Gå til innhold

Vurderer å gjøre fossilbiler så dyre at «ingen» har råd til dem


Anbefalte innlegg

 

Hvis det bare er kjøpeprisen på fossilbiler som skal øke mye så ender vi bare opp med en gammel bilpark med fossilbiler som det holdes liv i så lenge som fysisk mulig.

Kostnadene for bruk av fossilbiler bør heller økes så mye at det ikke vil lønne seg å bruke disse istedenfor biler uten lokale utslipp.

 

Ja, biler er ikke lengre en luksus, men et verktøy som holder samfunnet sammen.

Så bør det være slik at "forurenser betaler".  Det er jo store summer som går med for å redusere de negative virkningene av  fossilbrennstoff. både på bygninger og for mennesker, i byer, tettsteder og langs transportårer.

 

Avgift på elbiler ( Batteri og Hydrogen) burde kun brukes til  utgifter til bygging  og vedlikehold av veier.  Verktøyet biler gir jo materiell inntjening og velferd for alle  og bør ikke skattelegges ekstra.

Men biler som går på fossilbrennstoff bør betale sin forurensning.

 

Om noen år vil vi antagelig oppleve en helt annen  bo-velferd , når støy og forurensning fra veiene omtrent er radert bort.

 

Den som forurenser betaler gjennom avgift på drivstoffet

Når det gjelder kjøp av biler så bør den eneste avgiftene være CO2 og moms, da vil El-biler komme meget godt ut og de verste slukene komme dårlig ut  

HK og Vekt er ikke mye til avgiftsgrunnlag lengre da El-biler har mer HK og er tyngre, men slipper å betale for det + at store motorer er mer effektive nå enn før

 

Hvor mange er det som kun har 1 bil (EL) ?

Alle jeg kjenner som har El-bil har fossil bil i tillegg. hvor økonomisk er det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den som forurenser betaler gjennom avgift på drivstoffet

 

Det er ikkje berre drivstoffet som er kjelde til forureining. NOx kjem ikkje frå drivstoffet i det heile.

 

Hvor mange er det som kun har 1 bil (EL) ?

Alle jeg kjenner som har El-bil har fossil bil i tillegg. hvor økonomisk er det?

 

Vi har berre ein bil, og det er ein elbil. Dei du kjenner hadde kanskje allereie to eksosbilar før dei skifta ut den eine med elbil?
Lenke til kommentar

Når det er alternativer til pickup trucks som VW Amarok (som nå skal fåes med stor V6 motor på 250hk og 600NM) eller store varebiler som VW Crafter og andre biltyper der det per i dag ikke finnes noe godt alternativ, så kan jeg skjønne en utfasing av kjøretøy med forbrenningsmotor. Men det er helt idiotisk av byråkrater og politikere å sitte å synse på noe årstall. La markedet og teknologien bestemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det bare er kjøpeprisen på fossilbiler som skal øke mye så ender vi bare opp med en gammel bilpark med fossilbiler som det holdes liv i så lenge som fysisk mulig.

Kostnadene for bruk av fossilbiler bør heller økes så mye at det ikke vil lønne seg å bruke disse istedenfor biler uten lokale utslipp.

 

Å prise nye fossilbiler ut av markedet er tilnærmet problemløst.

Det betyr bare ingen kjøper de.

 

Derimot å prise eksisterende fossilbiler ut av bruk og følgelig ut av salg fører til en umulig økonomisk situasjon for et betydelig antall

bileiere (antakelig flertallet av alle bileiere) og følgelig for samfunnet som helhet.

 

De blir sittende med en bil de ikke har råd til å bruke

og som er uselgelig annet enn til skrap.

 

Har du fullfinansiert en bil til eks.vis 400 tusen med

sparepenger, tåler du nok tapet av disse 400.

Men det betyr mindre pengebruk på en rekke andre

områder. Som igjen minker forbruk samfunnet trenger for å holde sysselsettinga oppe.

 

Har du derimot lånefinansiert bilkjøpet, blir det ren

økonomisk ruin å tape disse 400. Og da blir følgen null bil

i årtier uansett hvor avhengig du er av bil. I verste fall

tap av jobb/næring med overgang til sosialklientell.

 

Er ønskemålet hurtigst mulig skroting av fossilbilparken

med overgang til elbiler, fins en mer effektiv metode:

Subsidieringen av elbiler omlegges til et betydelig prisavslag

for alle som kjøper fabrikkny elbil samtidig som de skroter

en fossilbil. Eksempelvis 100 tusen.

 

Elbilkjøpere uten bil må skaffe seg vrakbil og lager med det marked for bruktbiler i klassen omkring 50 tusen og lavere eierne i dag har problemer med å kvitte seg med.

Lenke til kommentar

Norge kjører seg selv konk

Billige el-biler og mindre forbruk av drivstoff = millardtap

 

Hadde vi bare hatt noe annet en oljen..

 

at verden kommer til å senke forbrenningen betraktelig i fremtiden er ingen hemmelighet, så det kommer uansett til å skje etterhvert. Jo tidligere vi er med å løsrive oss fra oljen som hovedinntekt jo bedre. Men vi burde nok brukt mer penger på forskning.. Heldigvis har vi masser av energi til å drifte oss selv, og god teknologi som kan brukes i andre sammenhenger enn drilling. 

Lenke til kommentar

Skal vi få flere over på el-bil så må rekkevidden økes betraktelig, ladetiden må ned og bilen må kunne trekke henger, så dette målet er foreløpig urealistisk 

Boikott SV!!

 

De aller, aller fleste greier seg kjempefint med rekkevidden elbilene har - selv om den absolutt bør bli bedre, og den skal bli bedre på lang sikt.

Men siden du har misforstått totalt hva det snakkes om her, la meg bare si at som FrP sier er "gulrot" et mye bedre virkemiddel enn "pisk", dvs skatteletter for elbiler er mye bedre enn å skattelegge HC biler så inn i granskauen, som kommer egentlig ikke som noe overraskelse siden AfgiftsPartiet ELSKER skatter, avgifter etc.

Lenke til kommentar

"– Er det ikke litt defensivt å ikke kreve utslippsfrihet før i 2030?

 

– Vi må være realistiske. Vi har foreløpig sagt 2030. Hvis det er slik at det kommer overbevisende argumenter for 2025, ikke bare tekniske, men også økonomiske argumenter, er det selvfølgelig positivt."

 

Hva i all verden er dette for slags politikk...?

 

har de konkurranse om å spå fremtiden...?

 

Hva er målet med denne saken?

er det politikerne sin oppgave å styre utvikling i privat sektor?

Lenke til kommentar

Om Tesla Model 3 hadde komt med tilhengerfeste, AWD og i stasjonsvognutgave til under 400 000 kr så hadde det jo vært et alternativ til typisk norske stasjonsvogner. Model X har jo tilhengerfeste men er en suv/crossover og svindyr.

Model 3 skal komme med AWD og hengerfeste. Stasjonsvogn er dog ikke nevnt og tviler på at det blir model 3, da er det heller nærliggende å tro S selv om det er helt unødvendig, det er latterlig mye plass i den bilen. Men at det vill komme stasjonsvogner i fremtiden tviler jeg ikke på, nå som tyskerne er på ballen er det nok ikke lenge før vi ser en prototype. 

Lenke til kommentar

 

Om Tesla Model 3 hadde komt med tilhengerfeste, AWD og i stasjonsvognutgave til under 400 000 kr så hadde det jo vært et alternativ til typisk norske stasjonsvogner. Model X har jo tilhengerfeste men er en suv/crossover og svindyr.

Model 3 skal komme med AWD og hengerfeste. Stasjonsvogn er dog ikke nevnt og tviler på at det blir model 3, da er det heller nærliggende å tro S selv om det er helt unødvendig, det er latterlig mye plass i den bilen. Men at det vill komme stasjonsvogner i fremtiden tviler jeg ikke på, nå som tyskerne er på ballen er det nok ikke lenge før vi ser en prototype. 

 

Får en barnevogn og bagasje i S?

(Jeg vet ikke hvor mye plass det er i en S, den bare ser liten fra utsiden)

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

 

 

Får en barnevogn og bagasje i S?

(Jeg vet ikke hvor mye plass det er i en S, den bare ser liten fra utsiden)

 

 

Lett, i RWD modellene får en jo barnevogn i frunken har jeg hørt. Men jeg har ingen kids enda. Det er god plass bak, og om man trenger latterlig mye plass slenger en bare ned setene. 

 

Dette er noe av de største problemene med X imo, man kan ikke legge ned setene og har derfor mye mindre plass til de store flyttelassene. 

Lenke til kommentar

 

Om Tesla Model 3 hadde komt med tilhengerfeste, AWD og i stasjonsvognutgave til under 400 000 kr så hadde det jo vært et alternativ til typisk norske stasjonsvogner. Model X har jo tilhengerfeste men er en suv/crossover og svindyr.

Model 3 skal komme med AWD og hengerfeste. Stasjonsvogn er dog ikke nevnt og tviler på at det blir model 3, da er det heller nærliggende å tro S selv om det er helt unødvendig, det er latterlig mye plass i den bilen. Men at det vill komme stasjonsvogner i fremtiden tviler jeg ikke på, nå som tyskerne er på ballen er det nok ikke lenge før vi ser en prototype. 

Polo og Yaris fungerer som "stasjonsvogn" for mange i Noreg. Det vi som bur i by har bruk for som bil nummer ein er ein liten el-bil av den typen, Lita totalvekt er lurt, for det gjev større rekkevidde. Og så må vi ha tilhengarfeste, slik at vi kan dra med oss fossildreven generator og større batteri når vi treng det.

Lenke til kommentar

er det politikerne sin oppgave å styre utvikling i privat sektor?

 

Ja, det har det alltid vore. Politikarane vedtek lover, som styrer både privat og offentleg sektor. Fabrikkar får ikkje lov til å forureine fritt, fiskarar får ikkje lov til å tømme havet, tytebærpolitiet kan ikkje halshogge folk, osv.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...