Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Og KIA har lansert EV2 på motorshow i Brüssel, med 317/448 km rekkevidde og 11/22 kW AC-lading, til en veldig god pris loves det...

V2G og 403 l bagasjerom er greit på en sånn bil, tror jeg! 😉

https://www.tv2.no/broom/nettopp-avduket-blir-en-av-norges-billigste-1/18445009/

Med mindre man er Musk hater kan jeg ikke begripe hvorfor noen skulle valgt det der ovenfor en Model 3 til ca samme pris(gitt anslått pris stemmer). 

Endret av MrL
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MrL skrev (22 minutter siden):

Med mindre man er Musk hater kan jeg ikke begripe hvorfor noen skulle valgt det der ovenfor en Model 3 til ca samme pris(gitt anslått pris stemmer). 

Trenger ikke være Musk-hater. Denne ser ut til å være en fin og ikke minst praktisk bybil, som og kan duge på langturer/campingturer.

V2L/V2G mangler foreløpig Tesla-bilene, samme med HUD som jeg tipper man kan få på disse. Og så må man jo opp på TMY for å få like praktisk med stor åpning bake.

onkel_jon skrev (43 minutter siden):

0% på Y LR awd

Prøvde å se, men fikk det ikke opp da jeg sjekket den. Så liten prisforskjell på LR 2WD og 4WD, så er jo dum om man velger 2WD, hadde prisforskjellen vært større, hadde 2WD fungert godt ok for mange.

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (21 minutter siden):

Den ser fin ut. Veldig mye mer aktuell enn Hyundai Inster som ser ut som en mopedbil.

Helt enig, om prisen blir så lav som det kan lese ut av artikkelen (tviler litt, tror forhandler/importør er for grisk), så vil nok den være veldig populær blant folk som er single eller par uten barn. Større bagasjerom enn de aller minste, dette burde være greit for de fleste utenom storfamilier og de som pakker mye med seg.

Skrevet
24 minutes ago, MrL said:

Skjønner ikke hvorfor KIA go tildels Hyundai er så dyre. Er det like mye hermetiske brukte truser i vending machinesene i Korea som det er i japan? Sånn at de løper rundt i en villfarelse om at folk er villige til å betale BMW priser for bilene dems?

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke hvorfor KIA go tildels Hyundai er så dyre. Er det like mye hermetiske brukte truser i vending machinesene i Korea som det er i japan? Sånn at de løper rundt i en villfarelse om at folk er villige til å betale BMW priser for bilene dems?

Tror ikke de er så dyr mot konkurrentene i andre land, så tipper det er importøren som er for grisk...!

Skrevet
4 minutes ago, Snowleopard said:

Tror ikke de er så dyr mot konkurrentene i andre land, så tipper det er importøren som er for grisk...!

Kia ev6 legger seg tildels ganske mye over id4 i pris, det tror jeg ikke de har kred nok til å gjøre. Noe som også synes i salgstallene

Skrevet
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Kia ev6 legger seg tildels ganske mye over id4 i pris, det tror jeg ikke de har kred nok til å gjøre. Noe som også synes i salgstallene

Nei enig i det. en jeg ihvertfall, ville vært mer betalingsvillig for noe fra KIA og Hyundai enn fra VW-konsernet.

Synes det er så mye småirritasjoner med VW-produktene, og du kan fort spekke den godt opp i pris, og da blir kanskje tilsvarende KIA/Hyundai-varianter der det meste er inkludert, ikke fullt så overpriset.

Men ja, det vises og i salgstallene. De burde solgt langt bedre.  Men i Norge så er vi tildels flokkdyr, og velger det mengdene velger, for vi skal jo ikke skille oss ut...

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (12 minutter siden):

Ja, men så er jo ev6 en mer avansert bil med en nyere og mer kompleks arkitektur enn id4. Man kan ikke sammenligne epler og pærer.

Endret av freedomseeker
  • Liker 1
Skrevet
13 minutes ago, freedomseeker said:

Ja, men så er jo ev6 en mer avansert bil med en nyere og mer kompleks arkitektur enn id4. Man kan ikke sammenligne epler og pærer.

Enig i det, men tror det finnes mange "høy sittestilling, 4 hjulstrekk og apple CarPlay" kunder

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, freedomseeker said:

Jeg er generelt skeptisk til kinesiske biler og designet på enkelte merker, men jeg så en Zeekr 001 på veien i går og må si at jeg likte designet. Den så faktisk knalltøff ut.

Zeekr trenger man vel ikke være så skeptisk til? er jo samme produsent som lager Volvo
Dog på godt og vondt det kansje om dagen

• Liker 1
Skrevet

Appropo "kinabiler" med navn "Nio", "Zeekr" "ching chong" og "badibadi" så tviler jeg ikke på at bilene er gode og at man på papiret får mye bil for pengene. 

Men det er liksom noe med kinabiler som byr meg i mot. Det popper jo opp kinamerker hele tiden å man kjenner snart ikke igjen bilmerkene man møter. Det blir liksom litt upersonlig og det hjelper jo heller ikke at utsalgstedene ikke akkurat florerer i antall. 

En kollega kjøpte en Nio. Fin bil å se på, men for meg virket forhandleren useriøs. Alt gikk fint, men nøkler ble glemt å gi til kunden og kunde måtte selv ringe Nio support og snakke engelsk for å aktivere sin bruker i bilen etter kjøpet. Det var ingen gjennomgang med kunde etc. 

Han holdt på i to uker før Nio support fikk laget en bruker til han, men han mangler fortsatt en fysisk nøkkel. 

Da lurer jeg på hva som skjer hvis han skal registrere en garantisak. Jeg tipper dette ikke er like sømløst.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (50 minutter siden):

Men i Norge så er vi tildels flokkdyr, og velger det mengdene velger, for vi skal jo ikke skille oss ut...

Eller vi velger det som gir mest bil for pengene. 😇

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (8 minutter siden):

Zeekr trenger man vel ikke være så skeptisk til? er jo samme produsent som lager Volvo
Dog på godt og vondt det kansje om dagen

Ja, stemmer. Det er det samme kinesiske selskapet som eier begge merkene. Jeg liker designet til Volvo, men Zeekr 001 var et hakk over igjen.

Jeg er nok litt tradisjonell når det gjelder bilvalg og før i tiden ville jeg valgt en Land Cruiser eller Pajero fremfor en Audi Q7. Av samme grunn hadde jeg også valgt Toyota, Hyundai eller Kia foran Zeekr. Når det er sagt, var den ekstremt fin.

Skrevet
18 minutes ago, freedomseeker said:

Jeg er generelt skeptisk til kinesiske biler og designet på enkelte merker, men jeg så en Zeekr 001 på veien i går og må si at jeg likte designet. Den så faktisk knalltøff ut.

Hadde en Zeekr X som leiebil et par dager, og interiørkvalitet og generell følelse av alt fra solbrilleholderen til girvelgeren ga en god følelse. Software - not so much.

Ser det kommer en ny Zeeker vår vei nå, en id7 konkurrent?

https://www.tv2.no/broom/matte-gni-oss-i-oynene-da-vi-sa-prisen-1/18444535/

Skrevet
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Eller vi velger det som gir mest bil for pengene. 😇

Er bare delvis enig i den. Vi velger jo gjerne VW fremfor Seat og Skoda, selv om det i stor grad er de samme bilene, men Skoda og Seat bør vel være å anse som mer for pengene.

Og i en lang årsrekke har jo Audi solgt vel så bra som VW, til tross for at Audi forte er det samme, til litt mere penger...

Skrevet
bzzlink skrev (10 minutter siden):

Hadde en Zeekr X som leiebil et par dager, og interiørkvalitet og generell følelse av alt fra solbrilleholderen til girvelgeren ga en god følelse. Software - not so much.

Ser det kommer en ny Zeeker vår vei nå, en id7 konkurrent?

https://www.tv2.no/broom/matte-gni-oss-i-oynene-da-vi-sa-prisen-1/18444535/

Som jeg påpekte for noen måneder siden, har kinesiske elbiler vært overpisede i Norge, spesielt ettersom de har vært fritatt for både toll og moms. De har derfor et betydelig handlingsrom prismessig. Jeg tror de kinesiske produsentene vil prioritere markedsandeler og velge å holde prisene nede til tross for økt moms, nettopp fordi de har et så stort økonomisk slingringsmonn.

I motsetning til i EU, hvor de møter tollmurer, ligger alt til rette for at de kan utkonkurrere europeiske merker her hjemme. Samtidig tror jeg de tradisjonelle bilkjøperne fortsatt vil holde en knapp på japansk og koreansk kvalitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...