Gå til innhold

Truer med å si opp kontrakten?


Anbefalte innlegg

Jeg er lærling i et firma som driver med stål og sveising. for ca 4 uker siden heiste vi store stålvinkler med kran, så ryker sveisen som holder den 350kg tunge ståldrageren å faller rett på ristet mitt... Det hovner 5cm opp, jaa akkurat som en halv appelsin på ristet.. Ikke noe brudd fikk jeg vite men skikkelik trøkk.

 

Men det verste er at sjefen truet meg at han sier opp lærling kontrakten min fordi jeg ikke svarte på telefonen når han ringte, som jeg virkelig ikke fikk med meg. Vi hadde møte på torsdag også sa jeg at jeg går til legen på fredag angående neste uke. Men så ringer jeg ikke på mandag fordi jeg sa jo på møte på torsdag at hvis jeg ikke kommer så har legen gitt meg lenger sykemelding.

 

Betonmast ringte politiet og hele pakka på ulyksdagen fordi når de så hevelsen på ristet så mente de det så veldig ille ut, tilfelle jeg vil ha erstatning osv.

 

Så nå lurer jeg på det med sjefen min daa, sparken fordi han ikke hørte noe fra meg på 10dager.

 

I verste fall kan jeg søke erstatning???

Hvem går jeg til advokat????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo din jobb å informere sjefen om du skal på jobb eller ikke, hjelper ikke at du har sagt på møte at hvis du ikke kommer så har legen gitt deg lengre sykemelding. Etter å ha fått sykemelding burde du ha gitt beskjed til sjefen din. Du skjønner at han har et ansvar? Han må finne andre som kan stille opp. 

 

Og hva skal du søke erstatning for? Dette er yrkesskade, og du har ikke fått permanent skade av det. Lege og medisin derimot skal du slippe å betale for. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men jeg har jo sykemelding fra den dagen, altså mandagen.

 

Ring HVIS du kommer på jobb... Ikke ring hvis du forsatt er på sykemelding....

Skal jeg ringe hver dag da å si jeg er sykemeldt.

 

Dessuten.. Det er nerveskade i foten... Evig er jeg redd for.... Hvem står ansvarlig for at sveisen røyk???

 

Blir det typisk utsagn der å "sånt skjer"

???

Lenke til kommentar

Hvis du er like dårlig å formulere det muntlig som skriftlig skjønner jeg godt at han klager.

 

Når du får en sykemelding står det på den hvor lenge du er sykemeldt.

 

Dette informerer du arbeidsgiver om.

Blir sykemelding utvidet skal du straks gi beskjed til arbeidsgiver om dette og hvor lenge.

 

Gjør du ikke dette kan du få varsler.

Ved flere varsler kan du miste stillingen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er nesten fristande å be deg om å spørre en voksen etter hjelp.

 

Uansett så har både du og sjefen plikter ovanfor kvarandre. For deg er det viktigaste at du har medvirkningsplikt ovanfor arbeidsgiver. Dette fordi arbeidsgiver har plikt til å legge til rette og tilpasse arbeidet slik at du kan komme tilbake til jobb så raskt som mulig, og arbeidsgiver har også ei plikt på seg å melde frå vidare til NAV etter fire veker. Når du nektar å ha kontakt med arbeidsgiver så kan ikkje arbeidsgiver oppfylle sine plikter.

Brudd på medvirkningsplikta kan danne grunnlag for oppsigelse.

Frå arbeidsmiljølova:

 

 

§ 4-6.Særlig om tilrettelegging for arbeidstakere med redusert arbeidsevne

 

(1) Hvis en arbeidstaker har fått redusert arbeidsevne som følge av ulykke, sykdom, slitasje e.l., skal arbeidsgiver, så langt det er mulig, iverksette nødvendige tiltak for at arbeidstaker skal kunne beholde eller få et passende arbeid. Arbeidstaker skal fortrinnsvis gis anledning til å fortsette i sitt vanlige arbeid, eventuelt etter særskilt tilrettelegging av arbeidet eller arbeidstiden, endringer i arbeidsutstyr, gjennomgått arbeidsrettede tiltak e.l.

 

(2) Dersom det i medhold av første ledd er aktuelt å overføre en arbeidstaker til annet arbeid, skal arbeidstaker og arbeidstakers tillitsvalgte tas med på råd før saken avgjøres.

 

(3) Arbeidsgiver skal i samråd med arbeidstaker utarbeide oppfølgingsplan for tilbakeføring til arbeid i forbindelse med ulykke, sykdom, slitasje eller lignende, med mindre dette er åpenbart unødvendig. Arbeidet med oppfølgingsplan skal starte så tidlig som mulig, og planen skal være utarbeidet senest når arbeidstaker har vært helt eller delvis borte fra arbeidet i fire uker. Oppfølgingsplanen skal inneholde en vurdering av arbeidstakers arbeidsoppgaver og arbeidsevne. Planen skal også inneholde aktuelle tiltak i arbeidsgivers regi, aktuelle tiltak med bistand fra myndighetene og plan for videre oppfølging. Arbeidsgiver skal sørge for at planen formidles til sykmelder så snart den er utarbeidet, og senest etter fire uker. Arbeidsgiver skal videre sørge for at oppdatert plan sendes til Arbeids- og velferdsetaten senest en uke før dialogmøter som Arbeids- og velferdsetaten innkaller til, jf. folketrygdloven § 25-2 tredje ledd.

 

(4) Arbeidsgiver skal innkalle arbeidstaker til dialogmøte om innholdet i oppfølgingsplanen senest innen sju uker etter at arbeidstaker har vært helt borte fra arbeidet som følge av ulykke, sykdom, slitasje eller lignende, med mindre dette er åpenbart unødvendig. For arbeidstaker som av samme årsaker er delvis borte fra arbeidet, skal et slikt møte holdes når arbeidsgiver, arbeidstaker eller sykmelder anser det hensiktsmessig. Dersom både arbeidsgiver og arbeidstaker, eller arbeidstakeren alene, ønsker det, skal sykmelder innkalles til dialogmøtet. Dersom det foreligger ekstraordinære forhold knyttet til sykmelders arbeidssituasjon, kan sykmelder fritas fra plikten til å delta i dialogmøtet. Arbeids- og velferdsetaten, bedriftshelsetjenesten og andre relevante aktører kan innkalles dersom arbeidsgiver eller arbeidstaker ønsker det. Det samme gjelder andre relevante aktører, likevel slik at helsepersonell som behandler eller har behandlet arbeidstaker ikke kan kalles inn dersom arbeidstaker motsetter seg det.

 

(5) Arbeidsgiver skal kunne dokumentere hvordan bestemmelsene om oppfølgingsplan og dialogmøte har vært fulgt opp, herunder hvem som har vært innkalt til og har deltatt i dialogmøte.

 

(6) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om gjennomføringen av kravene i denne paragraf.

 

 

Lenke til kommentar

jeg tror du trenger en god prat med både sjefen din , og fagforeningen så begge deler kan lære deg litt .

 

det er jo tydelig at sjefen er litt lei deg allerede siden han truer med og si deg opp , dette sier meg at det har vært en del tull før og , som alle her sier du er pliktet til og informere når du ikke kommer på jobb , helst skal du komme og levere sykemeldingen personnel når du blir sykemeldt så sant du er i stand til dette .  

 

når det gjelder erstatning så må du snakke med legen om det er noen permanente skader , deretter må du snakke med forsikringselskapet til bedriften . 

siden dette er en yrkespersonskade vil jeg og tippe du må i avhør hos politiet og arbeidstilsynet  .  ( som begge skal være kontaktet av din arbeidsgiver snaret etter ulykken ) 

 

og når det gjelder sykemelding kan arbeidsgiver kreve at du møter på jobb for tilrettelagt arbeide , dere har sikkert mange arbeidsoppgaver du ikke trenger og bevege deg mye i . 

 

og ved arbeid skade skal du snaret gå til lege, alle utlegg skal dekkes av arbeidsgiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er lærling i et firma som driver med stål og sveising. for ca 4 uker siden heiste vi store stålvinkler med kran, så ryker sveisen som holder den 350kg tunge ståldrageren å faller rett på ristet mitt... Det hovner 5cm opp, jaa akkurat som en halv appelsin på ristet.. Ikke noe brudd fikk jeg vite men skikkelik trøkk.

 

Men det verste er at sjefen truet meg at han sier opp lærling kontrakten min fordi jeg ikke svarte på telefonen når han ringte, som jeg virkelig ikke fikk med meg. Vi hadde møte på torsdag også sa jeg at jeg går til legen på fredag angående neste uke. Men så ringer jeg ikke på mandag fordi jeg sa jo på møte på torsdag at hvis jeg ikke kommer så har legen gitt meg lenger sykemelding.

 

Betonmast ringte politiet og hele pakka på ulyksdagen fordi når de så hevelsen på ristet så mente de det så veldig ille ut, tilfelle jeg vil ha erstatning osv.

 

Så nå lurer jeg på det med sjefen min daa, sparken fordi han ikke hørte noe fra meg på 10dager.

 

I verste fall kan jeg søke erstatning???

Hvem går jeg til advokat????

Jeg er selvsagt helt enig med alle andre i denne tråden. Du er tydeligvis ung og uerfaren i arbeidslivet, og av den grunn vet du nok ikke hvilke regler som gjelder i forbindelse med sykemelding, men synes du ikke det er normal folkeskikk å informere sjefen din om hvor lenge du er borte fra jobb?

Hvorfor skulle du egentlig ha ønske om å ikke snakke med han etter ulykken?

 

Her er det bare å skjerpe seg, slutte å tro at det kun er bedriften som har ansvar og ikke minst oppføre seg som folk. 

Lenke til kommentar

Det står etter det jeg vet på selve sykemeldingen at den skal leveres til arbeidsgiver så snart det lar seg gjøre. En sykemelding er tidsbegrenset å da trenger du ikke ringe for hver dag men informerer første dag du er tilbake.

​Ved lang sykemelding under læretid må kanskje også læretiden utvides...

Lenke til kommentar

Men det verste er at sjefen truet meg at han sier opp lærling kontrakten min fordi jeg ikke svarte på telefonen når han ringte, som jeg virkelig ikke fikk med meg. Vi hadde møte på torsdag også sa jeg at jeg går til legen på fredag angående neste uke. Men så ringer jeg ikke på mandag fordi jeg sa jo på møte på torsdag at hvis jeg ikke kommer så har legen gitt meg lenger sykemelding.

 

Så nå lurer jeg på det med sjefen min daa, sparken fordi han ikke hørte noe fra meg på 10dager.

Du er lærlign og ikke ansatt sånn sett, en oppsigelse må gå via opplæringskontoret, men er jo mulig.

 

Men, du sa på torsdag at om du ikke kommer på mandag er du sykemeldt, og det var alt?

Etter det har du ikke latt deg høre fra?

Du skulle absolutt ringt på mandag og sagt ifra, både at du er sykemeldt og hvor lenge, gjorde du ikke det?

Du skal jo også levere sykemeldingen raskest mulig.

 

Sånn det virker som så var "kommer jeg ikke på mandag er jeg sykemeldt" det eneste du informerte om og har latt være å informere noe mer.

Hvis du er borte med sykemelding uten å si ifra er det strengt tatt nesten det samme som å bare være borte. Informasjon er viktig.

 

Du skal jo ikke ringe hver dag å si ifra, men du må absolutt si ifra hvor lenge du er sykemeldig og om sykemeldingen blir utvidet. Arbeidsgiver må jo ha oversikt over hvem som kommer og ikke, og når folk kommer tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...