Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Trulss skrev (4 minutter siden):

Solcellene blir ikke gratis når montering, fortolling og reguleringer i øst og vest. Det er som med alt annet i Norge, nettopp at sluttproduktet blir veldig, veldig dyrt.

Nei, ikke i Norge. Prisen tilpasses jo kostnadsnivået, og det er høyt i Norge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Har du sjekket hvor mye strøm (les energi) som går med for å raffinere 1 liter bensin?

Dette er jo ikke problemet ! Når det er gjort kan det fort distribueres til hvor som helst via tankbiler, kopper og kar hvor som helst i verden. Det kan ikke el kraft ! Det kreves et nett som er utbygd i stor grad, ladestasjoner  som skal vedlikeholdes og alle linjene mellom disse og private hjem ! Det skal man forvente skal skje i fattige land der betalingsevnen er omtrent null og niks, de har ikke råd til fossile drivstoff i stor grad heller, men det kan man tilpasse med en jerry kanne i ny og ne. Og på diesel biler faktisk frityr olje i stor grad. 

Skrevet
23:4 skrev (4 minutter siden):

Og ikke bare det, dette skal jo distribueres ut til brukere ! For faen skjønner ikke folk dette !  Det krever et veldig godt utbygd el nett som koster enormt å bygge ut, og enda mer å  vedlikeholde. Og dette skal man si er "billig" i fattige land som ofte er fattige på grunn av en ting !  Konflikt og krig !  Man må være mindre med for å ikke forstå at dette er problematisk. Drivstoff kan distribueres  via tankbiler selv i de mest konfliktfylte områdene ! Og blant de fattigste landene i verden.  Selv om dette også ofte ender galt i mange tilfeller. 

Og du forstår ikke at vi snakker om pr hus eller pr lille landsby, vi snakker ikke om sentralisert produksjon, hvis jeg monterer ett par solceller på taket og bruker strømmen selv, forklar hvorfor jeg må ha ett kostbart strømnett for dette. Kan da ikke være spesielt vanskelig og forstå.

Skrevet (endret)
Trulss skrev (13 minutter siden):

Solcellene blir ikke gratis når montering, fortolling og reguleringer i øst og vest. Det er som med alt annet i Norge, nettopp at sluttproduktet blir veldig, veldig dyrt.

Hvordan er reglene for dette i store deler av Afrika og Asia? Min lille kjennskap til dette, er at det er svært lite til ingen regulering eller avgifter på dette. Egeninnsats er så godt som gratis, og man får gjerne bistandshjelp til etablering i mange v de verst utsatte regionene/landene!

23:4 skrev (7 minutter siden):

Og ikke bare det, dette skal jo distribueres ut til brukere ! For faen skjønner ikke folk dette !  Det krever et veldig godt utbygd el nett som koster enormt å bygge ut, og enda mer å  vedlikeholde. Og dette skal man si er "billig" i fattige land som ofte er fattige på grunn av en ting !  Konflikt og krig !  Man må være mindre med for å ikke forstå at dette er problematisk. Drivstoff kan distribueres  via tankbiler selv i de mest konfliktfylte områdene ! Og blant de fattigste landene i verden.  Selv om dette også ofte ender galt i mange tilfeller. 

Nei, det er jo det fine med solkraft, det trengs i utgangspunktet ikke noe stort distribusjonsnett. Man produserer og forbruker lokalt. Og med bare litt batterilagring, så kan man spare nok strøm til behovet på kveld og natt. Faktisk er det en stor endring på gang på dette, som gjør at folk er i ferd med å endre døgnrytmen, for nå har de alternativ til å legge seg til å sove når mørket kommer sigende!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Skrevet
23:4 skrev (1 minutt siden):

Dette er jo ikke problemet ! Når det er gjort kan det fort distribueres til hvor som helst via tankbiler, kopper og kar hvor som helst i verden. Det kan ikke el kraft ! Det kreves et nett som er utbygd i stor grad, ladestasjoner  som skal vedlikeholdes og alle linjene mellom disse og private hjem ! Det skal man forvente skal skje i fattige land der betalingsevnen er omtrent null og niks, de har ikke råd til fossile drivstoff i stor grad heller, men det kan man tilpasse med en jerry kanne i ny og ne. Og på diesel biler faktisk frityr olje i stor grad. 

Det er jo det som er fordelen med solceller, man trenger ikke distribuere støm. Den kan lages lokalt. Dette gjøres over store deler av afrika as we speak

Skrevet
agvg skrev (22 minutter siden):

@Sjørøver

Hvordan er kommende kjøpere sitt syn på slike fancy biler? Kan de end opp slik som motorsykkelprodusentene opplever markedet? 

Har ingen aning. Hva tror du? Det virker som du har lit tmer innsikt.

 

AL123 skrev (17 minutter siden):

Mange år siden Range Rover var et redskap. det er et livstilsprodukt. Toppmodellene av Range Rover og Defender koster nå opp mot 4 mill i Norge. Uansett er det litt annerledes med Range Rover enn med Porsche og dyre sportsbiler. For et så stort og tungt kjøretøy er det rett og slett vanskelig å lage et produkt som er like godt som en fossilversjon

Ikke helt enig i det. Range Rover er et utrolig redskap,. som også er jålete. Dobbel nytte. Likt som G-wagon. Den har forreste også floppet totalt. Ingen vil ha de. På papiret skulle de solgt som hakket møkk, folk er jo så opptatt av klima.

 

AL123 skrev (7 minutter siden):

Det er omtrent umulig å få tak i deler til de fleste Kinesiske biler, og delene koster gjerne skjorta. 8-10000 for et sett med bremseklosser er ikke uvanlig, og dersom merket trekker seg ut av europa, kan man nesten kaste bilen. Jeg vil bli veldig overasket hvis andre SAIC-merker enn MG eksisterer i Europa om 10 år.

Svogeren min som er sertifisert på Nio og MG sluttet som bilmekaniker for de var så jævlige å ha med å gjøre. Tok evigheter før dew fikk deler. Husker han fortalte om en lås eller et håndtak som regelmessig ble frostsprengt. Så var de tomme for den delen i Europa og fikk det ikke inn igjen på en stund for det skulle sendes i container til hovedlager i Europa før det ble distribuert videre. Sure kunder, sure saksbehandlere og sure mekanikere gjorde det veldig kjipt å jobbe med.

Skrevet
34 minutes ago, 23:4 said:

Det er jo like merkelig at du mener at solpaneler og batterier er noe man kan produsere billig lokalt !  Ikke er det billig å produsere, og enda mindre billig å vedlikeholde !  Diesel er ikke billig, men det er pokker ta ikke solpaneler heler ! Og alt den infrastrukturen med et el nett som skal støtte det opp for å lade bilene. Ingen av de fattige landene har mulighet til å klare dette, og det er ikke billig å få det på plass heller, når det er fattigfolk som ikke har råd til å betale for det heller. Diesel og bensin tappes i  dag i fattige land i "kopper og kar" og biler eldre en deg brukes til de drar sitt siste åndedrag 50 år gammel. 

Hurtiglading av biler er et problem i u-land.

Men saktelading er ikke et problem. For å bruke kopper og kar analogien, det skal ikke mye til å sanke litt sol for å lade biler, så lenge man kan klare seg uten mellomlagring

 

IMG_3599.png

Skrevet
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Har ingen aning. Hva tror du? Det virker som du har lit tmer innsikt.

Vet ikke jeg heller, motorsykkelbransjen sliter jo med at yngre kjøpergrupper har snudd de ryggen, Harley Davidson sliter jo tungt med snittalderen på kundegruppen.

Skrevet
agvg skrev (Akkurat nå):

Vet ikke jeg heller, motorsykkelbransjen sliter jo med at yngre kjøpergrupper har snudd de ryggen, Harley Davidson sliter jo tungt med snittalderen på kundegruppen.

Haha, det var jo et fantastisk eksempel. Harley er jo motorsykkelens svar på Subaru. Kjøres stort sett av pensjonister og hadde sist appell hos ungdommen for 20-30 år siden når Petter Solberg kjørte Rally, og frynseskinnjakker var kult. Motorsykkelmarkedet i Europa har økt kraftig de siste 10 årene, og spås å øke kraftig de neste 10.

Skrevet
AL123 skrev (2 minutter siden):

Haha, det var jo et fantastisk eksempel. Harley er jo motorsykkelens svar på Subaru. Kjøres stort sett av pensjonister og hadde sist appell hos ungdommen for 20-30 år siden når Petter Solberg kjørte Rally, og frynseskinnjakker var kult. Motorsykkelmarkedet i Europa har økt kraftig de siste 10 årene, og spås å øke kraftig de neste 10.

Synes det er mye grått hår og se når folkene på tursykkel tar av seg hjelmene.

  • Liker 1
Skrevet
Sjørøver skrev (10 minutter siden):

 

Ikke helt enig i det. Range Rover er et utrolig redskap,. som også er jålete. Dobbel nytte. Likt som G-wagon. Den har forreste også floppet totalt. Ingen vil ha de. På papiret skulle de solgt som hakket møkk, folk er jo så opptatt av klima.

 

Tror du misforstod meg litt. Mener ikke at RR er style over substance, det er fantastisk kapable kjøretøy, men de siste 5 årene har prisene blitt såpass mye høyere at de ikke blir kjøpt av samme grunn som tidligere. feks blir toppmodellen i England nå sett på som et alternativ til Bentley. Når Discovery ble byttet ut med ny modell som var både lukseriøs og svindyr, fikk de mye kritikk av folk som mente de hadde bommet stygt, og at den kom til å floppe siden bønder ikke lengre hadde råd til den. Fasit er at salget er tidoblet, men at kundene ikke lengre er bønder.

Sjørøver skrev (10 minutter siden):

 

Svogeren min som er sertifisert på Nio og MG sluttet som bilmekaniker for de var så jævlige å ha med å gjøre. Tok evigheter før dew fikk deler. Husker han fortalte om en lås eller et håndtak som regelmessig ble frostsprengt. Så var de tomme for den delen i Europa og fikk det ikke inn igjen på en stund for det skulle sendes i container til hovedlager i Europa før det ble distribuert videre. Sure kunder, sure saksbehandlere og sure mekanikere gjorde det veldig kjipt å jobbe med.

Vel, MG er blant de bedre kineserene. Søstermerket Maxxus er en helt annen historie. Anbefales for de luringene som mener at Kineserene leder an på Teknologi....

Skrevet
AL123 skrev (5 minutter siden):

Haha, det var jo et fantastisk eksempel. Harley er jo motorsykkelens svar på Subaru. Kjøres stort sett av pensjonister og hadde sist appell hos ungdommen for 20-30 år siden når Petter Solberg kjørte Rally, og frynseskinnjakker var kult. Motorsykkelmarkedet i Europa har økt kraftig de siste 10 årene, og spås å øke kraftig de neste 10.

Harley lanserte en elektrisk motorsykkel. Den floppet så hardt at det ble skilt ut som eget merke: https://www.livewire.com/
Det er en ekstremt snever gruppe som kjøper Subaru i USA. Mye liberale og homofile. Det gjorde at de reklamerte direkte mot denne gruppen og skremte vekk alle andre. Hørte om det på en podcast for en stund siden. 

 

agvg skrev (13 minutter siden):

Vet ikke jeg heller, motorsykkelbransjen sliter jo med at yngre kjøpergrupper har snudd de ryggen, Harley Davidson sliter jo tungt med snittalderen på kundegruppen.

Det er vell en generell trend. Motorsykkel er blitt dyrt og folk er blitt fattige. Syklene blir også ødelagt av alt utslippsutstyret de må ha på seg. R-sykler har mer enn doblet seg i pris siden 2010... Så er det også færre og færre som tar lappen.

Skrevet
agvg skrev (5 minutter siden):

Synes det er mye grått hår og se når folkene på tursykkel tar av seg hjelmene.

Adventurebikes er bare en del av markedet.  

Skrevet
Sjørøver skrev (2 minutter siden):

Harley lanserte en elektrisk motorsykkel. Den floppet så hardt at det ble skilt ut som eget merke: https://www.livewire.com/
Det er en ekstremt snever gruppe som kjøper Subaru i USA. Mye liberale og homofile. Det gjorde at de reklamerte direkte mot denne gruppen og skremte vekk alle andre. Hørte om det på en podcast for en stund siden. 

 

Livewire var faktisk litt kul, men vanskelig å lage bra elsykler. Blir litt som med sportsbiler. Kjøpes med hjertet, og da faller el gjennom. Subaru i USA har alltid solgt bra blant liberale, derav markedsføringen. Det som er nytt er at de konservative har oppdaget det, og dermed har blitt veldig opptatt av å hetse merket, noe som neppe er negativt for salget. blir vel som med Jaguar. De siste tiårene har det knapt vært solgt en Jaguar i USA, og pr nå bygger ikke Jaguar biler i det hele tatt. Alikevel er det i enkelte kretser blant de mest omtalte bilmerkene.

Skrevet
AL123 skrev (7 minutter siden):

Vel, MG er blant de bedre kineserene. Søstermerket Maxxus er en helt annen historie. Anbefales for de luringene som mener at Kineserene leder an på Teknologi....

Nå er det vel få som betviler kineserne sin ledelse på f.eks batterier.

Skrevet
Sjørøver skrev (7 minutter siden):

Det er vell en generell trend. Motorsykkel er blitt dyrt og folk er blitt fattige. Syklene blir også ødelagt av alt utslippsutstyret de må ha på seg. R-sykler har mer enn doblet seg i pris siden 2010... Så er det også færre og færre som tar lappen.

Som sagt, bortsett fra akkurat i år, når det meste er veldig usikkert, så har MC-salget i Europa økt jevnt og trutt de siste årene.

Skrevet
agvg skrev (Akkurat nå):

Nå er det vel få som betviler kineserne sin ledelse på f.eks batterier.

Feks batterier, eller batterier? Blir vel som å si at Brasil er et ledende billand siden de er så store på gummi. Når man har et batteri, så mangler man 95% av det som skal til for å lage en bil

Skrevet
AL123 skrev (1 minutt siden):

Feks batterier, eller batterier? Blir vel som å si at Brasil er et ledende billand siden de er så store på gummi. Når man har et batteri, så mangler man 95% av det som skal til for å lage en bil

Ja, men når det kommer til elbiler er jo batteriet ett av de områdene som er aller viktigst, slik som BYD ser da ut til og greie seg bra, dog sitter de på en gjeldsbombe av enorme dimensjoner hvis det skulle gå galt.

Skrevet
agvg skrev (3 minutter siden):

Ja, men når det kommer til elbiler er jo batteriet ett av de områdene som er aller viktigst, slik som BYD ser da ut til og greie seg bra, dog sitter de på en gjeldsbombe av enorme dimensjoner hvis det skulle gå galt.

Det er vel rundt 120 bilmerker i Kina pr nå. Å namedroppe den største av dem hjelper vledig lite for de andre 119. Jepp, tilgang på batterier er viktig for å få god økonomi i elbilproduksjon, men det sier absolutt ingen ting om hvor kinesiske merker står teknologisk.

Skrevet
AL123 skrev (10 minutter siden):

Det er vel rundt 120 bilmerker i Kina pr nå. Å namedroppe den største av dem hjelper vledig lite for de andre 119. Jepp, tilgang på batterier er viktig for å få god økonomi i elbilproduksjon, men det sier absolutt ingen ting om hvor kinesiske merker står teknologisk.

Få av alle disse bilmerkene kommer til vesten, og det kommer klare signaler fra toppledelsen i Kina om at denne hodeløse politikken med endeløse mengder produsenter ikke kan fortsette, så o løpet av få år er nok de svakeste produsentene historie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...