Gå til innhold

TEST: Intel Core i7-6950X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avventer nok Skylake-E, med nytt brikkesett. Vil nok fortsette med 6-kjerner, kunne vel egentlig gått ned til 4-kjerner uten å merke noe forskjell.

Da blir det ny sokkel... Skylake-E kommer med 6 minnekanaler...

 

 

Nvidia har satt en begrensning på 2x 1080 med mindre du registrerer deg , dette kan ha en direkte sammenheng med at det nå fokuseres mindre på SLI enn før og at Nvidia mener at man får best utnyttelse av teknologien av 2x ( slik jeg tolker det).

Multi-adapter støtte i DX12 er komplisert. AFR som brukes mest i dag (hver GPU har hvert sitt bilde) støttes ikke, og spillutviklerne må implementere sin egen SFR (split frame) algoritme, dette er ganske komplisert å få til på en god måte.

 

Men "entusiaster" kan som du nevner låse opp 3-way og 4-way SLI støtte, men støtten for dette vil bli begrenset fremover.

Lenke til kommentar

 Avventer nok Skylake-E, med nytt brikkesett. Vil nok fortsette med 6-kjerner, kunne vel egentlig gått ned til 4-kjerner uten å merke noe forskjell.

Da blir det ny sokkel... Skylake-E kommer med 6 minnekanaler...

Ser det selges Octa-channel minne dog svindyrt...

https://www.proshop.no/RAM/Vengeance-LPX-DDR4-3000-OC-128GB/2531441?f~ram_antalmoduler=8stk&f~ram_ramteknologi=ddr4-sdram&f~ram_ramhukommelsesfrekvens=3000-mhz&b=corsair

Lenke til kommentar

 

 

Avventer nok Skylake-E, med nytt brikkesett. Vil nok fortsette med 6-kjerner, kunne vel egentlig gått ned til 4-kjerner uten å merke noe forskjell.

Da blir det ny sokkel... Skylake-E kommer med 6 minnekanaler...

 

Ser det selges Octa-channel minne dog svindyrt...

https://www.proshop.no/RAM/Vengeance-LPX-DDR4-3000-OC-128GB/2531441?f~ram_antalmoduler=8stk&f~ram_ramteknologi=ddr4-sdram&f~ram_ramhukommelsesfrekvens=3000-mhz&b=corsair

 

Der er vel heller taken quad-channel, og to minnebrikker per kanal.

 

De største unbuffered (UDIMM) minnebrikkene man får i dag er vel på 16GB? Skal man over dette mener jeg å huske at du trenger RDIMM.

Lenke til kommentar

Det er dagens standard som hindrer det? Eller er det bare noen instruksjoner som er slått av med vilje i forbruker-CPU'ene. Husker at det var noen AMD Athlon MP i sin tid, som var for bedrifter og entusiaster om hverandre.

Er i utgangspunktet deaktivert, er ikke alle xeon's som kan kjøres med andre heller...

Lenke til kommentar

 

 

 

- Greit nok at det ikke blir helt sammenlignbart..., men dette er noe som jeg har grubblet over en god stund nå...

 

Man tar 2 Single-Core CPU'er..., en med base-clock på 3,0GHz og den andre har en Base-Clock på 4,0GHz.

Begge er helt basis modeller med static-clock, altså ingen HT eller Turbo-Boost.

Begge yter kun en tråd...

 

Om i målestokk man øker antallet Cores per CPU.

Hvor mange Cores når man på 3,0GHz modellen vs 4,0GHz-modellen før varmeutvikkling blir et problem som går utover stabiliteten.

 

Høyst teoretisk problem stilling..., da jeg ikke har prøvd meg noe lignende i praksis.

Men godt mulig andre her med litt mer efaring på exteme-builds og/eller overclocking har noen tanker om dette.

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Høyst teoretisk problem stilling..., da jeg ikke har prøvd meg noe lignende i praksis.

Men godt mulig andre her med litt mer efaring på exteme-builds og/eller overclocking har noen tanker om dette.

 

Høyere CPU volt (og MHz) har mer å si for varmeutvikling enn noen extra kjerner, men så klart 8 kjerner trekker mer enn 4 så...en i7 6700K overklokker jo høyere enn en 6950X.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

Kanskje "X109" chipset (Skylake E) blir konge?

 

Ellers tviler jeg på de kommer med noe nytt på sokkel 2011 før den tid.

 

Tror hvis de hadde hoppet rett på skylake hadde prisene vært stive.

Markedet er nok lite for server hovedkort\Workstation som dette er.

 

Kanskje i7 får støtte for QPI. Så eneste forskjellene mellom Xeon\i7 er navnet og bruksområdet Server\workstation.

i7 støtter vel fremdeles ikke reg ECC RAM?

 

 

Lurer på det jeg også. For feks virtualisering så ville ECC ram vært å foretrekke. 

Lenke til kommentar

RamGuy: Jeg mener å ha sett spreadsheats fra streamingmiljøet som viser at høyeste kvalitet på stream kun er mulig med 5960X og høyere, mens nest høyeste er mulig på det meste av siste generasjon på både mainstream og HEDT.

 

Vet at 5960X @ 4.1GHz sliter på 'medium' som preset i x264 for 1080p60fps, selv om 5960X'en står i et egen pc med encoding som eneste oppgave. Tror ikke det er mange som presser grensene lenger enn det, da man snakker om relativt små kvalitetsøkninger som krever svært dyrt utstyr. Kvaliteten øker respektivt med 5-10%, 5%, 3% og under 1% for hvert 'tregere' preset opp fra 'medium', mens encodingstiden mangedobles. Den eneste jeg har sett med bedre oppsett enn dette er streameren Swifty som kjører to Xeon E5-2687W, men med tanke på at det også står to stk TitanX i samme pc regner jeg nesten med at han kjører både spill og encoding på samme pc.

Lenke til kommentar

 

Med økning av row hammer attack så er vel reg ecc mer aktuelt enn noengang.

 

ECC stopper ikke row hammer attacks alene.

 

AtW

 

 

 

Nei men det er veldig stabilt og for visualisering, kryptering og kjøring av flere virtuelle maskiner samtidig er ECC verdt pengene. Jaja til den prisen på CPU så spiller det jo ingen rolle likevel. En får jo grei dual CPU server til prisen av denne ti-kjerner'n.

Lenke til kommentar

i7-3820 i overklokket stand er ikke vits å oppgradere, med mindre du sliter i sommervarmen og vil ha maskin som ikke sliter med varmeproblemer.

 

Beste er å ha 6 kjerne hvis du må ha sokkel 2011.

 

Har ingen planer om å oppgradere. Men syntes det er irriterende at Tek ikke gidder å putte inn sammenligninger mot eldre CPUer.

Sliter heldigvis heller ikke med varmeproblemer. Hadde opptil 60 grader på den idle, og mistet 10 av dem når jeg byttet goopen under kjøleren. (Hadde ikke gjort det på 2 år eller mer). 50 grader når det er rundt 20 grader ute syntes jeg ikke er så galt når den står i ett trangt kabinett uten for mye luftflyt. Noctua lager gode kjølere.

Lenke til kommentar

Første test av min 6900k. Overklokket så yter den bedre enn 6950x. Dog 6950x kan overklokkes like langt på vann.

Min idler på 30grader med strømsparing slått av og 1,38v :p Full Load med 16 tråder er ca 70 grader.

post-42975-0-96363100-1464915366_thumb.png

 

6950x @ OCN

 

3d6659c8_2290r15.jpeg

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...