Gå til innhold

Hyperloop skal bestå av et nytt supermateriale som er ti ganger sterkere enn stål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke helt det samme, men kan ikke helt fri meg fra tanken om at politikerne i Stavanger har vedtatt trolleybuss som fremtidens transportmiddel i regionen.

Trolleybuss altså, en sånn med overhengende kabler i gatene.

 

Nå ville Stavanger (og Sandnes og sola) ha bybane... Det var fylkespolitikerne som bestemte at det ikke ble det. Hadde ikke ruta gått over kommunegrensene, kunne kommunen bestemt selv, som jo er enda et argument for kommunesammenslåing :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hyperloop er fint for businessmarkedet, men kan aldri oppnå samme kapasitet som normal jernbane hverken på gods eller passasjersiden. Selv om man ser på lavhastighetstog. Snakker man høyhastighet på personsiden har Hyperloop tapt kapasitetskampen allerede før systemet forlater tegnebordet.

Lenke til kommentar

Hyperloop er fint for businessmarkedet, men kan aldri oppnå samme kapasitet som normal jernbane hverken på gods eller passasjersiden. Selv om man ser på lavhastighetstog. Snakker man høyhastighet på personsiden har Hyperloop tapt kapasitetskampen allerede før systemet forlater tegnebordet.

 

Det har vel heller aldri vært planen at det skal konkurrere med toget, eller frakte gods for den sakens skyld? Skal det ikke konkurrere med flyet, på distanser toget uansett ikke har de store volumene?

 

For øvrig, 'vibranium' høres ut som noe fra en tegneserie ja. :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, men jeg ville fortsatt vært mye mer nervøs for å kjøre 1120 km/t på bakken. Føles ikke ut som så fort oppe i lufta, føles tryggere da.

 

But maybe it's just me :)

 

Det er nok det. Hvis noe går til helvete på et tog (som Hyperloop grovt forenklet er) vil det stoppe. Hvis noe går til helvete på et fly, detter det ned. Da er ikke oddsen god.

Lenke til kommentar

"Vibranium" - den var god. Tro om den ligner "fantastikum" eller "lurium". Men det er jo karbonfiberkompositt. Bra materiale, men vanskelig å bruke i serieproduksjon. Mye brukt til alt fra jagerfly til skistavene til Swix. Karbonfiber er hyllevare, men en sterk støp krever god teknikk og bra utstyr,

Lenke til kommentar

 

For øvrig, 'vibranium' høres ut som noe fra en tegneserie ja. :D

 

Vel, det ER fra en tegneserie :)

 

 

It's hard to blame HTT for engaging in some clever media-baiting. As CEO Dirk Ahlborn related to Tech Insider through a rep:

 

My kids are big Captain America fans. Vibranium is basically a reference to the most protective material. We filed trademark applications for the term for our applications. As the fictional material is described we think it's pretty clear that ours is not the same material, and instead more a reference to safety and protection.

 

But the tech press should know better than to bite.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er nok det. Hvis noe går til helvete på et tog (som Hyperloop grovt forenklet er) vil det stoppe. Hvis noe går til helvete på et fly, detter det ned. Da er ikke oddsen god.

 

Det spørst kva som skjer.

 

Om alle 4 motora slutter å fungere på en A380, mens den er på full høyde, så tar det fortsatt ca halv time før den "må" lande. Då har du en stor glider. Du har 30m på å finne løysninga, evt plas så lande på, få tak nødetatene osv.

 

Skjer det noe i HL, så går det ukontrollert. Du kan ikke noe annet enn å be for livet ditt... tvilsomt at du rekker det en gang.

 

 

Blir dumt å samanlikne toget som går i 60km/t med HL på 1100km/t. Forutsetningen at "den berre stopper", er at det er kun strømforsyningen som svikter. Om noe kommer inn i tunnelen/på bana?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke helt det samme, men kan ikke helt fri meg fra tanken om at politikerne i Stavanger har vedtatt trolleybuss som fremtidens transportmiddel i regionen.

Trolleybuss altså, en sånn med overhengende kabler i gatene.

 

Nå ville Stavanger (og Sandnes og sola) ha bybane... Det var fylkespolitikerne som bestemte at det ikke ble det. Hadde ikke ruta gått over kommunegrensene, kunne kommunen bestemt selv, som jo er enda et argument for kommunesammenslåing :)

Store tunge busser blir ikke mindre avleggs ved komunesammensåing.

 

Politikere er ikke teknikere, dei lytter på teknikere som er blitt salgsrepresentanter for store treige firma. Som ønsker kontrakter nu, og som gir langsiktig binding.

 

Utbygging av infrastruktur må straks revurderes, og bare traseer som vil vere en upp to date løsning om 10 år startes.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er nok det. Hvis noe går til helvete på et tog (som Hyperloop grovt forenklet er) vil det stoppe. Hvis noe går til helvete på et fly, detter det ned. Da er ikke oddsen god.

Det spørst kva som skjer.

 

Om alle 4 motora slutter å fungere på en A380, mens den er på full høyde, så tar det fortsatt ca halv time før den "må" lande. Då har du en stor glider. Du har 30m på å finne løysninga, evt plas så lande på, få tak nødetatene osv.

 

Skjer det noe i HL, så går det ukontrollert. Du kan ikke noe annet enn å be for livet ditt... tvilsomt at du rekker det en gang.

 

 

Blir dumt å samanlikne toget som går i 60km/t med HL på 1100km/t. Forutsetningen at "den berre stopper", er at det er kun strømforsyningen som svikter. Om noe kommer inn i tunnelen/på bana?

 

Excactly.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...