Gå til innhold

TEST: Intel Core i7-6950X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nizzen:

Orker du å teste om prosessoren greier å kjøre med lavere spenning med HT avskrudd (feks 0.05v, 0.1v og 0.15v lavere enn med HT på) og om temperaturene synker betydelig?

 

Jeg har hatt gode resultater med dette tidligere men jeg vet ikke om det lenger gir like store forskjeller på senere generasjoner av prosessorer.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

50-60 grader er mye ved idle. Det er temperaturen du skal ha ved full last på alle kjerner. Kanskje du har for mye termisk pasta.

 

Er ikke så galt om jeg trodde

 

Med 32.2 grader i rommet, så holder min 43 grader på 2 kjerner, og 39 på de 2 andre ved idle (tupper opp og ned 1-2 grader pr kjerne). Har sjekket litt med normalt bruk, som ofte ligger på 20-30% last og da holder de alle seg rett under 50 grader.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flott at dere testet overklokking av 6950x :)

Ser ut som de fleste broadwell-e cpuer stopper rundt 4.4ghz, inkludert min. Det man tjener ganske mye på er å overklokke cache. 3700mhz er det man kan få til på Broadwell-e.

 

Max minnehastighet man kan få til er rundt 3600mhz med VELDIG god minnekontroller på cpu.

 

Normalt sett med bra minnebrikker og godt hovedkort, så er det mulig med 3400mhz cl16 ,eller 3000mhz cl13/14.

 

Minnehastighet på 2 minnekanaler som på Skylake, kan ikkje sammenliknes med 4 kanaler slik det er på x99 plattformen. 4Ghz+ på x99 kan man bare glemme under normale forhold foreløpig.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Høyst teoretisk problem stilling..., da jeg ikke har prøvd meg noe lignende i praksis.

Men godt mulig andre her med litt mer efaring på exteme-builds og/eller overclocking har noen tanker om dette.

 

 

 

 

 

Høyere CPU volt (og MHz) har mer å si for varmeutvikling enn noen extra kjerner, men så klart 8 kjerner trekker mer enn 4 så...en i7 6700K overklokker jo høyere enn en 6950X.

 

 

 

- Selv om jeg nevnte overklokkere..., så tenkte jeg ikke direkte på overklokking.

Jeg tenkte mer effektivitetsmessig.

 

4,00 GHz er logisk nok kjappere enn 3,00 GHz.

Og naturligvis så vil 4,00 GHz kreve mer av systemet i forhold til 3,00 GHz.

 

Til sammenligning...

Om jeg skal frakte 12 Liter med vann fra A til B.

Jeg har valget mellom 3 Liter bøtter og 4 Liter bøtter.

 

Logisk nok så betyr det at med 4 Liter bøtter så trengs det 3 stk. bøtter vs 4 stk. 3 Liter bøtter.

 

4 Liter bøtter veier mer enn 3 Liter bøtter så man bruker mer krefter ved å frakte vannet i de største bøttene.

 

Det jeg har grubblett over er hvor mange 3,00 GHz kjerne må til for at CPU'en skal yte tilsvarende med en 4,00 GHz CPU med X antall kjerner, uten at det går utover stabiliteten på grunn av varme..

Generellt sett da selvsagt siden generasjons skillet spiller en god del inn her også.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendig å være så A4, spørsmålet skjønte dere nok men ikke så farlig, google ga bra nok pekepinne og konklusjonen var super lett her, ikkje verdt prisen at all.

 

Nei 6950X er ikke verdt 18K. Skal du ha deg BW-E, så er vel 6850K et greit valg. 5900K er også dyr, så da er det bedre å kjøpe en 5960X på bruktmarkedet hvis du vil/trenger 8 kjerner.

Lenke til kommentar

Den står ganske varmt, er gjerne for opptil 28-30 grader på rommet, og da mulig litt mer akkurat der PCen står.

Går maks opp til 70-74 ved full last.

 

74 er jo ikke faretruende, men ikke akkurat optimalt heller.  Min [email protected] har aldri sett 60-tallet (58 er det høyeste jeg kan huske å ha sett), selv under Prime95 og den derre Intel stresstesten.  Kjøleren er en ThermalRight Silver Arrow.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...