Gå til innhold

Nå har Norge verdens nest raskeste Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse snitthastighetene kan umulig stemme siden Telenor nekter å bytte ut kobbernettet, og den delen de har byttet ut med fiber har sinnsyke priser i forhold til farten.

 

Aner du hva det vil innebære å "bytte ut kobbernettet?" Astronomiske kostnader, og NOE bedre hastighet er stikkordet. Det Telenor har gjort de to siste årene, er å bytte ut alle de gamle Nokia-DSLAM'ene på telefonsentralene, så alle med en normal linjelengde kan få VDSL2. Nå i det siste har de begynt med utbygging av mikro- og mininoder ved kobberfordelere i områder med dårlig nett. Da begynner det å smake. Utbygging av fiber til sluttkunder gjøres nå av Canal Digital.

 

Forresten vil jeg gjerne se hva du sammenligner Telenor's "sinnssyke priser" med.

Lenke til kommentar

 

Disse snitthastighetene kan umulig stemme siden Telenor nekter å bytte ut kobbernettet, og den delen de har byttet ut med fiber har sinnsyke priser i forhold til farten.

 

Aner du hva det vil innebære å "bytte ut kobbernettet?" Astronomiske kostnader, og NOE bedre hastighet er stikkordet. Det Telenor har gjort de to siste årene, er å bytte ut alle de gamle Nokia-DSLAM'ene på telefonsentralene, så alle med en normal linjelengde kan få VDSL2. Nå i det siste har de begynt med utbygging av mikro- og mininoder ved kobberfordelere i områder med dårlig nett. Da begynner det å smake. Utbygging av fiber til sluttkunder gjøres nå av Canal Digital.

 

Forresten vil jeg gjerne se hva du sammenligner Telenor's "sinnssyke priser" med.

Hva legger du i "normal linjelengde" ?

Lenke til kommentar

 

 

Disse snitthastighetene kan umulig stemme siden Telenor nekter å bytte ut kobbernettet, og den delen de har byttet ut med fiber har sinnsyke priser i forhold til farten.

 

Aner du hva det vil innebære å "bytte ut kobbernettet?" Astronomiske kostnader, og NOE bedre hastighet er stikkordet. Det Telenor har gjort de to siste årene, er å bytte ut alle de gamle Nokia-DSLAM'ene på telefonsentralene, så alle med en normal linjelengde kan få VDSL2. Nå i det siste har de begynt med utbygging av mikro- og mininoder ved kobberfordelere i områder med dårlig nett. Da begynner det å smake. Utbygging av fiber til sluttkunder gjøres nå av Canal Digital.

 

Forresten vil jeg gjerne se hva du sammenligner Telenor's "sinnssyke priser" med.

Hva legger du i "normal linjelengde" ?

 

 

Opp til og kanskje rett over 2 KM.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Må si jeg er veldig fornøyd med hastighetene her i Norge. Nå bor jeg i Troms, så vi er vel ikke en del av Norge kanskje?

 

5445092208.png

 

Og du kjemper selvsagt aktivt i lokalpolitikken sånn at din kommune skal satse på bredbånd. For du sitter vel ikke på ræva og syter mens du forventer at andre skal betale for deg?

 

Er det noe vits å kjempe når Telenor har monopol her jeg bor?

 

Ja. Det er alltid et poeng i å kjempe.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Disse snitthastighetene kan umulig stemme siden Telenor nekter å bytte ut kobbernettet, og den delen de har byttet ut med fiber har sinnsyke priser i forhold til farten.

 

Aner du hva det vil innebære å "bytte ut kobbernettet?" Astronomiske kostnader, og NOE bedre hastighet er stikkordet. Det Telenor har gjort de to siste årene, er å bytte ut alle de gamle Nokia-DSLAM'ene på telefonsentralene, så alle med en normal linjelengde kan få VDSL2. Nå i det siste har de begynt med utbygging av mikro- og mininoder ved kobberfordelere i områder med dårlig nett. Da begynner det å smake. Utbygging av fiber til sluttkunder gjøres nå av Canal Digital.

 

Forresten vil jeg gjerne se hva du sammenligner Telenor's "sinnssyke priser" med.

 

Å bytte ut kobbernettet er ikke astronomiske priser, og det er ekstremt samfunnsnyttig og samfunnslønnsomt. Det er og blir en skandale at Telenor fikk med seg kobbernettet da Televerket ble privatisert. Det er heller ikke snakk om en liten kapasitetsøkning akkurat...

Lenke til kommentar

Er det noe vits å kjempe når Telenor har monopol her jeg bor?

 

 

Selvsagt. Mange kommuner har alene eller sammen med andre sponset utbygging av bredbånd ved å legge ut en anbudskonkurranse. Det er kanskje bare Telenor hos deg nå, men om kommunen spytter i noen millioner til bredbånd fremfor nytt kulturhus så kan det endre seg. Veldig mange politikere rundt omkring i landet ser viktigheten av å tilby skikkelig bredbånd dersom de skal holde på innbyggerne.

 

 

Så man kan ikke ha en mening om noe dersom man ikke er aktiv i lokalpolitikken. De er så dumt sagt at man nesten skulle tro du var politikker.

 

 

Selvsagt kan man ha en mening uansett om man er aktiv i lokalpolitikken eller ikke. Jeg skrev mitt (litt spydige) svar pga "Troms er kanskje ikke Norge?" kommentaren som antyder at det er rikspolitikerne som sitter med alt ansvar for bredbånd i Norge. Jeg mener at her kan kommuner i stor grad ta ansvar selv og nå har jo nettopp folk over hele landet stemt mot kommunesammenslåinger fordi vi visstnok er så strålende fornøyd med kommunene vi lever i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Har dette nå over coaxial
5446290061.png

Vil bare si, etter hva jeg har sett, så har Altibox vært veldig på i Akershus området, spesielt rundt Asker sentrum, til den grad at de har begynt å legge fiber til husene i gata før de har spurt om noen vil ha det.

i motsetning til telenor som først spurte alle i gata for så og komme med et nei fordi får få sa ja (etter dems standard)

Endret av Slettet-RnjNn5NbHl
Lenke til kommentar

Har selv netcom 4G ruter som leverer 20/20mb/s. Hadde telenor og da hadde jeg nedlastningahastighet på 50-250KB/s. Nå betaler jeg 800 i måneden for kvote på 200GB. Et h@#$%& å laste ned spill fra steam eller origin når man har over 500 spill som man har lyst til å prøve ut. Lastet ned Doom denne måneden på 50GB og det var det. Måtte kjøpe på 40GB i slutten av måneden for 150kr. Så må jeg vente til neste måned for å laste ned noe annet. Synes dette er helt patetisk for oss som ikke bor i like sentrale strøk. Har en venn 2 km unna som har lik hastighet for kun 400kr måneden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg(vi) er spesiell, men vi er vel med på å ødelegge statistikken om å bli best på dette.

For betalte 349,- kr for 60/20. Borettslag endret avtalen og da ble vi tilbudt samme hastighet for 99,- kr. Jeg endret likegodt til 30/10 og betaler ingenting (foruten det som er innlagt i husleie). Ser liksom ikke vitsen i å betale mer enn nødvendig når behovet for mer hastighet ikke er tilstede.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget med å ha så veldig mye mer enn 10 mbps. Å streame 1080p H264 krever ca. 8 mbps båndbredde—og websider, apper, tynnklienter/citrix og spill er først og fremst begrenset av forsinkelsen (RTT/ping). Til vanlig websurfing er det faktisk ikke noen vits å ha mer enn 4 mbps. Etter det er det nesten bare forsinkelsen som har noe å si.

 

 

xbandwidth-vs-latency.png.pagespeed.ic.6

 

Internettet mitt bruker dessuten ca. 130 ms til vestkysten av USA, og den teoretiske grensen—lyset—bruker 80 ms. Så med mindre serverne kommer nærmere oss og vi snart får på plass noen bedre protokoller enn TCP og HTTP(2) så kommer ikke internett til å bli raskere med det første.

 

PING facebook.com (173.252.89.132): 56 data bytes

64 bytes from 173.252.89.132: icmp_seq=0 ttl=78 time=132.278 ms

64 bytes from 173.252.89.132: icmp_seq=1 ttl=78 time=130.273 ms

64 bytes from 173.252.89.132: icmp_seq=2 ttl=78 time=131.325 ms

64 bytes from 173.252.89.132: icmp_seq=3 ttl=78 time=132.390 ms

64 bytes from 173.252.89.132: icmp_seq=4 ttl=78 time=498.553 ms

64 bytes from 173.252.89.132: icmp_seq=5 ttl=78 time=130.954 ms

64 bytes from 173.252.89.132: icmp_seq=6 ttl=78 time=166.148 ms

64 bytes from 173.252.89.132: icmp_seq=7 ttl=78 time=181.909 ms

64 bytes from 173.252.89.132: icmp_seq=8 ttl=78 time=196.213 ms

 

Mer info: Latency: The New Web Performance Bottlenec - Ilya Grogoric, Google (2012)

 

Må vel poste mine hastigheter jeg også:

 

Oslo:

Skjermbilde_2016_07_01_kl_22_39_56.png

 

New York, USA:

Skjermbilde_2016_07_01_kl_22_40_02.png

 

Tokyo, Japan:

Skjermbilde_2016_07_01_kl_22_40_11.png

Endret av Tindin
Lenke til kommentar

Aner du hva det vil innebære å "bytte ut kobbernettet?" Astronomiske kostnader, og NOE bedre hastighet er stikkordet. Det Telenor har gjort de to siste årene, er å bytte ut alle de gamle Nokia-DSLAM'ene på telefonsentralene, så alle med en normal linjelengde kan få VDSL2. Nå i det siste har de begynt med utbygging av mikro- og mininoder ved kobberfordelere i områder med dårlig nett. Da begynner det å smake. Utbygging av fiber til sluttkunder gjøres nå av Canal Digital.

 

Forresten vil jeg gjerne se hva du sammenligner Telenor's "sinnssyke priser" med.

3 fordeler med å bli kvitt kobber:

1. Leder ikke strøm, dermed begrenser det skaden etter lynnedslag

2. Faktum at lys i fiber er raskere enn strøm i metal. Det vil utgjøre en forbedring i ping. Men det samme kan sies om å bytte ut ryggmargen i verdensveven over kloden

3. Lengre linjelengde betyr færre stasjoner. Ok. Men færre stasjoner pga bedre signal vil si bedre ping, og lengre linjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...