvet var i alle fall forskjellen ganske markant, hvor spesielt detaljer i de lyse partiene var langt bedre på E-modellen.

 

Bare hyggelig! E og G-modellen har 800 nits peak lysstyrke, mens B og C-modellen har 600 nits. Sistnevnte er faktisk å regne som bra sammenlignet selv med de fleste LCD-TVer. For eksempel er den kritikerroste Samsung JS8005 fra fjoråret, kun på 526,9 nits, selv om det er en veldig bra og lyssterk TV. Det er først i år at Samsung med 7-, 8- og 9-serien har kommet over 1000 nits, som er kravet for Premium HDR. Vel og merke på LCD-paneler. For OLED er det andre krav, fordi de har perfekt sortnivå, som øker kontrastnivået evig langt forbi LCD-teknologiens evner. B6 har dermed fått både Premium HDR og Dolby Vision-sertifisering, som er ekstremt bra. :)

 

Ser fram til testen av disse rimeligere OLED-panelene, fordi jeg er helt enig i at E-modellen er bedre, men jeg tviler sterkt på at den er i nærheten av 20 000 kroner bedre. ;)

 

 

Jeg kjøpte meg akkurat en LG 49uh610v som var annonsert til 5000 hos lefdal, men ligger nå til 8000 de fleste steder. Var det et bra kjøpt, eller vil Samsung J6275 være en bedre tv mtp bildekvalitet?

Det kommer an på. Begge er veldig bra kjøp. Du sparer en tusenlapp, får årets WebOS 3.0 smart TV, HDR Pro (lettvarianten av HDR Premium) og 4K. Det er et bra tilbud. Negative aspekter er 50 Hz native frekvens, og dårligere sortnivå. Om 49-tommer passer til ditt sted, ville jeg lett beholdt TVen.  :w00t:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg kjøpte meg akkurat en LG 49uh610v som var annonsert til 5000 hos lefdal, men ligger nå til 8000 de fleste steder. Var det et bra kjøpt, eller vil Samsung J6275 være en bedre tv mtp bildekvalitet?

Det kommer an på. Begge er veldig bra kjøp. Du sparer en tusenlapp, får årets WebOS 3.0 smart TV, HDR Pro (lettvarianten av HDR Premium) og 4K. Det er et bra tilbud. Negative aspekter er 50 Hz native frekvens, og dårligere sortnivå. Om 49-tommer passer til ditt sted, ville jeg lett beholdt TVen.  :w00t:

 

Har ikke denne tven 100hz? Slik jeg forstod det har alle årets LG tver fra 610 og oppover 100hz panel. Der er i grunn litt viktig for meg at den har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...