Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (13 minutter siden):

TU-redaktør Jan Moberg skriver nekrolog for fossilbilene i Norge.

Jeg tror han er litt tidlig ute med å ta livet av en godt voksen biltype som ennå har mange gode år foran seg. 50% av fossilbilene lever til de er over 18,8 år gamle. Elbilene er ennå såpass ung teknologi at vi ikke vet hvor lenge de vil vare i gjennomsnitt.

Hvis vi snur opp ned på nekrologen og ser for oss at fossilbilene skrev nekrolog for Jan Moberg så tror jeg han hadde blitt provosert. En godt voksen mann som ennå har mange gode år igjen. Skulle ønske han leste dette og innså at tidlige nekrologer er en uting.

Problemet er vell at "snart" så er det ingen så ønsker bilene, prisfallet blir enormt. De generasjonene som kommer nå er ikke interessert i en bil som "bråker", "lukter", må gires, må fylle energi for latterlige priser etc. Kjøperene forsvinner og bilene blir så lite verdt at de bare vrakes tidligere pga plutselig regning i fra verksted på 80k og bilen er verdt tusenlapper osv. 

  • Innsiktsfullt 1
12 minutes ago, Simen1 said:

TU-redaktør Jan Moberg skriver nekrolog for fossilbilene i Norge.

Jeg tror han er litt tidlig ute med å ta livet av en godt voksen biltype som ennå har mange gode år foran seg. 50% av fossilbilene lever til de er over 18,8 år gamle. Elbilene er ennå såpass ung teknologi at vi ikke vet hvor lenge de vil vare i gjennomsnitt.

Hvis vi snur opp ned på nekrologen og ser for oss at fossilbilene skrev nekrolog for Jan Moberg så tror jeg han hadde blitt provosert. En godt voksen mann som ennå har mange gode år igjen. Skulle ønske han leste dette og innså at tidlige nekrologer er en uting.

Jeg er enig.
Hva skjer når Golfene, Jazz, Yarisene, Focusene og de andre faktisk blir utslitt om noen år? Altså forbruksbilene til folk
Kan godt tenkes at de som har en dieselbil til feriebil kanskjje beholder sin lengre. Men på et punkt er den også utslitt

  • Liker 2
Skrevet (endret)
35 minutes ago, Simen1 said:

TU-redaktør Jan Moberg skriver nekrolog for fossilbilene i Norge.

Jeg tror han er litt tidlig ute med å ta livet av en godt voksen biltype som ennå har mange gode år foran seg. 50% av fossilbilene lever til de er over 18,8 år gamle. Elbilene er ennå såpass ung teknologi at vi ikke vet hvor lenge de vil vare i gjennomsnitt.

Samtidig kjøres eldre biler lite sammenlignet med nye. Vi kan forvente at det vil bli stadig mer upraktisk å ha en bensin eller dieselbil (særlig bensin*) hvor du vil finne at det blir gradvis færre bensinstasjoner, særlig utenfor hovedveiene. 

At de plutselig kollapser i pris er nok ikke noen stor fare siden bruktbilene kan eksporteres til andre land. Men når man ser en markedsandel som er vedvarende godt under 10% kan vi nok trygt si at disse er marginale i Norge.

Noen vil fortsatt selges til entusiaster og vriompeiser så andelen går ikke til null. Det går vel også fortsatt en del naturgassbiler rundt om i landet.

At du har dårlig erfaring med en spesifikk leverandør betyr ikke at ingen elbiler er lagd for å vare. Når selv toyota er komfortabel med å selge elbiler så tror jeg vi kan trygt anta at de er modne nok.

En del elbiler vil være en risikosport på bruktmarkedet, men det er jo heller ikke noe nytt. Det har alltid vært bilmerker man betraktet som for spesiellt intresserte i så måte. Det samme gjelder nok gjerne på bruktmarkedet for elbiler som for andre biler: Det er gjerne biler uten de helt spennende spesifikasjonene på papiret som er de som gjerne er de tryggere bruktkjøpene.  

Det er nok ikke noe annet enn en total reversering av bilskattlggingen som kan vesentlig endre at forbrenningsmotoren er marginalisert i bilmarkedet i norge nå.

*) Diesel vil være enklere tilgjengelig lengre p.g.a. alle tungbilene som ikke har samme konverteringsrate.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 2
sverreb skrev (2 minutter siden):

Det er ingen stor  fare. Bruktbilene kan eksporteres til andre land hvor de kommer til å kunne selges mye enklere uten vesentlige problemer lenge nok.

joda, det er helt sant! Afrika kommer nok til å ta masse biler slik de allerede gjør i dag i fra vrakhandlerene etc. Men til en lav pris og da kan en vell si at de er "vraket" her hjemme. De eksisterer iallefall ikke. Usikker på hvordan det slår ut på statistikken

Skrevet (endret)
4 minutes ago, Salvesen. said:

joda, det er helt sant! Afrika kommer nok til å ta masse biler slik de allerede gjør i dag i fra vrakhandlerene etc. Men til en lav pris og da kan en vell si at de er "vraket" her hjemme. De eksisterer iallefall ikke. Usikker på hvordan det slår ut på statistikken

Trenger ikke å sende de så langt. Elbil markedsandelen er godt under 20% i mesteparten av europa. Det europeiske bruktbilmarkedet kommer til å være overveldende fyllt av forbrenningsbiler i godt over et tiår til, som er lenge nok til at godt som alle gjenværende slike biler i norge rekker å selges til sin siste eier uten å måtte sendes så langt.

Endret av sverreb
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Problemet er vell at "snart" så er det ingen så ønsker bilene, prisfallet blir enormt. De generasjonene som kommer nå er ikke interessert i en bil som "bråker", "lukter", må gires, må fylle energi for latterlige priser etc. Kjøperene forsvinner og bilene blir så lite verdt at de bare vrakes tidligere pga plutselig regning i fra verksted på 80k og bilen er verdt tusenlapper osv. 

Brukteksport vil holde oppe prisene lenge så det bekymrer meg ikke. Ei heller tilgang på bensin og diesel. Tungtransporten er vel sånn ca 0% elektrifisert per i dag så det er ennå veldig lenge til det blir vanskelig å få tak i diesel. Bensin er ikke en stor merkostnad for en dieselstasjon og antall steder må mer enn halveres før det begynner å bli en utfordring. Vi kommer neppe til det vippepunktet før om 10 år. Så å slå bensin og diesel sammen og skrive nekrologen allerede nå, det mener jeg er prematurt. Den tiden kommer, men det er ennå mange år til.

sverreb skrev (4 minutter siden):

At du har dårlig erfaring med en spesifikk leverandør betyr ikke at ingen elbiler er lagd for å vare.

Jeg snakker ikke i min egen boble her. Vi har vært gjennom en rekke andre elbiler med "levetidsproblemer" her i tråden. Jaguar I-pace, Audi e-tron og mange flere. Dette er ikke noe helt nytt og uoppdaget jeg prøver å pådytte deg, det er ting mange deltakere her har pratet om en drøss ganger.

  • Liker 1
1 minute ago, Simen1 said:

Jeg snakker ikke i min egen boble her. Vi har vært gjennom en rekke andre elbiler med "levetidsproblemer" her i tråden. Jaguar I-pace, Audi e-tron og mange flere. Dette er ikke noe helt nytt og uoppdaget jeg prøver å pådytte deg, det er ting mange deltakere her har pratet om en drøss ganger.

Dette er en håndfull 1. generasjons biler med barnesykdommer

De fleste produsenter har både forventinger og Q&A prosesser til å drive mot en normal billevetid og er alt på sine 2. og 3. generasjon elbiler.

  • Innsiktsfullt 1
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg snakker ikke i min egen boble her. Vi har vært gjennom en rekke andre elbiler med "levetidsproblemer" her i tråden. Jaguar I-pace, Audi e-tron og mange flere. Dette er ikke noe helt nytt og uoppdaget jeg prøver å pådytte deg, det er ting mange deltakere her har pratet om en drøss ganger.

Felles for de bilene nevnt med navn, Jaguar i-Pace, E-Tron, er at de kjøpte batterier fra LG av samme type som Chevrolet Bolt/Opel AmperaE og Hyundai Kona og Hyundai Ioniq 38 kWh. Disse led av en feil ved produksjon av batteri-cellene som Audi og Jaguar ikke fanget opp når det raste som verst med Hyundai og Opel/Chevrolet.

Tipper både elbilprodusenter og batteriprodusenter lærte veldig mye på disse tidlige elbilene. Det er langt mindre fare for at tilsvarende skal skje igjen. Også dette med motorproblemene på Audi, pga lekkasjer, er vel det man kan putte i båsen "nybegynnerfeil".

Simen1 skrev (7 minutter siden):

Brukteksport vil holde oppe prisene lenge så det bekymrer meg ikke. Ei heller tilgang på bensin og diesel. Tungtransporten er vel sånn ca 0% elektrifisert per i dag så det er ennå veldig lenge til det blir vanskelig å få tak i diesel. Bensin er ikke en stor merkostnad for en dieselstasjon og antall steder må mer enn halveres før det begynner å bli en utfordring. Vi kommer neppe til det vippepunktet før om 10 år. Så å slå bensin og diesel sammen og skrive nekrologen allerede nå, det mener jeg er prematurt. Den tiden kommer, men det er ennå mange år til.

Du som bor i Tromsø, må vel allerede ha fått med deg at det er bygder i Finnmar/Nord-Troms som har mistet sin lokale bensistasjon, og man må kjøre flere mil for å komme til neste. Og da går jo og handelen av andre varer til storbedriftene i større tettsteder/byer på bekostning av den lokale kjøpmannen. Altså mer problemer for de som ikke har bil eller noen som kan handle for dem eller gi dem skyss til kjøpesenteret og tilbake igjen.

Etterhvert vil disse problemene øke , flere bensinstasjoner legges ned og så forsvinner nærbutikken i dragsuget. Redningen for de fleste blir å bytte til en elbil de kan lade hjemme, til en langt billigere pris, så det forsterker problemene!

Og dette vil skje nedover kontinentet etterhvert. Så nei, det å skrive en nekrolog for icebiler, er vel egentlig bare en liten fremtids-spådom som vil bre om seg mer og mer. Og det vil og forsterke seg ettersom elbil-batteriene blir billigere, sammen med resten av bilproduksjonen.

Simen1 skrev (49 minutter siden):

Haha, hvorfor så hårsår?

At "fødselsraten" til noe har stupt betyr ikke at man bare kan ture fram og erklære alle nålevende for døde eller "snart utdødde".

Er ikke snakk om å være hårsår. Men det grenser til æreskrenkelse og dokumentfalsk og trakassering, noe som faktisk kan være straffbart. Altså når du skriver en nekrolog om mennesker, enten det er din egen eller andres. Å skrive en "nekrolog" over en teknologi eller en død gjenstand, er altså på et helt annet plan, både moralsk, etisk og juridisk.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (57 minutter siden):

 

Er ikke snakk om å være hårsår. Men det grenser til æreskrenkelse og dokumentfalsk og trakassering, noe som faktisk kan være straffbart. Altså når du skriver en nekrolog om mennesker, enten det er din egen eller andres. Å skrive en "nekrolog" over en teknologi eller en død gjenstand, er altså på et helt annet plan, både moralsk, etisk og juridisk.

Tror faktisk ikke Simen hadde tenkt å gjøre det - vi fleste forstod poenget med utsagnet ihvertfall. Og jeg er helt enig.

Å skrive en nekrolog for fossilbiler i dag er både prematurt og barnslig. Det viser også ganske manglende innsikt i hva som beveger seg i bilbransjen utenfor det bittelille elbillandet Norge som kun har fått det til pga en sinnsvak avgiftsordning på biler som "premierte" avgiftsfri elbiler når de kom. Samt billig strøm. Samt alle fordelene man fikk den gang. uten dette hadde Norge nok ikke hatt særlig større elbilandel enn resten av sammenlignbare Europa.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Auto Asmodeus skrev (14 minutter siden):

Tror faktisk ikke Simen hadde tenkt å gjøre det - vi fleste forstod poenget med utsagnet ihvertfall. Og jeg er helt enig.

Å skrive en nekrolog for fossilbiler i dag er både prematurt og barnslig. Det viser også ganske manglende innsikt i hva som beveger seg i bilbransjen utenfor det bittelille elbillandet Norge som kun har fått det til pga en sinnsvak avgiftsordning på biler som "premierte" avgiftsfri elbiler når de kom. Samt billig strøm. Samt alle fordelene man fikk den gang. uten dette hadde Norge nok ikke hatt særlig større elbilandel enn resten av sammenlignbare Europa.

Sagt på en annen måte, Norge har pga dette tråkka opp stien for de andre. Nå som elbiler begynner å bli billigere å produsere enn ice-biler, så vil dette bare forsterke seg ved at de blir billigere i andre deler av verden.

Man ser jo allerede tegn til at Afrika begynner å tilrettelegge for lokal solproduksjon for å kunne lade elbiler, og at dette vil hindre at ice-biler vil strømme inn over land på det kontinentet, der selv ice-biler er det begrenset mengde av.

Også enklere elbiler med innebygde solcellepaneler og lavt forbruk, dukker opp. Av merker vi ikke kjenner til på våre breddegrader.

Kanskje virker det tidlig for endel her inne. Men tror vi hadde vært lengre på vei, hadde det ikke vært for "set back's" pga Korona-smitten, invasjonen av Ukraina samt stridighetene mellom Israel og Hamas++, og påfølgende angrep av Houthiene på skip som våger å prøve seg gjennom Rødehavet og Suez-kanalen fremfor å ta den lengre ruta rundt.

Kanskje er det litt hardt, eller uønskelig å ta til seg. Kanskje er det vanskelig å se at dette skal skje, pga disse disse "set backs". Men det er nok bare utsatt/forsinket, ikke noe som kommer til å snu.

For ikke lenge siden, så flirte folk over spørsmålet om elbiler ville gjøre ice-biler til museumsgjenstander, for de utgjorde ikke mer enn noen promille av totalt bilsalg. Men de fleste så ikke at økende elbilandel, tildels eksponensialt, betydde at det ble færre ice og flere BEV's, i de fleste land.

Nå er det ikke lengre promiller av bilsalget, men prosenter. Og i de fleste land, 2-sifret prosenttall for antall BEV's.  Gjerne høye prosenttall, og stadig økende. Er vel nesten bare Tyskland som har opplevd en nedgang i BEV-salget, men også der snur det opp igjen nå.

  • Innsiktsfullt 1

Selv om det øker i prosent så må man se tallene bak prosentene.

BEV i Q1 i Europa økte med 23% sammenlignet med ifjor og ender opp med ca 15% markedsandel der tre av de fire største BEV-markedene står for godt over halvparten av disse salgene: Tyskland, Belgia og Nederland.

Under er totaltallene for EU - ikke vist under, men dersom vi inkluderer Norge og EFTA-landene så øker BEVandelen til ca 17% på bekostning av alle de andre drivlinjene.

 

Så jeg vil si at det er et stykke igjen å gå før vi kan gravlegge fossilbilen i nekrologer fra fossiler.

 

image.png.5641723cbaf0937b98e70c802ccd1b9a.png

  • Liker 4
On 5/8/2025 at 2:35 PM, Snowleopard said:
Spoiler

Felles for de bilene nevnt med navn, Jaguar i-Pace, E-Tron, er at de kjøpte batterier fra LG av samme type som Chevrolet Bolt/Opel AmperaE og Hyundai Kona og Hyundai Ioniq 38 kWh. Disse led av en feil ved produksjon av batteri-cellene som Audi og Jaguar ikke fanget opp når det raste som verst med Hyundai og Opel/Chevrolet.

Tipper både elbilprodusenter og batteriprodusenter lærte veldig mye på disse tidlige elbilene. Det er langt mindre fare for at tilsvarende skal skje igjen. Også dette med motorproblemene på Audi, pga lekkasjer, er vel det man kan putte i båsen "nybegynnerfeil".

Du som bor i Tromsø, må vel allerede ha fått med deg at det er bygder i Finnmar/Nord-Troms som har mistet sin lokale bensistasjon, og man må kjøre flere mil for å komme til neste. Og da går jo og handelen av andre varer til storbedriftene i større tettsteder/byer på bekostning av den lokale kjøpmannen. Altså mer problemer for de som ikke har bil eller noen som kan handle for dem eller gi dem skyss til kjøpesenteret og tilbake igjen.

Etterhvert vil disse problemene øke , flere bensinstasjoner legges ned og så forsvinner nærbutikken i dragsuget. Redningen for de fleste blir å bytte til en elbil de kan lade hjemme, til en langt billigere pris, så det forsterker problemene!

Og dette vil skje nedover kontinentet etterhvert. Så nei, det å skrive en nekrolog for icebiler, er vel egentlig bare en liten fremtids-spådom som vil bre om seg mer og mer. Og det vil og forsterke seg ettersom elbil-batteriene blir billigere, sammen med resten av bilproduksjonen.

Er ikke snakk om å være hårsår. Men det grenser til æreskrenkelse og dokumentfalsk og trakassering, noe som faktisk kan være straffbart. Altså når du skriver en nekrolog om mennesker, enten det er din egen eller andres. Å skrive en "nekrolog" over en teknologi eller en død gjenstand, er altså på et helt annet plan, både moralsk, etisk og juridisk.

 

Vi kan jo prøve å tenke mer på hvordan det faktisk fungerer.
Fossilsalget er kunstig lavt fordi folk kjøper elbil, ny elbil. Og så tar den pendlekilometerne, som er mesteparten av slittasjen til bilen. Og så har du bil nr 2 eller bil nr 3 som langkjøringsfossilbil, som ikke blir reelt slitt av bruken.

Absurditeten som kommer frem her er ikke elbilsalget. Det er hva som skjer når fossilbilen kun skal ha litt service, litt oljeskift, og får kun feriekilometer, den får ikke småkjøring.
Kanskje man er på Leaf nr 2, eller bytte ut en Zoe med en Tesla 3, etc Men fossilbilen blir fortsatt beholdt. 
Og jeg tror ikke at elbilen har kommet langt nok til det tidsrommet hvor feriebilene begynner å ta kvelden. Men det som blir spennende er om man da kjøper seg en ny feriebil ny, brukt eller bruktimportert. Og eventuelt hvilken hybridløsninger.
Og det er først etter denne kneika, at man kan virkelig begynne å skrive fossilbilens nekrologi. 

Så: Hva ermotforestillingen.

  • Liker 1
2 minutes ago, del_diablo said:

Vi kan jo prøve å tenke mer på hvordan det faktisk fungerer.
Fossilsalget er kunstig lavt fordi folk kjøper elbil, ny elbil. Og så tar den pendlekilometerne, som er mesteparten av slittasjen til bilen. Og så har du bil nr 2 eller bil nr 3 som langkjøringsfossilbil, som ikke blir reelt slitt av bruken.

Absurditeten som kommer frem her er ikke elbilsalget. Det er hva som skjer når fossilbilen kun skal ha litt service, litt oljeskift, og får kun feriekilometer, den får ikke småkjøring.
Kanskje man er på Leaf nr 2, eller bytte ut en Zoe med en Tesla 3, etc Men fossilbilen blir fortsatt beholdt. 
Og jeg tror ikke at elbilen har kommet langt nok til det tidsrommet hvor feriebilene begynner å ta kvelden. Men det som blir spennende er om man da kjøper seg en ny feriebil ny, brukt eller bruktimportert. Og eventuelt hvilken hybridløsninger.
Og det er først etter denne kneika, at man kan virkelig begynne å skrive fossilbilens nekrologi. 

Så: Hva ermotforestillingen.

Kilometer kjørt er ikke den viktigste komponenten i avskriving av en bil. Alle biler aldres, og mister verdi selv om de bare står stille. Bilparken vil gradvis finne veien til brukteksport eller skroting selv om de ikke kjøres.

Så er jo også spørsmålet om hvor relevante biler som bare er registrert men nesten ikke brukt egentlig er.

Dette fenomenet med gamle dieselbiler som langturbil er nok også noe som er i ferd med å forsvinne. Ettersom nye elbiler rutinemessig har rekkevidde på 4-600 km og hurtigladere står tett nok, også utenfor landets grenser er langtur greit nok gjennomførbart og det blir gjerne mer attraktivt å kjøre den nyere mer komfortable bilen fremfor en gammel kanskje marginalt pålitelig dieselbil du nesten aldri kjører ellers.

  • Liker 1
25 minutes ago, sverreb said:

Kilometer kjørt er ikke den viktigste komponenten i avskriving av en bil. Alle biler aldres, og mister verdi selv om de bare står stille. Bilparken vil gradvis finne veien til brukteksport eller skroting selv om de ikke kjøres.

Så er jo også spørsmålet om hvor relevante biler som bare er registrert men nesten ikke brukt egentlig er.

Dette fenomenet med gamle dieselbiler som langturbil er nok også noe som er i ferd med å forsvinne. Ettersom nye elbiler rutinemessig har rekkevidde på 4-600 km og hurtigladere står tett nok, også utenfor landets grenser er langtur greit nok gjennomførbart og det blir gjerne mer attraktivt å kjøre den nyere mer komfortable bilen fremfor en gammel kanskje marginalt pålitelig dieselbil du nesten aldri kjører ellers.

Jeg ser 2 problemer her:

1. Verdi brukes for å avfeie argumentet om å ha bilen
2. Antagelsen om at morgendagens biler er MYE bedre i stede for marginalt bedre
Jeg tenker at jeg blir forbauset om Model 3 Highlander er utdatert om 10 år.

del_diablo skrev (23 minutter siden):

Vi kan jo prøve å tenke mer på hvordan det faktisk fungerer.
Fossilsalget er kunstig lavt fordi folk kjøper elbil, ny elbil. Og så tar den pendlekilometerne, som er mesteparten av slittasjen til bilen. Og så har du bil nr 2 eller bil nr 3 som langkjøringsfossilbil, som ikke blir reelt slitt av bruken.

Absurditeten som kommer frem her er ikke elbilsalget. Det er hva som skjer når fossilbilen kun skal ha litt service, litt oljeskift, og får kun feriekilometer, den får ikke småkjøring.
Kanskje man er på Leaf nr 2, eller bytte ut en Zoe med en Tesla 3, etc Men fossilbilen blir fortsatt beholdt. 
Og jeg tror ikke at elbilen har kommet langt nok til det tidsrommet hvor feriebilene begynner å ta kvelden. Men det som blir spennende er om man da kjøper seg en ny feriebil ny, brukt eller bruktimportert. Og eventuelt hvilken hybridløsninger.
Og det er først etter denne kneika, at man kan virkelig begynne å skrive fossilbilens nekrologi. 

Så: Hva ermotforestillingen.

icebiler som nesten ikke brukes, vil fortsatt ende opp hos huggern etterhvert, og de blir ikke erstattet av en ny icebil. Når den erstattes, er det enten en brukt icebil eller ny elbil.

Altså vil ice-andelen fremdeles bevege seg nedover, ikke oppover. Og det er jo det som poenget med "nekrologen", å poengtere at "ice-age" er mer eller over, at elbilene tar over.

Selvsagt skjer det ikke over natta, men kursen er så godt som staket ut allerede. Men skjønner at det er noe som kan være tungt å ta innover seg.

  • Innsiktsfullt 1
Snowleopard skrev (1 time siden):

Selvsagt skjer det ikke over natta

Moberg skrev ikke om noen utfasing eller langvarig overgang. Overskriften erklærer bastant: Nå dør fossilbilen.

Apropos bruken av ordet nekrolog - det var Moberg og ikke meg, som menneskeliggjorde biler ved å erklære de døde, som om biler har et liv og kan dø. Så jeg synes det er ganske presist å kalle artikkelen hans for en nekrolog.

  • Liker 3
Simen1 skrev (51 minutter siden):

Moberg skrev ikke om noen utfasing eller langvarig overgang. Overskriften erklærer bastant: Nå dør fossilbilen.

Apropos bruken av ordet nekrolog - det var Moberg og ikke meg, som menneskeliggjorde biler ved å erklære de døde, som om biler har et liv og kan dø. Så jeg synes det er ganske presist å kalle artikkelen hans for en nekrolog.

Leste du selve artikkelen, eller bare hang deg opp i overskriften? Artikkelen er helt grei den!

Og det er ikke kontroversielt å kalle artikkelen en nekrolog. Heller ikke det å tilegne bilen menneskelige egenskaper,  og så proklamere at den er død.

Alle skjønner at den ikke dør som i at enkeltbiler slutter å fungere, men at icebilen som et kjøpsobjekt er død. At markedet for disse forsvinner, og de etterhvert  ikke kommer til å selges mer.

Det er derimot ditt forslag om å heller skrive en nekrolog over personen Jan M. Moberg!

  • Liker 1

Det er vel Staten Norge som har drept ICE bilen, ikke kundene. Selv til dels gamle ICE biler selges for betydelige summer fortsatt. Folk som ennå ikke har kjøpt elbil trenger overhodet ikke være dårligere stilt finansielt. De kan hoste opp mange hundre tusener for en 10-15 år gammel, velholdt ICE bil. Kanskje har de ikke interesse av å sette seg inn i lading, rekkevidde, apper, skjermer, bing og bong fra biler. Jeg skjønner dem godt, er du 70-80 år i dag kan du like godt kjøre den gamle ICE bilen så lenge den varer. Ikke vits å bytte ut noe som funker. Etter den ikke funker mer bør man nok vurdere om man skal fortsette å kjøre bil, eller legge inn årene. 

Det undervurderes hvor mange som aldri har kjørt eller prøvd elbil, eller rett og slett ikke har interesse av det av ulike grunner. Ungdom som bor i by har gjerne ikke førerkort engang, og mange har null interesse av å kjøre bil. Ungdom utenfor byen, som i mitt nabolag, kjører utelukkende 15-20 år gamle diesel stasjonsvogner av merkene bmw, audi og volvo. De har tydeligvis ikke satt seg inn i elbiler, liker de eldre bilene best, eller andre grunner. Ingenting feil med noe av det. Hvis de bilene passer dem og deres bruk best bør de fortsette å kjøre disse så lenge de kan holde dem på vegen. 

  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...