Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man bor i et sameie eller borettslag bygd på 80-90 tallet med fellesgarasje i annet bygg kommer man ikke unna nøkler til ymse (som nøkkeladgang til fellesgarasje i annet bygg og en bom for kjøring til døreen på gangvei ved vareleveranser etc ). Er liten vits for oss å på egen kostnad endre inngangsdøra til nøkkelfri. Da blir det to adgangssystem/metoder man må forholde seg til i hverdagen i stedet for ett.

Sameiet jeg har eierseksjon har etterslep og fokus på annet viktigere vedlikehold enn nøkkekfri adang overalt (det har aldri vært et tema engang)

Dere som bor i egen enebolig eller andre type boliger med p-plass/garasje integrert i boligseksjon står jo fritt til å skifte ut alt som benyttes og kan skryte av hvor enkelt dere har det i hberdagen i forhold til oss dinosaurer som har et knippe med to tre nøkler 😛 

  • Liker 3
Skrevet (endret)
10 minutes ago, Syar-2003 said:

Når man bor i et sameie eller borettslag bygd på 80-90 tallet med fellesgarasje i annet bygg kommer man ikke unna nøkler til ymse (som nøkkeladgang til fellesgarasje i annet bygg og en bom for kjøring til døreen på gangvei ved vareleveranser etc ). Er liten vits for oss å på egen kostnad endre inngangsdøra til nøkkelfri. Da blir det to adgangssystem/metoder man må forholde seg til i hverdagen i stedet for ett.

Sameiet jeg har eierseksjon har etterslep og fokus på annet viktigere vedlikehold enn nøkkekfri adang overalt (det har aldri vært et tema engang)

Dere som bor i egen enebolig eller andre type boliger med p-plass/garasje integrert i boligseksjon står jo fritt til å skifte ut alt som benyttes og kan skryte av hvor enkelt dere har det i hberdagen i forhold til oss dinosaurer som har et knippe med to tre nøkler 😛 

Definitivt fordeler med eget hus hvor man kan ordne alt slik man ønsker.

Men vet om borettslag som har oppgradert slikt til moderne systemer med kodelås på ytterdør og fjernkontroll til garageport. Kommer nok ønske om moderne teknologi hos deg og etterhvert.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Modernisering av bygningsmassen er jo helt naturlig om man eier, fordi det øker både standarden når man bor der og verdien når man flytter. Sånne småting som å endre låsesystemer er jo egentlig en liten kostnad for å forlenge levetiden på et bygg.

Man kjøper for eksempel nye dekk og bremseklosser til bilen for å forlenge levetida. Helt naturlig i stedet for å bare kjøpe nytt.

Bor man i sameie eller borettslag så er det flertall i styre eller årsmøte som bestemmer om og når man skal investere i oppgraderinger. Jeg tror ikke det finnes noe vetorett for enkeltbeboere til å motsette seg å ta nytt låsesystem via fellesgjeld. Har styret bestemt det så må også de som stemte nei være med å betale på det.

Jeg vet om blokker som er på sitt femte porttelefonsystem / adgangssystem.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
Complexity skrev (16 minutter siden):

Definitivt fordeler med eget hus hvor man kan ordne alt slik man ønsker.

Men vet om borettslag som har oppgradert slikt til moderne systemer med kodelås på ytterdør og fjernkontroll til garageport. Kommer nok ønske om moderne teknologi hos deg og etterhvert.

Tviler, det er endel uten bil/elbil i Oslo. 
Vi har har hatt fjernstyrt garasjeport i mer enn 20 år . Men bruker ikke den for adkomst via gange da det er på andre siden av bygningen.

Som sagt bruker jeg ikke noe energi overhodet på dette (utenom det å kommentere her), og har det fint og har null problemer i hverdagen slik det er p.t. Inkludert å alltid ha med  nøkkelknippet, keyfob, klokke og mobiltelefon til enhver tid når jeg forlater hjemmet. Og vi har ingen flytteplaner.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Jotun skrev (12 minutter siden):

Bor i enebolig. Så lite relevant for meg 

Og det er jo bare å ha med bolig nøklene da.... Ser ikke ulempen i å slippe nøkkel til bilen.

Jeg har det ikke som fetisj (slik det virker å være  for enkelte). Når man har levd med å bære med seg bilnøkkel i over 40 år så blir det en vanesak man ikke lengre ofrer en tanke.  Comfort access til bilen er verdsatt (automatisk åpning/låsing og kick to open/close trunk)

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet (endret)
33 minutes ago, Syar-2003 said:

Tviler, det er endel uten bil/elbil i Oslo. 
 

Regnestykket bil per person er nok noe annerledes i Oslo kontra Tromsø ja. Med severdigheter som tog, trikk og t-bane er det nok vesentlig mindre behov for bil.

Har muligens en fetisj for å gjøre hverdagen enklere ja :p Når det er billige grep man kan gjøre for å forenkle noe man gjør mange ganger om dagen så digger jeg det.

Fikk nylig levert en stor pakke på døra mens jeg var på jobb. Åpnet bare garageporten og ba budet sette den der. Fulgte med på overvåkningskamera jeg har i garagen (også med app) og lukket bare porten når den var levert.

Uten denne funksjonen måtte jeg enten dratt fra jobb og tatt imot pakken eller plager en nabo som forhåpentligvis var hjemme til å ta imot. Ville ikke levne den ute i snøværet og ville ha pakken asap 

"Levering mellom 08 og 16" er vanske å planlegge..

Endret av Complexity
Syar-2003 skrev (16 minutter siden):

Jeg har det ikke som fetisj (slik det virker å være  for enkelte). Når man har levd med å bære med seg bilnøkkel i over 40 år så blir det en vanesak man ikke lengre ofrer en tanke.  Comfort access til bilen er verdsatt (automatisk åpning/låsing og kick to open/close trunk)

Ja har ingen problem med det. Har derimot problem med å akseptere at du ikke kan akseptere at det kan være viktig for andre og ikke minst en kjempefordel som man ikke er nødt til å bruke

Er viktigere for meg med 4 hjul på bilen 

  • Liker 2
Complexity skrev (15 minutter siden):

Regnestykket bil per person er nok noe annerledes i Oslo kontra Tromsø ja. Med severdigheter som tog, trikk og t-bane er det nok vesentlig mindre behov for bil.

Har muligens en fetisj for å gjøre hverdagen enklere ja :p Når det er billige grep man kan gjøre for å forenkle noe man gjør mange ganger om dagen så digger jeg det.

Fikk nylig levert en stor pakke på døra mens jeg var på jobb. Åpnet bare garageporten og ba budet sette den der. Fulgte med på overvåkningskamera jeg har i garagen (også med app) og lukket bare porten når den var levert.

Uten denne funksjonen måtte jeg enten dratt fra jobb og tatt imot pakken eller plager en nabo som forhåpentligvis var hjemme til å ta imot. Ville ikke levne den ute i snøværet og ville ha pakken asap 

"Levering mellom 08 og 16" er vanske å planlegge..

Hvordan er hverdagen din når mobilen går i bakken og knuses, eller mistes. Det hender og  skjedde meg senest for noen måneder siden når jeg skled på isen en morgen før de hadde rukket å strø.

  • Liker 1
Syar-2003 skrev (24 minutter siden):

Du mister ... det der med å akseptere går begge veier 😏

Eg aksepterer som sagt fint at du kan leve uten og argumenterer ikke for at du skal bruke noe slikt.

Men sliter med å skjønne og å akseptere at slike ting som dette skal snakkes om som om det er en ulempe heller enn en fordel.... (Vet jo hvorfor altså.... Men allikevel) Jeg trenger det ikke, derfor er det faktisk tåpelig å ha det.

En paralelløl: på hytta har eg smartlås. Trenger ikke nøkkelen. Åpner seg selv. Låser seg selv. Helt fantastisk.

Når du kommer til meg skal du utlevert privat nøkkel som du kan bruke til å låse opp døra med.

Er det da en ulempe at døra mi har en smartlås? Eller det utelukkende en fordel? Ingen trenger det. Men er det en ulempe? 

Slipper hvertfall å ha en eksponert nøkkel tilgjengelig til når eg skal ha fagfolk til noe i hytta.

  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
33 minutes ago, Syar-2003 said:

Hvordan er hverdagen din når mobilen går i bakken og knuses, eller mistes. Det hender og  skjedde meg senest for noen måneder siden når jeg skled på isen en morgen før de hadde rukket å strø.

Ettersom jeg har barn som til tider låner telefonen min har jeg tenk på det og har vel ikke mindre enn 3 eldre telefoner mer eller mindre klar til bruk..

Om den fortsatt er påslått etter den knuses fungerer den jo som bilnøkkel. Det krever bare at man har telefonen på seg og at Bluetooth er påslått.

Men om den knekker i to må jeg kontakte fruen på noe vis å få henne til å låse opp og starte bilen. Eventuelt ringe Tesla så kan de gjøre det for meg ved å svare noen kontrollspørsmål. Eventuelt må jeg innom en nettleser og logge på tesla.com og dele nøkkeltilgang med noen andre.

Eller bruke ett nøkkelkort om jeg klarer å finne det..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Complexity skrev (24 minutter siden):

Ettersom jeg har barn som til tider låner telefonen min har jeg tenk på det og har vel ikke mindre enn 3 eldre telefoner mer eller mindre klar til bruk..

Om den fortsatt er påslått etter den knuses fungerer den jo fortsatt som bilnøkkel. 

Men om den knekker i to må jeg kontakte fruen på noe vis å få henne til å låse opp og starte bilen. Eventuelt ringe Tesla så kan de gjøre det for meg ved å svare noen kontrollspørsmål. Eventuelt må jeg innom en nettleser og logge på tesla.com og dele nøkkeltilgang med noen andre.

For meg gikk det relativt "enkelt". Etter å ha registert forsikringssak hjemme på PCen kunne jeg bare gå ut døren hjemme , låse etter meg med nøkkel sette meg i bilen med keyfob og kjøre til nærmeste appleforhandler for å få utlevert erstatning, logge på appleID og restore.

Men:
Med nytt device må alt av digitale nøkler og bankid m.m re-etableres.
Mfa løsninger i jobb og privat med mobilapp ms authenticator for pålogginger i bedriften og til kunder hadde man ikke lengre tilgang til tokens (og sms koder i multifaktor er av mange avviklet).

Så har man situasjoner som nylig i Spania hvor både strømnett og mobilnett var nede i lang tid. Elbilene var ikke lengre "online" ei heller betalingssystemer og diverse hjemmeautomasjoner.

 

Endret av Syar-2003
23 minutes ago, Syar-2003 said:

For meg gikk det relativt "enkelt". Etter å ha registert forsikringssak hjemme på PCen kunne jeg bare gå ut døren hjemme , låse etter meg med nøkkel sette meg i bilen med keyfob og kjøre til nærmeste appleforhandler for å få utlevert erstatning, logge på appleID og restore.

Men:
Med nytt device må alt av digitale nøkler og bankid m.m re-etableres.
Mfa løsninger i jobb og privat med mobilapp ms authenticator for pålogginger i bedriften og til kunder hadde man ikke lengre tilgang til tokens (og sms koder i multifaktor er av mange avviklet).

Så har man situasjoner som nylig i Spania hvor både strømnett og mobilnett var nede i lang tid. Elbilene var ikke lengre "online" ei heller diverse hjemmeautomasjoner.

 

Høres ut som du har mere tekniske greier på din telefon enn meg. Så lenge jeg har Tesla appen og Google Authenticator satt opp på reservetelefonene mine er jeg berget, og det har jeg på alle.

Den ene gamle telefonen er satt opp med gjestekonto til bilen, så den kan jeg gi til folk som skal låne bilen. De trenger bare å ha den på seg og passe på at den har strøm så funker den som keyfob.

Og man trenger jo ikke mobilnett. Kommunikasjon foregår jo med Bluetooth, og eventuelt NFC til nød som nevnt tidligere. Bare holde telefonen mot dørstolpen.

  • Liker 1
Complexity skrev (6 minutter siden):

Høres ut som du har mere tekniske greier på din telefon enn meg. Så lenge jeg har Tesla appen og Google Authenticator satt opp på reservetelefonene mine er jeg berget, og det har jeg på alle.

Den ene gamle telefonen er satt opp med gjestekonto til bilen, så den kan jeg gi til folk som skal låne bilen. De trenger bare å ha den på seg og passe på at den har strøm så funker den som keyfob.

Og man trenger jo ikke mobilnett. Kommunikasjon foregår jo med Bluetooth, og eventuelt NFC til nød som nevnt tidligere. Bare holde telefonen mot dørstolpen.

Bra du tenker konsekvenser. Ikke alle som gjør det. Er ikke alle som har resevetelefoner eller ferdig oppsatt slike. 
Ja , nfc trenger ikke mobilnett men du må jo ha selve enheten evt et enablet tesla nfc kort.

 

TU-redaktør Jan Moberg skriver nekrolog for fossilbilene i Norge.

Jeg tror han er litt tidlig ute med å ta livet av en godt voksen biltype som ennå har mange gode år foran seg. 50% av fossilbilene lever til de er over 18,8 år gamle. Elbilene er ennå såpass ung teknologi at vi ikke vet hvor lenge de vil vare i gjennomsnitt.

Hvis vi snur opp ned på nekrologen og ser for oss at fossilbilene skrev nekrolog for Jan Moberg så tror jeg han hadde blitt provosert. En godt voksen mann som ennå har mange gode år igjen. Skulle ønske han leste dette og innså at tidlige nekrologer er en uting.

  • Liker 4
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (7 minutter siden):

TU-redaktør Jan Moberg skriver nekrolog for fossilbilene i Norge.

Jeg tror han er litt tidlig ute med å ta livet av en godt voksen biltype som ennå har mange gode år foran seg. 50% av fossilbilene lever til de er over 18,8 år gamle. Elbilene er ennå såpass ung teknologi at vi ikke vet hvor lenge de vil vare i gjennomsnitt.

Hvis vi snur opp ned på nekrologen og ser for oss at fossilbilene skrev nekrolog for Jan Moberg så tror jeg han hadde blitt provosert. En godt voksen mann som ennå har mange gode år igjen. Skulle ønske han leste dette og innså at tidlige nekrologer er en uting.

Du klarer altså å sammenligne det å skrive en "nekrolog" for døde gjenstander, med det å skrive en for et levende, tenkende menneske?

Sier vel mest om deg dette. 

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...