Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Salvesen. said:

Farge/vinterhjul inkludert i prisen? Hvor kom det i fra?

Skal betale 4500 for min nye Molde Y LR AWD mot nåværende 4200 for model 3 RWD. Og alle 4500 går til nedbetaling. Tenker det er en helt vilt god deal jeg:)

Hadde jeg hatt litt mer sansen for interiøret i Tesla hadde jeg bestilt i kveld. Det er en veldig god pris.

Videoannonse
Annonse
oldboy skrev (2 minutter siden):

Hadde jeg hatt litt mer sansen for interiøret i Tesla hadde jeg bestilt i kveld. Det er en veldig god pris.

I fare for å virke fanboy men har du prøvd ut det nye? Det er jo fortsatt veldig spartansk men tenker at kvalitetsmessig er det opp mange hakk i fra model 3 2019 iallefall! 

Dog er det fortsatt langt i fra uber alles Tysk 😛 Men jeg synes det kommer seg litt og litt for hver iterasjon, og ikke minst etter at de fikk litt pes i fra Kina/Tyskland fabrikken på dette :)

Ser jeg bommet på prisen også, hadde ikke lagt inn vinterhjul så endelig pris pr måned blir ca 4800 kroner eller 5-600 mer enn jeg betaler i dag. Dog går 100% til nedbetaling, enn så lenge mot 3500ish før :)

Jotun skrev (Akkurat nå):

Etter de siste sidene her i tråden skulle man trodd du klarte å bestille med vinterhjul 😁

haha enig :p jeg har bestilt via bilen de siste gangene, og det er litt knotete. Så her bommet jeg absolutt men det ordner de 😛 Butikksjefen satt klar med bil til meg 2 sekund etter jeg hadde bestilt og hjul har de nok av over veien så dette ordner seg fint 😛

22 minutes ago, Salvesen. said:

I fare for å virke fanboy men har du prøvd ut det nye? Det er jo fortsatt veldig spartansk men tenker at kvalitetsmessig er det opp mange hakk i fra model 3 2019 iallefall! 

Dog er det fortsatt langt i fra uber alles Tysk 😛 Men jeg synes det kommer seg litt og litt for hver iterasjon, og ikke minst etter at de fikk litt pes i fra Kina/Tyskland fabrikken på dette :)

Ser jeg bommet på prisen også, hadde ikke lagt inn vinterhjul så endelig pris pr måned blir ca 4800 kroner eller 5-600 mer enn jeg betaler i dag. Dog går 100% til nedbetaling, enn så lenge mot 3500ish før :)

Jeg har selv kjørt en model 3 for noen år siden og kun vært taxipassasjer i model y en håndfull ganger. Kall meg gjerne gammeldags, men jeg setter fortsatt pris på knapper i bilen min, og jeg liker at etter litt tid så sitter muskelminnet slik at jeg gjør ting automatisk. Siste spiker i kista er kona mi som ikke er særlig begeistret for Tesla.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
minim skrev (40 minutter siden):

Er det egentlig noen alternativer til model Y nå? Tenker da bil med moderne app, teknologi, hengerfeste og størrelse/plass? Audi skuffet big time med app/tech. Regner gjerne med at de andre trauste også henger etter selv om jeg ikke har prøvd. 

TMY skuffer jo litt på tech, da du ikke får den med HUD, V2L og heller ikke 800V-støtte på TM3, TMY, TMS eller TMX, selv om de vel har de 2 siste på CT. Ei heller har man Apple Carplay eller Android Auto integrasjon. I tillegg sliter de jo ennå med viskerne sine og fantombremsing, mer enn de fleste konkurrenter.

Så er det selvsagt mye på SW-siden som Tesla er best på, så her kommer veldig an på hva man vektlegger mest. Selv har jeg veldig sansen for Tesla, men mangel på HUD og V2L gjør at jeg sliter med å velge noe derfra fremfor KIA eller Hyundai, selv om disse har noen klare svakheter de og.

Ingen som er best på alt, men for meg er de to funksjonene svært viktig, og i stor grad styrer hvilke biler som i realiteten er aktuelle i forhold til hva jeg forventer at en moderne EV må kunne tilby.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 3
minim skrev (40 minutter siden):

Er det egentlig noen alternativer til model Y nå?

Det må vel bli en helhetsvurdering ut fra smak, økonomi og behov? I mars ble det registrert 13304 nye biler her i landet, derav 1822 stk Model Y. Så svaret på det veldig generelle spørsmålet må bli et klart ja. 86,3% av bilkjøperne fant alternativer til Model Y i mars.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
43 minutes ago, Snowleopard said:

TMY skuffer jo litt på tech, da du ikke får den med HUD, V2L og heller ikke 800V-støtte på TM3, TMY, TMS eller TMX, selv om de vel har de 2 siste på CT. Ei heller har man Apple Carplay eller Android Auto integrasjon. I tillegg sliter de jo ennå med viskerne sine og fantombremsing, mer enn de fleste konkurrenter.

Så er det selvsagt mye på SW-siden som Tesla er best på, så her kommer veldig an på hva man vektlegger mest. Selv har jeg veldig sansen for Tesla, men mangel på HUD og V2L gjør at jeg sliter med å velge noe derfra fremfor KIA eller Hyundai, selv om disse har noen klare svakheter de og.

Ingen som er best på alt, men for meg er de to funksjonene svært viktig, og i stor grad styrer hvilke biler som i realiteten er aktuelle i forhold til hva jeg forventer at en moderne EV må kunne tilby.

Lader fortsatt meget raskt selv om de "bare" har 400V da så ikke spesielt stor ulempe. De har jo små batterier så går unna. De har heller fokusert på effektivitet så man kommer lengere på mindre lading.

Apple CarPlay/ Android Auto er definitivt ingen ulempe i mine øyne. Tesla har laget ett eget system som er mye bedre integrert med bilen enn carplay/auto blir.

Men noen virker å absolutt ville ha dette av en eller annen grunn.. Jeg har Android Auto i min andre bil og det kan ikke måle seg mot Teslan..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

TMY skuffer jo litt på tech, da du ikke får den med HUD, V2L og heller ikke 800V-støtte på TM3, TMY, TMS eller TMX, selv om de vel har de 2 siste på CT. Ei heller har man Apple Carplay eller Android Auto integrasjon. I tillegg sliter de jo ennå med viskerne sine og fantombremsing, mer enn de fleste konkurrenter.

Så er det selvsagt mye på SW-siden som Tesla er best på, så her kommer veldig an på hva man vektlegger mest. Selv har jeg veldig sansen for Tesla, men mangel på HUD og V2L gjør at jeg sliter med å velge noe derfra fremfor KIA eller Hyundai, selv om disse har noen klare svakheter de og.

Ingen som er best på alt, men for meg er de to funksjonene svært viktig, og i stor grad styrer hvilke biler som i realiteten er aktuelle i forhold til hva jeg forventer at en moderne EV må kunne tilby.

V2L hadde vært en kul feature, men Har aggregat og UPS så det er ikke helt krise. Er ikke tesla blant de raskeste på lading uansett? Ihvertfall i praksis med så godt utbygd ladenett. Jeg blir å pendle en 80 mils tur et par ganger i mnd og da kjører jeg forbi 4 tesla ladestasjoner på veien så tenkte at det ble raskt og greit med lading. 

Hud som jeg har på Hyundai Kona konebilen I dag med en plastskjerm som kommer opp er så idiotisk at jeg har skrudd den av. Hadde de enda klart å få den rett i ruta som BMW har så hadde det vært noe. 

Simen1 skrev (9 minutter siden):

Det må vel bli en helhetsvurdering ut fra smak, økonomi og behov? I mars ble det registrert 13304 nye biler her i landet, derav 1822 stk Model Y. Så svaret på det veldig generelle spørsmålet må bli et klart ja. 86,3% av bilkjøperne fant alternativer til Model Y i mars.

Det har jeg jo selv gjort ved å kjøpe en Hyundai kona som passet den bruken, men det er omtrent så dørgende kjedelig som man får det og kun A til B bil. Samboer er fornøyd med det, men jeg kunne tenkt meg litt mer. Tror faktisk ikke den har app engang. 

Ikke så veldig høye krav utover at det kan ikke være som Audi sin app som var bingo om den virket og om jeg sku låse opp bilen kunne det ta borti 2 minutter.. De var seriøst 10 år+ etter tesla for et par år siden. 

-4x4

-rask lading

-skal pendle 80 mil tur/retur ifbm jobb et par ganger i mnd. Må ha rask lading og klare 40mil også vinterstid uten lading

-forvarming

-OK komfort for langtur. Støydempet og gode seter. Gjerne litt sportslig så turen kan avvikles hurtig. 

-ha god plass for 4 personer. 

-under 600k inkl dekk og nødvendig utstyr. 

  • Liker 1
Complexity skrev (2 minutter siden):

Lader fortsatt meget raskt selv om de "bare" har 400V da så ikke spesielt stor ulempe. De har jo veldig små batterier så går unna. De har heller fokusert på effektivitet så man kommer lengere på mindre lading.

Lader veldig raskt i starten, om man starter fra lav nok SoC. Tror mange likevel kunne ønsket seg ennå raskere lading, jmf diskusjonen i går. Tesla er absolutt ikke dårlig her, men har forbedringspotensial de og.

Complexity skrev (3 minutter siden):

Apple CarPlay/ Android Auto er definitivt ingen ulempe i mine øyne. Tesla har laget ett eget system som er mye bedre integrert med bilen enn carplay/auto blir.

Her skal jeg være forsiktig med mine ord, da jeg ikke har særlig praktisk erfaring på dette. Men selv om jeg leser at mange er veldig fornøyd med Tesla sitt system og ikke ser ulempen, så er det noen som mener motsatt. Tror ikke Tesla hadde trengt å gjør sitt dårligere, men likevel kunne "pleasa" flere om Carplay/AA-støtte hadde blitt implementert. Men enig i at det ikke må sees på som noen stor ulempe.

Complexity skrev (7 minutter siden):

Men noen virker å absolutt ville ha dette av en eller annen grunn.. Jeg har Android Auto i min andre bil og det kan ikke måle seg mot Teslan..

AA har helt klart sine svakheter, selv om jeg tenker det og kommer an på implementeringen. Uansett, jeg tenker som så at folk ønsker å ha valgfriheten til å bruke det som er best der og da, eller skal vi si, det de er mest vant med og kjent med. 😉

minim skrev (19 minutter siden):

V2L hadde vært en kul feature, men Har aggregat og UPS så det er ikke helt krise. Er ikke tesla blant de raskeste på lading uansett? Ihvertfall i praksis med så godt utbygd ladenett. Jeg blir å pendle en 80 mils tur et par ganger i mnd og da kjører jeg forbi 4 tesla ladestasjoner på veien så tenkte at det ble raskt og greit med lading. 

Hud som jeg har på Hyundai Kona konebilen I dag med en plastskjerm som kommer opp er så idiotisk at jeg har skrudd den av. Hadde de enda klart å få den rett i ruta som BMW har så hadde det vært noe. 

Ja, man kommer vel unna om man har eget aggregat eller batteribank med litt ytelse/størrelse, men som nevn før, jeg foretrekker at bilen er batteribanken, og jeg slipper å drasse på en tung klump som spiser av både plassen og nyttelasten, og dessuten medfører en viss mer-fare ved en ulykke.  I tillegg til at jeg tipper batteriet på bilen overlever inntil flere slike batteribanker over tid, spesielt om man ikke er så flink å passe på at de ikke utlader seg helt.

Jeg har jo faktisk Kona per i dag, og selvsagt ser jeg problemet med slik det er med den, men jeg synes faktisk det fremdeles er mye hjelp i den. Og i nyeste Kona, så har den visstnok fått skikkelig HUD.

Jeg vet man fort får 3.parts-løsninger til Teslaer, men de vil nok i stor grad være langt mer "jalla" enn den på gamle Kona, da de ikke er integrert med bilen i samme grad. Når man får satt opp den i Kona eller andre biler skikkelig, så synes ihvertfall jeg at det er overlegent i forhold til "et liv uten HUD". Men forventer jo selvsagt at en original HUD til Tesla (selv om det blir et tillegg man kan kjøpe eller la være), vil være mer på høyde med HUD som man får i Volvo, BMW, Audi og MB.

Endret av Snowleopard
Lagt til grønn tekst
22 minutes ago, Snowleopard said:

Lader veldig raskt i starten, om man starter fra lav nok SoC. Tror mange likevel kunne ønsket seg ennå raskere lading, jmf diskusjonen i går. Tesla er absolutt ikke dårlig her, men har forbedringspotensial de og.

Her skal jeg være forsiktig med mine ord, da jeg ikke har særlig praktisk erfaring på dette. Men selv om jeg leser at mange er veldig fornøyd med Tesla sitt system og ikke ser ulempen, så er det noen som mener motsatt. Tror ikke Tesla hadde trengt å gjør sitt dårligere, men likevel kunne "pleasa" flere om Carplay/AA-støtte hadde blitt implementert. Men enig i at det ikke må sees på som noen stor ulempe.

AA har helt klart sine svakheter, selv om jeg tenker det og kommer an på implementeringen. Uansett, jeg tenker som så at folk ønsker å ha valgfriheten til å bruke det som er best der og da, eller skal vi si, det de er mest vant med og kjent med. 😉

Eneste fordelen jeg ser med Auto/Carplay er om man bruker en spesiell app til å høre på podcast/lydbøker eller noe som ikke Tesla har integrert. Er jo litt knot om man må streame det via bluetooth som i 2004.

Selv benytter jeg kun Spotify og Tunein til lyd og da er jeg veldig berget med Teslan som har det innebygd. 

Tesla har jo også Apple Music/podcast, Youtube music og Tidal om noen bruker det. Og musikken fortsetter å spille selv om man tar med seg telefonen sin å levner bilen. Slipper å bli stillhet for de som venter i bilen.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Complexity skrev (19 minutter siden):

Eneste fordelen jeg ser med Auto/Carplay er om man bruker en spesiell app til å høre på podcast/lydbøker eller noe som ikke Tesla har integrert. Er jo litt knot om man må streame det via bluetooth som i 2004.

Selv benytter jeg kun Spotify og Tunein til lyd og da er jeg veldig berget med Teslan som har det innebygd. 

Tesla har jo også Apple Music/podcast, Youtube music og Tidal om noen bruker det. Og musikken fortsetter å spille selv om man tar med seg telefonen sin å levner bilen. Slipper å bli stillhet for de som venter i bilen.

Bare et lite spørsmål i forhold til navigering. Om du har lagt inn en rute eller mål på tlf i Google Maps (eller annen kart-tjeneste), og startet navigering der, vil den ruten/det målet da bli lastet inn i Teslaen sin NAV? Eller må du ev. gjøre dette direkte i Tesla-appen?

Er det forskjellig om man lager ruta på en PC, og sender til Google Maps, og så går i bilen? Kan det tenkes at det er her noen savner integrasjonen? I tillegg til endel tilleggsapper man har knyttet opp mot AA?

Snowleopard skrev (36 minutter siden):

Ja, man kommer vel unna om man har eget aggregat eller batteribank med litt ytelse/størrelse, men som nevn før, jeg foretrekker at bilen er batteribanken, og jeg slipper å drasse på en tung klump som spiser av både plassen og nyttelasten, og dessuten medfører en viss mer-fare ved en ulykke.  I tillegg til at jeg tipper batteriet på bilen overlever inntil flere slike batteribanker over tid, spesielt om man ikke er så flink å passe på at de ikke utlader seg helt.

Jeg har jo faktisk Kona per i dag, og selvsagt ser jeg problemet med slik det er med den, men jeg synes faktisk det fremdeles er mye hjelp i den. Og i nyeste Kona, så har den visstnok fått skikkelig HUD.

Jeg vet man fort får 3.parts-løsninger til Teslaer, men de vil nok i stor grad være langt mer "jalla" enn den på gamle Kona, da de ikke er integrert med bilen i samme grad. Når man får satt opp den i Kona eller andre biler skikkelig, så synes ihvertfall jeg at det er overlegent i forhold til "et liv uten HUD". Men forventer jo selvsagt at en original HUD til Tesla (selv om det blir et tillegg man kan kjøpe eller la være), vil være mer på høyde med HUD som man får i Volvo, BMW, Audi og MB.

Tenkte på for hjemmebruk I beredskap. På tur lader alt med USB-C så da har jeg ikke brukt for det og til camping må jeg ha Range roveren enda siden model y ikke kan dra 2t. 

Jeg har bare skrudd det av siden den er i veien og speedo er rett under. Har igrunn behov for å se på speedo Der det er fotoboks ellers har jeg ok feeling med farten. 

 

 

42 minutes ago, Snowleopard said:

Bare et lite spørsmål i forhold til navigering. Om du har lagt inn en rute eller mål på tlf i Google Maps (eller annen kart-tjeneste), og startet navigering der, vil den ruten/det målet da bli lastet inn i Teslaen sin NAV? Eller må du ev. gjøre dette direkte i Tesla-appen?

Er det forskjellig om man lager ruta på en PC, og sender til Google Maps, og så går i bilen? Kan det tenkes at det er her noen savner integrasjonen? I tillegg til endel tilleggsapper man har knyttet opp mot AA?

Trykker bare på "share" knappen og velger Tesla appen så sendes det til bilens navigasjon. Tesla bruker jo google maps.

Men kan også planlegge direkte i Tesla appen for å få vite mere nøyaktig ladestopp osv.

Å dele direkte fra pc/mac til bilen er kansje litt mere knot for du må jo da først få det over på mobilen (men som du uansett må med carplay/auto da)

Om du ikke bruker Chromebook da for da kan man ha Tesla appen installert på den.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
minim skrev (9 minutter siden):

Tenkte på for hjemmebruk I beredskap. På tur lader alt med USB-C så da har jeg ikke brukt for det og til camping må jeg ha Range roveren enda siden model y ikke kan dra 2t. 

Jeg har bare skrudd det av siden den er i veien og speedo er rett under. Har igrunn behov for å se på speedo Der det er fotoboks ellers har jeg ok feeling med farten. 

Jeg liker å free-campe, men vil unngå bruk av kull og gass så langt jeg kan. Og så er jo induksjonsplate i vinden, og er langt raskere enn å fyre i gang kull-grill. Spesielt godt egnet når det bare er en eller 2 personer som skal fylles med mat eller kaffe/te, så da er det jo kjempekjekt å ha en slik induksjonsplate liggende i bilen og en stekepanne og en gryte som går til induksjon. 

Har man i tillegg en kjøleboks, gjerne med frysedel, så kan man jo klare seg godt over lengre perioder uten å måtte ty til butikk. Må bare av og til innom for å lade bilen, så det eneste jeg savner da, er muligheten for å kunne plugge solcellepaneler direkte til bilen for å lade bilen mens man står der man ønsker å campe, f.eks. parkert ved vannet eller der man ellers finner det idyllisk (og lovlig) å stå! 😎

Snowleopard skrev (1 time siden):

Jeg liker å free-campe, men vil unngå bruk av kull og gass så langt jeg kan. Og så er jo induksjonsplate i vinden, og er langt raskere enn å fyre i gang kull-grill. Spesielt godt egnet når det bare er en eller 2 personer som skal fylles med mat eller kaffe/te, så da er det jo kjempekjekt å ha en slik induksjonsplate liggende i bilen og en stekepanne og en gryte som går til induksjon. 

Har man i tillegg en kjøleboks, gjerne med frysedel, så kan man jo klare seg godt over lengre perioder uten å måtte ty til butikk. Må bare av og til innom for å lade bilen, så det eneste jeg savner da, er muligheten for å kunne plugge solcellepaneler direkte til bilen for å lade bilen mens man står der man ønsker å campe, f.eks. parkert ved vannet eller der man ellers finner det idyllisk (og lovlig) å stå! 😎

Da er det nok genialt, men det behovet har jeg ikke. ID Buzz hadde vært litt kult, men de er på igjen på 80 tallet med "ring for pris" så det gidder jeg ikke styre med en gang. Den blir i utgangspunktet litt over budsjett med start pris så når jeg har lagt til ratt og en krakk å sitte på så bikker den vel 700k. 

 

 

minim skrev (6 minutter siden):

Da er det nok genialt, men det behovet har jeg ikke. ID Buzz hadde vært litt kult, men de er på igjen på 80 tallet med "ring for pris" så det gidder jeg ikke styre med en gang. Den blir i utgangspunktet litt over budsjett med start pris så når jeg har lagt til ratt og en krakk å sitte på så bikker den vel 700k.

Det er flere problemer her, både pga en "liksom-V2L" med alt for dårlig effekt, ingen camper mode 🙃, og som du sier "god" pris (for møller). Hjelper heller ikke at den ikke ble så fleksibel innvendig som forespeilet med prototypen!

Hadde det ikke vært for flere klare mangler her, hadde den fort vært soleklar nr.1 på lista, da jeg i mindre grad bruker bil til å cruise rundt i by'n! Fikset noen småting i tillegg, samt lag til rette for å få kjøpt den med snurreseter fremme og hevbart tak, ville den fort være drømme-buzzen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...