Gå til innhold

Nå har Norge verdens nest raskeste Internett


Anbefalte innlegg

Er det noe vits å kjempe når Telenor har monopol her jeg bor?

 

Bor du i et tettbygd strøk? Mange leverandører som bygger ut nå. Neste alle byggefelt i Romsdal drives det utbygging av fiber. Renger med at det er andre plasser i landet også siden det har vært en voldsom utvikling i snitthastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er bare tull, det gjelder kanskje for storbyer og større tettsteder, men det gjelder ikke med en gang man kommer litt ut på bygda, da er det enten 5 Mb eller lavere eller mobile bredbåndsabonnement som gjelder ...

 

Synes dette og alle andre målinger som er gjort virker uanstendig useriøse, inklusiv såkalte stortester av ikke navngitte nettsteder og "tidsskrift".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Dette er bare tull, det gjelder kanskje for storbyer og større tettsteder, men det gjelder ikke med en gang man kommer litt ut på bygda, da er det enten 5 Mb eller lavere eller mobile bredbåndsabonnement som gjelder ...

 

Synes dette og alle andre målinger som er gjort virker uanstendig useriøse, inklusiv såkalte stortester av ikke navngitte nettsteder og "tidsskrift".

Men hva faen forventer du da? At et privat selskap skal legge kilometer med fiber kabel til et enslig hus i gudbrundsdalen? Gjøre bedriften eller kunden konkurs for å betale en sånn utbygging? Fatter ikke hvordan dere kan klage på en gjennomsnittsmåling av internetthastighet, den forklarer det målingen skal og det er GJENNOMSNITTET til norske beboere sin linje. Ikke internettet på en hytte på galdhøpiggen.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Har dette nå over coaxial

5446290061.png

 

Vil bare si, etter hva jeg har sett, så har Altibox vært veldig på i Akershus området, spesielt rundt Asker sentrum, til den grad at de har begynt å legge fiber til husene i gata før de har spurt om noen vil ha det.

 

i motsetning til telenor som først spurte alle i gata for så og komme med et nei fordi får få sa ja (etter dems standard)

 

Den pingen din på 15ms var jo ikke akkurat noe positivt med tanke på FPS gaming... sitter selv med VDSL fra NGT og har 3-4ms og vurderer å bytte til Get for å få større hastighet, men hvis den pingen er det "vanlige" i Get coax-nettet så utgår det med høye kneløft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Dette er bare tull, det gjelder kanskje for storbyer og større tettsteder, men det gjelder ikke med en gang man kommer litt ut på bygda, da er det enten 5 Mb eller lavere eller mobile bredbåndsabonnement som gjelder ...

 

Synes dette og alle andre målinger som er gjort virker uanstendig useriøse, inklusiv såkalte stortester av ikke navngitte nettsteder og "tidsskrift".

Men hva faen forventer du da? At et privat selskap skal legge kilometer med fiber kabel til et enslig hus i gudbrundsdalen? Gjøre bedriften eller kunden konkurs for å betale en sånn utbygging? Fatter ikke hvordan dere kan klage på en gjennomsnittsmåling av internetthastighet, den forklarer det målingen skal og det er GJENNOMSNITTET til norske beboere sin linje. Ikke internettet på en hytte på galdhøpiggen.

 

Jeg forventer at vi får en fremsynt regjering som kjøper ut all fiberinfrastrukturen til alle, oppretter et statlig selskap, som så drifter og bygger ut fiber slik Televerket i sin tid gjorde med kobber. Så kan de forskjellige innholdsleverandørene kjøpe kapasitet i nettverket.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

5447139292.png

 

Bor 10 min med gåing fra Stavanger sentrum. Alas, nesten så sentralt som du får det..

Har ikke Lyse vert der med asfaltkutterne sine enda og laget fine striper i fortauet? Du får tusle ut på Mariero og slå neven i bordet og kreve at de tar gata di også.

Lenke til kommentar

 

Dette er bare tull, det gjelder kanskje for storbyer og større tettsteder, men det gjelder ikke med en gang man kommer litt ut på bygda, da er det enten 5 Mb eller lavere eller mobile bredbåndsabonnement som gjelder ...

 

Synes dette og alle andre målinger som er gjort virker uanstendig useriøse, inklusiv såkalte stortester av ikke navngitte nettsteder og "tidsskrift".

Men hva faen forventer du da? At et privat selskap skal legge kilometer med fiber kabel til et enslig hus i gudbrundsdalen? Gjøre bedriften eller kunden konkurs for å betale en sånn utbygging? Fatter ikke hvordan dere kan klage på en gjennomsnittsmåling av internetthastighet, den forklarer det målingen skal og det er GJENNOMSNITTET til norske beboere sin linje. Ikke internettet på en hytte på galdhøpiggen.

 

 

Det du sa.

 

Folk ser ut til å ha vanskeleg med å forstå forskjellen på snitthastigheit og kva den enkelte får. At det blir spesielt store forskjellar i land som Norge seier seg sjølv.

 

For å sitere Dr. Cox: "Statistics means nothing to the individual".

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

 

Dette er bare tull, det gjelder kanskje for storbyer og større tettsteder, men det gjelder ikke med en gang man kommer litt ut på bygda, da er det enten 5 Mb eller lavere eller mobile bredbåndsabonnement som gjelder ...

 

Synes dette og alle andre målinger som er gjort virker uanstendig useriøse, inklusiv såkalte stortester av ikke navngitte nettsteder og "tidsskrift".

Men hva faen forventer du da? At et privat selskap skal legge kilometer med fiber kabel til et enslig hus i gudbrundsdalen? Gjøre bedriften eller kunden konkurs for å betale en sånn utbygging? Fatter ikke hvordan dere kan klage på en gjennomsnittsmåling av internetthastighet, den forklarer det målingen skal og det er GJENNOMSNITTET til norske beboere sin linje. Ikke internettet på en hytte på galdhøpiggen.

Jeg klager ikke !

 

Jeg sier det bare er TULL !

 

Og det er en stor forskjell !!!

 

Og jo man bør kunne vente at for eksempel Telenor/Telia legger ut ny kabel og oppdaterer kapasiteten på sentraler og koblingspunkt etter hvert som befolkningen i et område øker.

Og bor man 2-3-4 mil fra en storby som for eksempel Oslo eller Bergen så bør man kunne forvente at det i det minste er stabil nettilgang i området.

 

Dette er ting som burde vært spesifisert i konsesjonene de får, spesielt siden det er mer eller mindre monopol på kobberlinjer i Norge.

Og bare sånn at du er klar over det, selv om Telenor er et "privat" selskap, så er Staten fremdeles største eier i selskapet med omkring 54%, så de har etter min mening en viss plikt til å investere i Norge før de sløser bort milliarder i utlandet ...

 

Og dine mindre intelligente ytringer om perifere hytter kunne du spart deg, det viser bare at du egentlig bare kommenterer uten noen form for innsikt i det du prøver å prate om.

 

Her er det ikke snakk om et 5 manns foretak i Gudbrandsdalen, det er snakk om Norges største og en av Norges største foretak og to selskap som har mer eller mindre monopol på elektronisk og optisk kommunikasjon over kabel i Norge.

Og du må gjerne trekke inn Canal Digital som bygger ut fiber, men hvem eier Canal Digital, så de er heller ingen konkurrent til de overnevnte selskap.

Ei heller er det reel konkurranse i mobil nettilgang, eneste som er på banen der er ICE og Breiband.no.

Lenke til kommentar

Jeg påstår herved at man kan bosette seg i en HVILKEN SOM HELST kommune i Norge, og ha muligheten til å få raskt internett (VDSL2 og opp). Det som IKKE er mulig, er å bosette seg hvor som helst i en gitt kommune, og få det samme. Det vil det aldri bli, men det vil langsomt bli færre og færre steder med dårlig internetthastighet.

Lenke til kommentar

 

5447139292.png

 

Bor 10 min med gåing fra Stavanger sentrum. Alas, nesten så sentralt som du får det..

Har ikke Lyse vert der med asfaltkutterne sine enda og laget fine striper i fortauet? Du får tusle ut på Mariero og slå neven i bordet og kreve at de tar gata di også.

 

De gravde opp veien for et par år siden, men la ikke ned noen fiberlinje...

Lenke til kommentar

Har selv netcom 4G ruter som leverer 20/20mb/s. Hadde telenor og da hadde jeg nedlastningahastighet på 50-250KB/s. Nå betaler jeg 800 i måneden for kvote på 200GB. Et h@#$%& å laste ned spill fra steam eller origin når man har over 500 spill som man har lyst til å prøve ut. Lastet ned Doom denne måneden på 50GB og det var det. Måtte kjøpe på 40GB i slutten av måneden for 150kr. Så må jeg vente til neste måned for å laste ned noe annet. Synes dette er helt patetisk for oss som ikke bor i like sentrale strøk. Har en venn 2 km unna som har lik hastighet for kun 400kr måneden.

 

 

Husker jeg kom over en veldig bra diskusjonstråd hos diskusjon.no om å ha en directional antenna rettet mot naboens directional antenna-aktig tema. De fikk det til, og mange som svarte i den tråden med gode erfaringer. Finnes spesialutstyr som "ikke er for dyrt" til å oppnå målet om å dele naboens fiberbredbånd.

 

Dersom du har 2 km fri sikt til vennen din, så burde det vel ikke være klin umulig å få til.

Endret av G
Lenke til kommentar

Har 150/150 fiber ifra GET. Fikk gratis oppgradering til 250/250 hele sommeren! Kjempe fornøyd, selv om 150 holder i massevis. ;)

Jeg har 250 pakka fra GET (250/20), og får ingenting ekstra. Er synd de ikke ønsker å gi de som betaler mest noe i retur, som f.eks prisen du betaler PR mnd i denne perioden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

 

Dette er bare tull, det gjelder kanskje for storbyer og større tettsteder, men det gjelder ikke med en gang man kommer litt ut på bygda, da er det enten 5 Mb eller lavere eller mobile bredbåndsabonnement som gjelder ...

 

Synes dette og alle andre målinger som er gjort virker uanstendig useriøse, inklusiv såkalte stortester av ikke navngitte nettsteder og "tidsskrift".

Men hva faen forventer du da? At et privat selskap skal legge kilometer med fiber kabel til et enslig hus i gudbrundsdalen? Gjøre bedriften eller kunden konkurs for å betale en sånn utbygging? Fatter ikke hvordan dere kan klage på en gjennomsnittsmåling av internetthastighet, den forklarer det målingen skal og det er GJENNOMSNITTET til norske beboere sin linje. Ikke internettet på en hytte på galdhøpiggen.

Jeg klager ikke !

 

Jeg sier det bare er TULL !

 

Og det er en stor forskjell !!!

 

Og jo man bør kunne vente at for eksempel Telenor/Telia legger ut ny kabel og oppdaterer kapasiteten på sentraler og koblingspunkt etter hvert som befolkningen i et område øker.

Og bor man 2-3-4 mil fra en storby som for eksempel Oslo eller Bergen så bør man kunne forvente at det i det minste er stabil nettilgang i området.

 

Dette er ting som burde vært spesifisert i konsesjonene de får, spesielt siden det er mer eller mindre monopol på kobberlinjer i Norge.

Og bare sånn at du er klar over det, selv om Telenor er et "privat" selskap, så er Staten fremdeles største eier i selskapet med omkring 54%, så de har etter min mening en viss plikt til å investere i Norge før de sløser bort milliarder i utlandet ...

 

Og dine mindre intelligente ytringer om perifere hytter kunne du spart deg, det viser bare at du egentlig bare kommenterer uten noen form for innsikt i det du prøver å prate om.

 

Her er det ikke snakk om et 5 manns foretak i Gudbrandsdalen, det er snakk om Norges største og en av Norges største foretak og to selskap som har mer eller mindre monopol på elektronisk og optisk kommunikasjon over kabel i Norge.

Og du må gjerne trekke inn Canal Digital som bygger ut fiber, men hvem eier Canal Digital, så de er heller ingen konkurrent til de overnevnte selskap.

Ei heller er det reel konkurranse i mobil nettilgang, eneste som er på banen der er ICE og Breiband.no.

 

Nei, det er ikke en rett for deg å plassere deg hvor du vil og forvente stabil fiberlinje. Du må gjerne forvente det, men det gjør det ikke til realitet. De bygger ut fiber over hele landet i en vanvittig fart, og da starter de der de kan tjene mest. La meg spørre, hvor bor du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...