Gå til innhold

Sid Meier’s Civilization VI - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Er ganske noob på hele CIV serien. Kjøpte civ 5 på steamtilbud og fikk spilt så vidt litt på høsten før CIV 6 kom ut.

 

Nå har jeg knota litt med begge og et par ting er litt forvirrende:

 

I civ 5 bygger man f.eks farm og får +1 mat. I civ 6 så "harvester" man hveten fra et område. Har jeg da gjort noe galt og burde ha ventet? Er det i det hele tatt noen vits i å bygge bondegårder et i civ5 eller skal man heller satse på "areas" altså nye bydeler? Disse nye bydelen som campus og religious blir jo liggende oppå ressursområder. Vet jo at builders er helt annerledes i civ 6.Er det noe tips til hva som bør ligge på hvilke områder?

 

Synes dette med ressurser og religion og politikk har mange valg i civ 6. Fikk liksom aldri skikkelig fart i byene på samme måte som i civ 5. Fikk satt opp en handelsrute osv, men blir rett og slett ikke klok på valg på hvem det skal samhandles med i starten basert på ressurser.

 

Noen tips på dette med faith, handel, science og gold og politikk? Hva pokker bør man prioritere i starten for å komme i gang på civ6?

 

I civ 5 bygde jeg alltid granary, farms, lumbermills og mines, quary samt noen builders så vokste alt jevnt og trutt, mens man utforsket.

 

Blir sittende og knote og lese i menyer og civpedia og da tar det en evighet å spille, og når man TROR man har skjønt det så feiler det allikevel. Det er mye detaljer, men lite stategiguider av høyt kaliber som carls civ guide på versjon 5 med tilsvarende for civ 6.

 

Når bør man prioritere faith og culture og hvilke politikk "trær" bør man satse på?

 

Vet j godt hvordan science treet fungerer, men det andre sliter jeg litt med. Det samme med Great persons innenfor kategorier. Hva fungerer bra her og hva bør man droppe å knote med?

 

Hva gjør folk de første 100 rundene?

Endret av Mazeking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

 

Hvordan da mener du?

Det er elendig balansert, bonusen til housing plasserer dem minst på samme nivå som Kongo.

Roosevelt og Hardråde har jo knapt bonuser i sammenligning

 

 

Bedre at det er noenlunde konkurransedyktig enn at de skal matche dårlige civs. Men var det så mye utover denne ranchen som ga noen voldsomt gode bonuser da? Coast-bonuser er ofte ikke så bra er min erfaring, og spesialenheter så sent i spillet er ganske verdiløst kontra tidligere.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Hvordan da mener du?

Det er elendig balansert, bonusen til housing plasserer dem minst på samme nivå som Kongo.

Roosevelt og Hardråde har jo knapt bonuser i sammenligning

 

OK. Så du synes civene er dårlig balansert? Hvilke synes du er for svake og evt hvilke ville du nerfet? Og hvorfor? Er genuint interessert og jeg kan evt bringe det videre.:)

Lenke til kommentar

Likte Civ5, men likte Civ6 langt bedre. Har hundrevis av timer med Civ6 nå. Har blitt mindre spilling den siste tiden, men det er ikke så rart etter å ha spilt spillet i ulike versjoner i snart tre år.:p Det nye scenariet tror jeg dere vil like forresten ganske annerledes opplevelse. Sjekk ut twitch om en halvtime.:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Er fortsatt flere som spiller 5'ern en Civ6 på steam, som jo må sies å være litt spesielt. Jeg selv har bare noen få timer med Civ6, gikk lei ganske raskt og har ikke rørt noe Civ-spil siden. Jeg håper første utvidelsepakke kommer med noe mer spennende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes spillet går alt for fort. Selv om jeg har valgt marathon game speed. Ettersom jeg mest spiller Rome og liker ancient era, men jeg rekker ikke å bygge opp mitt imperie før middelalderen kommer. I Civ5 rakk jeg ganske mye før jeg gikk over fra Ancient til Medieval. Jeg er nå snart på år 0 og har kun 2 byer. Ettersom builders forsvinner etter 3 bruk så må jeg bruke verdifull byggetid på nye builders, mens jeg ellers kunne bygget soldater og bygninger.

 

Inntil nylig har jeg spilt mest på Civilization Beyond Earth, men jeg ble lei at det kræsjet så ofte ved bruk av Mods på Linux.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Jeg synes spillet går alt for fort. Selv om jeg har valgt marathon game speed. Ettersom jeg mest spiller Rome og liker ancient era, men jeg rekker ikke å bygge opp mitt imperie før middelalderen kommer. I Civ5 rakk jeg ganske mye før jeg gikk over fra Ancient til Medieval. Jeg er nå snart på år 0 og har kun 2 byer. Ettersom builders forsvinner etter 3 bruk så må jeg bruke verdifull byggetid på nye builders, mens jeg ellers kunne bygget soldater og bygninger.

 

Inntil nylig har jeg spilt mest på Civilization Beyond Earth, men jeg ble lei at det kræsjet så ofte ved bruk av Mods på Linux.

 

Sjekket et game nå, riktignok med trajan og king difficulity, som gjør det lettere, og et game startet pre-patch, men da hadde jeg 14 byer ved år 0. (noe av grunnen til at jeg liker civ6, civ5 er alt for fokusert på tall)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg synes spillet går alt for fort. Selv om jeg har valgt marathon game speed. Ettersom jeg mest spiller Rome og liker ancient era, men jeg rekker ikke å bygge opp mitt imperie før middelalderen kommer. I Civ5 rakk jeg ganske mye før jeg gikk over fra Ancient til Medieval. Jeg er nå snart på år 0 og har kun 2 byer. Ettersom builders forsvinner etter 3 bruk så må jeg bruke verdifull byggetid på nye builders, mens jeg ellers kunne bygget soldater og bygninger.

 

Inntil nylig har jeg spilt mest på Civilization Beyond Earth, men jeg ble lei at det kræsjet så ofte ved bruk av Mods på Linux.

Buildere trenger du ikke mye av.

For å få bedre økonomi går lista:

Settler for by rundt ressurser

Builder for ekstra production som en citizen kan jobbe nå

Commercial district

Industrial district

Settler for by på tundra

Builder for alt annet

 

Det er nesten alltid bedre å utvide med ny by enn å forbedre eksisterende byer i Civ6. Det kommer av at det er ingen meningsfulle kostnader for å ha mange byer, og alle byer vil stange mot housing før noe som helst annet vil hindre vekst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...