Gå til innhold

Nå har Norge verdens nest raskeste Internett


Anbefalte innlegg

Jeg kunne hatt mye større hastighet på nettet. Men Telenor fiber struper hastigheten så sinnsykt lavt, og det vil koste tusenlapper i måneden for å få den hastigheten jeg egentlig ville hatt.

 

Denne uken har nettet vært helt ræva. 1.5 Mbps ned og 1,7 Mbps opp (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)!!!!!! Helt sykt

 

Hvordan kan det ha seg at GET kan gi 100 opp og 100 ned? Regnes det også i Mbps?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Har skjedd mye siden jeg fikk min første fastlinje i 1999 ja. Husker jeg var imponert over 80 kbps.

 

Ja. Husket den gang jeg dro ut telefonkontakten og surfet på vanlig analog linje. Satt der og skalv når jeg ventet på at (hele) nettsiden skulle dukke opp :rofl: , mest med tanke på den enorme kostnaden som kom når en surfet på tellerskritt. Ingen som kunne ringe til en heller. Tidene forandrer seg.

 

Data Hospital påstår i alle fall at det er mulig å levere høyere hastighet enn dette. Hadde skjemtes av å hatt det med på siden i det hele tatt, men,men

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

 

Dette er bare tull, det gjelder kanskje for storbyer og større tettsteder, men det gjelder ikke med en gang man kommer litt ut på bygda, da er det enten 5 Mb eller lavere eller mobile bredbåndsabonnement som gjelder ...

 

Synes dette og alle andre målinger som er gjort virker uanstendig useriøse, inklusiv såkalte stortester av ikke navngitte nettsteder og "tidsskrift".

Men hva faen forventer du da? At et privat selskap skal legge kilometer med fiber kabel til et enslig hus i gudbrundsdalen? Gjøre bedriften eller kunden konkurs for å betale en sånn utbygging? Fatter ikke hvordan dere kan klage på en gjennomsnittsmåling av internetthastighet, den forklarer det målingen skal og det er GJENNOMSNITTET til norske beboere sin linje. Ikke internettet på en hytte på galdhøpiggen.

 

Jeg forventer at vi får en fremsynt regjering som kjøper ut all fiberinfrastrukturen til alle, oppretter et statlig selskap, som så drifter og bygger ut fiber slik Televerket i sin tid gjorde med kobber. Så kan de forskjellige innholdsleverandørene kjøpe kapasitet i nettverket.

 

Om du tror et statlig selskap vil jobbe mer effektivt så er det isåfall en veldig interessant tankegang.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

Dette er bare tull, det gjelder kanskje for storbyer og større tettsteder, men det gjelder ikke med en gang man kommer litt ut på bygda, da er det enten 5 Mb eller lavere eller mobile bredbåndsabonnement som gjelder ...

 

Synes dette og alle andre målinger som er gjort virker uanstendig useriøse, inklusiv såkalte stortester av ikke navngitte nettsteder og "tidsskrift".

Men hva faen forventer du da? At et privat selskap skal legge kilometer med fiber kabel til et enslig hus i gudbrundsdalen? Gjøre bedriften eller kunden konkurs for å betale en sånn utbygging? Fatter ikke hvordan dere kan klage på en gjennomsnittsmåling av internetthastighet, den forklarer det målingen skal og det er GJENNOMSNITTET til norske beboere sin linje. Ikke internettet på en hytte på galdhøpiggen.

 

Jeg forventer at vi får en fremsynt regjering som kjøper ut all fiberinfrastrukturen til alle, oppretter et statlig selskap, som så drifter og bygger ut fiber slik Televerket i sin tid gjorde med kobber. Så kan de forskjellige innholdsleverandørene kjøpe kapasitet i nettverket.

 

Om du tror et statlig selskap vil jobbe mer effektivt så er det isåfall en veldig interessant tankegang.

 

Televerket var i sin tid bunnsolid, verdensklasse i kompetanse og soliditet. Ikke undervurder et statlig selskap med samfunnsansvar og de rette mandat.

Lenke til kommentar

 

Er det noe vits å kjempe når Telenor har monopol her jeg bor?

 

 

Selvsagt. Mange kommuner har alene eller sammen med andre sponset utbygging av bredbånd ved å legge ut en anbudskonkurranse. Det er kanskje bare Telenor hos deg nå, men om kommunen spytter i noen millioner til bredbånd fremfor nytt kulturhus så kan det endre seg. Veldig mange politikere rundt omkring i landet ser viktigheten av å tilby skikkelig bredbånd dersom de skal holde på innbyggerne.

 

 

Så man kan ikke ha en mening om noe dersom man ikke er aktiv i lokalpolitikken. De er så dumt sagt at man nesten skulle tro du var politikker.

 

 

Selvsagt kan man ha en mening uansett om man er aktiv i lokalpolitikken eller ikke. Jeg skrev mitt (litt spydige) svar pga "Troms er kanskje ikke Norge?" kommentaren som antyder at det er rikspolitikerne som sitter med alt ansvar for bredbånd i Norge. Jeg mener at her kan kommuner i stor grad ta ansvar selv og nå har jo nettopp folk over hele landet stemt mot kommunesammenslåinger fordi vi visstnok er så strålende fornøyd med kommunene vi lever i.

Er veldig viktig poeng, her i min kommune som ligger ca 3-4 mil vest for Bergen har vi altibox, jeg har fiber med 500/500 linje. Så går det flere sammen så kan man få gode avtaler med en leverandør, kommunen kan gi støtte eller kansje også bli stor bruker slik at det lønner seg for leverandørene og bygge ut fiber. Det er faktisk en ganske stor næringspolitisk gevinst i og med at kommunen kan lokke til seg bedrifter, så jeg ser en vin vin situasjon, rart at ikke flere kommuner gjør som vår og flere andre kommuner.

 

Men som altid er det et skår i gleden og det er monopolet som oppstår, men jeg trur at uansett så er det en fordel med fiber.

Lenke til kommentar

Jeg kunne hatt mye større hastighet på nettet. Men Telenor fiber struper hastigheten så sinnsykt lavt, og det vil koste tusenlapper i måneden for å få den hastigheten jeg egentlig ville hatt.

 

Denne uken har nettet vært helt ræva. 1.5 Mbps ned og 1,7 Mbps opp (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)!!!!!! Helt sykt

 

Hvordan kan det ha seg at GET kan gi 100 opp og 100 ned? Regnes det også i Mbps?

 

100/100 på coaxial er lett mulig med den nye docsis 3.1 standarden. (Max 10Gbps ned/2Gbps opp)

3.0 som foreløpig gjelder har veldig begrenset uploadspeed i forhold til denne nye...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

 

 

 

Dette er bare tull, det gjelder kanskje for storbyer og større tettsteder, men det gjelder ikke med en gang man kommer litt ut på bygda, da er det enten 5 Mb eller lavere eller mobile bredbåndsabonnement som gjelder ...

 

Synes dette og alle andre målinger som er gjort virker uanstendig useriøse, inklusiv såkalte stortester av ikke navngitte nettsteder og "tidsskrift".

Men hva faen forventer du da? At et privat selskap skal legge kilometer med fiber kabel til et enslig hus i gudbrundsdalen? Gjøre bedriften eller kunden konkurs for å betale en sånn utbygging? Fatter ikke hvordan dere kan klage på en gjennomsnittsmåling av internetthastighet, den forklarer det målingen skal og det er GJENNOMSNITTET til norske beboere sin linje. Ikke internettet på en hytte på galdhøpiggen.

 

Jeg forventer at vi får en fremsynt regjering som kjøper ut all fiberinfrastrukturen til alle, oppretter et statlig selskap, som så drifter og bygger ut fiber slik Televerket i sin tid gjorde med kobber. Så kan de forskjellige innholdsleverandørene kjøpe kapasitet i nettverket.

 

Om du tror et statlig selskap vil jobbe mer effektivt så er det isåfall en veldig interessant tankegang.

 

Televerket var i sin tid bunnsolid, verdensklasse i kompetanse og soliditet. Ikke undervurder et statlig selskap med samfunnsansvar og de rette mandat.

 

Slik som jernbaneverket er idag? Hint: Bergensbanen

 

"Det er planer om å bygge Ringeriksbanen, en ny bane hvor en stor del av strekningen mellom Oslo og Hønefoss går i tunnel. Avstanden Oslo S-Hønefoss blir da rundt 65 km, en innkortning på 60 km. Reisetiden forkortes med om lag 50 minutter. Anlegget er kostnadsberegnet til 7 milliarder kroner. Prosjektet ble i prinsippet vedtatt av Stortinget 18. juni 1992, men byggingen er utsatt på ubestemt tid."

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget med å ha så veldig mye mer enn 10 mbps. Å streame 1080p H264 krever ca. 8 mbps båndbredde—og websider, apper, tynnklienter/citrix og spill er først og fremst begrenset av forsinkelsen (RTT/ping). Til vanlig websurfing er det faktisk ikke noen vits å ha mer enn 4 mbps. Etter det er det nesten bare forsinkelsen som har noe å si.

 

Internettet mitt bruker dessuten ca. 130 ms til vestkysten av USA, og den teoretiske grensen—lyset—bruker 80 ms. Så med mindre serverne kommer nærmere oss og vi snart får på plass noen bedre protokoller enn TCP og HTTP(2) så kommer ikke internett til å bli raskere med det første.

Ved 8mpbs prater du relativt lossy kompresjon(Youtube).

 

Vet ikke helt hvor bra 4mbps er for vanlig surfing, selv gif vil være en utfording.

 

Teoretisk grense gitt perfekte forhold er 19.71ms(25.62ms i fber) til New York fra Oslo. Selvfølgelig ikke praktisk oppnåelig, men rundt 40-50ms burde være mulig gitt nok penger investert med overgang fra kontinentet til vestkysten.

Forøvrig er nåværende forhold med latency/congestion over dammen en av grunnene til at selskaper som Cloudfare/CDN-providers har såpass mange kunder, og Google har et slikt massivt nettverk for bla. Youtube. I stedet for at du henter data fra USA, blir en kopi servert fra f.eks. Amsterdam i stedet. Første respons er kanskje 100+ms for kontakt med gateway til CDN, men all trafikk derfra og ut serveres vesentlig raskere og mer lokalt gitt tilgjengelighet. I tilfellet med Facebook blir data servert fra Irland, til Oslo i skreven stund.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Nå er det vel bare de sentrale strøk som har realt internett. Resten av landet driver vel fremdeles på med kobberlinjene til Telenor, som såvidt gjør det mulig å sende en e-post eller to.

Gjennomsnittet er jo så bra når du legger sammen 1 + 70 / 2 = 35,5 i snitt.. Det må jo være bra.. ha, ha...

Lenke til kommentar

Nå er det vel bare de sentrale strøk som har realt internett. Resten av landet driver vel fremdeles på med kobberlinjene til Telenor, som såvidt gjør det mulig å sende en e-post eller to.

Gjennomsnittet er jo så bra når du legger sammen 1 + 70 / 2 = 35,5 i snitt.. Det må jo være bra.. ha, ha...

 

Det er selvsagt variabelt hvor god linje man har. Sånn sett ville andelen med minst 10Mbit vært interessant mål, men dette er jo ikke noe unikt for Norge. 

 

Men som jeg har nevnt tidligere, du kan få bredbånd i grisgrendte strøk også. Hos foreldrene mine la Altibox 1.4 km med fiber for å dekke 4 hus. 

 

De fleste kan også få mobilt bredbånd med bra hastighet nå. Ikke mange som må slite med 2Mbits-linjer.

Lenke til kommentar

 

Har 150/150 fiber ifra GET. Fikk gratis oppgradering til 250/250 hele sommeren! Kjempe fornøyd, selv om 150 holder i massevis. ;)

ut i fra hva jeg ser så leverer get max 50mbit opp og 500 ned https://www.get.no/v3/produkter/info/bredb%C3%A5nd

 

På coax ja. Get har fibernett enkelte steder, de fokuserer mest på coax, de melker de gamle coax nettene så mye de kan. De hevder fortsatt at coax er fremtidrettet  :lol:

Lenke til kommentar

 

 

Ved 8mpbs prater du relativt lossy kompresjon(Youtube).

 

Teoretisk grense gitt perfekte forhold er 19.71ms(25.62ms i fber) til New York fra Oslo. Selvfølgelig ikke praktisk oppnåelig, men rundt 40-50ms burde være mulig gitt nok penger investert med overgang fra kontinentet til vestkysten.

Forøvrig er nåværende forhold med latency/congestion over dammen en av grunnene til at selskaper som Cloudfare/CDN-providers har såpass mange kunder, og Google har et slikt massivt nettverk for bla. Youtube. I stedet for at du henter data fra USA, blir en kopi servert fra f.eks. Amsterdam i stedet. Første respons er kanskje 100+ms for kontakt med gateway til CDN, men all trafikk derfra og ut serveres vesentlig raskere og mer lokalt gitt tilgjengelighet. I tilfellet med Facebook blir data servert fra Irland, til Oslo i skreven stund.

 

 

 

Maks kvalitet på Youtube med 1080p og H264 er 4 mbps.

 

Fortsatt mange av de mindre nettsidene som ikke bruker CDN. Og uansett må man gjennom DNS oppslag, 3-way handshake som må skapes for flere servere og flere forbindelser pr server, tcp slow start (Maks 10 kb på første roundtrip, deretter dobling, for de nyeste Linux kernelene). Poenget er uansett hastigheten folk opplever i liten grad er avhengig av linjen til folk.

Endret av Tindin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...