Gå til innhold

Dersom fem hydrogenbiler ankommer en fyllestasjon samtidig, er det bare drivstoff nok til fire av dem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er det vel bare å vente til dem er ferdige med å fylle,
eller tenke mer lettvint: Alle bensinstasjoner får hydrogenpumper,
slik at man ikke må kjøre til ødemarken 800 km nordover for å fylle.
Selv foretrekker jeg høyoktan bensinbil, da slipper man kuldeproblemer.

Endret av Casc
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da er det vel bare å vente til dem er ferdige med å fylle,

eller tenke mer lettvint: Alle bensinstasjoner får hydrogenpumper,

slik at man ikke må kjøre til ødemarken 800 km nordover for å fylle.

Selv foretrekker jeg høyoktan bensinbil, da slipper man kuldeproblemer.

 

Eller bare droppe hydrogen og kjøre elektrisk, ingen problem med kulde og ladere overalt.

https://www.youtube.com/watch?v=BgG-gc01ENQ

(Nordmann som eier 10 teslaer oppe i Narvik)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Da er det vel bare å vente til dem er ferdige med å fylle,

eller tenke mer lettvint: Alle bensinstasjoner får hydrogenpumper,

slik at man ikke må kjøre til ødemarken 800 km nordover for å fylle.

Selv foretrekker jeg høyoktan bensinbil, da slipper man kuldeproblemer.

Eller bare droppe hydrogen og kjøre elektrisk, ingen problem med kulde og ladere overalt.

(Nordmann som eier 10 teslaer oppe i Narvik)

 

Ja med elektrisk blir det lettere, bare rekkevidden blir bedret (Norge har mange svært lange veier).

Endret av Casc
  • Liker 2
Lenke til kommentar

El biler er nok framtiden. Hydrogen kan ikke hjelpe alle,men antakeligvis tungtransport,tog,buss og båt. Personbiler blir som Nissan sin filosofi sier endel av den store og framtidige strømbalansen i verden med millioner av batteribiler og såkalte Powerwall batterier for hus som lades med vind og sol. Da kan strømmen kjøpes når den er billig og nettet har lav belastning og faktisk selges for den som æ ønsker det når markedet har behov for det. Da kan f.eks en husstand som er på ferie om sommeren med mye sol selge strøm til naboer som ikke er på ferie og derved balansere strømnettet..og motsatt når andre bruker lite strøm. Derfor er strøm framtiden. Det vil jo også gi en positiv bivirkning med at energiselskapene ikke behøver å bygge ut så store overføringslinjer som i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke sikkert at alle bilen ankommer stasjonen med tomme tanker, dermed vil de sannsynligvis klare å produsere nok hydrogen til å fylle flere enn 4 biler i timen. Hvis ikke får hydrogenbilene stille seg i "ladekø" eller sjekke på nettet hvor nærmeste hydrogenstasjon med ledig kapasitet finnes.

 

Jeg savner opplysninger om hvor høyt strømforbruket på en slik fyllestasjon er når den produserer 200 kilo hydrogen i døgnet?

Lenke til kommentar

Slike opplysninger vil du nok aldri få, du kan regne deg til det.

Hva blir pris per mil kjørt med en hydrogenbil vs elbil egentlig, gitt samme størrelse?

Hydrogen er sikkert rent, selv om det ikke er en energikilde, bare en energibærer.

Ser på en måte ikke vitsen med hydrogen hvis det skal koste like mye som bensin å kjøre, dyrere i innkjøp og vesentlig begrenset på fylling og slikt.

Lenke til kommentar

Her på tu.no er det  en underlig motstand mot Hydrogen-el transport ( i forhold til batteri-el ), uansett hva som skjer av positive utvikling  på dette området.

 

Ja, batteri-elektrisk er mye mer effektivt. 

Men når mange ikke er interessert i  rekkevidde-angst, eller planlegging av kjøringen, vil Hydrogen-el være med å gjøre at byer, tettsteder og boområder langs transport-årer får bedre livskvalitet. Dette er det viktigste.

 

For at både batteri-el og Hydrogen-el vil være aktuelt må det selvfølgelig bygges stasjoner nok, noe som også gjaldt for bensindrevne biler dengang de kom.

Hvis Hydrogen produseres ved hjelp  av  fornybar overskuddskraft fra vann, sol og vind ( som ellers ikke  ville bli fanget opp/brukt) , betyr det lite  at Hydrogen er mindre effektivt.

At batteri-el - folket kan fylle "gratis" hjemme er nok viktig for noen.  Hydrogen-interesserte synes det antagelig er greit med lik transportpris som fossil-brennstoff så lenge det ikke forurenser lokalt.

En pussig  konstruert motsetning..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når ingeniører og andre med teknisk utdanning hører ukritisk skryt og markedsføring av hydrogenbiler som fremtidens løsning for bilparken så er det ikke rart de reagerer med å påpeke åpenbare feil.

Det er ikke motstand på Tu.no mot hydrogen, det er motstand mot reklamesprøyt og diskusjoner om å finne fakta.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke sikkert at alle bilen ankommer stasjonen med tomme tanker, dermed vil de sannsynligvis klare å produsere nok hydrogen til å fylle flere enn 4 biler i timen. Hvis ikke får hydrogenbilene stille seg i "ladekø" eller sjekke på nettet hvor nærmeste hydrogenstasjon med ledig kapasitet finnes.

 

Jeg savner opplysninger om hvor høyt strømforbruket på en slik fyllestasjon er når den produserer 200 kilo hydrogen i døgnet?

 

55-60kWh pr kilo PÅ det kommer du ca 100Km en Tesla kan klare 3-400Km på den samme energien. Det er liksom det som er galskapen i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At batteri-el - folket kan fylle "gratis" hjemme er nok viktig for noen.  Hydrogen-interesserte synes det antagelig er greit med lik transportpris som fossil-brennstoff så lenge det ikke forurenser lokalt.

 

Hydrogenbilprodusentene burde tilby biler med både hydrogendrift og et relativt stort batteri. Da kunne de teste ut hva kundene foretrekker, strøm eller hydrogen. Med større batteri kunne brenselscellen og tanken gjøres mindre, slik at totalvekt og volum ville blitt ca. det samme. Toyota, hører dere meg!?

Forresten så kunne hydrogenfyllestasjonene enkelt levere strøm til elbiler også. Det viktigste av infrastruktur har de allerede. Med brenselceller lokalt så kunne elbiler lades vha. lagret hydrogen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo ikke sikkert at alle bilen ankommer stasjonen med tomme tanker, dermed vil de sannsynligvis klare å produsere nok hydrogen til å fylle flere enn 4 biler i timen. Hvis ikke får hydrogenbilene stille seg i "ladekø" eller sjekke på nettet hvor nærmeste hydrogenstasjon med ledig kapasitet finnes.

 

Jeg savner opplysninger om hvor høyt strømforbruket på en slik fyllestasjon er når den produserer 200 kilo hydrogen i døgnet?

 

Har sett en artikkel som sa 60 kWh for å produsere 1 kg hydrogen. En elbil kan kjøre ca 35 mil på 60 kWh.
Lenke til kommentar

200 kg/døgn er fortsatt ikke spesielt mye. Det er nok til 40 hydrogenbiler, som i snitt må fylle hydrogen hver andre uke. En slik stasjon kan altså *maks* støtte ca 560 hydrogenbiler, om de utnytter kapasiteten perfekt. Da trenger man minst 4500 fyllestasjoner om hele bilparken skulle drives på hydrogen, og mer sannsynlig 10.000-20.000 fyllestasjoner om man tar hensyn til geografiske betraktninger, utfartsdager, osv. Til sammenligning har Norge ca 1500 bensinstasjoner, altså må antallet ca tidobles. Om hydrogen skulle slå an ville man trenge fyllestasjoner som kan levere 2000 kg/døgn. Først da begynner det å monne.

 

Om 2000 kg/døgn skal produseres ved fyllestasjonen betyr det en nett-tilkobling på ca 5 MW. Den samme tilkoblingen ville kunne hurtiglade opp til 1200 elbiler med 100 kWh batteri per dag. Antar man at 20% av lading foregår ved en hurtigladestasjon ville en slik hurtiglader støtte opp til 84.000 biler. Reduserer man dette til 20.000 ville man trenge ca 125 stk for å dekke Norge. (Med en slik nettilkobling ville det også være uproblematisk å lade 16 elbiler med 300 kW samtidig - da får man nye 500 km realistisk rekkevidde på 20 minutter.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slike opplysninger vil du nok aldri få, du kan regne deg til det.

Hva blir pris per mil kjørt med en hydrogenbil vs elbil egentlig, gitt samme størrelse?

Hydrogen er sikkert rent, selv om det ikke er en energikilde, bare en energibærer.

Ser på en måte ikke vitsen med hydrogen hvis det skal koste like mye som bensin å kjøre, dyrere i innkjøp og vesentlig begrenset på fylling og slikt.

 

Det vil nok bli dyrere med hydrogen enn bensin. Pr. nå koster det omtent like mye (ca. 90 øre/km) men det er med helt avgiftsfritt drivstoff og sterkt subsidierte fyllestasjoner. Når man etterhvert nok må betale mesteparten av kostnaden til fyllestasjonene selv samt ihvertfall merverdiavgift på hydrogenet blir prisen en helt annen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her på tu.no er det  en underlig motstand mot Hydrogen-el transport ( i forhold til batteri-el ), uansett hva som skjer av positive utvikling  på dette området.

 

Ja, batteri-elektrisk er mye mer effektivt. 

Men når mange ikke er interessert i  rekkevidde-angst, eller planlegging av kjøringen, vil Hydrogen-el være med å gjøre at byer, tettsteder og boområder langs transport-årer får bedre livskvalitet. Dette er det viktigste.

 

For at både batteri-el og Hydrogen-el vil være aktuelt må det selvfølgelig bygges stasjoner nok, noe som også gjaldt for bensindrevne biler dengang de kom.

Hvis Hydrogen produseres ved hjelp  av  fornybar overskuddskraft fra vann, sol og vind ( som ellers ikke  ville bli fanget opp/brukt) , betyr det lite  at Hydrogen er mindre effektivt.

At batteri-el - folket kan fylle "gratis" hjemme er nok viktig for noen.  Hydrogen-interesserte synes det antagelig er greit med lik transportpris som fossil-brennstoff så lenge det ikke forurenser lokalt.

En pussig  konstruert motsetning..

Jeg synes ikke det er underlig at det er en viss motstand mot en energibærer som vil medføre vesentlig energisløsing. Forskjellen på en Norsk bilpark på batteri kontra hydrogen er ca 13TWh årlig forbruk eller produksjonen fra ca. 20 altakraftverk.

At man skal bygge ut en infrastruktur som støtter dette slik at bilister skal kunne fylle tanken på 5-10 minutter kontra 15-30 minutter er i mitt hode 100% galskap

  • Liker 2
Lenke til kommentar

200 kg/døgn er fortsatt ikke spesielt mye. Det er nok til 40 hydrogenbiler, som i snitt må fylle hydrogen hver andre uke. En slik stasjon kan altså *maks* støtte ca 560 hydrogenbiler, om de utnytter kapasiteten perfekt. Da trenger man minst 4500 fyllestasjoner om hele bilparken skulle drives på hydrogen, og mer sannsynlig 10.000-20.000 fyllestasjoner om man tar hensyn til geografiske betraktninger, utfartsdager, osv. Til sammenligning har Norge ca 1500 bensinstasjoner, altså må antallet ca tidobles. Om hydrogen skulle slå an ville man trenge fyllestasjoner som kan levere 2000 kg/døgn. Først da begynner det å monne.

 

Om 2000 kg/døgn skal produseres ved fyllestasjonen betyr det en nett-tilkobling på ca 5 MW. Den samme tilkoblingen ville kunne hurtiglade opp til 1200 elbiler med 100 kWh batteri per dag. Antar man at 20% av lading foregår ved en hurtigladestasjon ville en slik hurtiglader støtte opp til 84.000 biler. Reduserer man dette til 20.000 ville man trenge ca 125 stk for å dekke Norge. (Med en slik nettilkobling ville det også være uproblematisk å lade 16 elbiler med 300 kW samtidig - da får man nye 500 km realistisk rekkevidde på 20 minutter.)

 

"Om hele bilparken var hydrogenbiler" Det er vel snarere et alternativ til de som i dag ikke vil ha el bil, men en diesel eller bensinbil. Disse utgjør pr i dag mer enn 80%. For disse vil hydrogenbil være et godt alternativ. Og spesiellt etter at modellutvalget blir større. Mercedes presenterer f eks en SUV neste år.

At du er Teslafan (og har aksjer der) gjør ikke argumentene dine om at hydrogen kun har ulemper veldig overbevisende. El biler har sine fordeler, og det har hydrogenbiler også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...