Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Finnes det flere tester jeg kan ta hos legen for å finne ut om jeg har noe?


TheBarron

Anbefalte innlegg

Hei.


 


Symptomene jeg har opplevd hver dag i over et år nå har vært:


 


1. Depresjon


For det meste følelse av tomhet, gledesløshet, meningsløshet og suicidalitet. Har hatt perioder med ille angst og panikk anfall.


 


2. Tåkete hjerne


Klarer ikke å tenke ordentlig, er veldig blank i hodet, hukommelsen er mye verre enn før og det er vanskelig å hente fram minner. Alt føles også veldig uvirkelig og "drømmeaktig"


 


3. Ille utmattelse


Føler meg sliten og energi løs hele tida, vanlige rutiner som å dusje har blitt vanskelig. Å gå en liten tur får meg nesten til å kollapse.    


 


Jeg har prøvd mange forskjellige antidepressiva. Zoloft, effexor, abilify, lamictal, litium, solian, seroquel og wellbutrin uten noe effekt. Har også prøvd dem i kombinasjoner men det virket heller ikke. Derfor vil jeg prøve å finne ut om det er en annen årsak som ligger bak alt, som kan være årsaken til min tilstand. Har vært hos fastlegen min og tatt forskjellige blodprøver men alt var på "normal" nivå. Vil dette si at det ikke er noen vits å få time hos en endokrinolog? Finnes det ikke flere måter å ta prøver på, som urin prøver og avføringsprøver? Eller er det noen spesifikke blodprøver jeg burde spør om å ta også?


 


Har lest at mange som lider av forskjellige sykdom likevel får "normale" resultater fra prøver de tar som ikke stemmer, og derfor har mange blitt udiagnosert veldig lenge.


 


Jeg sier ikke at jeg absolutt tror på at dette er sant for meg, men vil gjerne prøve å være så sikker som mulig. Men siden alle mine nivåer kom ut som "normal" sier fastlegen min at det er ingen vits å henvise meg til noen andre, har han rett? Jeg har ønske om å få time hos en endokrinolog og ta prøver der, ønsker også å ta prøver hos en nevrolog. Kan jeg få time hos dem uten henvisning fra min fastlege? Pluss, er det noen andre profesjoner som jeg ikke har nevnt dere anbefaler jeg burde ta prøver hos?


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder "tåkete hjerne" må du være obs på at medisiner også kan ha bivirkninger. Ville ikke eksprimentert med medisiner på egen hånd.

Kan det være at årsaken til dette finnes i virkelige ting som skjer i livet ditt, som du eventuelt kan analysere og forandre på? Eller har du et perfekt awesome liv der du har blitt den du ønsker å være, det er bare at du har disse rare symptomene?

Jeg kan til tider være nedfor, men da er det fordi det har skjedd kjipe ting i lengre tid. Det er ikke alltid man kan gjøre noe med disse tingene, men man kan jo prøve å forandre på litt småting.

Det hjalp meg en del å prøve å finne ut:
-Hvem har JEG LYST TIL å være, innen det jeg har mulighet til? Har jeg lyst til å være en som bare sitter inne foran pc'en, eller har jeg lyst til å være en som f.eks. har en bra jobb, er med i en organisasjon for noe jeg liker, drar på fjellturer, gleder seg over de små tingene, os.v.

Hvis jeg er en annen enn den jeg har lyst til å være blir ting kjipt igjen.



Anonymous poster hash: 8b0ca...e8d
Lenke til kommentar

Som alltid når folk som spør om dette har også du unnlatt å ta med hvilke prøver som allerede er tatt. Hvordan skal vi kunne foreslå flere prøver da? Det du kan gjøre er å be om en utskrift av prøvene du har tatt og legge dem ut her.

 

Fastlegen kan for øvrig ta de samme blodprøvene som en spesialist.

Lenke til kommentar

Du burde utredes for både ME og Boreliose. ME er ikke så lett å utrede, igrunnen. Flere av symptomene dine er generelle, det kan være så mange slags årsaker bak. Det er noe med energitapet ditt, som gjør at jeg ville ha sett nærmere på disse tilstandene. 

 

Flere av medisinene du har brukt er ikke antidepressiva, hvem har skrevet ut dem? Har du blitt utredet av psykiater/psykolog?

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder "tåkete hjerne" må du være obs på at medisiner også kan ha bivirkninger. Ville ikke eksprimentert med medisiner på egen hånd.

 

Kan det være at årsaken til dette finnes i virkelige ting som skjer i livet ditt, som du eventuelt kan analysere og forandre på? Eller har du et perfekt awesome liv der du har blitt den du ønsker å være, det er bare at du har disse rare symptomene?

 

Jeg kan til tider være nedfor, men da er det fordi det har skjedd kjipe ting i lengre tid. Det er ikke alltid man kan gjøre noe med disse tingene, men man kan jo prøve å forandre på litt småting.

 

Det hjalp meg en del å prøve å finne ut:

-Hvem har JEG LYST TIL å være, innen det jeg har mulighet til? Har jeg lyst til å være en som bare sitter inne foran pc'en, eller har jeg lyst til å være en som f.eks. har en bra jobb, er med i en organisasjon for noe jeg liker, drar på fjellturer, gleder seg over de små tingene, os.v.

 

Hvis jeg er en annen enn den jeg har lyst til å være blir ting kjipt igjen.

 

Anonymous poster hash: 8b0ca...e8d

 

 

Det har ikke vært noen hendelser i livet mitt som har utløst dette. Som jeg forklarte i posten min, er dette ikke bare psykisk men fysisk også. Jeg kollapser nesten av å gå en liten tur for eksempel, dette vil jeg nok si er langt i fra noe man opplever av å gå gjennom "kjipe ting" i livet. Selvfølgelig har jeg følt meg nedafor p.g.a ting i livet, men det er jo helt normalt for mennesker. 

 

Men setter pris på din tilbud likevel, takk. :)

 

Som alltid når folk som spør om dette har også du unnlatt å ta med hvilke prøver som allerede er tatt. Hvordan skal vi kunne foreslå flere prøver da? Det du kan gjøre er å be om en utskrift av prøvene du har tatt og legge dem ut her.

 

Fastlegen kan for øvrig ta de samme blodprøvene som en spesialist.

 

Beklager veldig. Jeg hadde en utskrift av prøvene men finner den ikke. Skal prøve å få ny utskrift og legge dem ut her.

 

Du burde utredes for både ME og Boreliose. ME er ikke så lett å utrede, igrunnen. Flere av symptomene dine er generelle, det kan være så mange slags årsaker bak. Det er noe med energitapet ditt, som gjør at jeg ville ha sett nærmere på disse tilstandene. 

 

Flere av medisinene du har brukt er ikke antidepressiva, hvem har skrevet ut dem? Har du blitt utredet av psykiater/psykolog?

 

Ja jeg har blitt utredet av forskjellige psykiatere og psykologer, fått mange forskjellige diagnoser over årene. Først depressiv lidelse, deretter bipolar, og nå hos min nyeste psykiater har jeg fått ADHD diagnose. Men likevel ingen av medisinene har gjort noe. Antidepressiva for depresjon virket ikke, stemningstabiliserende for bipolar virket ikke og ADHD medisin virket ikke.

 

So, eh. Er veldig på tynn tråd her. Mange ganger til at folk ikke responderer på behandling mot depresjon er fordi de har en ubehandlet sykdom som ligger bak. Håper virkelig det stemmer for min situasjon, hvis ikke, aner jeg ikke hva mer jeg kan prøve egentlig. :/

Lenke til kommentar

@Emanicpate: ME er en utelukkelsesdiagnose som man ender opp med når en ikke finner noen annen sykdom. Det betyr at pasient og behandler må gjennom ganske mange utredninger på veien dit. Det har ikke så mye med dyktighet å gjøre. 

 

TS: I tillegg ville jeg gått for en grundig endokrinologisk utredning. Det prøvene som fastlegen tar er relativt grovmaskede.

Det kan hende du må ordne det selv hos privat helseforetak, dersom fastlegen ikke vil henvise.

 

De spriker jo en del disse psykiatriske diagnosene du har fått. Vet hva som har blitt vektlagt av symptomer? 

 

Hvordan er det i slekten din? Er det noen med psykiske plager, rus, større livsvansker, elns?

Skjedde det spesielle hendelser i årene før du ble syk? Fysisk eller psykiske påkjenninger, elns?

Hvor gammel er du?

Hvordan har helsen din vært opp gjennom årene?

Kan du kort beskrive oppveksten din; tilknytningen til dine nærmeste, tapsopplevelser, misbruk, påkjenninger av noen art, overbelastninger, sykehusinnleggelser som barn, osv? Jeg sikter til hendelser du tenker har preget det som den personen du har blitt i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan få time hos private klinikker uten henvisning. Privat nevrolog trenger du ikke henvisning for, ei heller privat endokrinolog om dette finnes privat.

 

Siden du vil til endokrinolog, tror du at du har lavt stoffskifte? I så fall, har du diskutert dette med legen din?

 

Fastleger kan ta en rekke blodprøver, men så sykehus kan man ta enda mere spesifikke prøver. Når fastlegen din tar prøver, så viser prøvene om organene dine fungerer som de skal, og eventuelt om det er spor av infeksjon i blodet. Dersom alle prøver er "normale" hos fastlegen, betyr det at organene dine fungerer optimalt, og at du heller ikke har infeksjon i kroppen derfor fastlegen har testet deg for dette også. For å komme med eventuelle forslag til hva du kan gjøre videre, så må du nesten fortelle om hva du har gjort så langt, for jeg har inntrykk av at du har fått en gangske bra utredning.

 

Depresjon fører til trøtthet og utmattelse, har du fått en god utredning og behandling for dette?

 

Mitt råd til deg videre:

1. Ha en bok der du skriver ned alt som er unormalt, alt som er forandret siden du ble dårlig. Du skriver i innlegget ditt at du har hatt dette ca. et år, og da er det veldig aktuelt for legen din å vite hva som har forandret seg, hvilke forskjeller det er fra da du var frisk til du ble syk, og hvilke utfordringer du har i hverdagen. Tidspunkter på dagen det er som verst, ble du utvilt etter å ha sovet, sover du godt, hvor lenge sover du, spiser du godt, når er du mest trøtt og sliten, hva gjør deg mer trøtt, hva gjør deg mer energi rik, når har du mest energi, har det sammenheng med mat, er du dårlig i magen, problemer med trening, har du vondt noe sted, fryser du, er du varm, hva gjør deg glad, hva gjør deg deprimert, hvorfor er du lei deg. Dette er ting det kan være lurt å ha tenkt gjennom før du besøker legen, og skriv gjerne dette ned så du ikke glemmer det, dette er veldig viktig informasjon for legen. Gjerne andre ting også om du kommer på noe. 

 

2. Snakk med familien din, spør de hvilke forskjeller de ser som ikke du ser. Snakk med dem. Eventuelt kan du skrive ned dersom noen i familien også har noe av de samme symptomene (foreldre, besteforeldre, søsken, fettere, kusiner, onkler, tanter). 

 

3. Finn en lege du føler at tar problemene dine på alvor. Hvis du føler at fastlegen din gjør de han/hun kan, og tar deg på alvor, så er dette bra. Ønsker du videre utredning, men fastlegen ønsker ikke å sende deg videre, kan du ta kontakt med en privat klinikk, og det kan gjerne være en almennpraktiserende lege dette også som kan henvise deg til riktig spesialist i forhold til plagene dine. Det er dumt for både deg og legen og bli videresendt til en endokrinolog når alle hormoner har normal konsentrasjon i blodet. 

 

Tretthet kan være veldig vanskelig å finne årsaken til dersom alt fungerer som det skal.

 

Jeg håper du og legen din finner ut av dette. Det høres ikke ålreit ut i det hele tatt, og det å få et svar gjør veldig godt. 

Lenke til kommentar

Hvis du kollapser om du går en tur, ville jeg absolutt ha bedt om et arbeids-EKG. Det vil si at du tar et EKG mens du jogger på tredemølle eller sykler på spinningsykkel på sykehuset. I tilfelle det er noe med hjertet.
Ville også tatt ortostatisk blodtrykk. Dvs ta blodtrykket når du sitter og når du reiser deg opp.

Du burde også legge ut prøvesvarene ja. 

Men hva mener du egentlig med at du "kollapser på tur"? Er det beina som gjør vondt? Eller beina som svikter under deg? Eller hodet, svartner det for deg? Eller blir du veldig tungpusten? Isåfall, var du godt trent før dette skjedde, trente jevnlig etc? 

Lenke til kommentar

Ok, fikk utskrift av prøvene jeg har tatt:

 

djxg64b.jpg
 

@Emanicpate: ME er en utelukkelsesdiagnose som man ender opp med når en ikke finner noen annen sykdom. Det betyr at pasient og behandler må gjennom ganske mange utredninger på veien dit. Det har ikke så mye med dyktighet å gjøre. 

 

TS: I tillegg ville jeg gått for en grundig endokrinologisk utredning. Det prøvene som fastlegen tar er relativt grovmaskede.

Det kan hende du må ordne det selv hos privat helseforetak, dersom fastlegen ikke vil henvise.

 

De spriker jo en del disse psykiatriske diagnosene du har fått. Vet hva som har blitt vektlagt av symptomer? 

 

Hvordan er det i slekten din? Er det noen med psykiske plager, rus, større livsvansker, elns?

Skjedde det spesielle hendelser i årene før du ble syk? Fysisk eller psykiske påkjenninger, elns?

Hvor gammel er du?

Hvordan har helsen din vært opp gjennom årene?

Kan du kort beskrive oppveksten din; tilknytningen til dine nærmeste, tapsopplevelser, misbruk, påkjenninger av noen art, overbelastninger, sykehusinnleggelser som barn, osv? Jeg sikter til hendelser du tenker har preget det som den personen du har blitt i dag.

 

Har en del i familien som har helse problemer, noen tar medisiner for hjerteproblemer, noen har diabetes, osv.

 

Spesielle hendelser? Hmm, har hatt perioder hvor jeg har vært deprimert og hatt angst helt siden jeg var 13. Men de periodene var veldig kort varig og de var veldig annerledes enn det jeg opplever nå. Det handlet om tristhet, grubling, negativ tenking, panikk og angst. Mens nå opplever jeg bare tomhet av følelser, hjernetåke, utmattelse, svimmelhet og kvalm het. En ting jeg vil nevne jeg opplevde en del ganger før jeg ble syk, var at jeg fikk "brain zaps". Helt tilfeldig ville jeg føle slag i hodet, jeg nevnte dette aldri til noen.

 

Jeg er 22 år gammel.

Min helse har vært såpass normal, men rundt tida jeg ble 20 år gammel begynte min vekt å øke gradvis opp. Jeg var 75 kg for ikke så lenge sida, nå er jeg 109 kg.

 

Min oppvekst? Jeg vokste opp med en veldig støttende familie, ingen misbruk eller missbehandling. Har ikke hatt noe tragisk tapsopplevelse, har ikke opplevd noen traumatiske hendelser heller (det nærmeste jeg kan tenke på er de gangene jeg hadde angst og panikk anfall, men de var ikke utløst av noen hendelser, de kom bare plutselig.) Overbelastninger? Mener du å bli sliten eller få vondt i kroppen? Ja, har opplevd det en del ganger. Jeg har hatt noen sykehusinnleggelser som barn ja.

 

Hvis du kollapser om du går en tur, ville jeg absolutt ha bedt om et arbeids-EKG. Det vil si at du tar et EKG mens du jogger på tredemølle eller sykler på spinningsykkel på sykehuset. I tilfelle det er noe med hjertet.
Ville også tatt ortostatisk blodtrykk. Dvs ta blodtrykket når du sitter og når du reiser deg opp.

Du burde også legge ut prøvesvarene ja. 

Men hva mener du egentlig med at du "kollapser på tur"? Er det beina som gjør vondt? Eller beina som svikter under deg? Eller hodet, svartner det for deg? Eller blir du veldig tungpusten? Isåfall, var du godt trent før dette skjedde, trente jevnlig etc? 

 

Hodet, det svartner for meg. Blir svimmel og kvalm i tillegg, tungpusten også. Tror ikke jeg vil si jeg har noen gang vært "godt trent", men har hele livet mitt elsket å gå på tur. Det er ikke så lenge siden sist jeg forsatt hadde energi til å gå tur i flere timer, mens nå hvis jeg går tur i noen få minutter utløses alle disse plagene...

Endret av TheBarron
Lenke til kommentar

Takk for grundig svar.

Hvor gammel var du da du var innlagt som barn, og hvor lenge var du der? Var noen av familien din innlagt med deg?
Har du tatt noen psykologiske tester: MMPI, Rorschach, elns?

 

Jeg stusser fremdeles på at du som er så tappet for energi har endt opp med ADHD-diagnose. Har legen gått vekk fra den?

Det var Bipolar II, du hadde?

 

'Zapene' du opplevde, har de forsvunnet helt?

Lenke til kommentar

Takk for grundig svar.

Hvor gammel var du da du var innlagt som barn, og hvor lenge var du der? Var noen av familien din innlagt med deg?

Har du tatt noen psykologiske tester: MMPI, Rorschach, elns?

 

Jeg stusser fremdeles på at du som er så tappet for energi har endt opp med ADHD-diagnose. Har legen gått vekk fra den?

Det var Bipolar II, du hadde?

 

'Zapene' du opplevde, har de forsvunnet helt?

 

Jeg var ganske ung når jeg var innlagt som barn, husker ikke nøyaktig hvor lenge jeg var der. Jeg var ikke innlagt sammen med noen i familien min, men min mor har også vært sykehus innlagt før. 

 

Jeg har tatt en del psykologiske tester hos leger og psykologer, for asperger, depresjon, bipolar, ADHD. Jeg fikk ADHD diagnose fordi de mente jeg møtte kriteria for det etter jeg tok testen, de stilte spørsmål om åssen jeg var i min barndom og åssen jeg er nå. Resultatet ble at jeg hadde oppmerksomhets problemer og energi/rastløshet som barn, men nå idag har jeg kun oppmerksomhets problemer.

 

Bipolar II diagnosen fikk jeg for noen måneder sida ja, fordi jeg møtte kriteria for hypomani. Men nå hos min nye psykiater mener han at jeg er Bipolar I som jeg ikke er enig i det hele tatt. Jeg har aldri vært manisk i mitt liv (som jeg forstår så er mani at man blir så hysterisk at man noen ganger kan bli psykotisk), jeg har definitivt vært hypomanisk eller noe lignende en god del ganger i livet (eufori, rastløshet, vært oppe hele natta og tankene mine eksploderer med "kreative ider") Hadde jeg vært Bipolar I ville jeg nok hatt noen oppturer gjennom dette året mener jeg, men jeg har vert deprimert hver eneste dag i over et år. Med Bipolar II har man lengre perioder med depresjon enn oppturer.

 

Mine "brain zaps" har forsvunnet ja, har ikke opplevd dem siden jeg var 16 eller 17. Så over 5 år sida minst.

Endret av TheBarron
Lenke til kommentar

Du har tatt mange tester, og det er bra. Du har litt lavt testosteron og d-vitamin, men ingen av dem vil gjøre at du svartner på tur.

 

Blodprøver du ikke har tatt er:

* Kortisol (edit: måles i spytt, ikke blod)

* Infeksjoner (borrelia, kyssesyke, etc)

* Revmatiske prøver

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det bør du kanskje be om.

SCID I sjekker ut de vanlige psykiatriske diagnosene, mens SCID II er for personlighetsforstyrrelsene. Den siste synes jeg ikke er så god, men den første er relativt anerkjent. De er begge intervjuer, så du kan ikke ta disse på egenhånd.

 

Om du også tar en selvrapporteringstest som SCL-90, bør det meste av diagnoser fanges opp. Den fyller du ut selv.

 

MMPI og Rorschach som jeg nevnte i går er ikke for å stille diagnose, men er for å beskrive din personlighet, og er mer omfattende tester.

Lenke til kommentar

 

Fastleger kan ta en rekke blodprøver, men så sykehus kan man ta enda mere spesifikke prøver.
Fastlegen kan ta presis de samme som på sykehuset, som sagt over. De kan sende prøver til sykehuslaben hvis de vil.

 

 

Ikke alle prøver, noen blodprøver må fryses/kjøles, noen må analyserer kort tid etter prøvetakning, og ikke alle legekontor gjøre dette.

 

Uansett, jeg mener det er viktigere at pasienten selv legger vekt på å fremlegge en god presentasjon om seg selv og sin problematikk. 80% av diagnoses stilles på anamnese, og de resterende prosentene er blodprøver, bildeprøver, og div andre tester. Hvilke prøver og tester man skal ta, gjør man utifra en god sykehistorie.

 

På sykehus og klinikker finner man spesialister, som jeg mener burde ta blodprøver utenom de man som regel gjør på legekontoret, fordi de har et annet forhold til disse prøvene enn fastelgen har som ikke tar disse prøvene like ofte. Spesialistene har et større kunnskapsnivå på et snevert området, og disse burde oppsøkes om man har vedvarende problemer - mener jeg. Så gjelder det bare å peile ut hvilken spesialist man har mest nytte av å treffe i en slik situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har tatt mange tester, og det er bra. Du har litt lavt testosteron og d-vitamin, men ingen av dem vil gjøre at du svartner på tur.

 

Blodprøver du ikke har tatt er:

* Kortisol (edit: måles i spytt, ikke blod)

* Infeksjoner (borrelia, kyssesyke, etc)

* Revmatiske prøver

 

Mine testosteron og d-vitamin nivåer er vel ikke lave nok for å skape symptomer som depresjon heller tenker jeg. Min privat psykiater anbefalte D3 vitaminer til meg etter han så resultatene på blodprøvene jeg tok som han hadde sendt meg til, mens min fastlege anbefalte ingenting etter han så resultatene på prøvene som han hadde sendt meg til. Blodprøvene som jeg viste i min forrige post er prøvene jeg tok hos min fastlege, jeg tror ikke jeg tok prøve for testosteron når jeg tok prøvene min privat psykiater hadde sendt meg til. Hvis jeg hadde gjort det lurer jeg på hva han ville ha sagt om det.

Lenke til kommentar

Det meste ser helt greit ut av det du har fått testet, men skal prøve å vurdere dette ut i fra det du forteller.

Jeg reagerer litt på verdiene for urinsyre og TSH.
Kroppen kan bruke urinsyre som en antioksidant og det kan indikere at du har en del oksidativt stress. Det er også normalt å få økt oksidativt stress hvis man er stresset, noe som ofte er tilfelle under en depresjon. Det gir også normalt en energi-balanse som tipper vekk fra skjolbrukskjertelen  til fordel for binyrene. Du bør derfor prøve å ikke bruke stimulanter. Jeg vil tippe at du har lave nivåer av magnesium. Du bør søke å få i deg mange gode antioksidanter naturlig i kosten. Søk gjerne litt på dette så finner du gode kandidater. Det som flyter i serum trenger ikke være indikativ på hva som er status på cellenivå. Mange organsystemer ofrer dette til fordel for andre systemer, så blodet er å regne som en transportkanal. Synes også rådet du har fått ang å ta D3 er bra. Dette kan bety mye, da symptomene man får ved lav D-vitamin nivåer passer inn i sykdomsbildet ditt. Dette er et sekosteroid som regulerer tusenvis av gener i kroppen og mangel av det vil føre til tilsvarende mange dysreguleringer.
Subklinisk høye TSH verdier kan komme av at skjolbrukskjertelen ikke produserer nok til at feedbackloopen gjør at verdiene er relativt høy selv om det er innenfor normalreferanse. Det som også er interessant er å sjekke F-T3 og den reverse formen av T3, som fungerer som en brems for at kroppen skal hente seg inn. Du kan be om urinanalyse og se om parametrene til den stemmer.

Overvekt hemmer normalt en god del av prosessene i kroppen og en vektnedgang vil bedre dette, selv om det ikke ser ut som du er en typisk kandidat for alvorlig metabolsk syndrom. Langtidsblodsukker på 5 er bra. 
 
Hva spiser du typisk og hvordan er søvnmønstret ditt ?
Går det mye i godteri og usunne ting ?
Merker du spesielle endringer i kroppen/humøret/adferd rundt menstruasjon ?
Har du vondt noen steder i kroppen ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...