Gå til innhold

ANBEFALING: Her er de aller beste TV-kjøpene du kan gjøre akkurat nå


Anbefalte innlegg

 

Jeg kjøpte meg akkurat en LG 49uh610v som var annonsert til 5000 hos lefdal, men ligger nå til 8000 de fleste steder. Var det et bra kjøpt, eller vil Samsung J6275 være en bedre tv mtp bildekvalitet?

Det kommer an på. Begge er veldig bra kjøp. Du sparer en tusenlapp, får årets WebOS 3.0 smart TV, HDR Pro (lettvarianten av HDR Premium) og 4K. Det er et bra tilbud. Negative aspekter er 50 Hz native frekvens, og dårligere sortnivå. Om 49-tommer passer til ditt sted, ville jeg lett beholdt TVen.  :w00t:

Ser også at Sony Bravia w805c har fått gode karakterer tidligere, men at det nå har kommet en variant som heter w808c som selges hos Siba og NetonNet. Er dette samme tv'en? Og har denne 100 ekte hz?

 

Hvilken tv vil gi best opplevelse i variert titting fra film/serier til sport av de tre nevnte?:

LG 49uh610v

Samsung UE48J6275

Sony Bravia KDL-43w808c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kopiert fra pocket lint angående refresh rate.

 

Refresh rate

OLED really scores highly over LCD with or without LED backlighting when it comes to refresh rate. An OLED panel is capable of a refresh rate of 0.001ms, up to a thousand times faster than LCD is capable.

 

 

This results in smoother on-screen action with less judder and picture ghosting. There could still be artefacts due to the picture processing engine, but the refresh rate is not to fault.

Lenke til kommentar

Har ikke denne tven 100hz? Slik jeg forstod det har alle årets LG tver fra 610 og oppover 100hz panel. Der er i grunn litt viktig for meg at den har.

 

Av det jeg har forstått av de som jobber teknisk med det, så annonserer de feilaktig som så mange andre, men det er dessverre ikke ekte 100 hz. :( Å produsere slike paneler har blitt dyrt, som trolig er noe av grunnen til at også Samsung med årets 6-serie har valgt å gå ned i forhold til tidligere generasjoner. Bildeprosessering kan imidlertid redde mye. LG har f. eks. TruMotion på noen av sine modeller, som gir opplevd bedre flyt, men med noen bivirkninger. Tilsvarende finnes fra de fleste produsenter. Det er likevel ikke en perfekt erstatning, men så får du gjerne andre fortrinn på nyere modeller som ikke er på de litt eldre, også. Dra inn i butikk og merk deg hva du foretrekker. :) Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

 

Har ikke denne tven 100hz? Slik jeg forstod det har alle årets LG tver fra 610 og oppover 100hz panel. Der er i grunn litt viktig for meg at den har.

 

Av det jeg har forstått av de som jobber teknisk med det, så annonserer de feilaktig som så mange andre, men det er dessverre ikke ekte 100 hz. :( Å produsere slike paneler har blitt dyrt, som trolig er noe av grunnen til at også Samsung med årets 6-serie har valgt å gå ned i forhold til tidligere generasjoner. Bildeprosessering kan imidlertid redde mye. LG har f. eks. TruMotion på noen av sine modeller, som gir opplevd bedre flyt, men med noen bivirkninger. Tilsvarende finnes fra de fleste produsenter. Det er likevel ikke en perfekt erstatning, men så får du gjerne andre fortrinn på nyere modeller som ikke er på de litt eldre, også. Dra inn i butikk og merk deg hva du foretrekker. :)

 

4k er langt fra et must for meg. Bildeflyt er mye viktigere enn oppløsning over full-hd. Vil du si at Samsungen (6275) vil gi bedre bildeflyt mtp at den har ekte 100 hz?

 

Har du erfaringer med Sony, mtp den jeg nevnte tidligere w808c? Har denne ekte 100hz?

Lenke til kommentar

Samsung 6275 er ett godt kjøp. Skal du ha noe særlig bedre ender du fort i ett helt annet prissjikte. 50 tommeren har flere ganger vært på salg til 5000kr på elkjøp så man kan sikkert høre om de kan selge for det. Kontrasten er ikke i nærheten av de beste plasma og oledskjermene hvis det er viktig for deg.

Lenke til kommentar

Har ikke Philips en nevneverdig bra tv i forhold til disse? Jeg er stor fan av ambilight.

 

Jeg har en 55" 7150 som jeg bruker til PC og er MEGET godt fornøyd med billedkvaliteten! Er dog noe softwareproblemer med den, men får jo håpe det ordnes. (Jeg kjøpte den på tilbud til 8995,-. Ligger vel til 14.000 veil)

Endret av nor50
Lenke til kommentar

Jeg har satt meg skikkelig inn i TV-markedet for tida, ettersom jeg måtte ha en ny en. Kommer derfor med en evaluering av dette.  :)

 

Noteringer: LG reklamerer med 100 Hz, men det er ikke native. Modellen LG 43LH570 har IKKE denne spesifikasjonen. Likevel er det stor forskjell mellom ulike paneler med 50 Hz, og mange som har en eldre TV i dag har 50 Hz, uten at de klager over det. Men ta en tur til butikken og få ansatt til å sette på en demo som viser svakheten til 50 Hz.

 

Samsung J6275 er etter min mening derimot et ekstremt godt full HD kjøp. Den HAR ekte 100 Hz, og i tillegg et godt sortnivå, og fine farger etter kalibrering. At det er full HD i stedet for 4K og HDR, er faktisk ikke så viktig om TVen skal brukes til TV-signaler mest. De fleste sliter med å se forskjell. Derfor opplever mange som kjøper denne på tilbud, at de blir ekstremt positivt overrasket over kvaliteten i forhold til pris. Samsung bruker et VA-panel. Jeg foretrekker dette da det gir bedre sortnivå, som er kanskje det punktet utenom 100Hz jeg synes er viktigst i en TV. Ulempen er at du ikke har like gode innsynsvinkler som IPS, brukt av mange andre produsenter, og TVen bør derfor brukes av de som har mulighet til å sitte rett foran den.

 

Samsung K5515 er en dårligere modell enn nevnte J6275. I år har Samsung gått bort fra 100Hz på 6-serien (K6xxx), og reservert det for 7-serien og oppover. 5-serien mangler en del for å være en fullverdig god TV.

 

Panasonic CX760E er slettes ikke et dumt kjøpt til under 10 000 kroner. Den har VA-panel, og dermed bra sortnivå. Imidlertid er det verdt å spørre seg om en vil ha en TV fra 2015 uten HDR-muligheter i denne prisklassen, når en kan betale et par høvdinger mer for et stort hopp opp til f. eks. Samsung KS7000.

 

For la oss snakke om Samsung KS7000. Denne TVen kjøpte jeg nettopp etter ihuga research på TVer. 100 Hz, VA-panel, Premium HDR, 4K. Om du først skal ta deg råd til en ordentlig bra TV, ta en kikk på denne. En modell som startet på 18 000 kr, ligger nå i priskrig og er helt nede på 11 900 kr. I utenlandske medier står det at det kanskje er Samsungs beste lansering noensinne til 16 500 kroner... Smart-funksjonaliteten er fantastisk, på høyde med LGs WebOS 3.0, og nærmeste alternativ bildemessig er LG UH850V (17 000 kr). Anbefales!

 

LG 65UF675V. Støttes som billig 65-tommer i artikkelen. Jeg er enig. Den gir bra ytelse for pengene. Den er ikke i nærheten Samsung KS7000 på bildekvalitet, men 65-tommer er formatet der det virkelig føles som et kinolerret, og 4K blir en no-brainer i stedet for en stor pluss. Forstår avgjørelsen til de som prioriterer størrelse over bilde, selv om en da kanskje burde vurdert projektor med lerret?

 

Jeg skjønner videre ikke hvorfor en entusiast-TV være 65-tommer. Dette hoppet fra 55-tommer koster deg 20 000 kroner alene. Jeg mener at en 55-tommer gir mer mening her, og at kun de som har mer penger enn de vet hva de kan gjøre med, burde i det hele tatt vurdere 65-tommere toppmodeller. Min anbefaling her er todelt. For budsjett-entusiasten har du LG 55EG920V (22 490,-). Det er en OLED-TV med 4K og 100Hz, som er viktigste parametre. Det er en 2015-modell, så har ikke full HDR støtte, men vil likevel anbefales over f. eks. KS9005 serien til Samsung eller UH950V til LG, da OLED kontra LCD rett og slett er en overlegen teknologi. Det andre valget, super-entusiasten, er LG OLED55B6V (35 000,-). Dette er årets OLED-modell. Den har Premium HDR, og i tillegg Dolby Vision. Det finnes serier over denne, men denne modellen er som Samsung med sin KS7000 - helt rå verdi for pengene - med marginale forbedringer om en sparker oppover i pris.

 

Oppsumert:

 

 

Xcode-Icon_zpsklowjj0g.jpg

Agentspoons anbefalinger

 

Full HD (budsjett)

no_UE55J6275SUXXE_001_Front_black_zpsxx0

Samsung J6275 (55" - 5995,-)

 

4K (mellomklasse)

 

original.500x317t_zpskvasjvqj.jpg

 

Samsung KS7005 (55" - 11 900,-)

 

4K (entusiast)

phpzvfhhh_zpslpye1wld.jpg

LG OLEDB6V (55" - 35 000,-)

 

 

4K (entusiast - budsjett)

2a3179bf-575a-4863-aa59-79bca4472de2_zps

LG G920V (55" - 22 490,-)

Har du sett Lg 920 i et mørkt rom med 5 ire grå ? ..... Tror ikke det

Jail bar striper og vignetting (mørke sider)

Lenke til kommentar

http://kundeavis.elkjop.no/innstikk_ekstreme_priser/

 

Dette må være årets kjøp!

 

Tven får massiv skryt,og inneholder sykt mye goodies for skarve 10 000

En del under billigste pris frem til nå i alle fall..

https://www.prisguide.no/produkt/samsung-ue55ks7005-254457

 

Men, er ikke dette et "diskriminerende" tilbud??? Ikke noen åpningfest eller noe, bare et tilbud for de som bor i storbyene???

Endret av nor50
Lenke til kommentar

 

Har ikke denne tven 100hz? Slik jeg forstod det har alle årets LG tver fra 610 og oppover 100hz panel. Der er i grunn litt viktig for meg at den har.

Av det jeg har forstått av de som jobber teknisk med det, så annonserer de feilaktig som så mange andre, men det er dessverre ikke ekte 100 hz. :( Å produsere slike paneler har blitt dyrt, som trolig er noe av grunnen til at også Samsung med årets 6-serie har valgt å gå ned i forhold til tidligere generasjoner. Bildeprosessering kan imidlertid redde mye. Etc.. etc..

 

 

Samsung UE55J6275XXE virker egentlig veldig lovende for meg som ikke gidder å pøse ut flere tusen på en OK tv. 4K er heller ikke et must siden PCen og utstyret jeg har støtter best 1080p i dag. 100Hz panel er det jeg ser etter også.

 

Så nå kommer det endelige spørsmålet.. På game mode så har skjermen 44.5ms respons delay og uten game mode 65.6ms (referanse). Til vanlig TV titting ser man ikke sånt akkurat, men vil du merke det i PC gaming? Spiller skjeldent eller nesten aldri FPS som cs:go, bf etc men som GTA V. Causal gamer med andre ord. Saken er vil jeg merke den berømte "input laggen" når jeg spiller med tastatur og mus? Helt horribelt presisjon som å spille med V-Sync? Sikkert flere her kan relatere til å spille FPS med V-Sync på gammel 50hz skjerm er helt ræva, men vil det føle det samme?

 

Skrev vel mye rart her nå, men er fordi jeg sikler litt på denne idiotboksen  :wee: 

Endret av Kistesnekker
Lenke til kommentar

 

Har ikke denne tven 100hz? Slik jeg forstod det har alle årets LG tver fra 610 og oppover 100hz panel. Der er i grunn litt viktig for meg at den har.

Av det jeg har forstått av de som jobber teknisk med det, så annonserer de feilaktig som så mange andre, men det er dessverre ikke ekte 100 hz. :( Å produsere slike paneler har blitt dyrt, som trolig er noe av grunnen til at også Samsung med årets 6-serie har valgt å gå ned i forhold til tidligere generasjoner. Bildeprosessering kan imidlertid redde mye. LG har f. eks. TruMotion på noen av sine modeller, som gir opplevd bedre flyt, men med noen bivirkninger. Tilsvarende finnes fra de fleste produsenter. Det er likevel ikke en perfekt erstatning, men så får du gjerne andre fortrinn på nyere modeller som ikke er på de litt eldre, også. Dra inn i butikk og merk deg hva du foretrekker. :)

 

Hva er EKTE 100 hz, og hvordan er DET i så fall merket/beskrevet på tv'en ? Har selv en "100 hz" (?) tv fra LG med TrueMotion teknologi. Jeg kan IKKE, jeg gjentar ; IKKE ha denne påslått. Noen har beskrevet den som "såpeopera" effekten, dvs at det gir et inntrykk av at serien/filmen er filmet med et billig videokamera, og alle bevegelser går alt for fort, og gir et unaturlig og kunstig inntrykk.

Så, for MEG, som ikke spiller på tv'en eller ser noe spesielt på sport (merker ingenting på feks fotballkamper med 50 hz) så er det faktisk å FORETREKKE med 50 hz.

Lenke til kommentar

 

 

Har ikke denne tven 100hz? Slik jeg forstod det har alle årets LG tver fra 610 og oppover 100hz panel. Der er i grunn litt viktig for meg at den har.

Av det jeg har forstått av de som jobber teknisk med det, så annonserer de feilaktig som så mange andre, men det er dessverre ikke ekte 100 hz. :( Å produsere slike paneler har blitt dyrt, som trolig er noe av grunnen til at også Samsung med årets 6-serie har valgt å gå ned i forhold til tidligere generasjoner. Bildeprosessering kan imidlertid redde mye. LG har f. eks. TruMotion på noen av sine modeller, som gir opplevd bedre flyt, men med noen bivirkninger. Tilsvarende finnes fra de fleste produsenter. Det er likevel ikke en perfekt erstatning, men så får du gjerne andre fortrinn på nyere modeller som ikke er på de litt eldre, også. Dra inn i butikk og merk deg hva du foretrekker. :)

 

Hva er EKTE 100 hz, og hvordan er DET i så fall merket/beskrevet på tv'en ? Har selv en "100 hz" (?) tv fra LG med TrueMotion teknologi. Jeg kan IKKE, jeg gjentar ; IKKE ha denne påslått. Noen har beskrevet den som "såpeopera" effekten, dvs at det gir et inntrykk av at serien/filmen er filmet med et billig videokamera, og alle bevegelser går alt for fort, og gir et unaturlig og kunstig inntrykk.

Så, for MEG, som ikke spiller på tv'en eller ser noe spesielt på sport (merker ingenting på feks fotballkamper med 50 hz) så er det faktisk å FORETREKKE med 50 hz.

 

Du har antagelig 50hz med "såpeoperaeffekt" skrudd på.

Lenke til kommentar
Du har antagelig 50hz med "såpeoperaeffekt" skrudd på

 

Ja, akkurat DET er vel ikke noe hemmelighet eller mysterium...

Men spørsmålet er FREMDELES det samme : HVA er EKTE 100 hz, og hvordan er det merket på tv'en ? Spesiellt når "uekte" 100 hz tv'er er merket som - ja, akkurat - 100 hz.

Hvis tv'er generelt i salg IKKE er "ekte" 100 hz, er det heller ikke noe salgsargument, og folk må heller ikke henge seg opp i det.

(så lenge de ikke skal spille på tv'en da)

 

Tok forresten en liten test via Elkjøp. Merket søket med TV - 100 hz. Plukket ut en av tv'ene som skulle være 100 hz, bekreftet 100 hz i beskrivelsen. Gikk deretter til produsentens side og fant samme tv. Der var den merket som ~60 Hz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...