Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kva biler er det dykk køyre? Eg har ein Polestar 2, og den tviholder eg nesten litt på fordi eg ikkje har funni noko anna som møter smaken. Var ytterst få biler som lot meg skru av krype-modus når eg prøvde.

Personlig har eg krype-modus av til alle tider, og en-pedal køyring har eg og av.

Bilen regenerer når eg bruke bremsa uansett. Men der har eg merka at det varierer veldig fra ein bil til anna kva som er komfortabelt. Eg køyre uten en-pedal i bilen min fordi det er forholdsvis merkbart rykk når eg slepp gassen, og det var eg ikkje stort glad i.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drunkenvalley skrev (6 minutter siden):

Kva biler er det dykk køyre? Eg har ein Polestar 2, og den tviholder eg nesten litt på fordi eg ikkje har funni noko anna som møter smaken. Var ytterst få biler som lot meg skru av krype-modus når eg prøvde.

User interface på Tesla lar oss "skru" på alle sånne ting. Mer enn noe annet UI jeg har sett, men jeg har ikke sett alle!

Og føler du deg modig, så kan du skru på enda mer i "Service-Mode", som Tesla har åpent tilgjengelig for bruker utrolig nok.
Men dét er tillit under ansvar!: for der kan du fort gjøre bilen ukjørbar hvis du bæsjer på leggen...

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ozone skrev (30 minutter siden):

Vi kommer jo alle fra biler som kryper...
Men jeg har lært meg å sette enorm pris på en bil som jeg vet vil stå helt stille både på flaten, og i opp/nedoverbakker!

Av og til er det mørkt utenfor... så skulle du slippe bremsen ved et uhell mens du laster av og på folk, så er det deilig å vite at bilen uansett bremser på alle fire hjul når du har sluppet "gassen" og hastigheten har nådd null.

"Hold" er en elbil-greie! Noe helt nytt vi (evt.) må venne oss til. Jeg liker det, som det sikreste alternativet av de tre jeg kan velge mellom.

Har ikke de aller fleste biler en hold funksjon? Kan nesten ikke huske sist jeg kjørte en bil uten. En gammel skoda 2007?oktavia jeg fikset noe på hadde dette

  • Liker 1
Skrevet
33 minutes ago, ozone said:

Vi kommer jo alle fra biler som kryper...
Men jeg har lært meg å sette enorm pris på en bil som jeg vet vil stå helt stille både på flaten, og i opp/nedoverbakker!

Av og til er det mørkt utenfor... så skulle du slippe bremsen ved et uhell mens du laster av og på folk, så er det deilig å vite at bilen uansett bremser på alle fire hjul når du har sluppet "gassen" og hastigheten har nådd null.

"Hold" er en elbil-greie! Noe helt nytt vi (evt.) må venne oss til. Jeg liker det, som det sikreste alternativet av de tre jeg kan velge mellom.

Me kjem fra biler som kryper, men elbiler har intet behov for å krype. Det er rett og slett fiktivt. 🤷 Men eg skjønner at mange er vant med noko og ynskje bevare det. Personlig ville eg likevel heller sett fleire biler som vågte vera elbiler uten klønete kompromisser. Ha gjerne kompromissene tilgjengelig for dei som ynskje dei, men eg lik at elbilen ikkje prøver etterligne ICE. 😂

Forøvrig så har eg aldri opplevd at Polestar'en glir straks den er komplett stoppet (med krype-modus av). Treng ikkje skifte gir, den berre står på stedet hvil.

  • Liker 3
Skrevet
Drunkenvalley skrev (23 minutter siden):

Me kjem fra biler som kryper, men elbiler har intet behov for å krype. Det er rett og slett fiktivt. 🤷 Men eg skjønner at mange er vant med noko og ynskje bevare det. Personlig ville eg likevel heller sett fleire biler som vågte vera elbiler uten klønete kompromisser. Ha gjerne kompromissene tilgjengelig for dei som ynskje dei, men eg lik at elbilen ikkje prøver etterligne ICE. 😂

Forøvrig så har eg aldri opplevd at Polestar'en glir straks den er komplett stoppet (med krype-modus av). Treng ikkje skifte gir, den berre står på stedet hvil.

En ICE bil med automat trenger ikke å krype heller. Man bør egentlig sette bilen i park ved stop eller nøytral i lyskryss for å hindre at momentomformer varmer opp oljen. Biler med tørrcluch tviler jeg på at kryper uten gass

Hva du mener som er klønete kompromiss aner jeg ikke. Skal du manøvrere bilen ut av garasjen og ikke tar på deg sikkerhetsbelte kan akselerasjonen fra en 500hk el bil trykke bilen mot kroppen og foten din. Da bør du kunne rygge i 100

Skrevet

"Kompromisser" i denne konteksten er korleis dei prøve klemme inn motor-lyder, fiktive gir, krype-modus, "motormotstand" (typisk at ein alltid har eit visst nivå av regenerering), osv. Når dei prøver å etter-ape ICE i eit rart forsøk på å få folk over.

Og det er greit nok at dei greiene eksisterer, men det er kjedelig når bilene ikkje lar deg skru dei av.

  • Liker 2
Skrevet
Drunkenvalley skrev (11 minutter siden):

"Kompromisser" i denne konteksten er korleis dei prøve klemme inn motor-lyder, fiktive gir, krype-modus, "motormotstand" (typisk at ein alltid har eit visst nivå av regenerering), osv. Når dei prøver å etter-ape ICE i eit rart forsøk på å få folk over.

Og det er greit nok at dei greiene eksisterer, men det er kjedelig når bilene ikkje lar deg skru dei av.

Forstår godt at noen ikke liker å kjøre en bil uten lyd og som kjører på 1 gear hele tiden. Kunne ikkje ha tenkt meg å bytte ut motorsykkelen med en som har ett gear. Liker å kunne variere akselerasjon og motorbrems på motorsykkelen. Det gjør man ved å skifte gear. 

En  el bil kunne fint hatt grom V8 lyd for min del. Jeg har ikke det men skulle gjerne hatt det

Skrevet
ozone skrev (11 timer siden):

Vi kommer jo alle fra biler som kryper...
Men jeg har lært meg å sette enorm pris på en bil som jeg vet vil stå helt stille både på flaten, og i opp/nedoverbakker!

Av og til er det mørkt utenfor... så skulle du slippe bremsen ved et uhell mens du laster av og på folk, så er det deilig å vite at bilen uansett bremser på alle fire hjul når du har sluppet "gassen" og hastigheten har nådd null.

"Hold" er en elbil-greie! Noe helt nytt vi (evt.) må venne oss til. Jeg liker det, som det sikreste alternativet av de tre jeg kan velge mellom.

Bare så jeg tolker deg rett nå, du mener "hold" som i en funksjon som hindrer at bilen starter å rulle før du presser litt på gassen, selv om du slipper bremser og håndbrekket er av?

Skrevet
Hansien skrev (3 minutter siden):

Bare så jeg tolker deg rett nå, du mener "hold" som i en funksjon som hindrer at bilen starter å rulle før du presser litt på gassen, selv om du slipper bremser og håndbrekket er av?

"Hold" er det motsatte av "creep". Så en relativt vanlig funksjon på elbiler ihvertfall!

Skrevet (endret)
10 minutes ago, Snowleopard said:

"Hold" er det motsatte av "creep". Så en relativt vanlig funksjon på elbiler ihvertfall!

Kan bli litt forvirring av navngiving.

F.eks selv om man har creep påslått i en Tesla aktiverer man "Hold" ved å gi ett hard trykk på bremsepedalen. Da slutter bilen å trille frem til man gir gass igjen.

Og sikkert likens på flere biler.

Liker best å kjøre uten creep. Trenger aldri å røre bremsepedalen da og finner det veldig behagelig.

Vært noen nestenbulker de gangene bilen har tullet med profiler og den har stått i en med creep påslått. Veldig unaturlig at bilen skal kjøre selv så da skvetter jeg..

Men er noen år siden sist den tullet nå 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (2 minutter siden):

Kan bli litt forvirring av navngiving.

F.eks selv om man har creep påslått i en Tesla aktiverer man "Hold" ved å gi ett hard trykk på bremsepedalen. Da slutter bilen å trille frem til man gir gass igjen.

Og sikkert likens på flere biler.

Liker best å kjøre uten creep. Trenger aldri å røre bremsepedalen da og finner det veldig behagelig.

Vært noen nestenbulker de gangene bilen har tullet med profiler og den har stått i en med creep påslått. Veldig unaturlig at bilen skal kjøre selv så da skvetter jeg..

Min Kona -19 har heldigvis en egen knapp for dette, så da skal det mye til for at den havner i Creep uten at jeg mener det. Dog, knappen ligger på bakerste rekke av knapper i midtkonsollen, som er en tåpelig plassering.

Der er den sammen med bl.a. setevarne/kjøling, Drive Mode, rattvarme og Ryggekamera på (om man vil se bak selv om man kjører fremover eller står stille), som gjør at jeg gjerne må se ned for å vite om jeg treffer riktig. Lett å bomme om jeg egentlig vil slå på rattvarme! ;) 

  • Liker 1
Skrevet
6 minutes ago, Snowleopard said:

Min Kona -19 har heldigvis en egen knapp for dette, så da skal det mye til for at den havner i Creep uten at jeg mener det. Dog, knappen ligger på bakerste rekke av knapper i midtkonsollen, som er en tåpelig plassering.

Der er den sammen med bl.a. setevarne/kjøling, Drive Mode, rattvarme og Ryggekamera på (om man vil se bak selv om man kjører fremover eller står stille), som gjør at jeg gjerne må se ned for å vite om jeg treffer riktig. Lett å bomme om jeg egentlig vil slå på rattvarme! ;) 

Men når du da bytter kjøreprofil så endrer den ikke modus?

Før var det innimellom slik at når madammen satt seg i bilen først med sin mobiltelefon så kunne den havne i hennes profil og hun liker å ha creep påslått av en eller annen grunn. Merket det som oftest med at setet var justert helt løk heldigvis 😅

Men de har endret noe på software for noen år siden eller så for virker som den kun benytter profilen til mobilen som entrer førerdøren nå

Skrevet
Complexity skrev (2 minutter siden):

Men når du da bytter kjøreprofil så endrer den ikke modus?

Før var det innimellom slik at når madammen satt seg i bilen først med sin mobiltelefon så kunne den havne i hennes profil og hun liker å ha creep påslått av en eller annen grunn. Merket det som oftest med at setet var justert helt løk heldigvis 😅

Men de har endret noe på software for noen år siden eller så for virker som den kun benytter profilen til mobilen som entrer førerdøren nå

Det har jeg ikke testet skikkelig, jeg kjører stortsett i normalmodus, og av og til i Sport. Men pga at det ikke er vippebryter, så må jeg innom eco i sekvensen det er satt opp.

Men knappen for hold er ikke så nært modus at jeg bommer på den når jeg skal skifte modus, er mer om jeg teffer rattvarmen da...! 

Skrevet
Snowleopard skrev (26 minutter siden):

"Hold" er det motsatte av "creep". Så en relativt vanlig funksjon på elbiler ihvertfall!

Så en anti-creep funksjon rett og slett. Det er ikke noe som er nytt som er en elbil-greie slik han jeg siterte påstod da.

Skrevet
Hansien skrev (1 minutt siden):

Så en anti-creep funksjon rett og slett. Det er ikke noe som er nytt som er en elbil-greie slik han jeg siterte påstod da.

Har ikke kjørt nye nok Ice-biler til å si om det er vanlig med hold-funksjon. Men normalt sett krever det at bilen settes i fri (selv om den står i gir) fordi bilen vil frem om clutchen er ute og vil drive rundt drivakselen. Da slurer bilen på clutchen om det ikke frikobles når man står stille.

Med elbil så kan ihvertfall enkelte motortyper frikobles helt når man ikke gir gass, og det trengs bare aktivering av bremser (eller at motoren ikke roterer) for å holde bilen stille. Det er derfor liten grunn til at den skal krype om man ikke trår på gassen.

Skrevet (endret)
Hansien skrev (1 time siden):

Bare så jeg tolker deg rett nå, du mener "hold" som i en funksjon som hindrer at bilen starter å rulle før du presser litt på gassen, selv om du slipper bremser og håndbrekket er av?

Ja, enten du bremser ned i null km/t, eller bare slipper gassen ned i null, så holder bilen seg i ro uansett helling til du gasser på igjen. Og sånn gjør den hver gang du er innom stillestående!
 

Hansien skrev (28 minutter siden):

Så en anti-creep funksjon rett og slett. Det er ikke noe som er nytt som er en elbil-greie slik han jeg siterte påstod da.

Mulig jeg overdrev den der litt ja! Men jeg har selv aldri sett forbrenningsmotor-bil hugge inn bremsene på slutten etter du bare har sluppet gassen og triller ut farten...


EDIT: Siden en elektromotor ikke "går på tomgang", så er jo Creep en unaturlig og kunstig ting på elbiler. Men kun implementert for å lette overgangen til EL for folk som kommer fra ICE, var vel det jeg mente hehe

Endret av ozone
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
30 minutes ago, Snowleopard said:

Det har jeg ikke testet skikkelig, jeg kjører stortsett i normalmodus, og av og til i Sport. Men pga at det ikke er vippebryter, så må jeg innom eco i sekvensen det er satt opp.

Men knappen for hold er ikke så nært modus at jeg bommer på den når jeg skal skifte modus, er mer om jeg teffer rattvarmen da...! 

Tenker kjøreprofiler basert på hvem som kjører bilen. Det var en Hyundai Kona du hadde? De har vel slik funksjon?

Men om du er eneste sjoføren på bilen er det kansje ikke så lett å vite :p

Forøvrig virker det som at Hyundai Ioniq 5 eiere begynner å miste gratis Bluelink abbonent nå (Hyundai sin app), og de som glemmer av å starte betaling eller ikke ønsker å abbonere blir "straffet" med en nullstilt bil så de må sette opp alt på nytt igjen. Koselig..

  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (21 minutter siden):

Tenker kjøreprofiler basert på hvem som kjører bilen. Det var en Hyundai Kona du hadde? De har vel slik funksjon?

Men om du er eneste sjoføren på bilen er det kansje ikke så lett å vite :p

Forøvrig virker det som at Hyundai Ioniq 5 eiere begynner å miste gratis Bluelink abbonent nå (Hyundai sin app), og de som glemmer av å starte betaling eller ikke ønsker å abbonere blir "straffet" med en nullstilt bil så de må sette opp alt på nytt igjen. Koselig..

Min er "app-free", altså året før man fikk mulighet til "connected car". Så førerprofil har jeg ikke sett noen valg for.

Vanligvis eneste sjåfør, men guttungen låner den av og til. Mulig dama hans og kjører den innimellom når han låner bilen. Hun var ihvertfall sjåfør når de trengte bilen, og han ikke hadde fått lappen ennå 

  • Liker 1
Skrevet
12 hours ago, Drunkenvalley said:

"Kompromisser" i denne konteksten er korleis dei prøve klemme inn motor-lyder, fiktive gir, krype-modus, "motormotstand" (typisk at ein alltid har eit visst nivå av regenerering), osv. Når dei prøver å etter-ape ICE i eit rart forsøk på å få folk over.

Og det er greit nok at dei greiene eksisterer, men det er kjedelig når bilene ikkje lar deg skru dei av.

Kryping har en nyttefunksjon i motsetning til de andre tingene du nevner, i at det i en del situasjoner er tryggere å ha foten på bremsen og at man da kan reagere raskere enn hvis man må flytte foten over på bremsepedalen først. Som noen andre påpekte, så er det tryggere å ha foten på bremsepedalen heller enn gasspedalen når man rygger også, feks. 

Det har etter hvert skjedd en del skumle ulykker med aksellerasjon på elbiler. Skulle gjerne sett forskningsresultater på hva som faktisk skjer og hvordan man skal unngå det. Hvis panikkreaksjonen til folk er å trykke gassen i bånn når man egentlig skulle bremse, så bør bilene tilpasses deretter. Feks. så kan det hende at enpedal kan ha noe å si.

Og så må man huske på at det store flertallet av verdens bilister fortsatt kjører fossilt, så overgangsfunksjoner vil det være behov for ganske lenge framover. 

Skrevet
Just now, Kalle Klo said:

Kryping har en nyttefunksjon i motsetning til de andre tingene du nevner, i at det i en del situasjoner er tryggere å ha foten på bremsen og at man da kan reagere raskere enn hvis man må flytte foten over på bremsepedalen først. Som noen andre påpekte, så er det tryggere å ha foten på bremsepedalen heller enn gasspedalen når man rygger også, feks. 

Det har etter hvert skjedd en del skumle ulykker med aksellerasjon på elbiler. Skulle gjerne sett forskningsresultater på hva som faktisk skjer og hvordan man skal unngå det. Hvis panikkreaksjonen til folk er å trykke gassen i bånn når man egentlig skulle bremse, så bør bilene tilpasses deretter. Feks. så kan det hende at enpedal kan ha noe å si.

Og så må man huske på at det store flertallet av verdens bilister fortsatt kjører fossilt, så overgangsfunksjoner vil det være behov for ganske lenge framover. 

Ehh... Det er å strekke det langt å kalle det tryggere hvis du har prøvd ein Polestar 2. Du trille ikkje hvis du ikkje vil, og det er ein ganske fredfull start på pedalen. Eller med andre ord har eg aldri opplevd nokon form for plutselig rykk eller noko, og hvis eg slepp pedalen i denne hastigheten stopper den i praksis umiddelbart.

Til samanlikning har eg opplevd fleire krypemoduser som er ganske aggressive og skumle, og utgjer ein meir openbar risiko for å treffe noko eller nokon.

Ikkje at eg i prinsipp er uenig, men eg meine det er ganske overdramatisert i denne konteksten gitt faktiske realiteten her - det er snakk om knapt fots-tempo.

Og ja, eg forstår at mange er vant med funksjonen. Men ikkje alle biler treng å vera designet rundt det behovet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...